Katalog Grażyna Kucińska, 2013-10-07 Wołomin Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Witaj Zielona Pani!Blok tematyczny: Witaj Zielona Pani Temat: Zwiastuny wiosny Cele ogólne: - znajomość aktualnej pory roku - poszerzenie i uporządkowanie słownictwa nt. zjawisk w przyrodzie wiosną - kształcenie umiejętności udzielania ustnej odpowiedzi na pytania - rozbudzanie gotowości do samodzielnych obserwacji zmian w przyrodzie Cele operacyjne: Uczeń: - wymieni nazwę pory roku, o której jest mowa na zajęciach - zna zmiany zachodzące w przyrodzie wczesną wiosną - zna czas rozpoczęcia kalendarzowej wiosny - dostrzega piękno w otaczającej nas przyrodzie - uzasadni treść przysłowia zjawiskami przyrodniczymi - umie współdziałać w grupie Metody pracy: - słowne: pogadanka, rozmowa - eksponujące: pokaz interaktywny - zabawa - działania praktyczne Formy pracy: - indywidualna - grupowa - zbiorowa Czas: ok. 45 minut Środki dydaktyczne: - wiersz - krzyżówka - zagadki - przysłowia - płyta z nagraniem muzyki Vivaldiego „Pory roku” - list od wiosny - rekwizyt „Wiosenne pudło” - przybory piśmiennicze Przebieg zajęć: 1. Powitanie wierszem: Popatrz w prawo, popatrz w lewo i uśmiechnij się, do wspólnej zabawy zapraszamy Cię. 2. Dzieci siedzą w kręgu. Wychowawca zadaje pytanie: Jaka jest aktualnie pora roku? Kiedy dokładnie zaczyna się kalendarzowa wiosna? Ile miesięcy trwa? Co dzieje się z dniem, a co z nocą? Jak w pogodne dni wygląda wiosenne niebo? Po czym poznajemy, że przyszła wiosna? Informacje przekazane przez wychowawcę (załącznik nr 1). 3. Pobudzenie dzieci do aktywności poprzez słuchanie muzyki Vivaldiego „Pory roku – wiosna”. Wypowiedzi dzieci nt. nastroju słuchanej muzyki oraz skojarzeń z tym związanych. 4. Dzieci podzielone na pięć grup. Każda z grup otrzymuje kolorowe paski, na których są napisane zdania. Po przeczytaniu zdań grupa ma odłożyć paski ze zdaniami, które nie pasują do całości (grupy: LAS, POLE, SAD, ŁĄKA, OGRÓD) – (załącznik nr 2). 5. Wyjaśnienie pojęcia „Zwiastuny wiosny”. Zwiastun wiosny – oznaka, nowina, wieść o czymś co ma nastąpić, symbol budzącego się życia, zapowiedź radości, nadziei. 6. Prezentacja wiersza pt. „Znaki wiosny” (załącznik nr 3). - określenie nastroju wiersza (pogodny, wesoły, radosny) - odszukanie w wierszu zwiastunów wiosny i zapisanie ich na tablicy: a) przyleciały skowroneczki b) dmuchnął ciepły wiatr c) wzeszła trawka d) fiołek zakwitł właśnie itp. 7. Przesyłka! Do szkoły listonosz przynosi przesyłkę i list od wiosny (załącznik nr 4). Wychowawca odczytuje list. Aby dostać się do niespodzianki ukrytej w wiosennym pudle należy rozwiązać zagadki ukryte na pudełku (załącznik nr 5). Po rozwiązaniu zagadek dzieci otwierają pudełko, w którym znajduje się kolejny kuferek z nową instrukcją. Aby go otworzyć należy wykonać kolejne zadanie przygotowane przez wiosnę. Zadanie to polega na rozwiązaniu krzyżówki wiosennej(załącznik nr 6) w grupach. Po rozwiązaniu zadania można otworzyć kuferek, w którym ukryty jest kod dostępu do komputera, za pomocą którego można obejrzeć film interaktywny pt. Zwiastuny wiosny”. 8. Prezentacja w.w. filmu, krótkie podsumowanie prezentowanych w filmie obrazów i treści. 9. Zaprezentowanie znanego przysłowia związanego z wiosną: „W marcu jak w garncu”- wyjaśnienie znaczenia tego powiedzenia poprzez przeczytanie wiersza pt. „W marcu jak w garncu”(załącznik nr 7) 10. Podziękowanie za udział. Załącznik nr 1 – Informacja wychowawcy o aktualnej porze roku Załącznik nr 2 – Paski ze zdaniami, charakteryzujące wczesną wiosnę, do prawidłowego ułożenia Załącznik nr 3 – Wiersz „Znaki wiosny” Załącznik nr 4 – List od wiosny Załącznik nr 5 – Zagadki o wiośnie Załącznik nr 6 – Krzyżówka wiosenna Załącznik nr 7 – Wiersz „W marcu jak w garncu” Załącznik nr 1 Dwudziestego pierwszego marca rozpoczęła się kalendarzowa wiosna. Dzień staje się dłuższy, a noc robi się krótsza. Coraz mocniej przygrzewa słońce. Wtedy dzień staje się taki wesoły. Jednak zima