Katalog Beata Dyl, 2013-06-28 lublin Zajęcia przedszkolne, Plany pracy Plan pracy dydaktyczno- wychowawczej. Grupa 4,5-latkówPlan pracy dydaktyczno- wychowawczej Grupa 4,5-latków „STOKROTKI” PAŻDZIERNIK 2012 r. Nauczycielki: p. Beata Dyl Tematyka: 1.Witamy hop! Do brzucha i marchewka i pietruszka. 2.O. Honorat przyjacielem dzieci. 3.Stop! Uwaga! Niebezpiecznie! Zasad naucz się koniecznie! 4.Barwy jesieni. 5.Zwierzęta jesiennego lasu. Cele wychowania przedszkolnego wynikające z Podstawy programowej: Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej. Budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe. Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także łagodnego znoszenia stresów i porażek. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie przyrodniczym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych. Cele ogólne: Zapoznanie z wyglądem, budową, smakiem i zapachem oraz sposobami wykorzystywania warzyw. Wyczulenie na regularności w najbliższym otoczeniu, powtarzani i kontynuowanie rytmów. Przybliżenie postaci bł. Honorata Koźmińskiego – patrona przedszkola – poprzez ukazanie jego religijności i zalet moralnych. Zorganizowanie wystawy z wyeksponowaniem postaci o. Honorata wykonanej techniką collage. Uświadomienie konieczności przestrzegania zasad gwarantujących bezpieczeństwo w przedszkolu i poza nim. Zapoznanie z przedstawicielem służb mundurowych - policjantem. Poszerzenie słownictwa i wiedzy z zakresu zasad ruchu drogowego. Doskonalenie analizy słuchowej, wyodrębnianie, rozróżnianie i nazywanie dźwięków z otoczenia. Kształtowanie umiejętności skupiania uwagi i odbioru dzieł sztuki w postaci reprodukcji. Uwrażliwianie na piękno barwy, światła i cienia. Bliższe poznanie wybranych mieszkańców lasu i ich jesiennych zwyczajów. Aktywność zdrowotna "Prace w ogródku warzywnym”- opowieść ruchowa. Naśladowanie czynności związanych z ogrodnictwem. Doskonalenie sprawności ruchowej. "Zbiory z ogródka”- ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem woreczków. Rzucanie woreczkami do celu. Rozwijanie sprawności fizycznej dziecka na miarę jego możliwości. „W Królestwie Dobroci”- ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce instrumentalnej. Rozwijanie koncentracji oraz umiejętności wyładowania emocji i napięć. „Piesze wędrówki Ojca Honorata”- ćwiczenia gimnastyczne prowadzone metodą W. Sherborne. Stworzenie okazji do wyzwalania swobody zachowań i naturalności. „Jestem zwinny jak Ojciec Honorat ” – ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem piłki . Doskonalenie rzutu i chwytu piłki. Bezpieczne korzystanie z przyborów podczas ćwiczeń na sali gimnastycznej. „Ruch uliczny”- ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem krążków. Rozwijanie sprawności ruchowej, wdrażanie do reagowania na sygnały. Uwrażliwienie na konieczność dokładnego wykonania poleceń. „Samochody” – zabawa bieżna z krążkami. Rozwijanie ekspresji ruchowej. Kształtowanie szybkiego refleksu „Wyprawa do lasu”- ćwiczenia gimnastyczne w formie toru przeszkód .Uważne pokonywanie trasy, omijanie przeszkód, wyrabianie szybkości i płynności ruchów. „Na spacerze w lesie”- ćwiczenia gimnastyczne w formie opowieści ruchowej. Wykorzystanie fragmentów muzyki klasycznej. Rozwijanie poczucia rytmu i płynności ruchów. „W ogrodzie przedszkolnym”- zabawy ruchowe na świeżym powietrzu z użyciem sprzętu gimnastycznego. Przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się w ogrodzie i korzystania ze sprzętu. Spacery w najbliższej okolicy. „Taniec listków”, „Wiewiórki do dziupli”- ćwiczenia gimnastyczne i zabawy orientacyjno-porządkowe, wyrabiające reakcje na sygnały słuchowe. Podnoszenie sprawności fizycznej dzieci na miarę możliwości dzieci. Aktywność językowa, literacka i przyrodnicza: 1. Witamy hp! Do brzucha, i marchewka i pietruszka. „Warzywa”- słuchanie wiersza wg J. Tuwima i ilustrowanie jego treści warzywami Zapoznanie z wyglądem, budową, smakiem i zapachem oraz sposobami wykorzystywania warzyw. Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej. Rozwijanie pamięci poprzez powtarzanie fragmentów wiersza. „Amperek w przedszkolu”- spotkanie z pracownikiem PKP Energetyka S.A- „Amperkiem”, który przybliża nam wszelakie zagadnienia związane z elektrycznością: skąd się bierze prąd, gdzie powstaje, jak wpływa do gniazdka oraz jak bezpiecznie się z nim obchodzić. Zwrócenie uwagi na zagrożenia jakie niosą ze sobą różne zachowania w pobliżu urządzeń elektrycznych. Otrzymanie amperkowych plakietek oraz książeczek do kolorowania z ilustracjami obrazującymi bezpieczne zachowania. „O robaczku w czerwonym kubraczku” – opowiadanie historyjki obrazkowej na podstawie bajki E. Jach. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, próby łączenia przyczyn ze skutkiem. „Na straganie” – inscenizacja treści wiersza J. Brzechwy. Dostrzeganie elementów humorystycznych w treści wiersza, utrwalenie nazw warzyw i zabawy z rodziną litery „A”. 2. O. Honorat przyjacielem dzieci. „Bł. o. Honorat jest z nami” – domino obrazkowe wspólnie układane z opisem słownym n-lki. Zapoznanie się z Osobą Patrona naszego Przedszkola i wyjaśnienie znaczenia słowa „patron”. „Błogosławiony Opiekun” – ćwiczenia słuchu fonemowego poprzez dokonywanie analizy i syntezy sylabowej słów. związanych z życiem i osobą bł. Patrona przedszkola. „Ojciec, opiekun, orędownik” – kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania poprzez zabawy językowe z „rodziną” litery „O”. 3.Stop! Uwaga! Niebezpiecznie! Zasad naucz się koniecznie! „Światła na skrzyżowaniu”- przedstawienie wiersza Wincentego Fabera z wykorzystaniem krążków w kolorze żółtym, czerwonym i zielonym. Zapoznanie z budową sygnalizatora świetlnego oraz ze znaczeniem poszczególnych kolorów. Wdrażanie dzieci do poruszania się po ulicy w obecności dorosłych i przestrzegania zasad ruchu drogowego. „Droga do przedszkola” – zabawa dydaktyczna; tworzenie opowiadania ilustrowanego elementami dźwiękonaśladowczego wydawanymi głosem. „O jakim znaku mówię?” – odgadywanie znaku drogowego i jego znaczenia po usłyszeniu jego opisu słownego i gestykulacji wyrażonej przez n-lkę; zabawy z literką „L” 4. Barwy jesieni. „Interesujące informacje inspektora Igiełki” – wiersz M. Nazimek inspiracja do zabaw z literami „I, i”; doskonalenie umiejętności kojarzenia głoski z obrazem graficzny – literą.. „O czym szumi październik?”- rozwiązywanie zagadek związanych z jesienną porą roku i uwrażliwienie dzieci na charakterystyczne cechy tej pory roku w lesie i parku. Rozwijanie myślenia i koncentracji uwagi. „Co będziemy zbierać do koszyka?” – zabawa dydaktyczna; prawidłowe rozpoznawanie i utrwalenie nazw przyrodniczych. 5. Zwierzęta jesiennego lasu. „Jeż”- słuchanie wiersza I. Salach. Zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi w naszych lasach- jeż; określanie jego wyglądu, sposobu odżywiania oraz trybu życia. Wzbogacenie słownika czynnego dzieci o wyrazy:, zwierzę chronione, legowisko, sen zimowy. Wdrażanie do ochrony zwierząt rzadko występujących w lasach. „Zgadnij co robi w lesie wiewiórka” - zagadki pantomimiczne - próby odgadywania czynności przedstawianych ruchem. Wspomaganie rozwoju płynnej mowy dzieci i zwrócenie uwagi na wypowiadanie się pełnym zdaniem. „Wycieczka do lasu” – obserwacja przyrody: dostrzeganie piękna jesiennej przyrody oraz zmian zachodzących w życiu zwierząt. Aktywność matematyczna „Warzywne rytmy”- zabawa matematyczna. Skupianie uwagi na rytmach, wychwytywanie powtarzających się sekwencji i kontynuowanie ich. „Ogórki, ogóreczki”- zabawa dydaktyczna- określanie wielkości, grubości i długości warzyw. Rozwijanie spostrzegawczości. „Dni coraz krótsze, wieje i pada”- zabawa matematyczna. Dostrzeganie rytmu i stałego następstwa dni i nocy. „Dziecięce wyliczanki Ojca Honorata”- zabawa matematyczna z rytmiczną wyliczanką. Pamięciowe opanowanie wyliczanek i próby układania wyliczanek według własnych pomysłów. „Droga do przedszkola”- gra matematyczna. Nabywanie doświadczeń logicznych i emocjonalnych potrzebnych do zrozumienia sensu gry – ściągawki. Wdrażanie dzieci do respektowania umów, a także do znoszenia porażek. „Co dzieje się na ulicy?”- gra matematyczna. Wdrażanie dzieci do konstruowania najprostszej gry planszowej, wydłużanie czasu skupienia uwagi podczas jej konstruowania i rozgrywania. „Jesienne dni ”- zabawa matematyczna. Na podstawie wysłuchanego wiersza „Tydzień” J. Brzechwy zapoznanie z dniami tygodnia. Dostrzeganie regularności i stałego następstwa dni tygodnia. „Pory roku”- opowieść matematyczna. Zapoznanie z porami roku, układanie kalendarzy. Wychwytywanie regularności w prostym opowiadaniu poprzez powtarzanie i kontynuowanie dostrzeżonych rytmów. „Zapasy wiewiórki”- zabawy matematyczne. Tworzenie zbiorów, przeliczanie elementów od 1 do 4. Ćwiczenie sprawności manualnej, kształcenie umiejętności rachowania, klasyfikowania elementów. „Liczymy jeże” -zabawa matematyczna. Doskonalenie liczenia w zakresie 4. Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi. Aktywność muzyczna „Urodziny marchewki” – zabawy rytmiczno – umuzykalniając przy piosence, improwizowanie ruchem. Doskonalenie umiejętności rytmicznego wystukiwania i wyklaskiwania rytmu piosenki. „Hymn przedszkola”- zabawy umuzykalniające z wykorzystaniem hymnu. Kształtowanie umiejętności dostrzegania zmian dynamiki, tempa i wysokości dźwięku. „W lesie i w parku” – zabawa ilustracyjno-rytmiczna; odróżnianie melodii do biegu, podskoków i maszerowania. „Jesień” z utworu „Cztery pory roku” A. Vivaldiego – malowanie muzyki klasycznej; wypowiadanie się poprzez estetykę; uwrażliwianie na piękno barwy, światła i cienia. „Kolczasty taniec” – zabawa muzyczna i improwizacja tameczno - ruchowa przy muzyce: utworze L. van Beethovena: koncert V. Korzystanie z materiału przyrodniczego w sytuacjach edukacyjnych. Aktywność plastyczna „Warzywa” – wylepianka z kulek plasteliny. Tworzenie pracy plastycznej i wypowiadanie się w różnych technikach plastycznych przy użyciu środków wyrazu: kształt oraz nabywanie sprawności rąk i palców dłoni. „Stemple z warzyw”- wykorzystanie materiału przyrodniczego do tworzenia pracy plastycznej. Rozwijanie pomysłowości, wdrażanie do dbałości o estetykę pracy. „Serce kochające bł. Honorata” – kolaż; nabywanie umiejętności tworzenia własnej kompozycji plastycznej. „Kolorowe listki dla O. Honorata”- naklejanie z kolorowego papieru liści na ramkę z papieru, wklejanie w ramkę obrazka z bł. Honoratem. Próby ułożenia estetycznej kompozycji, umiarkowane nakładanie kleju. Utrzymanie ładu i porządku podczas pracy. „Zebra” – malowanie pędzlem przejścia dla pieszych – białych linii na czarnym tle. Rozwijanie sprawności oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej „Bezpieczna ulica”- wydzieranie z kolorowego papieru kół i naklejanie ich na odpowiedni sygnalizator świetlny, kolorowanie obrazka .Zapoznanie z rozmieszczeniem kolorów na sygnalizatorze(zielony, żółty, czerwony). Rozwijanie sprawności manualnych dłoni. Wdrażanie do odkładania papieru do pojemników. „Wiewiórka” – wyklejanka sylwety włóczką i doklejanie mniejszych elementów – detali. Nabywanie umiejętności przeżywania radości z wykonywanej samodzielnej pracy. „Liście malowane pod drzewami rozsypane”- odbijanie naturalnych liści na białej kartce kredką świecową. Zapoznanie z nową techniką plastyczną. Uwrażliwianie na piękno barwy, światła i cienia. Kształtowanie umiejętności skupiania uwagi i odbioru dzieł sztuki w postaci reprodukcji. „Jesienny las”- wykonanie makiety lasu. Nabywanie umiejętności składania sylwet według wzoru, wdrażanie do wykonania prac zespołowych. Stwarzanie okazji do odczuwania satysfakcji z wykonania pracy. Kształtowanie wyobraźni przestrzennej, rozpoznawanie i nazywanie niektórych zwierząt żyjących w lesie. „Jeż”- lepienie z masy solnej, użycie wykałaczek, jako kolców. Odzwierciedlenie w formie przestrzennej wyglądu jeża. Rozwijanie sprawności manualnej. Podpisy nauczycielek: Wyświetleń: 1827
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |