![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Jelonek, 2014-01-14 Częstochowa Chemia, Scenariusze Estry-pachnąca chemiaScenariusz lekcji chemii w gimnazjum Data: 21.11.2013 r. Klasa III a ( 1 godz.) Temat: Estry – pachnąca chemia. Cele operacyjne: Uczeń: • wyjaśnia, na czym polega reakcja estryfikacji, (PP 9.6) • zapisuje równania reakcji pomiędzy prostymi kwasami karboksylowymi i alkoholami jednowodorotlenowymi, (PP 9.6) • planuje doświadczenie pozwalające otrzymać ester o podanej nazwie, (PP 9.6) • opisuje właściwości estrów(PP 9.7) Metody: • słowna: pogadanka, • praktyczna: ćwiczenia uczniowskie (karty pracy), • ilustracyjna: pokaz nauczyciela. Środki dydaktyczne: • podręcznik, karta pracy, • odczynniki: alkohol etylowy, kwas octowy, kwas siarkowy(VI), przykładowe estry, • sprzęt: probówki, zlewki, czajnik z gorącą wodą. Tok lekcji: I. Część wprowadzająca • Przypomnienie poznanych wzorów węglowodorów i ich pochodnych, przypomnienie grup charakterystycznych (R – OH alkohole; R - COOH kwasy karboksylowe), produktów spalania. II. Część właściwa Wprowadzenie pojęcia REAKCJI ESTRYFIKACJI 1. Reakcja estryfikacji – to reakcja zachodząca między kwasem organicznym i alkoholem, a jej produktami są ester i woda. estryfikacja kwas karboksylowy + alkohol ester + woda hydroliza 2. Doświadczenie – reakcja etanolu z kwasem octowym. (Do probówki nalać po 1 cm3 kwasu octowego i alkoholu etylowego. Dodać kilka kropel stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI). Roztwór wymieszać szklanym pręcikiem. Probówkę umieść w zlewce z gorącą wodą i ostrożnie ogrzewać. Następnie przelać ciecz z probówki do zlewki z zimną wodą. Sprawdzić jej zapach. Obserwacje i wnioski zanotować w zeszycie. Obserwacje: Otrzymany produkt nie rozpuszcza się w wodzie, tworzy „tłustą kroplę” na jej powierzchni. Intensywny zapach przypomina zmywacz do paznokci. Wniosek: Otrzymaliśmy ester w reakcji estryfikacji H2SO4 CH3COOH + C2H5OH CH3COOC2H5 + H2O kwas octowy etanol octan etylu 3. Wzór ogólny estrów ma postać: R - alkil (reszta z kwasu karboksylowego) R’- alkil (reszta z alkoholu) - COO – grupa estrowa 4. Ćwiczenia w pisaniu reakcji otrzymywania estrów: • mrówczan metylu, • octan metylu, • maślan etylu 5. Estry kwasów organicznych (niższych) są bezbarwnymi cieczami, słabo rozpuszczalnymi w wodzie, o przyjemnym zapachu kwiatów i owoców. Estry kwasów organicznych o długich łańcuchach (wyższe kwasy) występują w postaci półpłynnych substancji, które wyglądem przypominają tłuszcz lub wosk (np. wosk pszczeli) 6. Dzięki swoim właściwościom estry i ich mieszaniny stosuje się do produkcji perfum, wód kwiatowych, rozpuszczalników, olejków aromatycznych do ciast. III. Część podsumowująca: (karta pracy) • W jakiej reakcji powstają estry? • Jakie są substraty reakcji estryfikacji? • Jakie są produkty reakcji estryfikacji? • Jakie są właściwości estrów? Karta samooceny ucznia Zagadnienie Tak Nie Wiem na czym polega reakcja estryfikacji. Potrafię pisać proste równania reakcji estryfikacji. Znam właściwości estrów. Znam zastosowania estrów. Wyświetleń: 1372
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |