Katalog Celina Mioduszewska, 2013-09-20 Wysokie Mazowieckie Język polski, Plany metodyczne Projekt realizacji zajęć pozalekcyjnych z języka polskiego T y t u ł p r o j e k t u : Maturalnie, że zdasz…Projekt realizacji zajęć pozalekcyjnych z języka polskiego T y t u ł p r o j e k t u : Maturalnie, że zdasz… Uczestnicy: uczniowie klasy II technikum Nauczyciel realizujący projekt: nauczyciel języka polskiego Cele projektu: - doskonalenie umiejętności pracy z tekstem literackim, - kształcenie umiejętności redagowania wypowiedzi wielozdaniowej na dany temat, - kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, - nabycie umiejętności rozplanowania pracy w czasie podczas egzaminu maturalnego. Działania zespołu: 1. Podział grupy na zespoły zadaniowe (3x7), których zadaniem jest wyszukanie w tekście lektury Lalka B. Prusa stosownych fragmentów: Zespół I – sąd o miłości i małżeństwie St. Wokulskiego, Zespół II - sąd o miłości i małżeństwie I. Łęckiej, Zespół III – sąd o miłości i małżeństwie St. Starskiego. (zadanie uczniowie wykonują w domu) 2. Prezentacja treści wyszukanych fragmentów powieści przez liderów grup. 3. Interpretacja treści . 4. Debata. (na zadania 2, 3, 4 przeznaczono jedną godzinę lekcyjną) 5. Podział grupy na zespoły dwuosobowe (10x2 + 1). Rozdanie kart z tematami i kserokopii fragmentów Lalki . Podjęcie próby redagowania tekstów własnych na temat: Czym dla bohaterów Lalki B. Prusa są miłość i małżeństwo? Zanalizuj podane fragmenty utworu, odwołując się do swojej wiedzy o wskazanych w niej postaciach. (na zadanie 5 przeznaczono jedną godzinę) 6. Rozdanie arkuszy egzaminacyjnych cz. I Rozumienie czytanego tekstu. Ciche czytanie tekstu źródłowego Komunikacja potoczna. Próba rozwiązania 13 poleceń otwartych. (na zadanie 6 również przydzielono jedną godzinę – praca indywidualna) Działania 5 i 6 są nadzorowane przez nauczyciela. On też udziela wskazówek. 7. Sprawdzenie wypracowań przez nauczyciela z uwzględnieniem następującego kryterium: realizacja tematu, kompozycja, styl, język, technika zapisu. Zapoznanie zespołów z recenzjami prac. Ocena stopniowa. Prezentacja prac najwyżej punktowanych (czynią to ich autorzy). 8. Omówienie stopnia wykonalności zadań z arkusza – przydział punktów. 9. Dyskusja prowadząca do wniosku: MATURALNIE, ŻE ZDASZ…, JEŚLI SAM TEGO CHCESZ. W n i o s k i: - dostrzeżono problemy uczniów w rozumieniu tekstu źródłowego (popularnonaukowego), - wolne tempo pracy. S p o s t r z e ż e n i a p o z y t y w n e: - duże zaangażowanie uczniów, praca w skupieniu, wzrost zainteresowania uczniów zajęciami. Źródła: powieść Lalka B. Prusa, arkusz egzaminacyjny. Celina Mioduszewska Wyświetleń: 546
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |