![]() |
![]() |
Katalog Beata Dyl, 2013-06-28 lublin Zajęcia przedszkolne, Plany pracy Plan pracy dydaktyczno - wychowawczej. Grupa 4,5-latkówPlan pracy dydaktyczno - wychowawczej Grupa 4,5-latków „STOKROTKI” LISTOPAD 2012 r. Nauczycielki: p. Beata Dyl Tematyka: 1.Moja Ojczyzna.. 2.O czym szumi las jesienią? 3.Parasole czas wyciągnąć, jesień w pełni, deszcz nadciąga. 4.Pstryczek elektryczek. Cele wychowania przedszkolnego wynikające z Podstawy programowej: Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej oraz postawy patriotycznej. Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie przyrodniczym. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych. Cele ogólne: Zapoznanie się z symbolami narodowej tożsamości: godło, barwy narodowe, hymn. Zapoznanie się, rozpoznawanie i stosowanie w życiu społecznym znaków i symboli narodowych. Pogłębianie wiedzy o własnym mieście i regionie-Lublinie. Wzbogacanie słownika dzieci w miarę poznawania środowiska przyrodniczego. Zapewnienie dzieciom obcowania z przyrodą i manipulowanie materiałem przyrodniczym. Stwarzanie sytuacji sprzyjających rozwijaniu ekspresji twórczej. Doskonalenie wymowy poprzez stosowanie zabaw i ćwiczeń oddechowych, ruchowych i artykulacyjnych. Wspomaganie rozwoju umysłowego i budzenie zainteresowań technicznych. Wdrażanie do bezpiecznego zachowania się przy sprzętach technicznych i nabywanie wiedzy o zagrożeniach płynących z ich używania. Aktywność zdrowotna „Marsz, marsz” – zabawy i ćwiczenia gimnastyczne z elementami marszu, podskoków i skoków. Wdrażanie do poprawnego reagowania na sygnały dźwiękowe i wzrokowe; podnoszenie sprawności fizycznej dzieci. „Rowerowa wycieczka po Lublinie” – ćwiczenia gimnastyczne według zestawu K. Wlaźnik – wykorzystanie obręczy. Wyrabianie zręczności i sprawności. Przedstawienie Lublina jako ośrodka wypoczynku: obiekty sportowe, ścieżki rowerowe, Zalew Zemborzycki. „Co widzieliśmy w lesie”- ćwiczenia gimnastyczne prowadzone metodą Weroniki Sherborne. Zwiększanie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i zaufania względem siebie. Stworzenie okazji do rozładowania napięć, wyzwalanie swobody zachowań i naturalności oraz pobudzanie do działań twórczych. „Gimnastyka na leśnej polanie”- ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem gazety. Rozwijanie sprawności ruchowej, doskonalenie orientacji w przestrzeni, kształtowanie świadomości własnego ciała. „Lecą liście – pada deszcz” – zabawa ruchowa i ćwiczenia gimnastyczne z podziałem na role z elementami turlania i pokonywania przeszkód. „Uczymy się pływać”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych na sali gimnastycznej. Naśladowanie ruchem pływania różnymi stylami. Rozwijanie sprawności ruchowej. Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu z użyciem sprzętu gimnastycznego. Spacery na świeżym powietrzu w najbliższej okolicy połączone z obserwacją przyrody i zachodzących zmian. „Prasujemy” -ćwiczenia gimnastyczne w formie opowieści ruchowej. Wyrabianie płynności ruchów podczas ćwiczeń. „Roztańczona iskierka”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą R. Labana. Wyrabianie umiejętności łączenia ruchu z muzyką, kształtowanie motoryki w zakresie zwinności. Aktywność językowa, literacka i przyrodnicza: 1. Moja ojczyzna. „Legenda o Rusie, Czechu i Lechu” - opowiadanie inscenizowane i ilustrowane sylwetami w oparciu o legendę o początkach naszej ojczyzny. Analiza i synteza wyrazów związanych z tożsamością narodową. „Kto ty jesteś? – katechizm polskiego dziecka” – praca z wierszem T. Bełzy poznanie symboli narodowych i rozwijanie świadomości narodowej i uczuć patriotyzmu „11 Listopad” – Akademia okolicznościowa z okazji Święta Narodowego; kształtowanie postaw patriotycznych dzieci i świadomości narodowej. 2. O czym szumi las jesienny. „Wiercipiętek i odlatujące jesienią ptaki”- słuchanie opowiadania wg. M. Galicy. Rozbudzanie zainteresowań przyrodą; zwierzętami, ich środowiskiem, sposobami przygotowania się do zimy. Rozbudzanie spostrzegawczości wzrokowej poprzez wskazywanie różnic miedzy wybranymi ptakami. Uważne słuchanie, pytanie o niezrozumiałe fakty i formułowanie dłuższych wypowiedzi o ważnych sprawach. „Leśna wyprawa” – zabawa dydaktyczna inspirowana pacynką Wyliczanie i utrwalenie znanych dzieciom zwierząt leśnych i ich zachowań.: „Nocą w lesie” – zabawa dydaktyczna z elementami ćwiczeń fonacyjnych na zgłoskach „Au,uhu,szu,uu” i doskonalenie analizy i syntezy sylabowej słów. Zabawy z literą „U, u”. 3. Parasole czas wyciągnąć, jesień w pełni, deszcz nadciąga. „Deszczowy król” - inscenizacja utworu D. Gellner. Zapoznanie się ze zjawiskiem deszczu: skraplania i parowania wody. Zabawy z literą „P, p”- próby pisania liter po śladzie, identyfikowania liter drukowanych i pisanych. „Kolorowy parasol” – zabawa badawcza; nabywanie wiedzy o zachowaniu się podczas słoty, o prawidłowym i ciepłym ubieraniu się odpowiednio do pogody i temperatury otoczenia oraz dbania o zdrowie. „Mokry świat” – rozmowa połączona z oglądaniem ilustracji; wzbogacanie wiadomości nt oznak późnej jesieni na podst wiersza I. Suchorzewskiej „Słota”. 3.Pstryczek – elektryczek. „ O żelazku z wyobraźnią”- słuchanie opowiadania wg B. Lewandowskiej. Próby wykazania się twórczą postawą i myśleniem poprzez tworzenie analogii fantastycznej przez łaczenie ze sobą wykluczających się zjawisk wg. W. Limont. .Mówienie płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji. „Co nie pasuje?” – zabawa ilustracyjno-ruchowa z elementami dramy przyporządkowująca obraz z wykonywaną czynnością; poszerzanie wiadomości do czego służą urządzenia elektryczne i rozwijanie koncentracji, uważnego patrzenia.. „Świat techniki” - wzbogacania słownictwa technicznego z wykorzystaniem wiersza M. Szyszko „Odkurzacz”; wspomaganie rozwoju płynnej mowy dzieci i zwrócenie uwagi na wypowiadanie się pełnym zdaniem. „Dziwny świat” – rozmowa z wykorzystaniem pacynki połączona z oglądanie ilustracji. Wzbogacanie wiadomości nt zachowania bezpieczeństwa przy korzystaniu z urządzeń technicznych o raz niebezpieczeństw grożących z niewłaściwego ich korzystania. Aktywność matematyczna „Niezwykła wędrówka po Lublinie” - gra opowiadanie. Wzbogacenie wiadomości o wybranych zabytkach lubelskich (Katedra, Zamek królewski, Lubelska Starówka, Kościoły: św. Ducha, oo. Kapucynów).Kształtowanie umiejętności konstruowania prostych gier planszowych (ściganek). Doskonalenie orientacji w przestrzeni i na kartce papieru, wdrażanie do posługiwania się określeniami dotyczącymi kierunków w przestrzeni. „Jak będzie wyglądała Polska za 100 lat” -zabawa matematyczna. Powodowanie zmian odwracalnych: w budowlach układankach, przesypywaniu i przelewaniu. Obserwacja takich zmian i ustalanie, co się zmieniło i w jaki sposób z klocków można to odwróci. „Liczymy kasztany” – zabawa matematyczna. Porównywanie liczebności zbiorów podczas zabawy 3-latki określanie na "oko" i stosowanie określeń: mało, dużo, tyle samo. 4-latki porównywanie liczebności zbiorów i stosowanie określeń: więcej, mniej, równo. „Leśne skarby” – opowieść matematyczna. Tworzenie zbiorów przedmiotów z wykorzystaniem tworzywa przyrodniczego. 3-latki wyłączanie ze zbioru przedmiotów to, co do niego nie pasuje, 4-latki klasyfikowanie przedmiotów wg koloru. „Deszczowe kropelki”- zabawa matematyczna. Liczenie sylwetek kropli w zakresie możliwości dzieci, układanie według wielkości malejącej lub wzrastającej. Kolorowe parasole”- zabawa matematyczna.. Kształtowanie umiejętności liczenia w zakresie 5 -ciu. Wyodrębnienie przedmiotów do policzenia, szacowanie: Ile ich może być? i liczenie. Zwracanie uwagi na liczebniki porządkowe i na to, że ostatni wymieniony liczebnik oznacza także liczbę policzonych obiektów. „Urządzamy przyjęcie ” - zabawa matematyczna Ustalanie, w jakiej kolejności i co trzeba zrobić, aby osiągnąć cel. Ustalanie równoliczności: ma być po tyle samo w sytuacji nakrycia do stołu. Wdrażanie dzieci do czerpania radości z udanej zabawy. Zabawa Andrzejkowa dla wszystkich grup przedszkolnych połączona z zabawami i tańcami. Aktywność muzyczna „Hymn Narodowy” – zapoznanie, osłuchanie się z utworem i nauka polskiego hymnu. Doskonalenie wspólnego śpiewu i wdrażanie do okazywania szacunku podczas śpiewu. „Ola i liście” – zabaw ruchowa przy piosence. Zabawy rytmiczne i odtwarzanie rytmu za pomocą ruchu. „Deszczowa muzyka” – zabawa ilustracyjna do piosenki „Deszczyk pada”. Próby i nabywanie umiejętności śpiewania dowolnych dźwięków na różnej wysokości rozwijanie wrażliwości słuchowej. „Dziwna orkiestra” – zabawa muzyczno-inscenizacyjna do opowiadania n-lki z wykorzystaniem przedmiotów używanych w kuchni i gospodarstwie: łyżki, tacki, tarki, pokrywki, garnki, zabawki; Tworzenie muzyki z wykorzystaniem przedmiotów. Aktywność plastyczna „Flaga Narodowa” – malowanie farbą na podkładzie z kaszy manny. Poznanie nowej techniki malowania i wzbogacanie doświadczeń malowania na różnorodnych fakturach. „Moje osiedle i moja dzielnica”- wykonanie makiety miasta. Zapoznanie dzieci ze sposobem wykonania pracy, podział na zespoły wykonanie domów, apteki, kościoła, ulic, drzew, makiety. Zapoznanie z najważniejszymi obiektami w naszej najbliższej okolicy. Pokazanie na mapie osiedla i dzielnicy Lublina. Kształtowanie inwencji twórczej i pomysłowości podczas projektowania osiedla, dzielnicy. Wdrażanie do współpracy. „Sen niedźwiedzia” – rysowanie flamastrami wyobrażeń wg własnych pomysłów; zwrócenie uwagi na prawidłowy uchwyt i nacisk narzędzia pisarskiego. Rozwijanie twórczej wyobraźni dzieci. „Gałązka jarzębiny”- kleksografia. Rozdmuchiwanie kropli tuszu po kartonie (gałązka),doklejanie bibułkowych kuleczek (owoce jarzębiny). „Parasol” – malowanie farbami plakatowymi techniką „mokre na mokrym”. Zapoznanie się z nową technika plastyczną i wdrażanie do przeżywania radości z wykonywanej pracy. „Obłoczki”- malowanie metodą stemplowania gąbką i białą farbą na ciemnym tle. Wykorzystanie niecodziennych narzędzi do pracy plastycznej. „Moje domowe urządzenia” – wycinanka z dolepianiem kabla wykonanego ze sznurka. Doskonalenie umiejętności prawidłowego posługiwania się nożyczkami. „W co możemy zamienić żelazko?” -rysowanie pastelami olejnymi. Rozwijanie inwencji twórczej, prawidłowe trzymanie pasteli. Odkładanie pasteli do pojemnika. Wyświetleń: 2460
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |