Katalog Martyna Ozimkiewicz, 2013-07-01 baboszewo Matematyka, Projekty edukacyjne Program zajęć pozalekcyjnych z matematyki dla uczniów kl. IV – VI „Matematyka jest wszędzie”Program zajęć pozalekcyjnych z matematyki dla uczniów kl. IV – VI „Matematyka jest wszędzie” I. Wstęp. Matematyka jest potrzebna do poznawania i rozumienia świata, do wykonywania obliczeń i interpretowania otrzymanych wyników. Matematyka jest potrzebna do życia jako uniwersalne narzędzie przydatne w każdym działaniu. Gdy konstruujemy maszyny, projektujemy domy, planujemy wycieczkę czy gramy na giełdzie, wszędzie korzystamy z narzędzi, które dała nam matematyka. Zajęcia „Matematyka jest wszędzie” mają na celu pokazać matematykę i sposoby jej użycia w typowych sytuacjach spotykanych codziennie: w banku, w działalności gospodarczej, przy czytaniu gazety. Program zawiera matematykę użytkową, czyli taką, z której można skorzystać, czasem nawet podświadomie, rozwiązując zwykłe problemy: którą drogę do domu wybrać, co lepiej kupić, jak podzielić tort. Cele zajęć: 1. kształtowanie umiejętności wykorzystania matematyki w życiu codziennym, 2. zastosowanie wiedzy i umiejętności do rozwiązywania zadań dotyczących sytuacji praktycznych 3. rozbudzanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych, 4. wykorzystanie naturalnej chęci dziecka do nauki w formie zabaw i gier dydaktycznych, 5. kształtowanie logicznego myślenia, 6. inspirowanie do twórczych działań, 7. kształtowanie postawy dociekliwości, 8. rozwijanie zdolności manualnych, 9. rozwijanie wyobraźni przestrzennej, 10. wdrażanie do aktywnego spędzania czasu wolnego, II. Treści nauczania: 1. zaplanowane zadania mają na celu pogłębić wiadomości i umiejętności objęte programem nauczania matematyki dla klas IV-VI, III. Plan zajęć: 1. Zadania na „rozruszanie głowy”. (5h) a. rozwiązywanie zadań na szukanie reguł w tworzeniu ciągów liczbowych, b. rozwiązywanie zadań na wstawianie nawiasów, znaków działań, uzupełnianie liczb lub cyfr, tak, aby zapis był poprawny, c. rozwiązywanie krzyżówek, rebusów i zagadek matematycznych, d. konkurs „Mistrz zagadek matematycznych”, 2. Magia w matematyce ( 1h ) Sposób realizacji: a. Zapoznanie uczniów z nietypowymi zależnościami w świecie liczb (magia liczb: 1089, 22, 9 i 6174). 3. Geometria inaczej ( 5 h ) Sposób realizacji: a. wycinanki i składanki - konstrukcja kwadratu, trójkąta równobocznego pięciokąta foremnego i sześciokąta foremnego, b. wykonanie modeli nietypowych brył (www.korthalsaltes.com, utrwalenie wiadomości o graniastosłupach), c. „Remont w Szkole” – pomiary sali matematycznej, obliczenie pola powierzchni całkowitej sali , kalkulacja kosztów malowania, 4. Z przyrodą na Ty – obliczenia zegarowe i kalendarzowe ( 1 h) Sposób realizacji: a. wykonywanie obliczeń dotyczących zależności między przyrodą a upływem czasu b. zadania z wykorzystaniem kartek z kalendarza( daty, wieki) c. zabawa „Zgadnij ile mam lat?” 5. Tangram. ( 2 h ) Sposób realizacji: a. zapoznanie z zasadami układania tangramu, b. układanie obrazków/figur na podstawie wzorców. 6. Kwadraty magiczne. ( 2 h ) Sposób realizacji: a. zapoznanie z pojęciem kwadrat magiczny oraz z własnościami takich kwadratów, b. uzupełnianie kwadratów magicznych . 7. Zabawy z zapałkami. ( 4 h ) Sposób realizacji: a. rozwiązywanie łamigłówek z zapałek - zapałczana geometria, b. rozwiązywanie łamigłówek z zapałek - zapałczana arytmetyka. 8. Skarbonka i ja ( 2 h ) Sposób realizacji: a. zajęcia terenowe, b. stworzenie listy zakupów, oszacowanie wydatków, zakupy, porównanie wyników . 9. Gry dydaktyczne. ( 3h ) Sposób realizacji: a. zapoznanie z rodzajami gier dydaktycznych (domino , gry planszowe, chińczyk matematyczny, bingo, karty, puzzle), b. zabawy w gry dydaktyczne : domino – „Czas” (odczytywania godziny), gra planszowa – „Ekstra Matma” (ułamki zwykłe, figury płaskie, podstawowe pojęcia matematyczne), Bingo Matematyczne (podstawowe pojęcia matematyczne). 8. Korzyści z tabliczki mnożenia. ( 2 h ) Sposób realizacji: a. matematyczne gry komputerowe i planszowe wykorzystujące znajomość tabliczki mnożenia, 9. Zabawy matematyczno - przyrodnicze na trawniku. ( 2 h ) Sposób realizacji: a. zajęcia terenowe, praca w grupach, b. rozwiązywanie zadań przygotowanych na kartach pracy (pole powierzchni, skala), 10. Kalkulator. ( 3 h ) Sposób realizacji: a. wykorzystanie tablicy interaktywnej do zapoznania uczniów z funkcjami klawiszy pamięci, b. wykorzystanie kalkulatora do rozwiązywania zadań tekstowych (kolejność wykonywania działań, działania na liczbach naturalnych i ułamkach dziesiętnych, obliczanie potęg, procentów, znajdowanie rozwinięć dziesiętnych liczb, c. zabawa „Dialog z kalkulatorem”. 11. Matematyka i sport. ( 1 h ) Sposób realizacji: a. zabawa na boisku szkolnym, b. skoki z miejsca, z rozbiegu, rzuty „byle czym”, pomiary ( wyrażenia dwumianowane i ich postać dziesiętna, porównywanie ułamków dziesiętnych), IV. Przewidywane osiągnięcia uczniów: • zainteresowanie matematyką, • rozwinięcie pamięci, wyobraźni przestrzennej, myślenia logicznego, myślenia abstrakcyjnego, • poprawienie sprawności rachunkowej, • rozwinięcie umiejętności wyszukiwania informacji z różnych źródeł (literatura, Internet), • rozwinięcie umiejętności sprawnego posługiwania się pojęciami matematycznymi, • poznanie wielu ciekawostek matematycznych, • zwiększenie poczucia spełnienia i satysfakcji z dokonanych osiągnięć, • wdrożenie do aktywnego spędzania czasu, • udział w konkursach matematycznych V. Ewaluacja Ewaluacja programu przewidziana jest na koniec roku szkolnego. Będzie ona wynikiem: • oceny zainteresowań uczniów prowadzonymi zajęciami, • opinii uczniów uczestniczących w zajęciach, • obserwacji własnych i obserwacji innych nauczycieli, którzy będą chcieli gościć na zajęciach, • różnych efektów pracy uczniów. VI. Literatura pomocnicza: 1) A. Żurek: Zbiór zadań dla kółek matematycznych. 2) M. Paszyńska: Baw się matematyką. 3) S. Kowal: 500 zagadek matematycznych. 4) S. Kowal: Przez rozrywkę do wiedzy. 5) W. Suchocka: Zagadki logiczne. 6) Z. Bobiński, P. Nędzyński, M. Ustki: Uczymy się myśleć nieszablonowo. Wyświetleń: 1561
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |