Katalog beata jadczak kustra, 2013-09-17 wymiarki Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne innowacja pedagogiczna mały ekologPODSTAWA PRAWNA Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz.U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506 ze zm.). I. Autor mgr Beata Jadczak – Kustra nauczyciel wychowania przedszkolnego II. Termin wprowadzenia innowacji i czas trwania innowacji Od września 2012 r. do czerwca 2013 r. III. Miejsce realizacji Szkoła Podstawowa w Wymiarkach – Zespół Szkół w Witoszynie IV. Adresat Odział 6 latków V. Rodzaj innowacji programowa VI. Opis innowacji • Charakterystyka innowacji. Wyrabianie nawyków związanych z poszanowaniem przyrody, najbliższego otoczenia i środowiska wpływa na wszechstronny rozwój osobowości dziecka. Już sam kontakt z przyrodą wywołuje uczucia opiekuńcze wobec niej. Jeżeli dziecko wykazuje intensywne zainteresowanie roślinami i zwierzętami oraz zjawiskami przyrodniczymi to równocześnie kształtuje się w nim silne i trwałe poczucie przynależności do najbliższego otoczenia. Innowacja przewiduje rozszerzenie materiału o problematykę ekologiczną wykraczającą poza treści w realizowanym programie edukacyjnym w grupie dzieci 6 letnich. Dzieci będą aktywnie poszukiwać i działać w warunkach naturalnych. W ten sposób zostanie pobudzona aktywność poznawcza dziecka oraz wiele sfer jego rozwoju. Program innowacji ma na celu rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, pogłębiania wiedzy o otaczającym świecie przyrody oraz kształtowanie przyjaznej postawy wobec świata roślin i zwierząt. Należy uświadomić dzieciom, że są częścią przyrody oraz uwrażliwić je na przejawy degradacji środowiska. W edukacji przedszkolnej zagadnienia ekologii i ochrony środowiska są poruszane w trakcie realizacji materiału programowego, lecz wobec narastania zagrożeń i postępującej degradacji środowiska wymagają znacznie szerszego spojrzenia. Innowacja nie będzie realizowana w formie odrębnej edukacji, lecz poprzez włączenie treści poszczególnych obszarów: społecznego, poznawczego, fizycznego i emocjonalnego. Innowacja będzie realizowana w oparciu o program nauczania „Entliczek – pentliczek”, „Ku dziecku – program edukacji przedszkolnej”, autorstwa Barbary Bilewicz – Kuźnia i Teresy Parczewskiej. • Treści programowe: • Rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie, w tym rośliny i zwierzęta chronione. • Warunki potrzebne do rozwoju zwierząt i wzrostu roślin. • Zależność między światem roślin i zwierząt. • Znaczenie ptaków i innych zwierząt dla środowiska. • Sposoby ochrony roślin i zwierząt. • Znaczenie wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt. • Zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku. • Dostrzeganie i opisywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór roku. • Składniki pogody oraz przyrządy do ich pomiaru. • Zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych. • Obserwacja pogody i zjawisk atmosferycznych. • Ochrona przyrody: segregowanie i utylizacja odpadów, recykling. • Przestrzeganie reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych. • Utrzymywanie porządku w swoim otoczeniu. • Dbałość o kulturę języka. • Komunikacja swoich spostrzeżeń, odczuć, decyzji i potrzeb. • Umiejętność wypowiedzi w małych formach teatralnych. • Wspomaganie rozwoju umysłowego w zakresie wypowiadania się. • Kształtowanie sprawności fizycznej. • Bezpieczne poruszanie się po drogach. • Środki wyrazu plastycznego i działania plastyczne w różnych materiałach, technikach i formach. • Śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego, wyrażanie swych doznań werbalnie i niewerbalnie. • Tworzenie kompozycji z różnorodnych materiałów, w tym przyrodniczych. • Rozróżnianie strony prawej i lewej, określanie kierunków i ustalanie położenia obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów. • Następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku. • Odczytywanie informacji w formie uproszczonych rysunków oraz stosowanych oznaczeń i symboli. VII. Założenia • Przyswajanie wiadomości z zakresu wiedzy przyrodniczej. • Stwarzanie szerokich możliwości aktywizowania procesów rozwojowych dzieci, zwłaszcza zdolności intelektualnych i zainteresowań poznawczych (obserwowanie, analizowanie). • Kształtowanie postawy nacechowanej wrażliwością i szacunkiem dla środowiska i całej ożywionej przyrody. • Pobudzanie do twórczego rozwiązywania problemów. VIII. Cele ogólne i szczegółowe innowacji CELE OGÓLNE: • Pogłębianie wiedzy przyrodniczej oraz więzi z regionem poprzez aktywny i bezpośredni kontakt dzieci z przyrodą. • Propagowanie edukacji ekologicznej w życiu codziennym. • Rozbudzanie twórczej postawy wobec siebie i świata. CELE SZCZEGÓŁOWE: • Zdobywanie i doskonalenie umiejętności obserwacji i analizy zjawisk przyrodniczych w zależności od pory roku. • Poznanie motywów, sposobów ochrony i kształtowania najbliższego środowiska. • Poznawanie różnorodności fauny i flory regionu. • Kształtowanie różnych intelektualnych i praktycznych umiejętności dotyczących poznawania środowiska, a przede wszystkim: dokonywanie obserwacji przyrodniczych, pielęgnowania roślin, porównywania zjawisk i obiektów przyrodniczych. • Rozwijanie zainteresowań przyrodą w różnych ekosystemach. • Popularyzacja haseł i działań na rzecz ochrony środowiska. • Wykształcenie umiejętności posługiwania się lornetką, lupą, mikroskopem i aparatem fotograficznym. • Wdrażanie do oszczędzania zasobów przyrodniczych, wody, energii oraz wykorzystania odpadów do wykonania różnych prac plastycznych i praktycznych. • Umiejętne wykorzystanie wiedzy w praktyce. • Rozwijanie i pobudzanie wyobraźni. • Rozwijanie wrażliwości plastycznej, muzycznej. • Doskonalenie umiejętności śmiałego wypowiadania się w grupie i w miejscach publicznych. • Kształcenie umiejętności wyrażania siebie w różnych formach ekspresji. • Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywnemu myśleniu, działaniu i ogólnemu rozwojowi dziecka. • Rozwijanie umiejętności prezentowania wyników swojej pracy. • Uczenie systematyczności w wykonywaniu zadań. • Rozwijanie prawidłowej postawy ciała. • Wdrażanie do aktywnego wypoczynku i zachowania bezpieczeństwa podczas zabaw w terenie. • Wdrażanie do bezpiecznego poruszania się po drogach. • Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie. IX. Formy realizacji • Nauka wierszy o tematyce przyrodniczej. • Wyeksponowanie zagadnień ekologicznych podczas słuchania bajek, opowiadań itp. • Przygotowywanie inscenizacji o tematyce ekologicznej. • Gry i zabawy związane z nauką pór roku, dni tygodnia, nazw miesięcy. • Organizowanie różnych obserwacji, doświadczeń przyrodniczych w klasie w terenie. • Założenie kącika zainteresowań ekologicznych. • Prowadzenie hodowli i upraw. • Pielęgnowanie roślin kwiatowych. • Założenie „ptasiej stołówki", dokarmianie zwierząt. • Nawiązanie współpracy z kołem łowieckim w Wymiarkach. • Założenie klasowego ogrodu ekologicznego. • Oglądanie filmów przyrodniczych i prezentacji multimedialnych. • Udział w akcji „Sprzątanie świata”. • Prowadzenie zielników i obrazkowych kalendarzy obserwacji. • Udział w szkolnych i ogólnopolskich konkursach przyrodniczych. • Udział w obchodach związanych z Dniem Ziemi. • Wykonywanie albumów, plakatów, kompozycji przestrzennych o tematyce ekologicznej. • Redagowanie gazetki ściennej o tematyce ekologicznej. • Nauka piosenek o treści ekologicznej. • Organizowanie różnych form aktywnego wypoczynku dzieci. • Wykorzystanie gier i zabaw dydaktycznych o treści przyrodniczej w aktywności ruchowej dzieci. • Odbywanie wycieczek środowiskowych do ciekawych miejsc naszej gminy i okolic (park Nadleśnictwa w Wymiarkach, szkółka leśna, pomniki przyrody, Leśna Ścieżka Dydaktyczna „Pod Wiatą”, park dworski w Iłowej Żagańskiej). • Wycieczka do ogrodu zoologicznego i do ogrodu botanicznego we Wrocławiu. • Udział w warsztatach edukacyjnych organizowanych w zoo wrocławskim. XI. Przewidywane osiągnięcia dziecka Po zakończonej innowacji dziecko: • angażuje się w ochronę przyrody, • stara się być współodpowiedzialne za najbliższe otoczenie, • stosuje w życiu codziennym zdobytą wiedzę ekologiczną, • przejawia postawę szacunku wobec przyrody, • utożsamia się ze swoim regionem, • pomaga zwierzętom przetrwać zimę i upalne lato, • obserwuje i rozumie zjawiska zachodzące w przyrodzie w różnych porach roku, • rozumie sens stosowania opakowań ekologicznych i potrzebę segregowania śmieci, • umie i widzi potrzebę oszczędzania wody oraz energii elektrycznej i cieplnej, • rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w najbliższym środowisku, • rozpoznaje rośliny i zwierzęta chronione, • zna atrakcje przyrodnicze swojej okolicy, • zna formy ochrony przyrody, • zna zagrożenia środowiska przyrodniczego ze strony człowieka, • umie czynnie wypoczywać, • umie prowadzić hodowle i uprawy, • potrafi współdziałać w grupie, wspólnie bawić się, śpiewać, • wie jak zachować się w miejscach publicznych, • potrafi swobodnie i bez zahamowań wypowiadać się na różne tematy XII. Ewaluacja innowacji • Wytwory prac dziecięcych. • Obserwacja dzieci. • Wyniki konkursu ekologicznego „Potyczki rodzinne” z czynnym udziałem rodziców. • Zdjęcia, informacje na stronie internetowej grupy 6 latków oraz stronie internetowej szkoły. Wyświetleń: 1222
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |