![]() |
![]() |
Katalog Ewa Wawrzyniak Lekcja wychowawcza, Scenariusze Gniew - uczucie, które możesz uciszyćScenariusz zajęć na temat: Gniew - uczucie, które możesz uciszyć1. Poznanie różnych motywów gniewu oraz sposobów zachowania się w sytuacji jego wyst±pienia. 2. Poznanie sposobów godzenia się. 3. Umiejętno¶ć rozładowania napięcia emocjonalnego wywołanego gniewem 4. Poznanie technik służ±cych do opanowania gniewu 5. Zachęcanie uczniów do wyrażania własnych pogl±dów, konfrontacji siebie z poruszanym problemem 1. Wycięte z gazet zdjęcia twarzy wyrażaj±cych gniew; 2. Kartki papieru z rysunkiem dwóch osób, odwróconych do siebie plecami; 3. Kaseta z muzyk± relaksuj±c±; 4. Kartki z tekstem „ Przepisu na relaks” - nauczyciel przedstawia temat i cel spotkania; 1. POZNAJ SWÓJ GNIEW. - nauczyciel prosi chętnych uczniów, aby pokazały, w jaki sposób postaw± ciała i gestem wyrazić gniew? Jakie elementy twarzy pozwalaj± zauważyć obecny na niej gniew? (dana osoba ma zmarszczone czoło, zaci¶nięte wargi, rozszerzone otwory nosowe) 2. DLACZEGO SIĘ GNIEWAMY I JAK WTEDY POSTĘPUJEMY? SCENKI realnych sytuacji (kilka par odgrywa kolejno scenkę): - jak mog± zachowywać się osoby gniewaj±ce się na siebie? (formy wyrażania gniewu: wyzwiska, pokazywanie języka , plucie, bicie się) - jakie mog± być ich uczucia? - w jakich sytuacjach się gniewaj± i dlaczego? - czy łatwo jest pogodzić się z osob±, na któr± się gniewamy? 3. NIE GNIEWAMY SIĘ NA SIEBIE- „MEDIATOR” (poznanie sposobów godzenia się) SCENKA (udział dwojga chętnych dzieci) - pomoce - kartki z napisami: „przepraszam”, „żałuję”, „chcę to zmienić”, „chcę, aby¶my podali sobie ręce”, „niech będzie, jak dawniej”, „wybacz mi” - dwoje uczniów gniewa się na siebie, a zadaniem innych dzieci będzie zachęcanie ich do pogodzenia się, używaj±c argumentów, które mogłyby spowodować chęć pogodzenia się; - po wypowiedziach uczniów nauczyciel pyta: czy potrafi± wybaczać osobie, na któr± się gniewaj±? - których słów i w jakiej kolejno¶ci można użyć celu pogodzenia się? - Nauczyciel podkre¶la rolę słowa „przepraszam” oraz zwraca uwagę na to, że czasem gniew narasta w nas i nie potrafimy wtedy wybaczać. Potrzebujemy wówczas pomocy osoby trzeciej, która może pełnić rolę „MEDIATORA”. 4. ZABAWA „ WYRZUĆ SWÓJ GNIEW”- symboliczne wyrażanie gniewu, jednak w sposób nieszkodliwy dla partnera zabawy: - przepychanie się wzajemne (zapasy) - toczenie „walki kogutów” - doskakiwanie do siebie bokiem w celu przepchnięcia - zmienić pozycję stoj±cego nieruchomo kolegi Po wykonaniu każdego z ćwiczeń „przeciwnicy” podaj± sobie ręce. Nauczyciel pyta uczniów: czy zdarzyło się im reagować w gniewie agresj± słown± lub fizyczn±? Czy tego typu reakcja? Wygłoszenie formuły: „NIE GNIEWAM SIĘ, POTRAFIĘ SOBIE RADZIĆ Z TYM UCZUCIEM” 4. UCISZ SWÓJ GNIEW (propozycje ćwiczeń, które pomog± opanować gniew w sytuacji jego narastania) - uczniowie siedz± wygodnie, całe ciało rozluĽnione, w tle muzyka relaksacyjna; uczniowie oddychaj± głęboko przez usta do brzucha, wypuszczaj± powietrze wolno ustami, a następnie mówi±: „spokojnie, spokojnie, jestem spokojny” - wymy¶lanie różnych formuł, które można wypowiadać w chwilach gniewu (cicho lub gło¶no), np. „Jestem spokojny i nie będę się denerwować” „On (ona) wcale nie chciał (nie chciała) mnie zdenerwować” „Potrafię poradzić sobie z tym gniewem” - w chwilach narastaj±cego gniewu: liczyć gło¶no, mówić wierszyk - każdy winien mieć wymy¶lon± dla siebie formułę, która pomaga w opanowaniu gniewu, daje chwilę czasu na ocenę sytuacji „ Czy wy macie własne sposoby radzenia sobie z gniewem? Jakie to s± sposoby?” - nauczyciel pyta uczniów, co w czasie zajęć było najciekawsze? - na zakończenie uczniowie wygłaszaj± formułę: „ NIE GNIEWAM SIĘ. POTRAFIĘ RADZIĆ SOBIE Z TYM UCZUCIEM” 5 PROPOZYCJA ĆWICZENIA RELAKSACYJNEGO- domowa oferta dla ucznia: PRZEPIS NA RELAKS „Połóż się na podłodze, sprawdĽ, czy jest wygodnie. Zamknij oczy i oddychaj spokojnie. Niech ci się wydaje, że leżysz na błękitnej chmurce, wszystkie czę¶ci ciała ton± w chmurze. Czujesz się pusty ¶rodku. Oddychasz spokojnie w górę-w dół, w górę w dół; powietrze wchodzi do ¶rodka i na zewn±trz.” RozluĽnij dłonie, palce, stopy, gardło, szyję, brzuch, kolana, nogi. Płyniesz w chmurze, wsłuchaj się w ciszę, wtop się w ni±” Opracowanie: Ewa Wawrzyniak Wy¶wietleń: 4166
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl s± chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |