Katalog Ewa Zwolak, 2013-06-03 Zamość Matematyka, Scenariusze Równania kwadratoweKonspekt lekcji Nauczyciel: Ewa Zwolak Przedmiot: matematyka Temat lekcji: Rozwiązywanie równań kwadratowych. Cele ogólne: • określanie liczby rozwiązań równania kwadratowego na podstawie wartości wyróżnika Δ; • obliczanie pierwiastków równania. Cele szczegółowe: • uczeń umie odczytać współczynniki liczbowe równania; • uczeń zna wzór na wyróżnik trójmianu kwadratowego; • uczeń potrafi podać liczbę rozwiązań równania w zależności od znaku wyróżnika; • uczeń zna wzory na pierwiastki równania kwadratowego: x0, x1, x2; • uczeń wie jakie czynności należy kolejno wykonywać aby rozwiązać równanie. Metody pracy: • słowno- naprowadzająca; • ćwiczeniowa. Formy pracy: • indywidualna; • zbiorowa. Środki dydaktyczne: • podręcznik. Tok lekcji: Część przygotowawcza: • czynności organizacyjne; • sprawdzenie obecności; • omówienie kartkówki z trzech ostatnich lekcji (postać kanoniczna i ogólna funkcji kwadratowej); • sprawdzenie pracy domowej. Część podstawowa: • podanie tematu i celu lekcji; • opracowanie tematu lekcji. Uczniowie przypominają z ostatniej lekcji schemat rozwiązania równania kwadratowego. Rozważmy równanie kwadratowe ax^2+ bx+ c =0 , gdzie a rożne od 0. Liczba rozwiązań takiego równania zależy od Δ: 1. Jeżeli Δ> 0, to równanie ma dwa pierwiastki: x1= (-b - sqrtΔ)/2a oraz x2= (-b + sqrtΔ)/2a 2. Jeżeli Δ = 0, to równanie ma jeden pierwiastek: . x0= -b/2a 3. Jeżeli Δ < 0, to równanie nie ma pierwiastków. Uczniowie rozwiązują zadania na tablicy. Zadanie 1/212 Rozwiąż równanie: d) 5x^2-6x+6=0 Rozwiązanie: Wyznaczamy współczynniki a, b, c: a = 5, b = - 6 , c = 6 Obliczamy wyróżnik trójmianu kwadratowego: Δ = b^2- 4ac Δ = ( -6)^2- 4*5*6=36-120=-84 Δ <0 Równanie sprzeczne. e) -2x^2+5x-3=0 f) 4x^2+12x+9=0 Zadanie 2/212 Rozwiąż równanie: b)x+10= 3x^2 Porządkujemy trójmian do postaci ogónej: -3x^2+x+10=0 Wyznaczamy współczynniki a, b, c: a = - 3, b = 1 , c = 10 Obliczamy wyróżnik trójmianu kwadratowego: Δ = b^2- 4ac Δ =1^2-4*(-3)*10=121 Δ> 0 Obliczamy pierwiastki równania: x1= (-b - sqrtΔ)/2a x1= (-1-11)/[2*(-3)]=2 x2= (-1+11)/[2*(-3)]=-5/3 g) 11(x^2+ 5)= x h) x^2+x=4x+7 i) 3x^2+ 1= 7x Część końcowa: • podsumowanie tematu lekcji, zależności pomiędzy znakiem wyróżnika trójmianu kwadratowego a liczbą rozwiązań równania kwadratowego, • ocena aktywności uczniów (uczniowie, którzy biorą aktywny udział w lekcji zostają nagrodzeni plusami lub stopniami zgodnie z Przedmiotowym Systemem Oceniania), • podanie pracy domowej. Zadanie 1/212 a, b, c Zadanie 2/212 a, d, e (podręcznik) Wyświetleń: 1629
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |