Katalog

beata jadczak kustra, 2013-09-17
wymiarki

Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne

innowacja pedagogiczna mały ekolog

- n +

PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz.U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506 ze zm.).



I. Autor
mgr Beata Jadczak – Kustra
nauczyciel wychowania przedszkolnego

II. Termin wprowadzenia innowacji i czas trwania innowacji
Od września 2012 r. do czerwca 2013 r.


III. Miejsce realizacji
Szkoła Podstawowa w Wymiarkach – Zespół Szkół w Witoszynie

IV. Adresat
Odział 6 latków

V. Rodzaj innowacji
programowa

VI. Opis innowacji

• Charakterystyka innowacji.
Wyrabianie nawyków związanych z poszanowaniem przyrody, najbliższego otoczenia i środowiska wpływa na wszechstronny rozwój osobowości dziecka. Już sam kontakt z przyrodą wywołuje uczucia opiekuńcze wobec niej. Jeżeli dziecko wykazuje intensywne zainteresowanie roślinami i zwierzętami oraz zjawiskami przyrodniczymi to równocześnie kształtuje się w nim silne i trwałe poczucie przynależności do najbliższego otoczenia.
Innowacja przewiduje rozszerzenie materiału o problematykę ekologiczną wykraczającą poza treści w realizowanym programie edukacyjnym w grupie dzieci 6 letnich. Dzieci będą aktywnie poszukiwać i działać w warunkach naturalnych. W ten sposób zostanie pobudzona aktywność poznawcza dziecka oraz wiele sfer jego rozwoju. Program innowacji ma na celu rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, pogłębiania wiedzy o otaczającym świecie przyrody oraz kształtowanie przyjaznej postawy wobec świata roślin i zwierząt. Należy uświadomić dzieciom, że są częścią przyrody oraz uwrażliwić je na przejawy degradacji środowiska.
W edukacji przedszkolnej zagadnienia ekologii i ochrony środowiska są poruszane w trakcie realizacji materiału programowego, lecz wobec narastania zagrożeń i postępującej degradacji środowiska wymagają znacznie szerszego spojrzenia. Innowacja nie będzie realizowana w formie odrębnej edukacji, lecz poprzez włączenie treści poszczególnych obszarów: społecznego, poznawczego, fizycznego i emocjonalnego.
Innowacja będzie realizowana w oparciu o program nauczania „Entliczek – pentliczek”, „Ku dziecku – program edukacji przedszkolnej”, autorstwa Barbary Bilewicz – Kuźnia i Teresy Parczewskiej.



• Treści programowe:
• Rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie, w tym rośliny i zwierzęta chronione.
• Warunki potrzebne do rozwoju zwierząt i wzrostu roślin.
• Zależność między światem roślin i zwierząt.
• Znaczenie ptaków i innych zwierząt dla środowiska.
• Sposoby ochrony roślin i zwierząt.
• Znaczenie wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt.
• Zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku.
• Dostrzeganie i opisywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór roku.
• Składniki pogody oraz przyrządy do ich pomiaru.
• Zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych.
• Obserwacja pogody i zjawisk atmosferycznych.
• Ochrona przyrody: segregowanie i utylizacja odpadów, recykling.
• Przestrzeganie reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych.
• Utrzymywanie porządku w swoim otoczeniu.
• Dbałość o kulturę języka.
• Komunikacja swoich spostrzeżeń, odczuć, decyzji i potrzeb.
• Umiejętność wypowiedzi w małych formach teatralnych.
• Wspomaganie rozwoju umysłowego w zakresie wypowiadania się.
• Kształtowanie sprawności fizycznej.
• Bezpieczne poruszanie się po drogach.
• Środki wyrazu plastycznego i działania plastyczne w różnych materiałach, technikach i formach.
• Śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego, wyrażanie swych doznań werbalnie i niewerbalnie.
• Tworzenie kompozycji z różnorodnych materiałów, w tym przyrodniczych.
• Rozróżnianie strony prawej i lewej, określanie kierunków i ustalanie położenia obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów.
• Następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.
• Odczytywanie informacji w formie uproszczonych rysunków oraz stosowanych oznaczeń i symboli.

VII. Założenia
• Przyswajanie wiadomości z zakresu wiedzy przyrodniczej.
• Stwarzanie szerokich możliwości aktywizowania procesów rozwojowych dzieci, zwłaszcza zdolności intelektualnych i zainteresowań poznawczych (obserwowanie, analizowanie).
• Kształtowanie postawy nacechowanej wrażliwością i szacunkiem dla środowiska i całej ożywionej przyrody.
• Pobudzanie do twórczego rozwiązywania problemów.

VIII. Cele ogólne i szczegółowe innowacji

CELE OGÓLNE:
• Pogłębianie wiedzy przyrodniczej oraz więzi z regionem poprzez aktywny i bezpośredni kontakt dzieci z przyrodą.
• Propagowanie edukacji ekologicznej w życiu codziennym.
• Rozbudzanie twórczej postawy wobec siebie i świata.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
• Zdobywanie i doskonalenie umiejętności obserwacji i analizy zjawisk przyrodniczych w zależności od pory roku.
• Poznanie motywów, sposobów ochrony i kształtowania najbliższego środowiska.
• Poznawanie różnorodności fauny i flory regionu.
• Kształtowanie różnych intelektualnych i praktycznych umiejętności dotyczących poznawania środowiska, a przede wszystkim: dokonywanie obserwacji przyrodniczych, pielęgnowania roślin, porównywania zjawisk i obiektów przyrodniczych.
• Rozwijanie zainteresowań przyrodą w różnych ekosystemach.
• Popularyzacja haseł i działań na rzecz ochrony środowiska.
• Wykształcenie umiejętności posługiwania się lornetką, lupą, mikroskopem i aparatem fotograficznym.
• Wdrażanie do oszczędzania zasobów przyrodniczych, wody, energii oraz wykorzystania odpadów do wykonania różnych prac plastycznych i praktycznych.
• Umiejętne wykorzystanie wiedzy w praktyce.
• Rozwijanie i pobudzanie wyobraźni.
• Rozwijanie wrażliwości plastycznej, muzycznej.
• Doskonalenie umiejętności śmiałego wypowiadania się w grupie i w miejscach publicznych.
• Kształcenie umiejętności wyrażania siebie w różnych formach ekspresji.
• Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywnemu myśleniu, działaniu i ogólnemu rozwojowi dziecka.
• Rozwijanie umiejętności prezentowania wyników swojej pracy.
• Uczenie systematyczności w wykonywaniu zadań.
• Rozwijanie prawidłowej postawy ciała.
• Wdrażanie do aktywnego wypoczynku i zachowania bezpieczeństwa podczas zabaw w terenie.
• Wdrażanie do bezpiecznego poruszania się po drogach.
• Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.

IX. Formy realizacji
• Nauka wierszy o tematyce przyrodniczej.
• Wyeksponowanie zagadnień ekologicznych podczas słuchania bajek, opowiadań itp.
• Przygotowywanie inscenizacji o tematyce ekologicznej.
• Gry i zabawy związane z nauką pór roku, dni tygodnia, nazw miesięcy.
• Organizowanie różnych obserwacji, doświadczeń przyrodniczych w klasie w terenie.
• Założenie kącika zainteresowań ekologicznych.
• Prowadzenie hodowli i upraw.
• Pielęgnowanie roślin kwiatowych.
• Założenie „ptasiej stołówki", dokarmianie zwierząt.
• Nawiązanie współpracy z kołem łowieckim w Wymiarkach.
• Założenie klasowego ogrodu ekologicznego.
• Oglądanie filmów przyrodniczych i prezentacji multimedialnych.
• Udział w akcji „Sprzątanie świata”.
• Prowadzenie zielników i obrazkowych kalendarzy obserwacji.
• Udział w szkolnych i ogólnopolskich konkursach przyrodniczych.
• Udział w obchodach związanych z Dniem Ziemi.
• Wykonywanie albumów, plakatów, kompozycji przestrzennych o tematyce ekologicznej.
• Redagowanie gazetki ściennej o tematyce ekologicznej.
• Nauka piosenek o treści ekologicznej.
• Organizowanie różnych form aktywnego wypoczynku dzieci.
• Wykorzystanie gier i zabaw dydaktycznych o treści przyrodniczej w aktywności ruchowej dzieci.
• Odbywanie wycieczek środowiskowych do ciekawych miejsc naszej gminy i okolic (park Nadleśnictwa w Wymiarkach, szkółka leśna, pomniki przyrody, Leśna Ścieżka Dydaktyczna „Pod Wiatą”, park dworski w Iłowej Żagańskiej).
• Wycieczka do ogrodu zoologicznego i do ogrodu botanicznego we Wrocławiu.
• Udział w warsztatach edukacyjnych organizowanych w zoo wrocławskim.
XI. Przewidywane osiągnięcia dziecka
Po zakończonej innowacji dziecko:
• angażuje się w ochronę przyrody,
• stara się być współodpowiedzialne za najbliższe otoczenie,
• stosuje w życiu codziennym zdobytą wiedzę ekologiczną,
• przejawia postawę szacunku wobec przyrody,
• utożsamia się ze swoim regionem,
• pomaga zwierzętom przetrwać zimę i upalne lato,
• obserwuje i rozumie zjawiska zachodzące w przyrodzie w różnych porach roku,
• rozumie sens stosowania opakowań ekologicznych i potrzebę segregowania śmieci,
• umie i widzi potrzebę oszczędzania wody oraz energii elektrycznej i cieplnej,
• rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w najbliższym środowisku,
• rozpoznaje rośliny i zwierzęta chronione,
• zna atrakcje przyrodnicze swojej okolicy,
• zna formy ochrony przyrody,
• zna zagrożenia środowiska przyrodniczego ze strony człowieka,
• umie czynnie wypoczywać,
• umie prowadzić hodowle i uprawy,
• potrafi współdziałać w grupie, wspólnie bawić się, śpiewać,
• wie jak zachować się w miejscach publicznych,
• potrafi swobodnie i bez zahamowań wypowiadać się na różne tematy



XII. Ewaluacja innowacji
• Wytwory prac dziecięcych.
• Obserwacja dzieci.
• Wyniki konkursu ekologicznego „Potyczki rodzinne” z czynnym udziałem rodziców.
• Zdjęcia, informacje na stronie internetowej grupy 6 latków oraz stronie internetowej szkoły.
Wyświetleń: 1222


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.