nie zapomina o tym, że się już skończyła. Gdy dmuchnie z północy zimnym wiatrem, to wtedy zdarzają się przymrozki. Nawet w maju! Deszcz zamienia się wówczas w śnieg lub w grad. Przymrozków boją się rolnicy, bo one niszczą im kiełkujące zboża. Wiosną częściej padają ciepłe deszcze. A z tego cieszą się rośliny. O, jak one wtedy szybko rosną! W pogodne dni wiosenne niebo jest błękitne i płyną po nim białe obłoczki. Jaki wtedy jest piękny świat! Zwiastuny wiosny: - pojawiają się pierwsze kwiaty: pierwiosnki, sasanki, przylaszczki, zawilce, krokusy, przebiśniegi. - na drzewach widoczne są pąki, bazie. - przylatują ptaki z ciepłych krajów: skowronki, bociany. - z zimowego snu budzą się zwierzęta i owady. Załącznik nr 2 Grupa LAS Z ciepłych krajów wrócili nasi skrzydlaci przyjaciele. Ludzie przygotowują grządki. Na drzewach pojawiają się młode listki. Po długim, zimowym śnie w lesie znowu panuje gwar i hałas. Wszyscy mieszkańcy lasu zajmują się wychowaniem swojego potomstwa. Grupa POLE Po długim, zimowym śnie budzi się w polu życie. Wiosenne słońce obudziło życie w sadzie. W górze coraz częściej słychać radosny śpiew skowronków. Za traktorem pracującym w polu, dumnie kroczy bocian poszukujący pożywienia. Zielenią się zboża zasiane jesienią. Grupa SAD W ciepłe dni nad barwnie ukwieconym sadem unosić się będą roje brzęczących pszczół. Gałązki drzew i krzewów pokrywają się pierwszymi, delikatnymi listkami. Po długim, zimowym śnie w lesie znowu zapanuje gwar i hałas. Jeszcze trochę ciepłych promieni słońca, a całe drzewa i krzewy będą pokryte kwiatami. Wiosenne słońce obudziło życie w sadzie. Grupa ŁĄKA W powietrzu unosi się zapach świeżej trawy. Wiosną łąka wygląda jak puszysty, różnobarwny dywan. Wśród kwitnących kwiatów dumnie kroczy długonogi bocian. Ludzie sieją i sadzą różne warzywa. W stronę słońca swe główki kierują: małe stokrotki, żółte kaczeńce, fioletowe fiołki. Grupa OGRÓD Ludzie przygotowują grządki. W ogródkach pojawiły się wiosenne kwiaty. Ludzie sieją i sadzą różne warzywa. Za traktorem pracującym w polu, dumnie kroczy bocian szukający pożywienia. Gdy słońce mocniej przygrzeje zakwitną czerwone tulipany i żółte żonkile. Załącznik nr 3 Wiersz pt. "Znaki wiosny" Dmuchnął ciepły wiatr od łąki, już na gruszy pierwsze pąki! Na jabłonce skrzeczy kawka: Tam pod płotem wzeszła trawka! A na grządce? Czy nie słyszysz? Żółte kiełki – to irysy! Słyszę – wróbel jej odwrzaśnie: Pierwszy fiołek zakwitł właśnie! Strzyżyk z gniazda się wychyla: Ja widziałem już motyla! Wszędzie szczebiot, szum wesoły, W ulu się zbudziły pszczoły. Jaki gwar i ruch w ogródku! Witaj wiosno! Żegnaj smutku! Załącznik nr 4 „List od wiosny” Kochane dzieci! Więzi mnie Zima zła, za górami trzyma. Kto mnie uratuje, temu słonkiem podziękuję. Rozwiążcie zadania – szybko bez wahania. A nie minie Was nagroda, która wiedzy doda! Załącznik nr 5 Zagadki o wiośnie. 1. Wrócił zza morza, chodzi po błocie w czerwonych butach biały pan … (bociek). 2. Nadchodzi po zimie, zielony dywan ściele wokół. Czy znasz imię tej pory roku? (wiosna). 3. Srebrne futerko mają wiosną i na każdej wierzbie rosną (bazie). 4. Nim się przystroją góry zielenią, liliową barwą góry się mienią. Czary? Nie czary? Na białym śniegu liliowe kwiaty stoją w szeregu (krokusy). 5. Kiedy ciepła wiosna stopi śnieg i lód, on budzi się ze snu i pyta o miód (niedźwiedź). Załącznik nr 6 1. Pierwszy z ciepłych krajów powrócił ……… 2. Uciekają przed nim żaby 3. Wcześnie wiosną na niebie wstaje 4. W nazwie mają „sanki” 5. Buduje je ptak, by chować pisklęta 6. Białe, puchate, wiosną na wierzbach rosną Załącznik nr 7 Wiersz pt. „W marcu jak w garncu” Marzec ma ogromny garniec. Miesza w nim przez całe noce, Więc w tym garncu nieustannie Syczy coś i coś bulgoce. - Powiedz marcu, co masz w garncu? Mam składniki różnorodne: Wiatry ciepłe, wiatry chłodne, Chmury, słońce, mróz i wodę – Z nich przyrządzam Wam pogodę. Wyświetleń: 1015
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |