![]() |
![]() |
Katalog Robert Kuligowski, 2013-06-25 Pęplino Awans zawodowy, Ankiety Analiza ankiety Analiza ankiety dla ucznia; dotyczy badania obszaru 3.1 – zakres: współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym Na ankietę skierowaną do uczniów składało się 9 pytań. Badanie obejmowało uczniów klas drugich i trzecich. Wypełniły ją 32 osoby. Ankieta miała wykazać, w jakim stopniu szkoła wg uczniów współpracuje ze środowiskiem lokalnym. Jakie inicjatywy w związku z tym podejmuje. Jak te działania odbierają uczniowie i na ile są one dla nich atrakcyjne. Poza tym ankieta badała także czynniki motywujące uczniów do udziału w przedsięwzięciach lokalnych i korzyści, jakie wynikają dla młodzieży oraz dla szkoły. Pytanie 1: Czy Twoim zdaniem nasza szkoła odpowiednio promuje się w środowisku lokalnym? Tak - 81% Nie -19% Zdecydowana większość uczniów dostrzega, że szkoła dba o promocję w środowisku lokalnym. Tak odpowiedziało 81% ankietowanych. Przeczącej odpowiedzi udzieliło 19 % uczniów. Można stwierdzić, że tak wysoki procent odpowiedzi twierdzącej wynika z aktywnego udziału uczniów w przedsięwzięciach o charakterze lokalnym. Angażują się w działania w środowisku gminy, miasta i powiatu. Pytanie 2: Czy szkoła pomaga Ci w poznawaniu kultury regionu? Tak - 78% Nie - 22% Zdecydowana większość badanych – 78% wyraziła pozytywną opinię. 22 % osób odpowiedziało przecząco. Warto zaznaczyć, że wśród niektórych osób, które odpowiedziały przecząco, byli uczniowie, którzy stosunkowo niedawno zasilili szeregi naszej szkoły i jeszcze nie mieli okazji, by tę wiedzę o regionie zdobywać. Jednak tak wysoki wynik odpowiedzi twierdzących świadczy o dobrej pracy szkoły w kwestii szeroko rozumianej edukacji regionalnej. Pytanie 3: Czy uczestniczyłaś/ łeś w jakiś formach współpracy ze środowiskiem? Tak -75% Nie -25% Wśród tych uczniów, którzy na to pytanie odpowiedzieli twierdząco, padały różne odpowiedzi dotyczące form współpracy. Najczęściej wymieniane kształtowały się następująco: marsze na orientację – 47% akcje wolontariatu – 42% sprzątanie ziemi – 33% WOŚP – 27% akcja sportowa STOPA w Słupsku – 18% sadzenie lasu 18% marsz niepodległości - 15% rajdy rowerowe -12% imprezy sportowe 12% GOK Zaleskie – 9% Spotkania w Bibliotece Miejskiej – 9% Młodzież ponadto wymieniała: spływy kajakowe, krwiodawstwo, test Coopera. Uczniowie nie mieli problemów ze wskazaniem form współpracy, w których uczestniczyli. Ilość i różnorodność działań wymienianych przez młodzież wskazuje na aktywność szkoły w zakresie współpracy ze środowiskiem i że ta współpraca wychodzi naprzeciw potrzebom uczniów. Pytanie 4: Czy chciałabyś/ chciałbyś uczestniczyć w jakieś formie współpracy ze środowiskiem? Tak – 53% Nie -44% Wykres uwzględnia odpowiedzi dla 31 osób badanych. Jedna osoba nie zaznaczyła żadnej odpowiedzi. Wymieniane formy, w których młodzież chciałaby uczestniczyć to: sadzenie lasu -12% rajd rowerowy -6% zawody w ramach MOM – 6% pomoc zwierzętom w schronisku -6% Pozostałe odpowiedzi: basen, sprzątanie środowiska, działania w ramach straży pożarnej, leśnictwo, akcje charytatywne. Należy zaznaczyć, że tylko nieliczni uczniowie wykazali się inicjatywą, by wymienić formy współpracy, w których chcieliby uczestniczyć, a które ściśle odpowiadają ich gustom i oczekiwaniom. Pytanie 5: Co skłania Cię do uczestnictwa w imprezach? Możliwość poznania nowych ludzi -78% Poznanie nowych doświadczeń i możliwości – 78% Możliwość otrzymania lepszej grupy -75% Dodatkowe przywileje (przepustki godzinne, częstsze wyjazdy do domu) – 72% Dodatkowe punkty z zachowania- 72% Uczenie się pomagania innym – 50% Chęć prezentowania szkoły – 39% Chęć zaprezentowania się w środowisku lokalnym -36% Interesująca forma -30% Jak wskazują wyniki, uczniowie wymieniają wiele czynników , które motywują ich do uczestnictwa w imprezach. Możliwość poznania nowych ludzi, nabycia nowych doświadczeń to czynnik aktywizujący ich do działania. Ponadto bardzo ważnym wskaźnikiem okazuje się system punktowania stosowany w placówce. Odwołuje się do niego aż 75% respondentów. Pytanie nr 6: Czy nasza szkoła organizuje akcje mające na celu : wspieranie dorosłych: tak -84% nie -16% wspieranie dzieci: tak- 97% nie -3% wspieranie zwierząt: tak -25% nie -72% Jedna osoba nie udzieliła odpowiedzi w kwestii wspierania zwierząt. Zdecydowana większość wyraźnie zauważa, że akcje prowadzone wśród uczniów szkoły są skierowane na udzielanie pomocy dorosłym i dzieciom. Tylko jedna osoba nie wymieniła dzieci jako adresata działań wspierających. Wypowiedzi uczniów świadczą o potrzebie wzmożenia akcji kierowanych do zwierząt. Pytanie nr 7: Czy wiesz, z jakimi instytucjami współpracuje nasza szkoła? Uczniowie wymienili następujące instytucje: Straż Pożarna – 56% Policja - 53% Pogotowie Ratunkowe – 44% WOŚP -28% Straż Miejska – 25% Bank Żywności – 25% Dom Kultury – 19% Nadleśnictwo Ustka – 19% Biblioteka Miejska – 15% Straż Gminna – 12% prokuratura i sądy w Polsce -12% Parafia – 12% CSMW -12% GOK Zaleskie – 9% inne szkoły -9% Służba Zdrowia -9% Urząd Miasta -6% PCK (krwiodawstwo) -6% nie wiem – 6% Jedna osoba nie udzieliła odpowiedzi na to pytanie. Powyższe zestawienie wskazuje na wysoką świadomość młodzieży w zakresie znajomości instytucji, z którymi współpracuje nasza szkoła. To przede wszystkim młodzież jest uczestnikiem, odbiorcą w ramach wspomnianej współpracy. Pytanie nr 8: Czy masz własne pomysły na współpracę ze środowiskiem lokalnym? Tak – 25% Nie – 75% Uczniowie, którzy odpowiedzieli twierdząco, podali następujące propozycje: organizacja i udział w imprezach sportowych organizacja marszów upiększanie miasta (sadzenie roślin, malowanie) pomoc w schronisku dla zwierząt kwesty dla chorych dzieci lub zwierząt pomaganie biednym ogólnokrajowy marsz na orientację Większość nie ma własnych pomysłów na współpracę ze środowiskiem lokalnym. Ci jednak, którzy tę inicjatywę wykazali, skupili swoją uwagę na kwestii promowania imprez sportowych oraz pomagania słabszym i potrzebującym. Pytanie nr 9: Czy uważasz, że współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym jest potrzebna i wychodzi naprzeciw potrzebom ucznia? Umotywuj krótko swoją odpowiedź. Na 32 badanych 10 osób nie udzieliło żadnej odpowiedzi na to pytanie. Jedna osoba zadeklarowała, że nie jest jej ta współpraca potrzebna. Inny zaś badany częściowo uważał współpracę za potrzebną, częściowo zaś przejawy współpracy uważał za nieprzydatne. Pozostali wymieniali następujące odpowiedzi: - uczymy się nowych wyzwań i doświadczeń jest to odskocznia od codziennych zajęć w placówce pomagamy innym ludziom poznajemy inne osoby jest potrzebne, by w środowisku dobrze myśleli o naszej szkole miło spędzamy czas uczymy się współpracy z innymi ludźmi pomoże nam to w dorosłym życiu można się odstresować i zrelaksować możemy się czegoś nauczyć można się otworzyć na świat jest bezpiecznie czujemy, że jesteśmy potrzebni Powyższe odpowiedzi pozwalają zauważyć, że młodzież dostrzega korzyści, jakie daje współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym. Ponadto ci spośród uczniów, którzy odpowiedzieli twierdząco, dostrzegają w tej współpracy dużą wartość dla swojego rozwoju, ale także i dla szkoły. Wnioski wypływające z analizy ankiety: 1 Zdecydowana większość uczniów stwierdza, że szkoła odpowiednio promuje się w środowisku lokalnym. 2 Szkoła dobrze realizuje zadania w zakresie szeroko rozumianej edukacji regionalnej. 3 Zdecydowana większość uczniów wskazuje liczne formy współpracy ze środowiskiem, w których uczestniczyła. 4 Ilość i różnorodność działań wymienianych przez młodzież wskazuje na aktywność szkoły w zakresie współpracy ze środowiskiem i że ta współpraca wychodzi naprzeciw potrzebom uczniów. 5 Uczniowie potrafią wskazać wiele czynników , które motywują ich do uczestnictwa w imprezach. 6 Możliwość poznania nowych ludzi, nabycia nowych doświadczeń to nadrzędny czynnik, który aktywizuje młodzież do działania. 7 Ponadto bardzo ważnym bodźcem mobilizującym uczniów do realizacji zadań w zakresie współpracy ze środowiskiem lokalnym, okazuje się system punktowania stosowany w placówce. 8 Zdecydowana większość wyraźnie zauważa, że akcje prowadzone wśród uczniów szkoły są skierowane na udzielanie pomocy dorosłym i dzieciom. 9 Uczniowie wskazują na potrzebę wzmożenia akcji ukierunkowanych na pomaganie zwierzętom. 10 Młodzież jest bardzo dobrze zorientowana w zakresie znajomości instytucji, z którymi współpracuje szkoła. 11 Wielu uczniów nie ma własnych pomysłów na współpracę ze środowiskiem lokalnym. Być może proponowana oferta jest tak różnorodna, że nie wymaga rozbudowania o nowe punkty; spełnia oczekiwania uczniów. 12 Młodzież dostrzega korzyści, jakie daje współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym. 13 Uczniowie dostrzegają we współpracy dużą wartość dla swojego rozwoju, ale także i dla szkoły. Wnioski do dalszej pracy: 1 Należy kontynuować stopień promocji szkoły na co najmniej dotychczasowym poziomie. 2 Trzeba konsekwentnie w dalszym ciągu prowadzić szeroko rozumianą edukację regionalną wśród młodzieży. 3 Należy współpracować ze środowiskiem lokalnym na poziomie nie niższym niż dotychczas. 4 Warto w dalszym ciągu motywować młodzież do udziału w różnych inicjatywach lokalnych i budować w uczniach obraz korzyści wynikających z realizacji oferty współpracy. 5 Należy wzmóc działania ukierunkowane na pomaganie zwierzętom. 6 Trzeba w uczniach budować refleksję dotyczącą korzyści dla siebie i szkoły wynikających ze współpracy ze środowiskiem lokalnym. Opracował: Robert Kuligowski - Wyświetleń: 773
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |