Katalog Izabela Jasionowska, 2013-05-31 Łęczna Język niemiecki, Konspekty Konspekt lekcji z j. niemieckiegoTemat lekcji : Wie oft soll ich die Medikamente einnehmen? – Ubungen Jak często mam zażywać lekarstwa? – Ćwiczenia. Cel główny: rozwijanie umiejętności opisywania swojego samopoczucia i nazywania dolegliwości. Cele operacyjne: Wymagania podstawowe: Uczeń zna podstawowe słownictwo dotyczące zdrowia i choroby, nazw chorób i dolegliwości, lekarzy i leków; Uczeń reaguje na proste pytania; Uczeń doskonali umiejętność czytania ze zrozumieniem i rozumienia ze słuchu; Uczeń rozumie proste polecenia nauczyciela; Uczeń zna typowe zwroty niezbędne w rozmowie z lekarzem; Uczeń czyta ze zrozumieniem receptę; Uczeń wykorzystując podane słownictwo odpowiada na pytania, tworzy krótkie wypowiedzi, uzupełnia ćwiczenia. Wymagania ponadpodstawowe: Uczeń sprawnie operuje słownictwem dotyczącym zdrowia i choroby, nazw chorób i dolegliwości, lekarzy i leków; Uczeń sprawnie operuje zwrotami używanymi podczas rozmowy z lekarzem; Uczeń rozumie wszystkie polecenia nauczyciela; Uczeń udziela wyczerpujących odpowiedzi na zadawane pytania; Uczeń sprawnie stosuje w wypowiedziach ustnych i pisemnych słownictwo związane ze zdrowiem. Metody pracy: Praca z książką; Konwersacyjna; Gramatyczno-tłumaczeniowa. Formy pracy: Zbiorowa; Indywidualna; W grupach dwuosobowych. Środki dydaktyczne: podręcznik, zeszyt, ćwiczenia, materiały przygotowane przez nauczyciela, odtwarzacz CD, magnesy. Przebieg lekcji: A. Faza wstępna: 1.Powitanie uczniów. 2.Sprawdzenie listy obecności. 3.Sprawdzenie pracy domowej. B. Faza prezentacji: Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem i celami lekcji, a następnie zapisuje na tablicy nowe słówka, które zostaną wykorzystane w jednym z ćwiczeń. Uczniowie po zapisaniu znaczeń nowych słów, ćwiczą ich wymowę, powtarzając po nauczycielu: sich beklagen uber - uskarżać się na coś; die Beschwerden - dolegliwości; die Salbe - maść; Termin haben bei – mieć wizytę u; dreimal, viermal, neunmal – trzy-, cztery-, dziewięć razy; die Hilfe. C. Rozgrzewka językowa: 1. Przypomnienie nazw chorób i dolegliwości. Nauczyciel stawia wskazanym uczniom pytania: Wie fuhlst du dich heute? – Jak się dzisiaj czujesz? Was tut dir heute weh? – Co cię dzisiaj boli? Hast du Kopfschmerzen? – Czy masz bóle głowy? Hast du Fieber? – Czy masz gorączkę? Hast du Schnupfen? – Czy masz katar? Uczniowie odpowiadają na pytania, używając zwrotów i wyrażeń poznanych na poprzednich zajęciach, ćwicząc w ten sposób gramatykę i utrwalając poznane słownictwo. D. Faza ćwiczeń: Zadanie 1 Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z pierwszym ćwiczeniem, które polega na wybraniu właściwej odpowiedzi po wysłuchaniu krótkich tekstów: 1. Jakie dolegliwości ma chłopiec? ( katar, bóle zęba, bóle głowy) 2. Na co uskarża się dziecko? ( przeziębienie, leki, ubranie) 3. Kiedy ma pan Fink wizytę u lekarza? ( o14, 13.10,12.55) 4. Jakie lekarstwa przepisał lekarz Dawidowi? ( maść, syrop, tabletki) 5. Maria: prosi o pomoc, dziękuje za pomoc, mówi, że nie potrzebuje pomocy. W tym zadaniu, uczniowie doskonalą umiejętność słuchania ze zrozumieniem. Zadanie 2 Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenie, które polega na połączeniu początku i dokończeniu zwrotu: 1.leki zażywać; 2.czuć się zdrowo; 3.w łóżku zostać; 4.temperaturę zmierzyć; 5.dietę utrzymać; 6.pacjenta zbadać; 7.źle wyglądać. W tym zadaniu uczniowie domyślają się znaczeń zwrotów i możliwości ich prawidłowego dopasowania. Za poprawne odpowiedzi nauczyciel nagradza uczniów ustną pochwałą. Zadanie 3 Uczniowie otwierają podręczniki na stronie 50 i opowiadają krótko o dolegliwościach Giseli. Zdania zapisują w zeszycie. Aby ułatwić to zadanie nauczyciel przyczepia pomocnicze pytania na tablicy: Was tut Gisela weh? Co boli Giselę? ( der Hals) Wie fuhl sie sich? Jak ona się czuje?( nicht gut = schlecht) Welche Schmerzen hat sie?Jakie ona ma bóle?(Halsschmerzen) Zadanie 4 Uczniowie analizuj receptę oraz zalecenia lekarza, zaznaczają ważne informacje, a następnie piszą jak często Gisela powinna przyjmować lekarstwa (ćw. 9 str.51). Uczniowie przypominają sobie odmianę czasownika modalnego „sollen” oraz zasadę jego zastosowania w zdaniu. Uczniowie zapisują kolejno zdania: Gisela soll viermal taglich Paracetamol einnehmen. Sie soll dreimal taglich Hustensaft trinken. Sie soll neunmal taglich Vitamin einnehmen. Sie soll dreimal taglich Tee mit Zitrone und Honig trinken. W tym zadaniu uczniowie ćwiczą umiejętność odnajdywania w tekście określonych informacji. C. Podsumowanie lekcji. Nauczyciel przypomina postawione cele lekcji. Następnie krótko powtarza z klasą najważniejsze zwroty, mówi słówka w języku niemieckim, a uczniowie tłumaczą je na j. polski. Np.: Nasentropfen einnehmen, Hustensaft trinken … E. Zakończenie: 1.Zadanie pracy domowej: a) dla wszystkich: Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 16a str.102 oraz 17 str.102. b) dla chętnych: Napisz dialog między pacjentem a lekarzem, w którym opisujesz poznane choroby i dolegliwości. 2. Ocena pracy uczniów. 3. Pożegnanie z uczniami. Wyświetleń: 2481
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |