Katalog Marta Gerlach-Malczewska, 2013-06-03 Wałbrzych Pedagogika, Plany rozwoju zawodowego PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGOImię i nazwisko:Marta Gerlach-Malczewska Stanowisko: psycholog Miejsce pracy: Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy Opiekun Stażu: Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2010 Planowana data ukończenia stażu: 31.05.2013 Cele stażu: Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego Cele szczegółowe: Wzbogacenie kompetencji zawodowych w procesie aktywnego doskonalenia i samokształcenia. Rozwój własnej osobowości. Udoskonalenie warsztatu pracy i metod pracy wychowawczej. Dzielenie się doświadczeniem, wiedzą i umiejętnościami z innymi nauczycielami. Poszerzanie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Opracowanie i realizacja planu rozwoju zawodowego, przygotowanie pełnej dokumentacji Staż pracy w zawodzie nauczyciela: 4 lata Posiadane kwalifikacje: Dotychczasowe formy doskonalenia zawodowego: Podstawa prawna: Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1982 r. Nr 3, poz. 19 z późn. zm) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 1 grudnia 2004 w sprawie uzyskiwania awansu zawodowego nauczycieli na podstawie art. 9g ust.10 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. Z 2003r. Nr 118, poz. 1112, z późn. zm.) 1. Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach. (§7 ust. 2 pkt. 1) Poznanie procedury awansu zawodowego • Analiza aktów prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego (Karta Nauczyciela, Rozporządzenie ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli). • Zapoznanie się z zadaniami nauczyciela ubiegającego o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego. • Zapoznanie się z wymaganiami egzaminacyjnymi umożliwiającymi uzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego na drodze awansu zawodowego Podjęcie współpracy z opiekunem stażu • Ustalenie zasad współpracy, • Sporządzenie kontraktu między opiekunem stażu a nauczycielem kontraktowym • Przygotowanie planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego Doskonalenie własnego warsztatu pracy • Wprowadzenie nowych metod diagnostycznych stosowanych w badaniach psychologicznych nieletnich • Poszukiwanie i wdrażanie nowych metod pracy z wychowankami • Opracowanie narządzi diagnostycznych • Obserwacja zajęć otwartych prowadzonych przez opiekuna oraz innych nauczycieli, wyciąganie wniosków do własnej pracy • Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu, • Organizowanie wycieczek edukacyjnych • Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem aktywizujących metod, warsztatów Podnoszenie kwalifikacji i kompetencji zawodowych • Udział w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego • Udział w organizowanych przez zewnętrzne instytucje kursach, warsztatach, konferencjach adekwatnych do potrzeb własnych i placówki • Podjęcie studiów podyplomowych z zakresu resocjalizacji • Samodzielne studiowanie literatury Dokonywanie oceny i ewaluacji własnych działań zawodowych Analizowanie i omawianie z opiekunem staż przeprowadzonych badań, diagnoz, opinii psychologicznych, bezpośrednich form pracy z wychowankiem oraz działalności psychoprofilaktycznej Dokonywanie stosownych korekt Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego Formułowanie wniosków do dalszej pracy 2. Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych (§7 ust. 2 pkt. 2) Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków • Rozmowy z wychowankami, rodzicami, nauczycielami, wychowawcami, analiza wywiadów środowiskowych, dokumentacji wychowanka Pogłębianie wiedzy, umiejętności w zakresie rozpoznawania i zaspokajania potrzeb wychowanków • Analiza materiałów osobo poznawczych wychowanków • Wymiana istotnych informacji dotyczących wychowanków z kadrą pedagogiczną • Konsultacje z personelem medycznym dotyczące potrzeb zdrowotnych wychowanków • Udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych • Ukierunkowywanie i modyfikowanie oddziaływań resocjalizacyjnych i psychologicznych podejmowanych wobec nieletnich Badanie i rozpoznanie stopnia poczucia bezpieczeństwa wśród wychowanków młodzieżowego ośrodka wychowawczego • Przeprowadzenie ankiety badającej poczucie bezpieczeństwa i jej analiza • Zapoznanie pracowników pedagogicznych z wynikami ankiet • Opracowanie wniosków do dalszej pracy Prowadzenie działalności z zakresu profilaktyki uzależnień • Opracowanie, przeprowadzenie i analiza ankiety badającej problem używania substancji psychoaktywnych przez wychowanków młodzieżowego ośrodka wychowawczego • Prowadzenie zajęć z zakresu Treningu Zastępowania Agresji • Prowadzenie zajęć kształtowania kompetencji społecznych • Prowadzenie zajęć relaksacyjnych z wykorzystaniem metody NLP oraz innych technik • Organizacja imprez okolicznościowych z okazji Dnia Rzucania palenia, dnia bez alkoholu, Dnia bez Papierosa Kształtowanie prawidłowych relacji wychowanków ze środowiskiem rodzinnym • Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów ze środowiskiem rodzinnym wychowanków • Spotkania z rodzinami wychowanków podczas odwiedzin • Nakłanianie środowiska rodzinnego do systematycznych kontaktów z wychowankami • Konsultacje dla rodzin wychowanków Opieka nad wychowankami wymagającymi szczególnego wsparcia • Opracowanie diagnozy indywidualnej wychowanka • Prowadzenie zajęć z zakresu psychoterapii Edukacja regionalna • Nawiązanie współpracy z Pracownią Regionalną Biblioteki Miejskiej – organizacja zajęć warsztatowych dotyczących regionu • Organizacja „Konkursu Wiedzy o Wałbrzychu” • Wycieczki edukacyjne szlakiem zabytków miasta Wałbrzycha Współpraca z instytucjami i organizacjami pozarządowymi wspomagającymi pracę resocjalizacyjną, wychowawczą i opiekuńczą placówki • Utrzymywanie stałej współpracy z sądami, kuratorami, policją, placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, szkołami, Powiatowymi Centrami Pomocy Społecznej, placówkami leczniczymi, terapeutycznymi • Stała współpraca z Poradnią Psychologiczno-pedagogiczną w Wałbrzychu w zakresie uzupełniania dokumentacji wychowanków o orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w warunkach MOW • 3. Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej (§7 ust. 2 pkt. 3) Organizowanie warsztatu pracy przy użyciu technik komputerowych • Opracowanie opinii, indywidualnych planów terapeutyczno-resocjalizacyjno-edukacyjnych, scenariuszy zajęć i imprez, sprawozdań • Tworzenie prezentacji multimedialnych • Wykorzystanie Internetu jako źródła wiedzy i pomocy dydaktycznych • Korzystanie z poczty elektronicznej jako środka komunikacji Publikacje własnych materiałów w portalach edukacyjnych • Zamieszczenie planu rozwoju zawodowego w portalach internetowych • Zamieszczanie artykułów i na stronie Ośrodka Administrowanie strony internetowej Ośrodka • Aktualizacja informacji • Zamieszczanie zdjęć z imprez organizowanych w Ośrodku Screeny Katalogowanie i archiwizacja zdjęć • Przygotowywanie zdjęć do legitymacji uczniowskich • Gromadzenie zdjęć z imprez organizowanych w Ośrodku Współpraca z Ośrodkiem Kierowania Nieletnich przy Ośrodku Rozwoju Edukacji • Aktualizacja danych na stronie Ośrodka Kierowania Nieletnich 4. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań (§7 ust. 2 pkt. 4) Doskonalenie umiejętności w zakresie diagnozy psychologicznej wychowanków • Systematyczna obserwacja wychowanków w szkole i internacie • Opracowywanie diagnoz, indywidualnych programów terapeutyczno-resocjalizacyjno-edukacyjnych • Sporządzanie opinii o wychowankach • Formułowanie zaleceń do pracy z wychowankami Realizowanie działalności z zakresu pomocy psychologicznej • Udzielanie wsparcia w procesie adaptacji do warunków placówki • Stałe obserwowanie funkcjonowania wychowanków • Pomoc w rozwiązywaniu problemów osobistych, interpersonalnych, rodzinnych • Udzielanie wsparcia emocjonalnego wychowankom o słabej konstrukcji psychofizycznej • Interwencje w sytuacjach kryzysowych • Korygowanie nieprawidłowych postaw, motywowanie do pozytywnych zachowań Organizacja i doskonalenie metod pracy terapeutycznej • Poszerzenie warsztatu pracy o nowe techniki terapeutyczne • Udział w szkoleniach i kursach dotyczących pracy terapeutycznej Zaświadczenia, certyfikaty Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem • Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli • Organizowanie rad i konferencji szkoleniowych 5. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania placówki, w której nauczyciel odbywa staż (§7 ust. 2 pkt. 5) • Gromadzenie wybranych przepisów prawa oświatowego, pomocy społecznej i postępowania w sprawach nieletnich • Analiza aktów prawnych dzienników urzędowych, dzienników ustaw • Śledzenie zmian w przepisach prawnych Dostosowywanie wewnętrznych przepisów regulujących pracę placówki zgodnie z wymogami ogólnych aktów prawnych • Praca w zespołach zadaniowych opracowujących wewnętrzne przepisy Wyświetleń: 820
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |