![]() |
![]() |
Katalog Anna Kuglarz, 2013-07-12 Sienno Zajęcia zintegrowane, Artykuły Z doświadczeń w badaniu umiejętności czytania uczniów edukacji wczesnoszkolnejStudiując na kierunku pedagogicznym miałam okazje przeprowadzić eksperyment pedagogiczny dotyczący wpływu gier edukacyjnych na umiejętność czytania wśród uczniów. Jednym z elementów tego eksperymentu było wnikliwe zbadanie poziomu tej umiejętności. Badania przeprowadzone zostały w klasie drugiej zaprzyjaźnionej szkoły, w której prowadziłam również, zajęcia wyrównawcze głównie dla uczniów z problemami w czytaniu. Przeprowadzone badania obejmowały trzy elementy składające się na biegłe czytanie: 1.tempo czytania 2.technika czytania 3.oraz rozumienie czytanego tekstu. Nie wszystkie z tych badań można przeprowadzić na każdym etapie edukacji wczesnoszkolnej, dlatego do badań wybrana została klasa druga, w której to dzieci poradziły sobie bez problemu z każdym przygotowanym dla nich testem. Na poziomie klasy pierwszej można wprowadzić badanie tempa i techniki czytania, by mieć udokumentowane osiągnięcia ucznia oraz by móc zaproponować odpowiednie zajęcia w celu przeciwdziałania pogłębianiu się problemów w czytaniu, a w konsekwencji zaległości w nauce. Co do testu z rozumienia czytanego tekstu nie polecam go przeprowadzać osobno, tylko jako część testu techniki czytania – zadając uczniom dwa lub trzy pytania otwarte do fragmentu który udało im się przeczytać. Test tempa czytania przeprowadzony był z wykorzystaniem gotowego arkusza do pomiaru szybkości czytania głośnego przygotowanego przez Władysława Puśleckiego¹. Zawiera on 140 wyrazów jednosylabowych. Każdy uczeń badany jest przez jedną minutę, w tym czasie musi przeczytać poprawnie jak najwięcej wyrazów. Zsumowane, poprawnie przeczytane wyrazy dają wskaźnik szybkości czytania. Autor testu wskazuje następujące wyniki dla poszczególnych etapów nauki: klasa I – 30 wyrazów w ciągu minuty, klasa II – 53 wyrazy w ciągu minuty, klasa III – 65 wyrazy w ciągu minuty. Technika czytania badana była również indywidualnie z każdym uczniem, z wykorzystaniem tekstu znalezionego w starych książkach i gazetach dla dzieci, a interpretowana na podstawie wytycznych przytoczonych przez Ewę Górniewicz. Do przeprowadzenia sprawdzianu potrzebne są dwie wersje tego samego tekstu. Jeden dla ucznia, a drugi dal nauczyciela zwany wtórnikiem z miejscem do zapisywania poszczególnych symboli. Symbole te opisane są szczegółowo w wymienionej pozycji. Nauczyciel może mieć też stoper choć nie jest on wymagany, pozwala on dodatkowo sprawdzić tempo czytania tekstu, a w sytuacji gdy mamy do czynienia z zbyt wolnym czytaniem sygnalizuje nauczycielowi by cały test nie trwał więcej niż pięć minut. Autorka wyróżniła następujące techniki czytania: - czytanie całościowe, - sylabizowanie (z syntezą lub bez syntezy), - głoskowanie z syntezą, - głoskowanie bez syntezy (dziecko nie czyta). Wykorzystana przeze mnie skala była skalą rozbudowaną przez wzgląd na potrzeby eksperymentu i zawierała nie cztery a dziesięć poziomów umiejętności czytania: - płynne czytanie, - płynne czytanie łatwych zdań, - czytanie grup wyrazowych, - czytanie wyrazami, - płynne sylabizowanie - sylabizowanie, - częściowe głoskowanie, - głoskowanie, - nieznajomość niektórych liter, - nieznajomość liter. Wykonując taki test nauczyciel może od razu zaobserwować u uczniów problemy świadczące o dysleksji, a są nimi: - mylenie liter, - przestawianie liter, sylab lub wyrazów (inwersje), - dodawanie lu opuszczanie liter, sylab, - zamiana wyrazów na inne. Ostatni test – czytania ze zrozumieniem – przeprowadzony był w formie sprawdzianu dla całej klasy Wykorzystane zostały krótkie teksty zaczerpnięte z starych podręczników oraz czasopism dziecięcych. Każdy test zawierał dwadzieścia pytań zamkniętych, a uczniowie mieli do dyspozycji całą godzinę lekcyjną. Wszystkie uzyskane wyniki były doskonałym wyznacznikiem do sprawdzenia postępów w umiejętności czytania u dzieci. Takie obserwacje są w stanie pomóc nauczycielowi jak najlepiej dobierać metody nauczania do pracy z poszczególnymi uczniami, oraz dają szybką informację o możliwych problemach dziecka z czytaniem. W zależności od poziomu jaki nauczyciel obserwuje wśród uczniów, takie testy mogą być przeprowadzane dwa do czterech razy w ciągu roku szkolnego. Przypisy: 1. Puślecki W., Test pomiaru szybkości czytania głośnego. Instrukcja stosowania testu, Kraków 2003 2. Górniewicz E., Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, Wyd. Adam Marszałek, Toruń Wyświetleń: 2224
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |