Katalog Anna Dubik-Galicka, 2013-05-23 Chojna Język niemiecki, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego mgr Anna DG NAUCZYCIEL JĘZYKA NIEMIECKIEGO w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO od 01.09.2010 r. do 31.05.2013 r. NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO § 8 ust. 2 pkt 1 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły. L.p. Podejmowane działania Formy realizacji Termin realizacji 1. Poznanie procedury awansu zawodowego i przygotowanie planu rozwoju uwzględniającego specyfikę i typ szkoły. Wstępna analiza własnych umiejętności Autorefleksja Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli na stopień nauczyciela dyplomowanego. Analiza zmian w przepisach prawa oświatowego (Ustawa o systemie oświaty, Karta Nauczyciela, rozporządzenia MEN). Analiza dokumentów szkolnych. Sformułowanie wniosku o rozpoczęcie stażu i sporządzenie planu rozwoju zawodowego początek września 2010 r. 2. Przygotowanie planu rozwoju zawodowego oraz dokumentowanie realizacji zadań wynikających z planu rozwoju zawodowego Opracowanie planu rozwoju zawodowego. Systematyczne gromadzenie dokumentacji potwierdzającej realizację planu rozwoju zawodowego. okres stażu 3. Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego, uzyskiwanie dodatkowych kwalifikacji, pogłębianie własnej wiedzy i umiejętności. Kontynuacja nauki języka angielskiego w celu osiągnięcia umiejętności koniecznych do zdobycia certyfikatu CAE. Udział w formach kształcenia i doskonalenia zawodowego w ramach Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli: - Jak efektywnie kształcić umiejętności językowe na lekcjach języka obcego; - Szkolna współpraca polsko-niemiecka a kształcenie umiejętności kluczowych według nowej podstawy programowej; Jak sobie radzić z trudnymi i prowokacyjnymi zachowaniami uczniów? Metoda „Porozumienie bez przemocy” M. B. Rosenberga i metoda „konstruktywnej konfrontacji” Radzenie sobie z gniewem i złością Awans zawodowy nauczyciela języka niemieckiego Oraz innych formach w latach następnych. Udział w warsztatach organizowanych przez wydawnictwa. Udział w szkoleniach Rady Pedagogicznej związanych z obsługą dziennika elektronicznego "Librus", zasadami przeprowadzania likwidacji, opracowaniem przeprowadzonych diagnoz, egzaminem maturalnym z języka niemieckiego, i in. Pogłębianie i poszerzanie wiedzy z zakresu pedagogiki i dydaktyki poprzez czytanie literatury fachowej i czasopism tematycznych. okres stażu rok szkolny 2010/211 2011-2013 okres stażu okres stażu okres stażu 4. Aktywny udział w pracach zespołu przedmiotowego. Dzielenie się swoją wiedzą dydaktyczną Współpraca z nauczycielami w celu doskonalenia metod i form pracy, lekcje koleżeńskie. Prowadzenie lekcji dla nauczycieli stażystów i kontraktowych okres stażu 5. Realizacja programu profilaktycznego: Łamanie stereotypów, fałszywych przekonań o rzeczywistości. Kształtowanie postaw tolerancji. Wypełnianie ankiet i ich omawianie, malowanie plakatów, reżyserowanie i odgrywanie różnych scenek. Prowadzenie rozmów, dyskusji, debat. Nawiązanie współpracy z uczniami szkoły zbiorczej "Talsand" w Schwedt, w celu przybliżenia uczniom kultury oraz tradycji polskich i niemieckich, pokonywania uprzedzeń i stereotypów. Wspólne spędzenie "Andrzejek" (wróżby, zabawy). Zaproszenie uczniów niemieckich w terminie przedświątecznym w celu wspólnego przygotowywania tradycyjnych polskich potraw bożonarodzeniowych. Wspólne przygotowanie do Świąt Wielkiej Nocy (robienie pisanek i przygotowanie polskich i niemieckich tradycyjnych potraw wielkanocnych, poznanie niemieckich tradycji wielkanocnych, np, szukanie czy toczenie pisanek, Wyjazd do Niemiec przed Zielonymi Świątkami w celu poznania niemieckich tradycji związanych z tym świętem. Inne projekty, które zostaną omówione wraz z przedstawicielami szkoły "Talsand" w Schwedt w najbliższym czasie. okres stażu 6. Organizowanie konkursów szkolnych i powiatowych. Przygotowywanie uczniów oraz ich udział w konkursach. Udział we współorganizowaniu konkursów: m.in."Wissen macht schlau" i in. Przygotowywanie uczniów do konkursów szkolnych, międzyszkolnych na szczeblu powiatowym i wojewódzkim w ramach zajęć pozalekcyjnych. okres stażu 7. Rozwijanie i doskonalenie warsztatu pracy. Przygotowywanie pomocy dydaktycznych, m.in. testów, kart pracy, sprawdzianów, rozkładów materiału, pomocy dydaktycznych, konspektów itp. okres stażu 8. Wyrównanie poziomu wiedzy uczniów mających problemy w nauce Kształcenie umiejętności pracy z uczniem dyslektycznym, niedosłyszącym lub z innego powodu mającym problemy w nauce języka. Praca z uczniem zdolnym. Prowadzenie zajęć wyrównawczych Zebranie informacji o możliwościach ucznia. Analiza możliwości ucznia. Wdrożenie działań. Wyłonienie oraz objęcie opieką uczniów zdolnych w klasach pierwszych, przygotowanie ich do osiągania sukcesów w konkursach i olimpiadach na szczeblu wojewódzkim. okres stażu w miarę potrzeb okres stażu 9. Opieka nad salą nr 45. Wzbogacanie pracowni oraz biblioteki szkolnej w materiały opracowywane przez uczniów na zajęciach języka niemieckiego oraz w pomoce uatrakcyjniające proces dydaktyczny. Przygotowywanie plansz, tabel gramatycznych, gromadzenie literatury. okres stażu 10. Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. Opracowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego i autorefleksji. kwiecień - maj 2013 § 8 ust. 2 pkt 2 Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. L.p. Podejmowane działania Formy realizacji Termin realizacji 1. Stosowanie i wykorzystanie Internetu. Elektroniczny kontakt z wydawnictwami, z Instytutem Goethego, Polskim Stowarzyszeniem Nauczycieli Języka Niemieckiego, innymi nauczycielami, rodzicami oraz z uczniami w kraju i za granicą. Poszukiwanie scenariuszy, pomocy dydaktycznych, zadań konkursowych oraz ciekawej literatury. Śledzenie na bieżąco informacji na temat konkursów oraz zmian w przepisach prawa oświatowego. Prenumerata biuletynów informacyjnych wydawanych przez polskie i niemieckie portale edukacyjne. okres stażu 2. Organizacja warsztatu pracy przy użyciu technik komputerowych. Opracowywanie różnych narzędzi pomiaru dydaktycznego: testów, sprawdzianów; dokumentacji szkolnej. Przygotowywanie konspektów. Opracowywanie programów i planów pracy. okres stażu 3. Prowadzenie lekcji z wykorzystaniem komputera i Internetu Zajęcia języka niemieckiego z wykorzystaniem komputera i Internetu. okres stażu 4. Publikacje na stronach www, np. literka.pl lub profesor.pl. Publikacje planu rozwoju, scenariuszy lekcji, dodatkowych materiałów. okres stażu 5. Wykorzystanie programów multimedialnych w celu poszerzenia wiedzy realioznawczej. Tworzenie prezentacji w programie Power Point o miastach i zwyczajach krajów niemieckojęzycznych Przygotowanie przez uczniów o profilu technik hotelarstwa lub technik usług gastronomicznych prezentacji multimedialnej w języku niemieckim dotyczącej oferty hotelu lub restauracji okres stażu § 8 ust. 2 pkt 3 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć. L.p. Podejmowane działania Formy realizacji Termin realizacji 1. Prowadzenie zajęć otwartych. Prowadzenie zajęć otwartych z języka niemieckiego z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych oraz spotkań z rodzicami. okres stażu 2. Obserwowanie zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli, dział w lekcjach otwartych. Udział w lekcjach otwartych innych nauczycieli. Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniem. okres stażu 3. Współpraca z nauczycielami innych przedmiotów. Współpraca z nauczycielami w ramach przeprowadzanych konkursów. Współpraca z nauczycielami w ramach prac zespołu samokształceniowego: - przygotowanie "Tygodnia Języków Obcych"; - przeprowadzenie próbnej matury z języka niemieckiego; - czynności związane z egzaminem maturalnym z języka niemieckiego; - przeprowadzanie, sprawdzanie, opracowywanie wyników diagnoz, i in. okres stażu 4. Opracowanie i udostępnienie do wykorzystania w szkole scenariuszy zajęć. Opracowanie i udostępnienie w bibliotece szkolnej scenariuszy lekcji, uroczystości szkolnych, testów i kart pracy. okres stażu 5. Opracowanie pomocniczych materiałów dydaktycznych dla nauczycieli uczących języka zawodowego w technikum. Przygotowanie materiałów pomocniczych i stworzenie skryptu języka niemieckiego jako języka zawodowego w klasach technikum gastronomicznego oraz hotelarskiego. okres stażu 6. Opracowanie materiałów pomocniczych w przygotowaniu do matury z języka niemieckiego. Opracowanie skoroszytu z ćwiczeniami doskonalącymi sprawność mówienia, słuchania, czytania i pisania na maturze zgodnie ze standardami wymagań egzaminacyjnych. Przekazanie materiałów do biblioteki szkolnej w celu wykorzystania przez innych nauczycieli oraz uczniów. okres stażu § 8 ust. 2 pkt 4b Wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego, podręczników lub środków dydaktycznych. L.p. Podejmowane działania Formy realizacji Termin realizacji 1. Wykonywanie zadań egzaminatora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej. Ukończenie szkolenia i uzyskanie uprawnień egzaminatora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej z zakresu egzaminu maturalnego z języka niemieckiego. Wykonywanie zadań egzaminatora poprzez sprawdzanie prac gimnazjalnych. 2010/2011 okres stażu 2. Udział w przeprowadzeniu egzaminów maturalnych. Przeprowadzenie egzaminów w klasach maturalnych maj 2011/2012/2013 § 8 ust. 2 pkt 4c Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. L.p. Podejmowane działania Formy realizacji Termin realizacji 1. Tzdyień Języków Obcych. Projekt „Comenius”. Projekty ze szkołą „Talsand” w Schwedt. Współgorganizowanie wraz z innymi nauczycielami języków obcych obchodów Tygodnia Języków Obców. Współorganizowanie zajęć związanych z międzynarodowym projektem „Comenius”. Organizowanie projektów wspólnie z młodzieżą ze szkoły zbiorczej „Talsand” w Schwedt. marzec 2011 okres stażu okres stażu 2. Gazeta szkolna Wióry. Opieka oraz współpraca w redagowaniu gazety szkolnej Wióry. okres stażu 3. Złota Księga Współpraca przy tworzeniu Złotej Księgi sukcesów i osiągnięć uczniowskich. okres stażu 4. Organizowanie wycieczek szkolnych. Uczestnictwo wraz z uczniami w różnych formach kulturalnych w Polsce i w Niemczech. Organizowanie wyjazdów, np. do teatru czy na wystawy w Schwedt. Zorganizowanie wycieczki do Berlina. okres stażu 5. Organizowanie i przeprowadzanie konkursów. Współorganizowanie konkursu z języka niemieckiego. okres stażu 6. Prowadzenie dodatkowych zajęć dla maturzystów „Matura 2011”. Spotkania z maturzystami w celu przygotowania uczniów do zdania egzaminu maturalnego z języka niemieckiego. okres stażu 7. Prowadzenie zajęć z języka rosyjskiego. Prowadzenie zajęć dodatkowych z języka rosyjskiego dla początkujących dla zainteresowanych uczniów. 2011/2012 2012/2013 lub w miarę zapotrzebowania 8. Diagnozowanie potrzeb uczniów. Przeprowadzanie ankiet. okres stażu 9. Współpraca z rodzicami uczniów. Udział w zebraniach rodzicielskich oraz Dniach Otwartych Szkoły. okres stażu 10. Poszerzenie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu. Samokształcenie. Uczestnictwo w konferencjach metodycznych. Udział w formach doskonalenia organizowanych przez szkołę. Uczestnictwo w kursach doskonalących. Czytanie literatury fachowej, np. „Trudna klasa Opanować, wychować, nauczyć...” Bill Rogers, „Siedem grzechów głównych nauczycieli języków obcych oraz jak je przekuć w metodyczne cnoty” Monika Badecka-Kozikowska, „Skuteczny nauczyciel języka obcego” Dorota Werbińska, „Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego. Kontrola - ocena – testowanie” Hanna Komorowska, „Metodyka nauczania języków obcych” Hanna Komorowska, „Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych. Teoria i praktyka.” Marzena Żylińska, „Otwarty, aktywny, samodzielny... Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych.” Beata Karpeta – Peć i in.. Czytanie prasy fachowej np.: „Języki obce w szkole”. Dbanie o pracownię przedmiotową. Aktualizowanie gazetki ściennej. okres stażu § 8 ust. 2 pkt 4e Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowanie w sprawach nieletnich we współpracy z innym osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami. L.p. Podejmowane działania Formy realizacji Termin realizacji 1. Pełnienie funkcji członka różnych komisji. Udział w pracach komisji powoływanych przez dyrektora szkoły. okres stażu 2. Współpraca z innymi nauczycielami. Organizowanie wraz z zespołem innych nauczycieli imprez dla całej społeczności uczniowskiej, np.Wigilii- jasełek, konkursu kolęd i pastorałek. okres stażu 3. Współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym Systematyczne spotkania, konsultacje i rozmowy W miarę potrzeb § 8 ust. 2 pkt 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony. L.p. Podejmowane działania Formy realizacji Termin realizacji 1. Opis i analiza przypadków. Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych lub wychowawczych. Zdiagnozowanie dwóch przypadków wychowawczych. Ustalenie metod pracy i oddziaływań wychowawczych. Systematyczna praca nad rozwiązaniem problemu okres stażu ….................................................................. …................................................................. Wyświetleń: 2149
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |