![]() |
![]() |
Katalog Anna Pawlikowska, 2013-07-08 Jedlińsk Zajęcia przedszkolne, Program nauczania Program autorski ZABAWA W TEATR dla dzieci 5 letnich„ZABAWA W TEATR” Program edukacji teatralnej dla dzieci 5 – letnich Autor programu: mgr Anna Pawlikowska Nauczyciel w zakresie zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej z terapią pedagogiczną Spis treści: WPROWADZENIE ……………………………………………………......3 WSTĘP …………………………………………………………………….4 CELE OGÓLNE PROGRAMU EDUKACJI TEATRALNEJ ………….5 CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU EDUKACJI TEATRALNEJ …5 TREŚCI KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA ………………………….6 METODY, FORMY I ŚRODKI DYDAKTYCZNE ……………………...7 WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU ………………………………..8 DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ PROGRAMU ……………..9 EWALUACJA PROGRAMU ……………………………………………12 LITERATURA …………………………………………………………...13 ZAŁĄCZNIKI ……………………………………………………………14 WPROWADZENIE Program edukacji teatralnej ZABAWA W TEATR jest programem edukacji przedszkolnej, przeznaczonym dla dzieci 5 letnich Przedszkola Publicznego Nr 2 w Radomiu. Opracowany został zgodnie z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego (Dz. U. z dnia 15.01.2009r. Nr4, poz. 17) i należy go traktować jako rozszerzenie treści edukacyjnych w niej zawartych. Myślą przewodnią oraz podstawą doboru i układu treści było wykazanie, że teatr – inscenizacje dziecięce stymulują wychowanków do różnorodnych działań. „Zabawa w teatr” –posiada duże wartości wychowawcze i może pełnić funkcję terapeutyczną stwarzając możliwość świadomej dyscypliny, poczucia odpowiedzialności zbiorowej indywidualnej, jak też więzi koleżeńskiej. Program „Zabawa w teatr” to cykl zajęć dotyczących tworzenia widowiska teatralnego. Celem jest zapoznanie dziecka ze sztuką teatralną, poznanie środków wyrazu artystycznego stosowanych w teatrze, kształcenie umiejętności dramatycznych podczas zabaw twórczych, wprowadzenie elementów gry aktorskiej w tworzonych przez grupę inscenizacjach i widowiskach teatralnych, zakończonych występem przed publicznością na „małej” scenie. Treść programu jest zbiorem planowanych czynności dziecka, które mają doprowadzić do jego wszechstronnego rozwoju. Realizacja programu opierać się będzie na metodach i formach aktywizujących dzieci w każdej sferze rozwoju. Realizacja programu będzie przebiegała przez cały rok szkolny od września 2013 do czerwca 2014 roku. Realizatorami programu będą: Anna Pawlikowska i Jadwiga Górska. WSTĘP Zabawa w teatr jest jednym ze sposobów nauczania i wychowywania dzieci. Daje możliwość spontanicznej zabawy z rówieśnikami, oderwania od rzeczywistości. Rozwija umiejętność współdziałania, podporządkowania się i obcowania z innymi. Dzięki kontaktom ze sztuką dziecko rozwija myślenie, inteligencję, wyobraźnię, poznaje skutki zachowań bohaterów, wnika w ich przeżycia. Dziecko styka się z normami społecznymi, wartościami, bohaterami pozytywnymi i negatywnymi. Wczesne kontakty ze sztuką zachęcają do własnej twórczości. Małe dziecko śpiewa, tańczy, gra, ponieważ ma taką potrzebę. Zabawa w teatr jest czymś bardzo naturalnym, zapewnia dziecku prawidłowy rozwój. Zabawa w role służy zaspakajaniu wewnętrznej potrzeby przyjmowania przez dziecko roli dorosłego. Są one wstępem do działalności teatralnej, w której różne rodzaje ekspresji znajdują swój najpełniejszy wyraz. W teatralnych doświadczeniach kształtują się u dziecka specyficzne głębokie przeżycia artystyczne. Stosowanie ich w pracy z dziećmi zapewnia wiele satysfakcji. Kierując się takimi przesłankami postanowiłam zastosować formy teatralne jako element wspomagający ogólny rozwój dzieci we wszystkich sferach. CELE OGÓLNE PROGRAMU EDUKACJI TEATRALNEJ • Stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci. • Uwrażliwienie na piękno słowa mówionego. • Rozwijanie logicznego myślenia poprzez kształtowanie pojęć. • Nabywanie doświadczeń zarówno w sposób werbalny, jak i niewerbalny. • Wytwarzanie pozytywnych relacji i postaw w zakresie rozwoju dziecka. • Zaspokajanie potrzeb natury emocjonalnej. • Wyrabianie potrzeb społecznych. • Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem literackim. • Bogacenie czynnego słownictwa dzieci i uściślenie pojęć związanych z działalnością teatralną. • Rozwijanie umiejętności przedstawiania poznanych utworów za pomocą gestu, mimiki, ruchu. • Wdrażanie do posługiwania się mową poprawną pod względem gramatycznym i fleksyjnym. • Rozwijanie zainteresowań czytelniczych jako źródła wiedzy i przeżyć. • Rozwijanie aktywności twórczej w zakresie słowa mówionego. • Rozwijanie umiejętności operowania głosem pod względem intonacyjnym. CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU EDUKACJI TEATRALNEJ Dziecko zdobywa podstawowe wiadomości dotyczące: - słownictwa o treści teatralnej - różnic między poszczególnymi widowiskami teatralnymi - rodzajów form scenicznych tj. teatr lalkowy, teatr cieni, pantomima, drama, teatr żywego aktora Dziecko zdobywa podstawowe umiejętności w zakresie: - samodzielnego kierowania lalką, manipulowania nią - ruchu scenicznego - odtwarzania lub samodzielnego tworzenia roli w inscenizacjach - oceny postępowania bohaterów w obejrzanym przedstawieniu - wykonywania dekoracji i rekwizytów do inscenizacji - współdziałania społecznego - doskonalenia mowy i wymowy Dziecko kształci postawy i przekonania dotyczące: - moralności - osobowości - szacunku do twórczości innych - kultury, sztuki i literatury TREŚCI KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA • Oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu i w teatrze • Poznawanie wystroju teatru (kasa, widownia, scena, kurtyna) oraz ludzi tam pracujących (aktor, reżyser, scenograf) • Przestrzeganie zasad właściwego zachowania się • Dzielenie się swoimi odczuciami na temat obejrzanego przedstawienia • Wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi • Przygotowywanie przedstawień wybranych baśni, poprzez przydzielanie ról, przygotowywanie scenografii i akcesoriów • Umiejętne posługiwanie się rekwizytami • Przygotowywanie kącika teatralnego • Swobodne improwizowanie, słowne i ruchowe, znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci • Wzbogacanie kącika w stroje, maski, wspólne wykonywanie pacynek • Rozwijanie umiejętności płynnego mówienia • Ćwiczenia usprawniające narządy mowy • Wykonywanie ćwiczeń wzmacniających pamięć wzrokową, słuchową, ruchową • Zwracanie uwagi na nierozerwalną więź emocji z pamięcią • Rozwijanie zainteresowań poprzez zabawy • Rozwijanie zainteresowań plastycznych • Kontakt z literaturą • Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania METODY, FORMY I ŚRODKI REALIZACJI PROGRAMU Formy i metody pracy są różnorodne, dostosowane do poziomu, wiedzy i możliwości dzieci, wieku, ich doświadczeń życiowych, nawyków itp. Formy pracy: • Zajęcia z całą grupą z zastosowaniem aktywnych metod pracy. • Zajęcia w zespołach. • Zajęcia indywidualne wyzwalające swobodną ekspresję. Podstawową formą aktywności dziecka w przedszkolu jest zabawa. Z nią związany jest proces nauczania, na niej też oparte będą wszystkie działania związane z realizacją programu. Metody pracy: Realizacja programu powinna się opierać na stosowaniu aktywnych metod. Większość zadań może być realizowana w grupie. Jest to bardzo istotne w nabywaniu przez dzieci umiejętności pracy w grupie i komunikowania się. Podczas zajęć wykorzystywane będą różnorodne metody, które pozwalają wszystkim przyswajać wiedzę, umiejętności, rozwijać twórczość, wyrażać ekspresję ( w różnych jej formach). Będą wśród nich: - inscenizacja - drama - pantomima - pedagogika zabawy - gry i zabawy integracyjne - praktycznego działania - pokaz - obserwacja - prezentacje multimedialne - swobodna rozmowa, - dialog, - opis, - pogadanka, - słuchanie czytanych baśni, legend, bajek, - opowiadanie treści utworów - odimienna metoda nauki czytania I. Majchrzak Stosowanie różnych metod umożliwia organizację pracy w grupach, a także indywidualne traktowanie każdego dziecka. Dzięki temu każdy uczestnik zajęć może w maksymalny sposób rozwijać swoje zainteresowania, zdolności i umiejętności. Środki dydaktyczne: - kukiełki, sylwety, lalki, kostiumy, czapki, opaski, elementy scenografii itp. WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU Właściwą realizację treści programowych wyznaczają w znacznej mierze środki dydaktyczne. Przedszkole jest wyposażone w środki dydaktyczne , które umożliwią wprowadzenie programu do realizacji. Przedszkole posiada literaturę metodyczną i merytoryczną dla nauczycieli oraz literaturę dla dzieci. Optymalnej realizacji celów w programie sprzyjają także: - grupa przedszkolna - 25 dzieci - duże sale umożliwiające zorganizowanie zabaw teatralnych i przedstawień - sprzęt audiowizualny - atmosfera wspierająca działania nauczyciela, życzliwa pomoc dyrekcji, rodziców i osób chętnych do współpracy - realizacja programu będzie przebiegała przez cały rok szkolny od września 2013 do czerwca 2014 r. - tematyka będzie realizowana w czterech głównych blokach tematycznych wprowadzających dzieci w wybrane zagadnienia oraz okazjonalnie podczas przygotowań do poszczególnych planowanych i proponowanych przedstawień i inscenizacji - tematyka będzie realizowana w I, II i III części dnia z całą grupą DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ PROGRAMU – BLOKI TEMATYCZNE Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się gdy patrzę Zabawy w teatr Mały teatrzyk Mali aktorzy na małej scenie TAKI NASTRÓJ JEST W TEATRZE, ŻE ZACHWYCAM SIĘ GDY PATRZĘ Cele: - Poznanie różnych form teatralnych poprzez udział w spektaklach i widowiskach teatralnych - Poznanie pracy aktora - Obserwacja ruchu aktora na scenie - Poznanie ludzi pracujących w teatrze i wykonywanej przez nich pracy - Poszukiwanie odpowiedzi na nurtujące dziecko pytania - Kształcenie umiejętności dokonywania oceny własnej oglądanych spektakli teatralnych dla dzieci Działania i sposób realizacji: „Nasz kącik teatralny” – stworzenie kącika teatralnego w sali, gromadzenie rekwizytów tj.: kukiełki, sylwety, lalki, kostiumy, czapki, opaski itp. „Po co jest teatr?”- słuchanie wiersza Joanny Kulmowej, rozmowa na temat przesłania wiersza. „Magiczne miejsce – teatr” – pokaz ilustracji, rozmowa na temat budynku oraz znajdujących się w nim pomieszczeń, zapoznanie z nazewnictwem: scena, kurtyna, garderoba itp. „Spektakle i widowiska teatralne” – pokaz multimedialny, oglądanie nagrań przedstawiających różne formy teatralne tj. drama, teatr lalkowy, pantomima, teatr cieni, teatr żywego aktora; dyskusja na temat spostrzeżeń i wrażeń dzieci. „Wizyta w teatrze” – spacer do Teatru Powszechnego w Radomiu, poznanie ludzi pracujących w teatrze i wykonywanej przez nich pracy. „Bajki i baśnie” – oglądanie przedstawienia zorganizowanego w przedszkolu przez teatr przyjezdny. „Spektakl teatralny” – oglądanie spektaklu dziecięcego w Teatrze Powszechnym w Radomiu, rozmowa na temat przeżyć z obejrzanego widowiska; utrwalenie pojęć scena, kurtyna, aktor, widownia itp. „Dobry czy zły” - ocena postępowanie głównych bohaterów, wyróżnia pozytywne i negatywne cechy zachowania postaci, rozpoznaje wątek humorystyczny i tragiczny w oglądanych spektaklach teatralnych „Teatr jednego aktora czyli zagadki pantomimiczne” – zabawa integracyjna, wyrażanie treści ruchem ciała. ZABAWA W TEATR „W teatrze” – komponowanie gazetki tematycznej, porządkowanie ilustracji i sylwet z rekwizytami teatralnymi. „Guzikowy teatrzyk”- dorysowywanie pastelami do przyklejonych guzików obrazka według własnego pomysłu, ćwiczenie kreatywnego i twórczego myślenia, estetyczne wykonanie swojej pracy. „W teatrze”- rozmowy na temat teatru, odwołując się do wysłuchanego utworu oraz wiedzy i doświadczenia dzieci, dzielenie się swoimi spostrzeżeniami. „W świecie teatru”- zabawy na powietrzu z wykorzystaniem gwizdka, szybka reakcja na sygnał dźwiękowy nauczycielki. „Czerwony Kapturek”- wysłuchanie słuchowiska, uważne słuchanie i ilustrowanie treści sylwetami. „Aktor także tańczy”- gimnastyka rytmiczna według Kniessów, dobieranie ruchów i gestów do proponowanej muzyki. „Aktorzy na scenę”- burza mózgów, wymyślanie własnego tekstu do określonej roli. „Eksperyment z cieniem- odgadywanie co przedstawia cień, ćwiczenie spostrzegawczości, podejmowanie zabaw w teatr. „Magiczne miejsce”- nauka piosenki o teatrze, próby indywidualnego śpiewania piosenki , dołączanie ruchu do słów piosenki. MAŁY TEATRZYK „W teatrze pantomimy”- przedstawienie za pomocą ruchu, gestu i mimiki i z muzyką w tle postaci z bajek, wykorzystanie znanych kroków tanecznych. „Aktorzy”- zabawy w reżysera i aktorów, poruszanie się według instrukcji podawanej przez partnera. „Bajka o Królowej śniegu”- wysłuchanie muzycznej bajki opowiadanej przez nauczycielkę, próby stworzenia bajki muzycznej przez dzieci. „Co wiem o teatrze”- quiz teatralny- rozwiązywanie zagadek o teatrze, rozwijanie umiejętności kojarzenia, utrwalenie wiadomości. „Przyjaciele zajączka” – inscenizacja wiersza; rozwijanie twórczej postawy dziecka i własnej ekspresji poprzez tworzenie widowiska teatralnego w zespole dziecięcym. „Teatr cieni” – improwizacja ulubionymi sylwetami, podejmuje inicjatywę, wymyśla dla siebie rolę. „Nasze pacynki” – wykonanie pacynek z pomocą nauczyciela i rodziców, spontaniczne zabawy w teatr pacynek. MALI AKTORZY NA MAŁEJ SCENIE „Nasze lalki” – nabywanie umiejętności kierowania ruchem lalki, improwizacja słowna i ruchowa. „Inscenizacja” – poznawanie etapów przygotowania inscenizacji teatralnej. „Moja mała rola w teatrze” – nabywanie umiejętności aktorskich, udział w próbach i występach. „Zwierzyniec” – przygotowanie elementów dekoracji i lalek do wybranego utworu literackiego; wykonuje fragmenty scenografii podczas zajęć plastyczno-technicznych oraz kukiełki przedstawiające postaci do wybranej inscenizacji. „Występy małych aktorów” – przygotowanie i udział w inscenizacjach z okazji np. Jasełek, Dnia Babci i Dziadka, Dnia Mamy i Taty, Powitanie Wiosny oraz inscenizacji wybranej baśni EWALUACJA PROGRAMU Celem ewaluacji programu jest pozyskanie informacji o poziomie wiedzy i umiejętności dzieci w zakresie edukacji teatralnej oraz skuteczności metod i form aktywności wprowadzanych do zajęć z dziećmi. Wyniki ewaluacji pozwolą na określenie przydatności programu oraz dadzą wskazówki do jego uzupełnienia czy zmodyfikowania. Należy przede wszystkim skupić się na ocenie trzech aspektów: • poziom wiedzy i umiejętności przedszkolaków • aktywna postawa podczas przygotowań do inscenizacji • postrzeganie koncepcji programu przez rodziców Oceny można dokonać na podstawie: • obserwacji dzieci w czasie zajęć i zabaw (arkusz obserwacji dziecka – obserwacja wstępna, okresowa i końcowa) • rozmowy indywidualnej • quizu teatralnego dla dzieci „Co wiem o teatrze” (czerwiec 2014) • informacji zwrotnej od rodziców dotyczącej wpływu programu na poziom wiedzy i umiejętności dzieci – ankieta (czerwiec 2014) • wykonanych różnorodnych prac plastycznych o tematyce teatralnej, kart pracy • prezentowaniu inscenizacji Edukacja teatralna powinna utrwalić rozbudzone zainteresowania i postawy dzieci. Jednak najważniejsza ewaluacja odbędzie się poza moim zasięgiem, ponieważ będzie dotyczyć dorosłego już człowieka, jego stosunku do teatru, przeżyć artystycznych i zamiłowań do kultury i sztuki. LITERATURA 1. J. Awgulowa, W. Świątek, Inscenizacje w klasach początkowych”, Warszawa 1985 2. G. Gloton, C. Clero.: Twórcza aktywność dziecka. WSIP, Warszawa 1986 3. H. Mystkowska.: Rozwijamy mowę i myślenie dzieci w wieku przedszkolnym. WSIP,Warszawa1992 4. E. Kędzior- Niczporuk: Wprowadzenie do pedagogiki zabawy. Lublin1998 5. J. Zborowski. : Rozwijanie aktywności twórczej dzieci. WSIP, Warszawa1986 6. Z. Wójcik.: Zabawa w teatr: .Didasko, cop. 1996-1997 7. M. Kwaśniewska, W. Żaba – Żabińska Program edukacji przedszkolnej „Nasze Przedszkole”, 2010 8. Cz. Cyrański ( red.) ,, zagadki dla najmłodszych”. 9. L. Maksymowicz, M. Gliniecki : ,, spotkania z dramą. Zabawy, ćwiczenia, gry dramowe 10. . E. Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska: ,, Dziecięca matematyka. Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i placówkach integracyjnych’’. ARTYKUŁY: 1. D. Juśko.: Bawimy się w teatr, W: Wychowanie w Przedszkolu.1997/6 2. M. Narożnik, H.Usielska. : Edukacja teatralna w przedszkolu, W: Wychowanie w Przedszkolu.1992/8 3. E. Stójkowa. : Przedszkolne teatrzyki, W: Wychowanie w Przedszkolu.1998/9 4. E. Kisslinger-Dąbrowska.: Jak inspirować przedszkolaka do twórczości? W: Edukacja w Przedszkolu,1999 ZAŁĄCZNIKI DO EWALUACJI PROGRAMU Załącznik nr 1 Scenariusz quizu pod hasłem „Co wiemy o teatrze” PRZEBIEG: 1 . Powitanie przybyłych gości oraz wychowanków za pomocą zabawy z Pedagogiki Zabawy pt. ,, Witam tych , którzy .................. - witam tych , którzy cieszą się z nadchodzącego lata, - witam tych , którzy bardzo kochają teatr , - witam tych , którzy wiedzą jak się zachować w teatrze Wykazanie się przez wychowanków wiadomościami dotyczącymi teatru. 2. Zagadki: Jak się nazywa taki budynek, w którym zobaczę scenę, kurtynę? Krzesła tam stoją rząd za rzędem, a ja tam bajkę oglądać będę. (teatr) Choć to nie rolnik, lecz rolę ma. Często w teatrze lub w filmie gra.(aktor) Co biją dzieci aktorom, gdy się w teatrze zbiorą? (brawa) Zanim się w teatrze zacznie przedstawienie, co się musi najpierw rozsunąć na scenie? (kurtyna) Powiedz, jakie lalki w teatrze spotykasz, które mówią ludzkim głosem, tańczą na patykach.(kukiełki) Kto obmyśla jak przedstawić bajkę na scenie? (reżyser) 3. Wspólne śpiewanie piosenki o teatrze pt. „Magiczne miejsce” 4. Zdania prawdziwe i fałszywe: Scenograf projektuje lalki i kukiełki do przedstawień (P) Antrakt to inaczej przerwa teatrze. (P) Aktor nie gra w teatrze (F) W teatrze nie ma sceny. (F) 5. Dokończ zdanie: Miejsce w teatrze, gdzie występuje aktor to…………..(scena) Publiczność siada na…………………………………..(widowni) Do teatru ubieramy się w ……………………………..(eleganckie ubranie) 6. Zadania umysłowe „Zadania Mądrej głowy” Kto występuje w teatrze lalkowym? (lalki) Jaki to rodzaj teatru gdy grają cienie? (teatr cieni) Gdy występują ludzie to taki teatr nazywa się?...(teatr żywego aktora) Gdy występujący aktor milczy to o jakiej formie teatralnej mówimy? (pantomima) 7. Zakończenie – podziękowanie wszystkim za wspólną zabawę. ZAŁĄCZNIK NR 2 ANKIETA DLA RODZICÓW Przygotowana ankieta ma posłużyć do zbadania opinii Państwa na temat programu edukacji teatralnej, realizowanego od września 2013 roku w grupie dzieci 5 letnich. Zebrany materiał zostanie wykorzystany do badań wpływu programu teatralnego na wszechstronny rozwój dzieci. Ankieta ma charakter anonimowy. Proszę wpisać w kratkę ocenę w skali od 1 - 6. 1.Jak oceniacie Państwo wiedzę o teatrze swojego dziecka? 2.W jakim stopniu wasze dziecko interesuje się teatrem i sztuką teatralną? WŁAŚCIWE PROSZĘ PODKREŚLIĆ 3.Czy w życiu codziennym wykazuje zainteresowanie literaturą i widowiskami teatralnymi? TAK NIE 4. Czy według Państwa realizowany program wpłynął na poziom wiedzy i postawę Waszych dzieci? TAK NIE Jeżeli tak to w jaki sposób: o Dziecko posiada większy zasób słownictwa o Dziecko interesuje się teatrem i sztuką o Dziecko nabrało pewności siebie, wiary we własne możliwości o Dziecko uzyskało poprawne wzory do samodzielnej zabawy 5. W jakim stopniu wdrożony program spełnił Państwa oczekiwania dotyczące edukacji teatralnej? ( skali od 1 – 6) Dziękuję Państwu za wypełnienie ankiety. ZAŁACZNIK NR 3 ZAŁĄCZNIKI DO REALIZACJI PROGRAMU ZAŁĄCZNIK NR 1 SCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA DZIECI 5-LETNICH Grupa: 5 – latki. Temat kompleksowy: Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się gdy patrzę. Temat dnia :Poznajemy teatr. Cele ogólne: - Poznanie wybranych form teatralnych; teatr żywego aktora, teatr lalek, teatr cieni, paluszkowy – pacynki i kukiełki, pantomima. - Kształtowanie nawyków właściwego zachowania się w teatrze. - Ekspresyjne wyrażanie swoich przeżyć i uczuć. - Kształcenie słuchu fonematycznego – podział wyrazów na sylaby, wyodrębnienie głoski w nagłosie i wygłosie. - Estetyczne i twórcze wykonanie pracy plastycznej. - Rozwijanie wyobraźni dziecięcej, oraz inspirowanie ich do wyrażania treści w formie ekspresji ruchowej. - Rozwijanie zainteresowań dzieci treściami przekazywanymi przez wiersz, piosenkę czy bajkę. - Ćwiczenie pamięci i dykcji. Cele operacyjne: Dziecko: - zna pojęcia : ,, aktor, kurtyna, widz, scena, kukiełka, pacynka, teatr”, - ekspresyjnie wyraża swoje uczucia i przeżycia, odgrywając role, - potrafi odpowiednio zachować się w teatrze, - zna treść piosenki ,, Magiczne miejsce”, umie zaśpiewać refren piosenki, - potrafi podzielić wyraz ,, teatr” i ,,aktor’’ na sylaby , wyróżnić głoskę w wygłosie i nagłosie, Metody pracy: - drama - poszukujące – rozmowa, samodzielne doświadczenia, zadania otwarte - ekspresywne – społeczne porozumienie, zadania inspirujące, praca w zespole - praktyczne działanie Formy pracy: - z całą grupą, indywidualnie i zespołowo. Środki dydaktyczne: - ilustracja przedstawiająca teatr, magnetofon, płyta, kukiełka, pacynka, teatr cieni, maski, drabina, miska, garnek, pogrzebacz, rękawiczki, naklejki, duża tkanina, wycinanki. Treści z podstawy programowej wychowania przedszkolnego: - Słuchanie wiersza czytanego przez nauczyciela pt: ,, Po co jest teatr?” Dziecko mówi poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym, dostosowuje ton głosu do sytuacji, uważnie słucha innych. Obszar 3 – wspomaganie rozwoju mowy. - Zabawa integracyjna ,,Teatr jednego aktora czyli zagadki pantomimiczne’’. Zabawa pantomimiczna rozwijająca wyobraźnię ,, Pokaż co umiesz!!” Zabawa w ,,Teatr rąk”. Dziecko wie jak należy się zachować w teatrze, odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mimiką, gestem, i ruchem, umie posługiwać się rekwizytami. Obszar 7 – wychowanie przez sztukę, dziecko widzem i aktorem. - Pokaz wyrazu: teatr i aktor (odimienna matoda wczesnego czytania I. Majchrzak), podział wyrazu na sylaby, wyróżnienie głoski w nagłosie i wygłosie. Dziecko słucha opowiadań, baśni, rozmawia o nich, wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej. Obszar 14 – kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Przebieg zajęcia: 1. Powitanie dzieci piosenką pt: ,, Magiczne miejsce’’ – rozmowa na temat poruszony w utworze. Zagadka naprowadzająca: Jak się nazywa taki budynek, w którym zobaczysz scenę, kurtynę ? Krzesła tam stoją rząd za rzędem, a ja tam bajkę oglądać będę. ( teatr) Wyjaśnienie pojęć: teatr, pacynka, kukiełka, teatr cieni, pantomima, maski i czapki do przebrania. Wyjaśnianie dzieciom niezrozumiałych słów i pokaz elementów o których jest mowa. Nawiązanie do wspólnych wyjazdów do teatru, sposobu zachowania się w tym miejscu. Nawiązanie do doświadczeń dzieci. 2. Słuchanie wiersza czytanego przez nauczyciela pt: ,, Po co jest teatr?” Joanny Kulmowej. Po co jest teatr? Ta drabina to schody do nieba, A ta miska nad schodami to księżyc. Tamten miecz to zwykły pogrzebacz, A z garnków są chełmy rycerzy, Ale kto w te czary nie wierzy? To jest teatr. A teatr jest po to, żeby wszystko było inne niż dotąd. Rozmowa na temat przesłania wiersza: teatr jest magicznym miejscem, tam się wszystko może zmienić, jest bardzo ciekawy, rozmaity.... 3. Pokaz wyrazu: teatr i aktor ( globalne czytanie), podział wyrazu na sylaby, wyróżnienie głoski w nagłosie i wygłosie. 4. Zabawa integracyjna ,,Teatr jednego aktora czyli zagadki pantomimiczne’. Nauczyciel proponuje dzieciom; obejrzymy przedstawienie. Wystąpią w nim aktorzy, pojedynczo bo jest to teatr jednego aktora. Tu jest widownia .Proszę wygodnie usiąść. Bawimy się w teatr bez słów. Jako pierwsza wystąpię ja, jestem aktorem i w swoim występie chcę wam coś przekazać. Patrzcie uważnie..(,, pani wchodzi do domu”: stawia torbę, odpina płaszcz, zdejmuje i wiesza go, wchodzi do łazienki, myje ręce) kto już wie co przedstawiłam? Kto chce wystąpić w następnej scenie? O, mamy już pierwszego aktora do naszego teatru.. Patrzmy uważnie. Musimy się dowiedzieć co nasz aktor chce nam przekazać. Chętne dzieci- aktorzy pokazują kolejno scenki, a dzieci- widzowie z uwagą śledzą, co aktor chciał im przekazać. 5. Zabawa pantomimiczna rozwijająca wyobraźnię ,, Pokaż co umiesz!” Dzieci stoją w dwóch rzędach naprzeciw siebie. Na sygnał nauczyciela dzieci z jednego rzędu robią miny wyrażające różne uczucia, np: ból, złość, strach, radość. Zadaniem drugiego rzędu jest odgadnąć emocje wyrażane mimiką. Po zabawie nauczyciel zadaje pytanie: jakie umiejętności musi zdobyć aktor aby dobrze odgrywał swoje role i był zrozumiany przez publiczność. ( musza odpowiedzieć , że pamięć w innym razie należy je naprowadzić na odpowiedź) 6. Ćwiczymy pamięć i dykcję, czyli ważne cechy aktora. ( n – l wyjaśnia pojęcia) - Na wysokiej górze rośnie drzewo duże. A nazywa ono się apli – papli – blite – blau. A kto tego nie wypowie w kącie będzie stał. - Ciocia Klocia przyniosła łakocie. - Deszcz dzwoni o szyby. 7. Zabawa w ,,Teatr rąk”. Dzieci biorą rękawiczki i przyklejają na nich oczy, nos, usta itp. Po przygotowaniu pacynki zaczyna się przedstawienie. Kilkoro dzieci zakłada na dłonie rękawiczki i chowa się za parawan. Zza materiału widać tylko dłonie. Nauczyciel prosi by pomachały na powitanie, okazały radość, smutek, zdenerwowanie, żeby dłonie próbowały porozmawiać ze sobą bez słów ( dzieci za parawanem zmieniają się, można dołączyć muzykę, tworząc układ choreograficzny na powitanie lub pożegnanie). 8. Podsumowanie zajęć , powtórzenie podstawowych pojęć, podziękowanie za miłą zabawę. Zaśpiewanie piosenki z pacynkami na rękach. ZAŁĄCZNIK NR 2 Scenariusz inscenizacji dla dzieci 5 letnich pt.„ Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków”” Narrator: Dawno, dawno temu... w wielkim zamku żyła sobie mała królewna Żyła szczęśliwie i beztrosko, mimo, że miała zazdrosną, złą macochę. Dziewczyna była śliczna, miała błękitne oczy i długie włosy. Nazywano ja Śnieżka. Wszyscy byli przekonani, że wyrośnie na prawdziwą piękność. Macocha nie była dobra matką, była zła i zarozumiała. Nie mogła ścierpieć, że ktoś mógłby być piękniejszy od niej. Macocha miała cudowne zwierciadło, w którym się ciągle przeglądała i pytała; (Bierze lustro) Królowa: Zwierciadełko powiedz przecie, kto jest najpiękniejszy w świecie? Narrator: A zwierciadło, które zawsze mówiło prawdę, odpowiadało: Zwierciadło: Tyś Królowa najpiękniejsza na świecie... Narrator Królowa była zadowolona. Ale czas mijał, Śnieżka rosła i z każdym dniem stawała się piękniejsza. Aż któregoś dnia królowa znowu wzięła zwierciadło: Królowa Zwierciadełko, powiedz przecie, kto jest najpiękniejszy w świecie? Zwierciadło; Królowo, tyś piękna jak gwiazdy na niebie, ale Śnieżka tysiąc razy piękniejsza od ciebie. Narrator: Królowa pozieleniała ze złości i od tej pory znienawidziła Śnieżkę. Zaczęła rozmyślać, jak by tu pozbyć się rywalki. Pewnego dnia zawołała jednego z myśliwych. Królowa: Wyprowadź Śnieżkę do lasu i zabij ją! (strzelec prowadzi Śnieżkę do lasu) Narrator: Chciwego sługę znęciła obietnica nagrody, zgodził się więc dokonać tego czynu i wyprowadził dziewczynkę do lasu. W decydującym momencie odwaga go opuściła, myśliwemu żal się zrobiło Śnieżki i darował jej życie. Myśliwy: Uciekaj Śnieżko, może ci się uda, ale pamiętaj nigdy nie wracaj do zamku. Śnieżka: Dziękuję bardzo, nigdy nie wrócę do macochy. (Śnieżka odchodzi, strzelec wraca do zamku) Królowa: Wyprowadziłeś Śnieżkę do lasu, tam gdzie mieszkają wilki? Myśliwy: Tak Królowo, na pewno jej już nigdy nie zobaczysz. (Śnieżka chodzi po lesie w dali słychać świergot ptaków – kaseta z odgłosami) Narrator: Nadeszła noc. Mała królewna pozostawiona sama w ciemnościach zaczęła płakać. Słyszała dziwne odgłosy. Wreszcie ogarnęło ją tak silne zmęczenie, że usnęła zwinięta w kłębuszek pod drzewem. Wreszcie o świcie śpiew ptaków obudził mieszkańców lasu, obudził tez Śnieżkę Wystraszona dziewczyna błąkała się po lesie, w końcu odnalazła ścieżkę Szła i szła, aż dotarła do polany. Stał tam dziwny mały domek z maleńkimi drzwiami, maleńkimi okienkami i maleńkim kominem. (wchodzi do środka i podchodzi do stolika) Śnieżka: Ciekawe kto tu mieszka? Jakie małe talerzyki i kubeczki. Ugotuję coś dobrego jak wrócą do domu ucieszą się że kolacja gotowa. Muszę trochę odpocząć, o tam stoją łóżeczka. (kładzie się i zasypia) Krasnoludki: wchodzą na scenę i śpiewają piosenkę (Podchodzą do stolika i spoglądają na naczynia) Kto siedział na moim krzesełku? Kto jadł z mojego talerzyka? Kto ułamał kawałek mojego chleba? Kto zjadł moją jarzynkę? Kto używał mojego widelczyka? Kto jadł moja łyżeczką? Kto pił z mojego kubeczka? (podchodzą do łóżeczka) Kto wchodził do mojego łóżeczka? Wszyscy .: Zobaczcie tu ktoś śpi. (mówią cicho) (wszyscy podchodzą bliżej i przyglądają się) Wszyscy Krasnoludki : Jaka ona śliczna! Aa A jak smacznie śpi! Cicho, nie budźmy jej. Rano dowiemy się kim ona jest. (krasnoludki kładą się spać) Narrator: I krasnoludki położyły się spać. Rano królewna zobaczyła śpiące krasnoludki i delikatnie obudziła je. Chciała przeprosić, że weszła do ich domu i zasnęła w ich łóżeczkach. Śnieżka: Kim jesteście? Krasnoludek: My jesteśmy krasnoludki a ty? Śnieżka: Jestem Śnieżka. Zła macocha wygnała mnie z domu. Byłam bardzo głodna i zmęczona, więc posiliłam się, ale przepraszam zaraz sobie pójdę. Krasnoludek: Możesz tu zamieszkać i zajmować się domem, kiedy my pracujemy w kopalni. Śnieżka: Dziękuję wam, pomogę wam we wszystkim. Narrator: I tak Śnieżka została z krasnoludkami, sprzątała gotowała, szyła im ubranka. Następnego dnia krasnoludki przed wyjściem do pracy ostrzegały jeszcze dziewczynę, żeby nie otwierała drzwi nikomu obcemu. A tymczasem w zamku. Królowa: Zwierciadełko, powiedz przecie, kto jest najpiękniejszy w świecie? Zwierciadło: Tyś królowo piękna jak gwiazdy na niebie, ale w lesie mieszka Śnieżka tysiąc razy piękniejsza od ciebie. (królowa wstaje i tupie nogami) Królowa: Myśliwy oszukał mnie, ale ja już wiem co mam zrobić. (przebiera się w chustkę, bierze koszyk z owocami na sprzedaż, idzie i zatrzymuje się koło domku krasnoludków) Królowa: Dzień dobry mam do sprzedania piękne jabłko. (wyjmuje jabłko i podaje Śnieżce) Śnieżka: Nie mogę nic przyjmować, bo krasnoludki mi zakazały. Królowa: Jeśli się boisz to ja tez zjem jedno. Śnieżka: Dobrze, chyba nic mi się nie stanie, to jabłko jest takie pachnące. (królowa dzieli jabłko i podaje jedna połowę Śnieżce, zaczynają jeść jabłko i Śnieżka pada martwa, nadchodzą krasnoludki) Krasnoludki: Patrzcie, Śnieżka leży martwa! To na pewno sprawka złej macochy! To już koniec!: Co my teraz zrobimy? (siadają wokół Śnieżki i płaczą) Narrator: Krasnoludki opłakiwały Śnieżkę przez długo czas. Pewnego dnia przejeżdżał przez las książę. Zbliżył się do i z zachwytem zaczął przyglądać się jej ślicznej twarzyczce. Zauważyły to krasnoludki i opowiedziały mu całą historię. (książę pochyla się nad Śnieżką, patrzy na nią a krasnoludki opowiadają co się wydarzyło, pokazują “na migi”) Kiedy krasnoludki skończyły opowiadać książę bardzo się zasmucił. Książę: Gdy ją tylko ujrzałem od razu się zakochałem. Jeśli pozwolicie mi ją zabrać do mojego zamku, wezwę najlepszych lekarzy aby obudzili ja z tego dziwnego snu. Słudzy: To jest Śnieżka poznaję ją I tak będzie spała przez wiele lat Książę: Hej słudzy! Weźcie Śnieżkę, tylko ostrożnie. Wracamy do pałacu. (słudzy podnoszą głowę Śnieżki, która zaczyna kaszleć a z jej gardła wylatuje kawałek zatrutego jabłka. Śnieżka wstaje i rozgląda się) Krasnoludki: Ona się budzi!!!ooo Śnieżka: Gdzie ja jestem? Książę: jesteś przy mnie piękna królewno, nigdy cię nie opuszczę. (Książę bierze ja za ręce, wszyscy stają wokół nich) Narrator: I tak się stało. Książę zabrał Śnieżkę do zamku, gdzie odbyło się huczne wesele i żyli długo i szczęśliwie. Wszyscy mali aktorzy tworzą kółko(w środku kółka „młoda para”) i tańczą przy piosence „Hej Wesele” (wszyscy aktorzy kłaniają się) ZAŁĄCZNIK NR 3 Scenariusz Przedstawienia „J a s e ł k a” dla dzieci 5 letnich Na podstawie książek „Jezus Malusieńki” Z. Trzaskowskiego oraz „Bo z nami” T. Kubika. Maria Mój Józefie! Bardzom słaba Sił już nie mam… Iść nie mogę Coraz ciemniej. Noc zapada Ogarnia mnie jakaś trwoga Józef: Może tu się zatrzymamy Już Betlejem, domki z brzegu Pójdę poszukać noclegu Tu zapukam i poproszę (puk, puk) Głos I Czego chcecie? Jaka sprawa? Józef: Na Spis do Betlejem panie Czwarty dzień jesteśmy w drodze Dajcie nocleg… Kącik jakiś… Małżonce mojej niebodze Ja posiedzę… Noc przeczekam. Głos I: Ach człowieku idźże z Bogiem W moim domu dziś wesele Nie przeszkadzaj w weselu Do widzenia przyjacielu! Józef: (puk! puk!) W progu domu waszego Matka Dziewica stoi Proszę o dach nad Jej głową W tę ciemną noc zimową. Głos II: Szkoda słów na próżno tracić Chcesz noclegu – musisz płacić A jeśli nie masz pieniędzy Zmykaj bracie! Byle prędzej. Maryja: Odmówili! Nie przyjęli? Józef: Ludziom zabrakło miłości Serca ich jak zimne głazy. Maryja: Józefie widzisz stajenka Stoi przed nami w oddali. Józef: Uboga, cicha stajenka licha Ciemno w niej, zimno i mrocznie A te zwierzęta, co leżą w kącie Nie wzbraniają stajenki progów Bo mają serca lepsze od ludzi I lepiej służą Bogu. Znajdę garść słomy i trochę siana Byś mogła zasnąć cicho spokojnie. Dzisiaj w Betlejem (chór i zespół muzyczny) (wchodzą anioły i wnoszą Pana Jezusa oraz zapaloną świecę) Maryja: Syneczku mój jedyny Dzieciątko moje Boże Utulę cię, ukocham I obok serca ułożę Lulajże Jezuniu – (śpiewa Maryja) Aniołowie: Wstańcie, wstańcie pastuszkowie Słuchajcie nowinę Tam w szopie na wianeczku Leży Jezus w żłobie Śpieszcie się pasterze i idźcie Go powitać Przybieżeli do Betlejem (śpiewają pastuszkowie) Pasterze: O Boże Dziecię! Tobie się kłaniamy Ubogie dary dzisiaj Ci składamy Ale z całego serca niesiemy Dobrymi być chcemy! Aniołowie: Teraz idą Trzej Królowie Idą w pięknych drogich szatach W koronach na głowie Mędrcy świata (chór i królowie) Królowie: O Boże Dziecię ukryte w żłobie Z daleka idziemy Pokłonić się Tobie chcemy Dary Ci niesiemy Mirrę, kadzidło i złoto Z wielką serca ochotą. Pójdźmy wszyscy do stajenki ( dzieci) Dzieci: Witaj Jezu malusieńki Zbawicielu dobry nasz Przyszły dzieci do stajenki Ty nas dobrze znasz My Jezuniu dzieci Twoje Podarków nie mamy Serca nasze przynosimy Przy żłóbku składamy (składanie serc) Maryja: O jakże serce moje się raduje Że dziatwa polska Jezuska miłuje Anioł: Pokłoniliśmy się Panu Zaśpiewali skocze Teraz cicho odejdziemy Niech Dziecię odpocznie Lecz nie smućmy się, że trzeba Odejść od łóżeczka Zabierzemy z sobą uśmiech Dzieciąteczka Bóg się rodzi (śpiewają wszyscy) Anioł: Drogim rodzicom i wychowawcom Niech dziecię Boże, które się w stajence rodzi Za wszystkie trudy prace, starania Hojnie łaskami swymi nagrodzi. Na zakończenie wszyscy śpiewają wybraną kolędę. Następnie łamią się opłatkiem i składają sobie życzenia. ZAŁĄCZNIK 4 Scenariusz inscenizacji z okazji Dnia Mamy i Taty w grupie dzieci 5 letnich Piosenka: „Wiosna” Wiosna: O witajcie moi mili, ja Wiosenka jestem mała. Dziś przybywam do przedszkola, bo tu dzień bardzo wesoły. Jakże mogłabym nie przybyć, tutaj gości jest gromada. Mamusie i tatusiowie, Wiośnie nie być, nie wypada! Biedronka: Malutkie biedroneczki, mają skrzydełka w kropeczki. Pięknie gościom się kłaniają i na występ zapraszają. Motylek: Motylki też przyleciały, gdy się tylko dowiedziały, że rodzice się zebrali, w naszym przedszkolu. Więc serdecznie Was witamy, a w prezencie kwiatek mamy. Żabka: I zielone żabki, tutaj też przybyły, by dla mamy i dla taty śpiewać ile siły. Składamy Wam dzisiaj serdeczne życzenia uśmiechu, radości i zadowolenia. Dziecko 1: Podaruję mamie kosz wiosenny, fiołkowy i radosny, ze wstążkami, z motylami i ze świerszczem, aby wieczorem śpiewał mamie wiersze. Dziecko 2: Kosz z kaczeńcem, kosz z tulipanem, by jej mówił - dzień dobry nad ranem! By pachniał słodko jak cynamon. Weź ode mnie taką wiosnę mamo! Dziecko 3: Mamo chodź z nami, chcemy Ci dzisiaj podarować łąkę z kwiatami do wąchania, słuchania, patrzenia. Dziecko 4: Mamusiu droga posłuchaj proszę dzisiaj dla Ciebie kwiatki przynoszę. Narwałem w polu i na łące są takie piękne i pachnące. Wiosna: Wszystkie dzieci się zebrały święto Mamy uczcić chciały. zamieniły się rolami, dzisiaj stały się kwiatami. Wszystkie Mamy mile przyjmują i serdecznie im dziękują. Trawa: Jestem Trawka, rosnę pierwsza z wszystkich kwiatów najważniejsza. Ach jak miło, jak przyjemnie, że są mili goście. Ja mamusię ucałuję, tak będzie najprościej. Przebiśnieg: Przebiśnieg jestem wiosnę witam. Choć śnieg jeszcze już zakwitam. Dziękuję ci mamusiu, przyjmij moje słowa, dla mnie szczęście to największe, gdy jesteś wesoła. Stokrotka: Ja stokrotka choć malutka, ale śliczna różowiutka. Ja mamusiu Ci dziękuję za twe piękne oczy, które na mnie spoglądają, zawsze w dzień i w nocy. Mlecz: Mlecz żółty przy drodze siadam, koronę na głowę tobie mamo wkładam. Za twe ręce ukochane, zawsze miłe, czułe, dzisiaj ci dziękuję. Żonkil: Żonkil jestem, mam koronę, płatki pozwijanie w trąbkę. Dziękuję Ci mamusiu, że mnie bierzesz zawsze z sobą, pokazujesz kwiaty, niebo, chmury, trawę, mrówki i przeróżne ptaki. Kaczeniec: Pierwsze kaczeńce rosną na łące, przyszły do Ciebie weź je w swe ręce. Ja ci dziękuję za piosenki kiedy śpiewasz, za twój głos kochany. Zawsze poznam go wśród innych - głos kochanej mamy. Mak: Mak jestem piękny, czerwony, w zieleń listków ustrojony. Ja mamusiu ci dziękuję za twe noce przy mym łóżku, kiedy jestem chora. Ty mnie wyleczysz nie trzeba doktora. Konwalia: Jestem konwalia i zapach niosę w swoich dzwoneczkach, powąchaj proszę. Dziękuję ci mamusiu, że mi łzy ocierasz, bez powodu nieraz płaczą, a ty się nie gniewasz. Rumianek: Ja rumianek biały, kwiatek z płatków małych. Małe listki noszę o buziaka proszę. Szczerze mamo ci dziękuję za cierpliwość, gdy mnie uczysz, bym dobra była i wszystkich lubiła. Tulipan: Nazywam się tulipan, choć wcale nie jestem pan. Chcę ci mamo podziękować za twe ciepłe słowo, po którym się robi miło i kolorowo. Biedronka: Biedroneczka przyleciała, podziękować mamie chciała. Dziękuję ci mamusiu, że mnie nauczyłaś pilnie uczyć się, pracować, żebym mądra była. Piosenka: Mamusiu Mamusiu Dziecko 5: Kochany tato, zacznę zwyczajnie, że z Tobą w domu zawsze jest fajnie. I w deszcz i w słotę, w smutku, w radości, wspierasz i uczysz życia w miłości. Dzisiaj, za wszystko chcę Ci podziękować, skromny bukiecik kwiatów podarować. Dziecko 6: Dziś święto obchodzi najdroższy tata, niech los mu z kwiatów życie uplata. Niech nie da poznać żadnych trosk i rzuci pod nogi pieniędzy stos. Wiosna: Drogi tatusiu - najlepszy na świecie, który mnie kochasz w zimie i w lecie, jesienią, wiosną w niezmiennej trosce w szczęśliwym domu - jak w raju rosnę. Za Twoją dobroć dzisiaj dziękuję, zdrowia, łask Bożych szczęścia winszuję. Bezpiecznej szosy, spełnienia marzeń, pięknych urlopów i zawsze razem! Piosenka: Tata jest potrzebny Dziecko 7: Ze wszystkich kwiatów świata chciałbym zerwać słońce i dać je potem Tobie złociste i gorące. Dziecko 8: Słoneczko jest daleko, ale nie martw się tato i mamo, narysowałem drugie... Jest prawie takie samo! Dziecko 9: Teraz was wycałuję, jak mogę najgoręcej, bo tak was kocham bardzo, że już nie można więcej. Dziecko 10: W dniu Twojego święta mamo jedyna, Życzenia zdrowia przyjmij od syna. Za Twe trudy za życie samo, Za moje zdrowie dzięki Ci mamo. Dziecko 11: Niech Twoje życie w spokoju płynie, A to co gorsze niech Cię ominie. Niech się spełniają wszystkie marzenia, Takie są Twego syna życzenia. Dziecko 12: Najlepsze u mamy jest to, że ją mamy! mamy swoją, nie cudzą, nie inną, zawsze tę samą. I żeby nie wiem co się stało, Mama zawsze zostanie Mamą! Dziecko 13: Przytulić się do mamy, Przytulić się do taty, najpewniejszy to ratunek i pociecha. Przytulić się do mamy, Przytulić się do taty, i już smutek, już zmartwienie w mig ucieka. Piosenka: Dla Was Dziecko 14: Mamo tato, cóż wam dam? Tylko serce, które mam, a w tym sercu róży kwiat mamo, tato ŻYJCIE NAM STO LAT! Wszyscy: Wszystkie kwiaty w bukiet składamy, a do środka serce wkładamy. i na koniec zgodnym chórem wszyscy dziękujemy i kochanych rodziców mocno całujemy! Taniec: Rock & Roll Wyświetleń: 21005
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |