![]() |
![]() |
Katalog Joanna Szczepańska, 2013-05-28 Kraków Różne, Konspekty Śmiech to zdrowieŚmiech to zdrowie – zajęcia świetlicowe Cele: - poznanie zdrowotnych właściwości śmiechu - kształtowanie umiejętności rozluźniania się - zachęcenie do częstego uśmiechania się, pozytywnego nastawienia do życia Metody: pogadanka, ćwiczenia, zabawa Formy: indywidualna i zbiorowa przez działalność twórczą i recepcyjną Pomoce: papier pocięty w zakładki, kredki Przebieg zajęć: Wprowadzenie 1. Pogadanka na temat śmiechu: - Kto lubi się śmiać? - Z czego najczęściej się śmiejemy? - Jak można się śmiać? Pokażcie. - Jak się czujemy, gdy ktoś nas rozśmieszy? Uzupełnienie wypowiedzi dzieci (śmiech wprawia nas w dobry nastrój, lubimy się śmiać, lubmy ludzi, którzy potrafią nas rozśmieszyć) Realizacja tematu 2. Ćwiczenia różnych rodzajów śmiechu: Polecenie: A teraz będziemy ćwiczyć różne rodzaje śmiechu: - śmiech na głosce „a” (ha, ha) - śmiech na głosce „e” (he, he) - śmiech na głosce „o” (ho, ho) - śmiech na głosce „i” (hi, hi) - śmiech „yes” – z uniesionym do góry rękami - śmiech bezgłośny z wysuniętym językiem - śmiech małpy – jedna ręka drapie się po głowie, druga po brzuchu - śmiech ptasi – ręce latają, jak skrzydła - śmiech przy wydętych policzkach 3. Polecenie: A teraz dobierzcie się w pary. Poćwiczymy sobie teraz śmiech, który nazywa się śmiechem „Ty – ja” i zastępuje nam kłótnie. Dzieci stoją naprzeciwko siebie, wygrażają sobie palcem wskazującym i jednocześnie głośno się śmieją. Podsumowanie ćwiczenia – pogadanka: - Komu się podobało? - Kto chciałby częściej tak bawić się śmiechem? - Jak się teraz czujecie? Uzupełnienie wypowiedzi dzieci – śmiech korzystnie wpływa na nasze zdrowie, łagodzi ból , odpręża, daje uczucie przyjemności, rozwesela, dodatnio wpływa na nasze myślenie, itp. (zał. nr 1) 4. Zabawa w rozśmieszanie – „Pomidor” Polecenie: A teraz zobaczymy, czy potraficie rozśmieszyć Waszego kolegę, koleżankę. Dobierzcie się w pary. Jedno z was będzie starało się rozśmieszyć drugą osobę (robiąc miny, mówiąc coś śmiesznego). Gdy mu się to uda, zamieniacie się rolami. Pamiętajcie, na każde pytanie odpowiadacie „pomidor”. Podsumowanie: Jeżeli szybko udało się Wam rozśmieszyć kolegę lub koleżankę, możecie sobie pogratulować. Zakończenie zajęć 5. Wykonanie „pozytywnych zakładek” Polecenie: A teraz każdy z Was spróbuje wykonać zakładkę, która będzie mu poprawiać humor. Narysujcie na zakładce to, co budzi Wasz uśmiech. Podziękowanie za udział w zajęciach. J. Szczepańska Załącznik nr 1 Śmiech to zdrowie - Śmiech dotlenia mózg i organizm (normalnie wdychamy ok. pół litra powietrza, gdy się śmiejemy 1,5l.) Mózg lepiej pracuje, poprawia się nam koncentracja, sprawność i refleks. - Śmiech przyspiesza bicie serca, krew szybciej krąży, dostarcza większą ilość tlenu do organizmu. - Śmiech wprawia w ruch mięśnie twarzy. Jest to dla nich świetny masaż. Dzięki niemu nasza skóra staje się jędrniejsza. - Dzięki śmiechowi lepiej funkcjonuje system odpornościowy. Śmiech działa relaksująco na nasz organizm i redukuje stres. - Śmiech wprawia w ruch mięśnie klatki piersiowej. Ich praca powoduje, iż z jamy brzusznej krew przetacza się w kierunku serca, w ten sposób wspomagając krwioobieg. - Podczas śmiechu w organizmie zwiększa się wydzielanie endorfin, określanych jako hormony szczęścia. Łagodzą one takie dolegliwości, jak ból zębów, głowy czy mięśni. /A. Łamek/ Pozytywne następstwa śmiechu - pozytywne myślenie - pomoc w walce ze stresem - wzmocnienie systemu odpornościowego - uśmierza ból - sprawia, że wyglądamy młodziej - zwiększa pewność siebie Wyświetleń: 1594
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |