Katalog

Monika Trzópek, 2013-08-26
Limanowa

Język angielski, Sprawozdania

efekty realizacji planu rozwoju zawodowego

- n +

nauczyciel kontraktowy
ubiegający się o stopień
awansu zawodowego –
nauczyciel mianowany



EFEKTY
REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO
ZA OKRES
01. 09. 2006 – 31. 05. 2009


1. Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.
(Rozporządzenie MEN z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, § 7 ust. 2 pkt 1)

Realizacja powyższego punktu rozporządzenia zaowocowała nabyciem umiejętności organizowania i udoskonalania swojego warsztatu pracy, pozwoliła mi rozwinąć umiejętności pedagogiczne oraz wychowawcze. Przez 2 lata i 9 miesięcy uczyłam się systematyczności, organizacji czasu, rozwiązywania konfliktów i innych nurtujących moich wychowanków problemów, cierpliwości, konsekwencji, współpracy, obiektywizmu, asertywności, planowania i projektowania, usprawniania własnej pracy, wykorzystywania nowych metod aktywizujących. Uczyłam się jak być lepszym nauczycielem.
Poznałam procedury dotyczące awansu i dzięki temu mogłam solidnie przygotować dokumentację. Wiele nauczyłam się poprzez uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego. Udział licznych w konferencjach szkoleniowych WDN oraz w warsztatach metodycznych organizowanych przez wydawnictwa językowe pozwoliły mi nabyć wiedzę pedagogiczną i merytoryczną, którą niejednokrotnie już wykorzystywałam i nadal wykorzystuję do udoskonalenia swojego warsztatu pracy jaki i do radzenia sobie napotykanymi z problemami wychowawczymi.
Moi uczniowie skorzystali na każdym odbytym przeze mnie kursie gdyż wniósł on coś nowego do mojego warsztatu pracy. Czasem była to nowa gra dydaktyczna, nowy pomysł na rozwiązanie jakiegoś problemu, a czasem zmiana spojrzenia na własne działania. Dzięki kursom z zakresu pedagogiki i psychologii mającym przeważnie charakter warsztatów nabyłam, między innymi, umiejętność kształtowania asertywnych zachowań uczniów, integrowania grupy, przeciwdziałania agresji i uzależnieniom, rozwiązywania konfliktów.
Bardzo wiele dało mi ukończenie uzupełniających studiów magisterskich. Pozwoliło mi to nie tylko na uzyskanie pełnych kwalifikacji do wykonywania zawodu nauczyciela ale było też szansą do własnego rozwoju. Napisana przeze mnie praca magisterska z zakresu literatury brytyjskiej zaowocowała pogłębieniem wiedzy na temat historii literatury brytyjskiej, jak również zainspirowała mnie do propagowania czytelnictwa anglojęzycznych książek wśród moich uczniów.
Prowadzenie lekcji w obecności opiekuna stażu, dyrektora szkoły, oraz innych nauczycieli pozwoliły wyeliminować wiele błędów oraz udoskonalić tryb prowadzenia lekcji. Nauczyłam się trudnej sztuki współpracy z nauczycielami, przyjmowania krytyki oraz wyciągania wniosków.
Jako opiekun praktyk miałam szansę wpłynąć na jakość nauczania języka obcego w naszej szkole. Nauczyłam się jak służyć pomocą mniej doświadczonemu nauczycielowi, wspierać w trudnościach dydaktyczno – wychowawczych, oraz dzielić się swoją wiedzą merytoryczną i metodyczną. Kolejną okazją do dzielenia się doświadczeniami pedagogicznymi była współpraca z innymi nauczycielami języków obcych. Udział oraz pełnienie funkcji przewodniczącej Zespołu Przedmiotowego Nauczycieli Języków Obcych było okazją do wymiany doświadczeń, które zaowocowało wieloma kreatywnymi pomysłami i w znacznym stopniu podniosło poziom i atrakcyjność nauczania języków obcych.
W wyniku doskonalenia umiejętności prowadzenia zajęć dydaktycznych sformułowałam wnioski naprawcze do dalszej pracy, wprowadziłam nowe metody aktywizujące na lekcjach, oraz korektę sprawdzianów przygotowanych dla uczniów. Uwzględniałam w nich standardy egzaminacyjne oraz stopniowanie trudności zadań. Omawianie, analizowanie oraz sporządzanie notatek po lekcjach pomogły mi poszerzyć swój zestaw metod nauczania.
Efektem mojej pracy na rzecz podniesienia poziomu nauczania oraz wytrwałości w podnoszeniu własnych kwalifikacji było docenienie tejże pracy przez dyrekcję naszej szkoły. W czasie trwania stażu dwukrotnie otrzymałam Nagrodę Dyrektora Szkoły.


2. Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
(Rozporządzenie MEN z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, § 7 ust. 2 pkt 2)

Efektem zapoznania się z planem wychowawczym szkoły, obserwacji uczniów, współpracy z rodzicami, oraz zapoznania się z opiniami poradni psychologiczno - pedagogicznej było dostosowanie wymagań do możliwości uczniów. Bardzo dużą pomocą w rozwiązywaniu problemów wychowawczych była stała współpraca z pedagogiem szkolnym.
W czasie trwania stażu szczególnie wiele czasu poświęciłam realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. Organizowane imprezy szkolne pozwoliły mi dobrze poznać oczekiwania i możliwości uczniów, kształtować umiejętność planowania i organizacji swojego warsztatu pracy, rozwijać umiejętność współpracy z uczniami, rodzicami i innymi nauczycielami. Propagowałam wśród uczniów i rodziców zachowania pro społeczne, właściwe wiekowi dzieci i ich możliwościom, rozwijałam zainteresowania językowe uczniów, jak również rozwijałam umiejętność analizowania i modyfikowania własnych działań.
Działania dydaktyczno – wychowawcze i opiekuńcze wzmocniłam uwzględniając problematykę środowiska lokalnego oraz problemy, z jakimi boryka się współczesna szkoła. Poprzez realizację zadań ogólnoszkolnych takich jak konkursy czy imprezy związane z obchodami różnych uroczystości, udało mi się włączyć w życie szkoły rodziców i innych mieszkańców wsi. Rodzice chętnie pomagali w organizacji wycieczek i dyskotek oraz uczestniczyli w przygotowanych specjalnie dla nich imprezach (np. Dzień Matki, Wigilia, Jasełka). Jest to bardzo ważne zarówno dla jakości mojej pracy, jak również dla jakości pracy uczniów jak i dla funkcjonowania całej placówki.
Wielką pomocą w poznaniu środowiska lokalnego był udział w programie „Edukacja bez barier”. Te dodatkowe zajęcia pozwoliły mi lepiej poznać uczniów i ich potrzeby. Zdobytą wiedzę wykorzystuję teraz na lekcjach języka angielskiego. Kolejną szansą na lepsze poznanie środowiska lokalnego było przygotowywanie wraz z uczniami gazetek tematycznych oraz okolicznościowych prezentów czy też ozdób. Nauczyłam się promowania regionu i jego zwyczajów poprzez sprawowanie opieki w czasie wycieczek po najbliżej okolicy oraz poprzez współpracę z lokalnym dodatkiem „Dziennika Polskiego”. Uczniów oraz ich rodziców bardzo cieszył fakt iż mogli przeczytać o dokonaniach szkoły w lokalnej prasie. W rezultacie uczniowie i rodzice znacznie chętniej i aktywniej angażują się w życie szkoły i organizowane w niej imprezy.
Dużym wkładem w popularyzację nauki języka angielskiego w naszej szkole był mój udział oraz zdobycie wyróżnień i wygranych w konkursach dla nauczycieli. Pozyskane nagrody pozwoliły mi na wyposażenie biblioteki szkolnej w słowniki. Współpraca z księgarnią językową zaowocowała w corocznym pozyskiwaniu atrakcyjnych pozycji książkowych, które przeznaczam na nagrody w organizowanych przeze mnie konkursach szkolnych. Udział w tych konkursach, jak również w konkursie międzyszkolnym „DUET” rozwinęły wśród uczniów postawę ciekawości, otwartości i tolerancji wobec innych kultur. Uczniowie reprezentujący szkołę na etapie międzyszkolnym chętnie sprawdzają swoją wiedzę jak również mają szansę odwiedzić Instytut Języków Obcych w Nowym Sączu. Podniosłam również atrakcyjność uczenia się języka obcego wśród najmłodszych uczniów naszej szkoły. Dzieci z nauczania początkowego miały szansę uczestnictwa w ogólnopolskim konkursie co przyczyniło się do zmotywowania ich do dalszej pracy i zdobywania wiedzy z zakresu języka obcego.



3. Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
(Rozporządzenie MEN z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, § 7 ust. 2 pkt 3)

Dużo czasu w swojej pracy poświęciłam doskonaleniu umiejętności posługiwania się technologią komputerową, którą wykorzystuję we wszystkich działaniach związanych z dydaktyką nauczanego przeze mnie przedmiotu oraz w działaniach wychowawczych. Nie sprawia mi problemu przeprowadzenie zajęć w pracowni informatycznej.
Internet wykorzystuję jako źródło informacji, jak również zachęcam uczniów do korzystania z Internetu, ponadto korzystam często z porad konsultantów metodycznych za pomocą poczty elektronicznej. Ponadto współtworzenie szkolnej strony internetowej (robienie zdjęć, pisanie notatek z wydarzeń szkolnych) nauczyło mnie wiele na temat sposobu dokumentacji i sprawozdawczości. Sporządzenie listy linków do stron edukacyjnych a następnie zamieszczenie jej na stronie szkoły nauczyło mnie jak wyszukiwać informacje w Internecie, jak dokonywać ich selekcji i weryfikacji.
Wykorzystanie technologii komputerowej pozwoliło mi na zgromadzenie niezliczonej ilości materiałów dydaktycznych, nauczyło mnie tworzenia dekoracji i dyplomów, jak również opracowywania rozkładów materiałów, planów wynikowych, kryteriów oceniania, itp.
W swojej pracy korzystałam również z innych sprzętów elektronicznych i cyfrowych, takich jak: magnetofon, telewizor, DVD, aparat fotograficzny. Dzięki temu przybliżałam uczniom autentyczną wymowę rodowitych Brytyjczyków jak również zapoznałam ich również z innymi wzorcami akcentu języka angielskiego.
Wykorzystanie Internetu zaowocowało zdobyciem wiedzy na temat awansu zawodowego, poznaniem przepisów prawa, wymianą doświadczeń z innymi nauczycielami, korzystaniem z pomocy konsultantów metodycznych, oraz oczywiście sporządzeniem dokumentacji związanej z rozwojem zawodowym.


4. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty w rozwiązywaniu problemów związanych z zadaniami realizowanymi przez nauczyciela.
(Rozporządzenie MEN z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, § 7 ust. 2 pkt 4)


Poprzez czytanie fachowej literatury pogłębiłam znajomość zagadnień z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki języka angielskiego.
Moi uczniowie skorzystali na zdobyciu przeze mnie tej wiedzy gdyż nauczyłam się lepiej rozwiązywać ich problemy. Omawiałam z nimi problemy wychowawcze i edukacyjne. Zaproponowałam środki naprawcze takie jak pomoc koleżeńska czy dodatkowe zajęcia.
W szkole aktywnie realizowałam zadania wychowawcze, prowadziłam zajęcia pozalekcyjne, organizowałam wycieczki co pozwoliło na podniesienie jakości nauczania, nawiązanie lepszego kontaktu z uczniami i ich rodzicami. Przygotowując plany pracy dydaktycznej na dany rok szkolny rozwijałam umiejętność planowania własnych działań, poznałam program wychowawczy szkoły. Dzięki prezentacji prac uczniów udało mi się stworzyć klimat przyjazny, sprzyjający rozwojowi i motywujący uczniów.

5. Umiejętność z korzystania z przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż.
(Rozporządzenie MEN z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, § 7 ust. 2 pkt 5)

Posłużyłam się aktami prawa oświatowego w czynnościach związanych z odbywaniem stażu: w procesie sporządzania kontraktu z opiekunem stażu, pisania planu rozwoju zawodowego, sprawozdania, przygotowania prezentacji dorobku i przygotowania się do rozmowy z komisją przeprowadzającą egzamin.
Poznanie wewnątrzszkolnych regulaminów pozwoliło mi na posługiwanie się nimi w sprawiedliwym poszanowaniu praw i obowiązków ucznia. Ponadto wykorzystywałam znajomość przepisów prawa oświatowego doradzając rodzicom i uczniom. Jestem nauczycielem starającym się sprostać oczekiwaniom uczniów oraz wymaganiom, jakie stawia przede mną wprowadzona reforma edukacji. Ucznia traktuję podmiotowo, szanuję go i staram się zrozumieć jego potrzeby. Zawsze jestem otwarta na uwagi uczniów i rodziców dotyczące edukacji ich dzieci.
A zatem, podsumowując, zadania wyznaczone w Planie Rozwoju udało mi się zrealizować, odbyty staż przyczynił się do osiągnięcia założonych celów. Udział w kursach i warsztatach pogłębił moje umiejętności dydaktyczne i wychowawcze. Poszerzyłam swoje umiejętności w zakresie wykorzystywania technik komputerowych i informacyjnych.
Zdobyte przeze mnie umiejętności i wiedza przyniosły również niewątpliwe korzyści dla szkoły. Dzięki posiadanym umiejętnościom stosowania technologii komputerowej i informacyjnej przyczyniłam się do usprawnienia pracy własnej. W swoich działaniach zwracałam również uwagę na promowanie szkoły w regionie, integrację ze środowiskiem lokalnym poprzez organizację różnych imprez i uroczystości .
Dużą satysfakcję sprawia mi fakt, że poczynienia moje są zauważane przez dyrektora szkoły, czego dowodem jest otrzymanie nagrody dyrektora w październiku 2006 i 2007 za rzetelną pracę oraz wkład wniesiony w rozwój naszej szkoły.
Zakończenie stażu nie oznacza końca działań. Zamierzam nadal doskonalić swoje kwalifikację, podnosić jakość swojej pracy, by jeszcze lepiej realizować zadania szkoły.
Wyświetleń: 575


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.