![]() |
![]() |
Katalog Iwona Palczewska Historia, Scenariusze Nazizm w Niemczech (1933-1939)Nazizm w Niemczech (1933-1939)CELE:Uwagi do lekcji: Temat realizowany jest po uprzednim omówieniu przyczyn i okoliczności dojścia Hitlera do władzy, jego programu politycznego i przedstawieniu podstawowych elementów struktury faszystowskiego państwa. STRUKTURA LEKCJI Zaangażowanie: prezentacja fragmentu filmu wideo pt. "Zeit worte" Goethe Institut, ........................ 1991(czas 2min. 10 sek) Badanie i przetwarzanie: analiza źródeł tekstowych i podręcznika oraz wyciąganie wniosków ........................................ Prezentacja :przedstawienie rezultatów pracy grup .................... Refleksja: indywidualne ocenianie sposobu pracy na lekcji ..................... OPIS LEKCJI Lekcję rozpoczynamy od wyświetlenia filmu. Film pozbawiony jest komentarza. Obraz uzupełnia jedynie tło muzyczne, a język mówiony pojawia się sporadycznie. Pokazuje on Rzeszę pod rządami Hitlera.Zadaniem uczniów jest obejrzenie scen z hitlerowskich Niemiec przedstawionych na filmie i odpowiedzenie na trzy zapisane na tablicy pytania: Co widzę? Co słyszę? Co czuję i myślę? Pierwsze pytanie odnosi się do filmu. Uczniowie mają powiedzieć- jakie państwo i jakie społeczeństwo zobaczyli( np. niemieckie przedszkole i napis na zabawkach "fuhre", sfastykę na mundurze młodego chłopca, antysemickie plakaty) Drugie pytanie skłania uczniów, co szłyszeli podczas oglądania filmu(np. okrzyki hitlerowskiego powitania, maszerujące kolumny Niemców, śmiech i żarty młodych chłopców z Hitlerjugent) Trzecie pytanie odnosi do wrażeń uczniów, wywołanych treścią filmu(np. społeczeństwo niemieckie jako zorganizowany mechanizm, ludzie są sterowani, wszystko chodzi jak w zegarku) Następnie dzielimy klasę na grupy. Każda grupa dostaje instrukcję określającą zadanie i materiały źródłowe: Uczniowie mogą otrzymać wsparcie od nauczyciela czynkolegów-15 min Instrukcja dla grup: Zapoznajcie się z materiałem źródłowym.Określcie, jaki wycinek z życia nazistowskich Niemiec pokazują analizowane przez was źródła. Sformułujcie wniosek ilustujący mechanizm sprawowania władzy przez nazistów. Prezentacja odbywa się w kręgu uczniowie przedstawiają własne wnioski, ilustrując je materiałem źródłowym, którym się wcześniej posłużyli.-10 min Zadanie domowe Uporządkowanie wiadomości i poszukanie dodatkowych informacji. Pyt ."Co wiem na pewno, a co jeszcze chcę wiedzieć o mechanizmie funkcjonowania nazistowskiej władzy w III Rzeszy? Źródłami mogą być: fr. Ustaw Norymberskich,"Mein Kampf", przemowienie A.Hitlera, fragmenty rozkazu szefa policji, dotyczące "Nocy Kryształowej"oraz ilustracje. Nauczyciel odpowiednio dobierze źródła wg własnej koncepcji. Opracowanie: Iwona Palczewska Wyświetleń: 3883
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |