![]() |
![]() |
Katalog Joanna Warmuz, 2013-10-17 Maków Podhalański Technika, Konspekty Konspekt lekcji techniki w SOSW w Makowie Podhalańskim Klasa I , GimnazjumKonspekt lekcji techniki w SOSW w Makowie Podhalańskim Klasa I , Gimnazjum Grupa: 8 uczniów Prowadząca: Joanna Warmuz Temat lekcji: Wykonywanie kartek okolicznościowych z wykorzystaniem papieru dekoracyjnego i flizeliny kwiaciarskiej. Czas trwania:45 minut Data: 11.05.2007 Cele rewalidacyjne: 1. Doskonalenie sprawności w obrębie motoryki małej i dużej. 2. Rozwijanie wytrwałości przy wykonywaniu zadań 3. Wdrażanie do kreatywnego myślenia Cel ogólny poznawczy: 1. Zapoznanie uczniów z techniką wykonywania kartek z ozdobnego papieru Cele operacyjne poznawcze: 1.1 Uczeń potrafi na miarę swoich możliwości: Wycinać po śladzie małe i duże elementy z flizeliny kwiaciarskiej, kolorowego papieru. 1.2 Uczeń potrafi na miarę swoich możliwości: Naklejać poszczególne (duże i małe) elementy na szablon według instrukcji nauczyciela. 1.3 Uczeń potrafi na miarę swoich możliwości: Komponować układ na kartce według wzoru. Cele ogólne kształcące: 1. Doskonalenie umiejętności wycinania po śladzie nożyczkami dekoracyjnymi, korzystania z taśmy dwustronnej, dziurkacza, linijki . 2. Doskonalenie umiejętności prawidłowego odpoznawania i dobierania kolorów. Cele operacyjne kształcące: 1.1 Uczeń potrafi na miarę swoich możliwości: Prawidłowo korzysta z nożyczek, dziurkacza, taśmy dwustronnej 2.1 Uczeń potrafi na miarę swoich możliwości: Dobrać odpowiednie kolory zgodnie z instrukcją nauczyciela Cele wychowawcze: 1. Wdrażanie uczniów do zachowania porządku w miejscu pracy. 2. Rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie. 3. Doskonalenie znajomości reguł i zasad obowiązujących w czasie lekcji. Metody pracy wg Okonia - ćwiczebne: odpoznawanie kolorów, wycinanie po śladzie - waloryzacyjne: * ekspresja plastyczna – wykonywanie kartek okolicznościowych * impresja muzyczna – słuchanie utworów muzycznych w czasie pracy - podające – przekazanie instrukcji kolejnych etapów pracy. - poszukujące – pogadanka heurystyczna na temat wysyłania, otrzymywania kartek okolicznościowych. Formy pracy: - indywidualna jednolita głośna i cicha - grupowa Środki dydaktyczne: - papier kolorowy ( w dwóch odcieniach) - papier tekturowy – fakturowany ecri - klej wikol, taśma dwustronna - skrawki flizeliny – jasna zieleń - nożyczki, nożyczki dekoracyjne (fale) - dziurkacz - zielona rafia - linijka, ołówek, gumka do mazania - gotowe kartki do pokazu (zał.1) Struktura zajęć I. Faza wstępna I.1. Czynności organizacyjno – porządkowe. - powitanie - przygotowanie przyborów do pracy I.2. Podział na grupy według kolorów etykiet II. Faza zasadnicza II.1. Wprowadzenie do tematu – pogadanka heurystyczna pogadanka na temat wysyłania, otrzymywania kartek okolicznościowych. II.2. Praca plastyczno - techniczna– ozdobne kartki okolicznościowe III. Faza końcowa III.1. Prezentacja wykonanych prac III.2. Podsumowane zajęć. III.3. Uporządkowanie miejsc pracy. Przebieg lekcji Czynności nauczyciela Czynności uczniów Uwagi I. Faza wstępna I.1. Czynności organizacyjno – porządkowe Nauczyciel wita się z uczniami, prosi o zajęcie miejsca w ławkach i przygotowanie przyborów do pracy. I.2. Podział na grupy według kolorów etykiet Nauczyciel prosi uczniów o wylosowanie po jednej karteczce a następnie pyta jaki kartka ma kolor. Następnie dzieli uczniów na dwie grupy według koloru wylosowanych kartek(niebieski, czerwone) I.1. Uczniowie witają się z nauczycielem, zajmują miejsca w ławkach i przygotowują przybory. I.2. Uczniowie losują karteczki, odpowiadają jaki mają kolor kartki i dzielą się na dwie grupy. . I II. Faza zasadnicza II.1. Wprowadzenie do tematu: N-l rozdaje dzieciom kartki okolicznościowe (imieninowe, urodzinowe, ślubne, związane z tematyką świąteczną) Poleca uczniom: ”Przyjrzyjcie się kartą i powiedzcie kiedy takie kartki wysyłam, kiedy otrzymujemy?” Następnie prezentuje kartki zrobione ręcznie i mówi: „Dzisiaj postaramy się wykonać ręcznie kartki, które tak jak te wykonane w fabrykach będziecie mogli wręczyć swoim bliskim z okazji ich święta”. II.2 .Praca plastyczno - techniczna– ozdobne kartki okolicznościowe Prowadzący prezentuje uczniom wcześniej przygotowane karki, które będą służyć jako wzór(zał1,2).Rozdaje uczniom potrzebne pomoce. Następnie przekazuje kolejne etapy wykonywania podanej pracy: Etap 1 – Przygotowujemy bazę pod kartkę z papieru tekturowego falistego, składamy kartkę na połowę i przecinam zgodnie z linią zgięcia. Etap 2 – Z niebieskiego papieru wycinamy nożyczkami falistymi prostokąt, który należy odrysować od szablonu. Etap 3 – Z papieru tekturowego wycinamy prostokąt odrobinę mniejszy od niebieskiego, który także odrysowujemy od szablonu Etap 4 – Jasny prostokąt przyklejamy do niebieskiego, a niebieski do kartki bazowej za pomocą dwustronnej taśmy klejącej Etap 5- Niebieski papier składamy na kilka części, odrysowujemy z szablonu małe kwiatki i wycinamy, podobnie wycinamy listki z flizeliny. Etap 6 – Kwiatki i listki dopasowujemy do kartki i przyklejamy za pomocą kropelek klej wikol. Etap 7 – Przyklejamy bilecik „Serdeczne życzenia” i kartka czeka na wysłanie. II.1. Uczniowie siedzą w grupach, przyglądają się kartką rozdanym przez nauczyciela i na miarę swoich możliwości odpowiadają na pytania II.2 Uczniowie wykonują powierzona im pracę zgodnie z etapami prezentowanymi przez nauczyciela. II.2 Zwrócenie uwagi na współpracę w grupie i porządek w miejscu pracy. Każdy etap wykonania pracy przez uczniów poprzedzony jest pokazem nauczyciela. III. Faza końcowa III.1.Prezentacja wykonanych prac III.2. Podsumowanie zajęć III.3 Uporządkowanie miejsc pracy i pożegnanie III.1Uczniowie układaj swoje prace w wyznaczonym miejscu. . Wyświetleń: 1557
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |