![]() |
![]() |
Katalog Celina Mioduszewska, 2013-06-26 Wysokie Mazowieckie Język polski, Plany pracy Autorski program pracy szkoły. Uczeń z deficytami.Autorski program pracy szkoły U c z e ń z d e f i c y t a m i Założenia programu: Podczas mojej pracy pedagogicznej zaobserwowałam, że indywidualizacja procesu nauczania w pracy z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych jest konieczna. Moi podopieczni mają kłopoty z nabyciem podstawowych wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania. Niezbędne są dodatkowe lekcje – zajęcia wyrównawcze, które pozwolą uczniom przyswoić najprostsze umiejętności przewidziane podstawą programową, ze szczególnym zwróceniem uwagi na deficyty uwzględnione przez poradnie psychologiczno- pedagogiczne. Uczniowie ci w zdecydowanej większości wywodzą się ze środowiska wiejskiego. Wielu z nich, w przypadku braku pomocy ze strony szkoły próbuje podjąć naukę w zasadniczej szkole zawodowej, a jeżeli sobie nie radzi w ogóle rezygnuje z edukacji. Działania te dotyczą też uczniów technikum, którzy w przyszłości przystąpią do egzaminu maturalnego. Zmierzą się z tym samym arkuszem , co ich „pełnosprawni” rówieśnicy. Cele zajęć: 1. wyrównanie umiejętności i utrwalenie bieżącego materiału tak, by uczeń mógł aktywnie uczestniczyć w lekcjach z języka polskiego, 2. kształtowanie umiejętności myślenia i formułowania wniosków, 3. eliminowanie w wypowiedziach ustnych i pisemnych błędów językowych (naleciałości środowiskowych), 4. eliminowanie błędów związanych z grafiką i techniką zapisu, 5. przezwyciężenie nieśmiałości uczniów związanej z wypowiadaniem się na forum klasy, 6. uczulenie na piękno mowy ojczystej i jej związku z małą ojczyzną. Zakres podejmowanych działań: 1. przeprowadzenie szkolenia rady pedagogicznej na temat Planowanie pracy uczniów dysfunkcjami -wrzesień 2. dokonanie wnikliwej analizy treści orzeczeń i opinii poradni psychologiczno- pedagogicznych uczniów – wszyscy nauczyciele szkoły, a w szczególności nauczyciele języka polskiego- wrzesień 3. przeprowadzenie cyklu zajęć dydaktyczno – wyrównawczych z języka polskiego – cały rok. Opis działań: Na realizację programu przewiduje się przeznaczyć w ciągu roku szkolnego następujący limit godzin: 1. szkolenie rady pedagogicznej – 2 godziny 2. zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze z języka polskiego – 32 godziny Harmonogram zajęć: 1. ćwiczenia ortograficzne (praca związana z techniką zapisu) – 4 godziny 2. ćwiczenia redakcyjne (tworzenie własnego tekstu na określony temat z uwzględnieniem zasad kompozycji, stylistyki, składni, języka, fleksji)- 12 godzin 3. ćwiczenia gramatyczne (odmiana wyrazów, analiza składniowa i logiczna wypowiedzeń) – 8 godzin 4. ćwiczenia związane z rozumieniem tekstu literackiego z uwzględnieniem rodzajów literackich – 8 godzin W czasie zajęć zamierza się zwrócić uwagę na dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości ucznia w zakresie: tempa pracy, stopniowania trudności, stosowanych metod aktywizujących, w tym przekładu intersemiotycznego i projektu wprowadzenia środków pobudzających aktywność uczniów. Materiały i środki dydaktyczne, które przewiduje się wykorzystać na zajęciach: karty pracy, teksty literackie i ich nagrania, plansze Rodzaje i gatunki literackie, tablice gramatyczne. Sposób ewaluacji: bieżące sprawdzanie postępów ucznia na lekcjach języka polskiego. Opracowanie: Celina Mioduszewska Wysokie Mazowieckie Wyświetleń: 1134
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |