Katalog

Iwona Palczewska
Historia, Scenariusze

Nazizm w Niemczech (1933-1939)

- n +

Nazizm w Niemczech (1933-1939)

CELE:

  • określenie cech nazizmu na podstawie analizy materiałów źródłowych
  • wskazanie zagrożeń dla współczesnych społeczeństw
  • uświadomienie uczniom, że punkt widzenia zależy od miejsca, czasu, i pozycji społecznej
    Uwagi do lekcji:
    Temat realizowany jest po uprzednim omówieniu przyczyn i okoliczności dojścia Hitlera do władzy, jego programu politycznego i przedstawieniu podstawowych elementów struktury faszystowskiego państwa.

    STRUKTURA LEKCJI
    Zaangażowanie: prezentacja fragmentu filmu wideo pt. "Zeit worte" Goethe Institut,
    ........................
    1991(czas 2min. 10 sek)

    Badanie i przetwarzanie: analiza źródeł tekstowych i podręcznika oraz wyciąganie wniosków
    ........................................
    Prezentacja :przedstawienie rezultatów pracy grup
    ....................
    Refleksja: indywidualne ocenianie sposobu pracy na lekcji
    .....................

    OPIS LEKCJI
    Lekcję rozpoczynamy od wyświetlenia filmu. Film pozbawiony jest komentarza.
    Obraz uzupełnia jedynie tło muzyczne, a język mówiony pojawia się sporadycznie.
    Pokazuje on Rzeszę pod rządami Hitlera.Zadaniem uczniów jest obejrzenie scen z hitlerowskich Niemiec przedstawionych na filmie i odpowiedzenie na trzy zapisane na tablicy pytania:
    Co widzę? Co słyszę? Co czuję i myślę?

    Pierwsze pytanie odnosi się do filmu. Uczniowie mają powiedzieć- jakie państwo i jakie społeczeństwo zobaczyli( np. niemieckie przedszkole i napis na zabawkach "fuhre", sfastykę na mundurze młodego chłopca, antysemickie plakaty) Drugie pytanie skłania uczniów, co szłyszeli podczas oglądania filmu(np. okrzyki hitlerowskiego powitania, maszerujące kolumny Niemców, śmiech i żarty młodych chłopców z Hitlerjugent)
    Trzecie pytanie odnosi do wrażeń uczniów, wywołanych treścią filmu(np. społeczeństwo niemieckie jako zorganizowany mechanizm, ludzie są sterowani, wszystko chodzi jak w zegarku)

    Następnie dzielimy klasę na grupy. Każda grupa dostaje instrukcję określającą zadanie i materiały źródłowe:
  • rasizm
  • sytuacja Żydów
  • parlamentaryzm
  • system represji i walka z przeciwnikami
  • ruch młodzieżowy i edukacji
    Uczniowie mogą otrzymać wsparcie od nauczyciela czynkolegów-15 min
    Instrukcja dla grup:
    Zapoznajcie się z materiałem źródłowym.Określcie, jaki wycinek z życia nazistowskich
    Niemiec pokazują analizowane przez was źródła. Sformułujcie wniosek ilustujący mechanizm sprawowania władzy przez nazistów.
    Prezentacja odbywa się w kręgu uczniowie przedstawiają własne wnioski, ilustrując je materiałem źródłowym, którym się wcześniej posłużyli.-10 min
    Zadanie domowe
    Uporządkowanie wiadomości i poszukanie dodatkowych informacji. Pyt ."Co wiem na pewno, a co jeszcze chcę wiedzieć o mechanizmie funkcjonowania nazistowskiej władzy w III Rzeszy?
    Źródłami mogą być: fr. Ustaw Norymberskich,"Mein Kampf", przemowienie A.Hitlera, fragmenty rozkazu szefa policji, dotyczące "Nocy Kryształowej"oraz ilustracje.
    Nauczyciel odpowiednio dobierze źródła wg własnej koncepcji.

    Opracowanie: Iwona Palczewska

  • Wyświetleń: 3883


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.