Katalog

Ludmiła Urbaniak, 2013-08-09
Sochaczew

Pedagogika, Różne

Analiza przypadku. Ryzyko dysleksji.

- n +

PROBLEM EDUKACYJNY
Ryzyko dysleksji u dziecka
1. Identyfikacja problemu
Dziewczynka uczęszczająca do klasy drugiej, mieszkająca na wsi. Pochodzi z pełnej rodziny, gdzie rodzice dbają o bezpośredni kontakt z wychowawcą klasy. Atmosfera w domu spokojna. Posiada siostrę, która nie miała problemów z nauką. Warunki materialne niezbyt dobre, ale dziecko ma swoje miejsce do nauki.
Uczennica ma duże problemy z opanowanie umiejętności czytania i pisania. Pomimo, że zna wszystkie litery, potrafi odczytywać tylko proste trzyliterowe wyrazy. Potrafi przepisać proste zdania, natomiast bardzo słabo pisze z pamięci, nie potrafi pisać ze słuchu. Ma również problemy z nauką matematyki. Jest zazwyczaj przygotowana do lekcji, prace domowe odrabia na miarę swoich możliwości.

2. Geneza i dynamika zjawiska
Na podstawie wywiadu, rozmowy z matką, analizy opinii nauczyciela - wychowawcy, analizy dostarczonych dokumentów (zeszyty i prace szkolne dziewczynki) oraz przeprowadzonego w Poradni badania psychologiczno-pedagogicznego, można skonstatować, że problem miał następujący rozwój w czasie.
Już w klasie zerowej dziewczynka miała problemy z nauką liter i podstawowego czytania. Z tego powodu nauczycielka zalecała odroczenie obowiązku szkolnego, jednak rodzice nie zdecydowali się na takie rozwiązanie. Nie została również w tym czasie wykonana diagnoza psychologiczno-pedagogiczna w Poradni. Z relacji rodziców wynika, że Kasia w klasie pierwszej była w stanie podołać obowiązkom szkolnym, ale wymagało to dużo pracy tak ze strony dziecka, jak i rodziców. Udział w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych nie zniwelował trudności występujących dziewczynki. W klasie drugiej trudności z czytaniem i pisaniem oraz trudności w nauce matematyki nasiliły się. Dziewczynka została skierowana na diagnozę do Poradni.
W wyniku wykonanego w Poradni badania psychologiczno-pedagogicznego stwierdzono u dziewczynki, przeciętny poziom inteligencji ogólnej. Kasia miała stosowny do wieku zasób słownikowy i zasób wiedzy ogólnej. Obniżoną w stosunku do wieku miała zdolność przeprowadzania operacji arytmetycznych. Zdiagnozowano także parcjalny deficyt w zakresie funkcjonowania analizatora słuchowego. Dziewczynka znała litery, ale myliła podobne graficznie b-d oraz niektóre dwuznaki. Czytała tylko proste trzyliterowe wyrazy, ale nie zawsze poprawnie dokonywała syntezy głosek. Pisała z pamięci i ze słuchu trzyliterowe wyrazy. Poziom graficzny pisma bez większych zastrzeżeń.
Uczennica jest wytrwała, dobrze zmotywowana do wysiłku intelektualnego, pomimo trudności jakich doznaje.

3. Znaczenie problemu
Na podstawie wiedzy, którą posiadam, a także praktyki jakiej nabyłam pracując jako pedagog w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej mogą stwierdzić, że dziewczynka należy do grupy dzieci, u których występuje ryzyko dysleksji rozwojowej.
Dysleksja rozwojowa są to specyficzne trudności w uczeniu się, występujące u dziecka z prawidłowym rozwojem umysłowym (inteligencja ogólna na co najmniej przeciętna), u którego występują istotne opóźnienia rozwoju funkcji wzrokowo-ruchowych (uwagi, pamięci wzrokowej, spostrzegania), słuchowo-językowych (uwagi, pamięci i percepcji słuchowej) lub integracji tych funkcji. Trudności pojawiają się od początku nauki szkolnej, są one nasilone, nie występuje poprawa w początkowej fazie terapii. Trudności w czytaniu i pisaniu wywierają negatywny wpływ na przyswajanie wiadomości z innych przedmiotów. Dysleksja nie ustępuje samoistnie, właściwym sposobem na pokonanie trudności jest podjęcie systematycznej, intensywnej pracy.

4. Prognoza
 Prognoza negatywna
Pozostawienie dziewczynki bez pomocy będzie skutkować pogłębianiem się trudności w nauce nie tyko w zakresie umiejętności czytania i pisania, ale także przyswajania innych wiadomości szkolnych. Może ona stracić motywację do nauki i wiarę we własne możliwości. Wtórnie, mogą pojawić trudności emocjonalne, wycofywanie z kontaktów ze środowiskiem klasowym, a także negatywne sądy poznawcze na temat własnej osoby.
 Prognoza pozytywna
Po wdrożeniu działań terapeutycznych, przypuszczam, że Kasia:
- opanuje umiejętność czytania
- wdroży się do samodzielnego pisania
- przyswoi umiejętność samodzielnego utrwalania wiadomości szkolnych w domu
- będzie w stanie uczyć się języka obcego
- ukończy szkołę podstawową z wynikiem pozytywnym
- na dobrym poziomie napisze sprawdzian na koniec klasy szóstej
- będzie otrzymywać promocje do następnej klasy

5. Propozycje rozwiązania
Wytłumaczenie rodzicom, z jakim problem boryka się ich córka. Uzmysłowienie im konieczności podjęcia konkretnych działań, które umożliwią Kasi osiąganie sukcesów na miarę jej rzeczywistych możliwości. Rodzice powinni podjąć ukierunkowaną pracę z dziewczynka w domu według wskazówek terapeuty.
Konieczne jest objęcie uczennicy pomocą pod postacią terapii pedagogicznej, w trakcie której należy doskonalić umiejętności fonologiczne, wdrażać do czytania metodą sylabową (można wykorzystać Metodę 18 struktur wyrazowych), ćwiczyć umiejętność pisania w oparciu o przepisywanie i pisanie z pamięci.
Należy rozważyć propozycje nauczycielki, która radziła, aby Kasia powtórzyła klasę drugą, aby dać jej czas na opanowanie umiejętności czytania i pisania, niezbędnych do dalszej nauki. Jednocześnie należy objąć dziewczynkę troskliwą opieką psychologiczno-pedagogiczną, aby nie odbierała powtarzania klasy jako kary.

6. Wdrażanie oddziaływań
Zainicjowałam i podjęłam następujące działania:
- sporządziłam opinię w sprawie objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
- przyjęłam dziewczynkę na indywidualną terapię pedagogiczną w Poradni,
- zaapelowałam do rodziców, aby przekazali szkole opinię wystawioną przez Poradnię dotyczącą dziewczynki,
- zaleciłam wykonanie kontrolnego badania psychologiczno-pedagogicznej po dwóch latach terapii (na drugim etapie edukacji) w celu postawienia ostatecznej diagnozy.
Dziewczynka powtórzyła klasę drugą.

7. Efekty oddziaływań
Po dwóch latach terapii dziewczynka zaczęła lepiej radzić sobie z czytaniem i pisaniem, jednak nadal konieczne jest wykonywanie ćwiczeń. Czyta w wolnym tempie metodą sylabową, ale zdarza jej się głoskować trudne wyrazy. Rozumie treść czytanego samodzielnie tekstu. Zaczęła odnosić sukcesy w szkole. Odbyło się kontrolne badanie pedagogiczne, w następstwie którego została wydana opinia o dostosowaniu wymagań edukacyjnych ze względu na specyficzne trudności w uczeniu się.
Wyświetleń: 1542


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.