Katalog Mirosława Babicka-Mrzygłód, 2013-08-06 Stargard Szczeciński Plastyka, Konspekty Sztuka i natura: Ogrody jako połączenie form naturalnych i przemyślanego kształtowania przestrzeniScenariusz lekcji z przedmiotu zajęcia artystyczne - plastyka Temat: Sztuka i natura: Ogrody jako połączenie form naturalnych i przemyślanego kształtowania przestrzeni. 2 godziny lekcyjne CELE OPERACYJNE Uczeń: - powtarza wiadomości o epokach w sztuce w odniesieniu do sztuki tworzenia ogrodów; - poznaje zagadnienia związane ze sztuką kształtowania przestrzeni: rodzaje i typy ogrodów, rola i funkcja ogrodów, założenia i dekoracje ogrodowe; - poznaje sposoby kształtowania przestrzeni związanej bezpośrednio z siedzibami ludzkimi w porządku chronologicznym w Europie i na innych kontynentach; - w oparciu o wnioski z prezentacji i własne spostrzeżenia wykonuje pracę plastyczną związaną z omawianym tematem w dwóch etapach: planu rysunkowego i makiety przestrzennej. Cele wychowawcze: Uczeń: - dostrzega potrzebę estetycznego kształtowania własnego otoczenia, - rozwija wrażliwość plastyczną - podejmuje próby wpływania na estetyczny wymiar wspólnej przestrzeni użytkowej. ZWIĄZEK Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ Uczeń: I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji – percepcja sztuki - poznaje zagadnienia kształtowania ogrodów na przestrzeni epok; - rozpoznaje wybrane typy ogrodów umiejscawiając je w kontekście chronologicznym i geograficznym; - dostrzega zależności między zjawiskami natury, warunkami geograficznymi a artystycznymi wytworami ludzi zamieszkujących określone tereny; II.Tworzenie wypowiedzi – ekspresja przez sztukę. - tworzy pracę plastyczną wykorzystując wiedzę zdobytą na lekcji. III. Analiza i interpretacja tekstów kultury – recepcja sztuki. - rozwija wrażliwość plastyczną i umiejętność refleksyjnego patrzenia; - formułuje wnioski na podstawie wiadomości zdobytych na lekcji i własnych obserwacji. ZWIĄZEK ZE STANDARDAMI WYMAGAŃ Uczeń: - rozumie pojęcia epoka w dziejach sztuki, forma przestrzenna, kształtowanie przestrzeni; - potrafi wskazać na materiale ilustracyjnym przykłady różnorodnych form kształtowania przestrzeni; - potrafi wykonać pracę plastyczną wykorzystując wiadomości i materiał ilustracyjny prezentowany podczas lekcji; - umie zorganizować sobie warsztat pracy; - unie współpracować w grupie; FORMY PRACY • praca w grupach METODY PRACY • wykład , pogadanka • prezentacja materiału dydaktycznego w formie multimedialnej ŚRODKI DYDAKTYCZNE • prezentacja w programie Power Point TREŚCI - sztuka kształtowania przestrzeni; - architektura krajobrazu; - pojęcia: ogród, park, dekoracje ogrodów, założenia w projektowaniu ogrodów, ogrody publiczne, ogrody przydomowe, ogród dendrologiczny, arboretum, wirydarz. - dydaktyczna, rekreacyjna i socjologiczno-psychologiczna rola ogrodu a aspekt estetyczny. - przeznaczenie budowli ogrodowych; - architektoniczne i rzeźbiarskie dekoracje ogrodowe. - Roślina jako element kompozycji przestrzennej. - Rzeźbiarskie, graficzne i malarskie aspekty kompozycji roślinnych. PRZEBIEG LEKCJI lekcja 1 1. powitanie, podanie tematu lekcji; 2. wprowadzenie do zagadnienia sztuki kształtowania krajobrazu; 3. prezentacja materiału dydaktycznego; 4. rozmowa o roli ogrodu jako dzieła sztuki; 5. omówienie pracy plastycznej związanej z realizowanymi treściami – planu (mapy) ogrodu z legendą. 6. wstępna ocena rysunkowych projektów ogrodów – próby uzasadnienia wyborów; 7. przypomnienie o przygotowaniu na następną lekcję materiałów i narzędzi do pracy; 8. zadanie domowe 9. pożegnanie lekcja 2 1. powitanie, przypomnienie tematu lekcji z ubiegłego tygodnia; 2. sprawdzenie zadania domowego; 3. przygotowanie stanowisk pracy; 4. realizacja prac plastycznych w formie przestrzennych makiet – na podstawie projektów wykonanych na poprzedniej lekcji z wykorzystaniem materiału przyrodniczego (kamienie, mech, suche gałązki) 5. omówienie i korekta prac; 6. ocena prac; 7. porządkowanie stanowisk pracy. Przygotowała: Mirosława Babicka-Mrzygłód, data realizacji: 14.02.2013, Wyświetleń: 1269
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |