Katalog Marzena Cyranowska, 2013-10-08 Połaniec Zajęcia pozaszkolne, Scenariusze Prawidłowe wymawianie i różnicowanie głosek sz i s - ćwiczenia logopedyczneScenariusz zajęć logopedycznych Opracowała Marzena Cyranowska Temat: Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski [sz] i różnicowanie jej z głoską [s] Cel ogólny: Różnicowanie słuchowe i artykulacyjne głosek [sz, s] Cele szczegółowe: - kształtowanie prawidłowego toru oddechowego i wydłużanie fazy wydechowej, - usprawnianie narządów artykulacyjnych, - rozwijanie słuchu fonemowego, - ćwiczenie analizy i syntezy głoskowej i sylabowej, - rozwijanie słownictwa - ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, - doskonalenie różnicowania dotykowego, - pogłębienie kontaktu i współpracy z terapeutą. Metody: metoda uczulania miejsca artykulacji, metody aktywizujące, elementy metody Dennisona, elementy integracji sensorycznej, elementy metody W. Sherborne Przebieg zajęć: 1.Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy: a.ćwiczenia języka: - wysuwanie języka w kształcie łopaty i unoszenie go możliwie jak najwyżej nad górną wargę - winda – dotykanie czubkiem języka górnych i dolnych dziąseł, - zlizywanie czubkiem języka nutelli z wałka dziąsłowego przy szeroko otwartych ustach, b. ćwiczenia warg: - ściąganie warg w ryjek [u] i rozciąganie – uśmiech [e] - kilka razy na zmianę, - zaokrąglanie i spłaszczanie warg przy zwartych szczękach (przy spłaszczaniu widoczne zęby górne i dolne), - szczęki zamknięte, wargi rozchylone jak do „U”: stopniowe opuszczanie dolnej szczęki (poszerzając) aż do najszerszego okrągłego otwarcia ust. 2.Ćwiczenia oddechowe wydłużające fazę wydechu i regulujące natężenie wydechu: - dmuchanie na płomień świecy, - dmuchanie przez słomkę, robienie baniek mydlanych, - dmuchanie na piłeczkę pingpongową w celu umieszczenia jej we wskazanym zagłębieniu. 3. Nazywanie przedmiotów pokazanych na obrazkach zawierających głoskę sz w nagłosie, wygłosie i śródgłosie wyrazów oraz wyrazów zawierających dwie głoski sz. szopa, szalik, szachy, szelki, szynka, szklanka, szpilka, sznurowadła, szyba, szuflada, koszula, wieszak, muszelka, naszyjnik, gruszka, poduszka, kasztan, paluszki, biszkopt, bursztyn, afisz, kosz, kapelusz, grosz, gulasz, Łukasz szyszka, szerszeń, szaszłyk, szynszyl 4. Ćwiczenia słuchu fonemowego: Wymawianie nazw rzeczowników przedstawionych na obrazkach i segregowanie obrazków w nazwach, których ukryły się głoski [sz] i [s]. Dziecko wykonuje zadanie według instrukcji: - nazwij, co widzisz na obrazkach, - wybierz obrazki, w których ukryła się głoska sz, - wskaż, gdzie ukryła się głoska s, - wskaż głoskę sz na początku wyrazu, - wskaż głoskę sz w środku wyrazu, - wskaż głoskę sz na końcu wyrazu, - wskaż głoskę s na początku wyrazu, - wskaż głoskę s w środku wyrazu, - wskaż głoskę s na końcu wyrazu. (sanki, lis, szalik, las, sarna, koszyk, kasztan, list, gruszki, maska, szklanka, kieliszek, myszka, szafa, kapelusz, pies)) 5. Ćwiczenie pogłębiające kontakt i współpracę z terapeutą. Pozycja stojąca (tyłem), ćwiczący delikatnie kładzie się na plecach partnera, a ten stara się częściowo przejąć jego ciężar. 6. Odczytywanie zdań i dopasowywanie ich do obrazków. Wklejenie obrazków i podpisów do zeszytu. Pod szafą były myszy. W szatni wiszą wieszaki. Tata wszedł do mieszkania w brudnych kaloszach. Leszek ma w kieszeni kasztany i szyszki. Mateusz nie poszedł do szkoły, bo kaszle. Agnieszka szyje na maszynie koszulę. 7 . Ćwiczenie koordynacji wzrokowo ruchowej. Robienie leniwej ósemki. 8. Ćwiczenia rozwijające słownictwo. Dobieranie przymiotników do rzeczowników (np. puszka (jaka? metalowa). Zapisywanie połączeń wyrazowych. Dobierz przymiotniki do rzeczowników. Zapisz powstałe pary wyrazów. słoń słodka nóż ostry gruszka szary samochód szybki 9. Różnicowanie głosek s , sz w wyrazach. a. Uzupełnij wyrazy głoską sz lub s. Wypowiedz je głośno. ….podnie pie.… ka....tan mi….ka my…. ….uflada b. Co tu nie pasuje? Wyszukaj wyraz, który nie pasuje do pozostałych. Bierzemy pod uwagę pierwszą głoskę w wyrazach. samolot szalik sowa szklanka szafa sanki szyba smok sznurek sroka serce szew 10. Praca domowa. Udzielenie opiekunowi dziecka instruktażu do ćwiczeń w domu. Wyszukaj na obrazku przedmioty zawierające głoski s i sz. Przedmioty zawierające głoskę sz pokoloruj na czerwono, a przedmioty zawierające głoskę s na niebiesko. Wypisz wyrazy z głoską sz w jednej kolumnie, a z głoską s w drugiej. Wyświetleń: 3771
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |