![]() |
![]() |
Katalog Arkadiusz Gostomski, 2013-06-03 Tuchola Historia, Scenariusze Kryzys i odbudowa państwa Piastów - Arkadiusz Gostomski.KONSPEKT LEKCJI Szkoła : ZSL w Tucholi Prowadzący zajęcia : Arkadiusz Gostomski Przedmiot : historia Klasa : Data : I. Założenia metodyczne: 1. Temat lekcji: Kryzys i odbudowa państwa Piastów. 2. Cele operacyjne: Poziom I – Wiadomości: Kategoria A (uczeń pamięta): • Daty : 1025, 1038, 1039 • Postaci : Mieszko II, Masław, Kazimierz Odnowiciel, Brzetysław • Pojęcia : dynastia, regalia, relikwie • Wydarzenia : koronacja Mieszka II, najazd na Polskę Rusi i Niemiec w 1031, bunt ludowy 1038, najazd Brzetysława 1039, odbudowa kraju przez Kazimierza Odnowiciela Kategoria B (uczeń rozumie): - przyczyny rozpadu państwa polskiego za Mieszka II, - próby odbudowy kraju przez Kazimierza Odnowiciela, - przyczyny uwięzienia i okaleczenia Mieszka II w Czechach, - znaczenie chrześcijaństwa w Polsce, - w/w pojęcia, - zagrożenia płynące dla Polski wynikające z oderwania dzielnic: Pomorza, Śląska, Mazowsza, Poziom II – Umiejętności: Kategoria C i D (uczeń potrafi): - wskazywać na mapie dzielnice Polski, - wskazywać na mapie trasy najazdów Rusi i Niemiec oraz Brzetysława na Polskę w XIw., - scharakteryzować panowanie Mieszka II i Kazimierza Odnowiciela, - opisać kryzys w monarchii wczesnopiastowskiej, - operować w/w pojęciami Poziom III – Postawy, przekonania: Kategoria E i F: - patriotyzm, związek dynastii Piastów z Polską, - nierozerwalny związek katolicyzmu z Polską 3. Środki dydaktyczne: Podręcznik Historia – Średniowiecze ( wyd. OPERON), piosenka T – Raperzy znad Wisły „Mieszko, Mieszko”, teksty źródłowe – Thietmar, rzutnik, mapy Polski, komputer 4.Metody kształcenia: - rozmowa nauczająca, - elementy pracy z mapą, - elementy wykładu, - praca z podręcznikiem, tekstem źródłowym, - analiza tekstu piosenki. 5. Formy pracy: Praca indywidualna i w grupie 6. Zasady nauczania: Poglądowość, systematyczność, świadomy i aktywny udział uczniów w procesie nauczania. II. Tok lekcji: Część wstępna: Wprowadzenie ładu w klasie, przywitanie, sprawdzenie identyfikatorów i obecności (ok.2 min.) Rekapitulacja wtórna: Przypomnienie najważniejszych informacji z czasów panowania Mieszka I i Bolesława Chrobrego analizując tekst piosenki zespołu T – Raperzy znad Wisły „Mieszko, Mieszko” (ok. 10 min.) Wprowadzenie do tematu: Celem dzisiejszej lekcji jest poznanie historii Polski za panowania Mieszka II i Kazimierza Odnowiciela. Przyczyn kryzysu monarchii wczesnopiastowskiej i prób odbudowy państwa. Zapisuję temat na tablicy: Kryzys i odbudowa państwa Piastów.(ok. 2 min.) Cześć właściwa: Uczniowie zapoznają się z najważniejszymi wydarzeniami z czasów Mieszka II czytając tekst w podręczniku, następnie wspólnie z nauczycielem ustalają charakterystykę panowania tego władcy wykorzystując tekst w podręczniku i mapę Polski. Nauczyciel podaje notatkę dotyczącą Mieszka II, którą uczniowie zapisują w zeszycie. W dalszej części lekcji prowadzący omawia korzystając z mapy i tekstów źródłowych wyświetlanych przy pomocy rzutnika proces rozpadu monarchii wczesnopiastowskiej. Młodzież aktywnie uczestniczy w lekcji odpowiadając na pytania dotyczące tekstu źródłowego i fragmentów z podręcznika oraz elementów wykładu nauczyciela. Uczniowie zapisują tekst notatki dotyczącej rozpadu monarchii piastowskiej. (ok.25 min.) Rekapitulacja pierwotna: Uczniowie zapisują zadanie domowe dotyczące panowania Kazimierza Odnowiciela, następnie zamykają zeszyty i książki. Nauczyciel podsumowuje lekcję zadając pytania dotyczące „poruszanych” na zajęciach kwestii dotyczących panowania Mieszka II i kryzysu monarchii Piastów.(ok.6 min.) Arkadiusz Gostomski Wyświetleń: 1562
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |