Katalog

Izabela Jasionowska, 2013-05-31
Łęczna

Język niemiecki, Konspekty

Konspekt lekcji z j. niemieckiego

- n +

Temat lekcji : Wie oft soll ich die Medikamente einnehmen? – Ubungen
Jak często mam zażywać lekarstwa? – Ćwiczenia.

Cel główny: rozwijanie umiejętności opisywania swojego samopoczucia i nazywania dolegliwości.

Cele operacyjne:

Wymagania podstawowe:
 Uczeń zna podstawowe słownictwo dotyczące zdrowia i choroby, nazw chorób i dolegliwości, lekarzy i leków;
 Uczeń reaguje na proste pytania;
 Uczeń doskonali umiejętność czytania ze zrozumieniem i rozumienia ze słuchu;
 Uczeń rozumie proste polecenia nauczyciela;
 Uczeń zna typowe zwroty niezbędne w rozmowie z lekarzem;
 Uczeń czyta ze zrozumieniem receptę;
 Uczeń wykorzystując podane słownictwo odpowiada na pytania, tworzy krótkie wypowiedzi, uzupełnia ćwiczenia.

Wymagania ponadpodstawowe:
 Uczeń sprawnie operuje słownictwem dotyczącym zdrowia i choroby, nazw chorób i dolegliwości, lekarzy i leków;
 Uczeń sprawnie operuje zwrotami używanymi podczas rozmowy z lekarzem;
 Uczeń rozumie wszystkie polecenia nauczyciela;
 Uczeń udziela wyczerpujących odpowiedzi na zadawane pytania;
 Uczeń sprawnie stosuje w wypowiedziach ustnych i pisemnych słownictwo związane ze zdrowiem.

Metody pracy:
 Praca z książką;
 Konwersacyjna;
 Gramatyczno-tłumaczeniowa.



Formy pracy:
 Zbiorowa;
 Indywidualna;
 W grupach dwuosobowych.

Środki dydaktyczne:
 podręcznik, zeszyt, ćwiczenia, materiały przygotowane przez nauczyciela, odtwarzacz CD, magnesy.

Przebieg lekcji:

A. Faza wstępna:
1.Powitanie uczniów.
2.Sprawdzenie listy obecności.
3.Sprawdzenie pracy domowej.

B. Faza prezentacji:

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem i celami lekcji, a następnie zapisuje na tablicy nowe słówka, które zostaną wykorzystane w jednym z ćwiczeń. Uczniowie po zapisaniu znaczeń nowych słów, ćwiczą ich wymowę, powtarzając po nauczycielu:
 sich beklagen uber - uskarżać się na coś;
 die Beschwerden - dolegliwości;
 die Salbe - maść;
 Termin haben bei – mieć wizytę u;
 dreimal, viermal, neunmal – trzy-, cztery-, dziewięć razy;
 die Hilfe.


C. Rozgrzewka językowa:

1. Przypomnienie nazw chorób i dolegliwości. Nauczyciel stawia wskazanym uczniom pytania:

Wie fuhlst du dich heute? – Jak się dzisiaj czujesz?
Was tut dir heute weh? – Co cię dzisiaj boli?
Hast du Kopfschmerzen? – Czy masz bóle głowy?
Hast du Fieber? – Czy masz gorączkę?
Hast du Schnupfen? – Czy masz katar?

Uczniowie odpowiadają na pytania, używając zwrotów i wyrażeń poznanych na poprzednich zajęciach, ćwicząc w ten sposób gramatykę i utrwalając poznane słownictwo.

D. Faza ćwiczeń:

Zadanie 1

 Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z pierwszym ćwiczeniem, które polega na wybraniu właściwej odpowiedzi po wysłuchaniu krótkich tekstów:
1. Jakie dolegliwości ma chłopiec? ( katar, bóle zęba, bóle głowy)
2. Na co uskarża się dziecko? ( przeziębienie, leki, ubranie)
3. Kiedy ma pan Fink wizytę u lekarza? ( o14, 13.10,12.55)
4. Jakie lekarstwa przepisał lekarz Dawidowi? ( maść, syrop, tabletki)
5. Maria: prosi o pomoc, dziękuje za pomoc, mówi, że nie potrzebuje pomocy.
W tym zadaniu, uczniowie doskonalą umiejętność słuchania ze zrozumieniem.

Zadanie 2

 Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenie, które polega na połączeniu początku i dokończeniu zwrotu:

1.leki zażywać; 2.czuć się zdrowo; 3.w łóżku zostać; 4.temperaturę zmierzyć; 5.dietę utrzymać; 6.pacjenta zbadać; 7.źle wyglądać.

W tym zadaniu uczniowie domyślają się znaczeń zwrotów i możliwości ich prawidłowego dopasowania. Za poprawne odpowiedzi nauczyciel nagradza uczniów ustną pochwałą.


Zadanie 3

 Uczniowie otwierają podręczniki na stronie 50 i opowiadają krótko o dolegliwościach Giseli. Zdania zapisują w zeszycie. Aby ułatwić to zadanie nauczyciel przyczepia pomocnicze pytania na tablicy:
 Was tut Gisela weh? Co boli Giselę? ( der Hals)
 Wie fuhl sie sich? Jak ona się czuje?( nicht gut = schlecht)
 Welche Schmerzen hat sie?Jakie ona ma bóle?(Halsschmerzen)

Zadanie 4

 Uczniowie analizuj receptę oraz zalecenia lekarza, zaznaczają ważne informacje, a następnie piszą jak często Gisela powinna przyjmować lekarstwa (ćw. 9 str.51). Uczniowie przypominają sobie odmianę czasownika modalnego „sollen” oraz zasadę jego zastosowania w zdaniu. Uczniowie zapisują kolejno zdania:
 Gisela soll viermal taglich Paracetamol einnehmen.
 Sie soll dreimal taglich Hustensaft trinken.
 Sie soll neunmal taglich Vitamin einnehmen.
 Sie soll dreimal taglich Tee mit Zitrone und Honig trinken.

W tym zadaniu uczniowie ćwiczą umiejętność odnajdywania w tekście określonych informacji.

C. Podsumowanie lekcji.
Nauczyciel przypomina postawione cele lekcji. Następnie krótko powtarza z klasą najważniejsze zwroty, mówi słówka w języku niemieckim, a uczniowie tłumaczą je na j. polski. Np.: Nasentropfen einnehmen, Hustensaft trinken …

E. Zakończenie:
1.Zadanie pracy domowej:
a) dla wszystkich: Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 16a str.102 oraz 17 str.102.
b) dla chętnych: Napisz dialog między pacjentem a lekarzem, w którym opisujesz poznane choroby i dolegliwości.
2. Ocena pracy uczniów.
3. Pożegnanie z uczniami.






Wyświetleń: 2481


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.