![]() |
![]() |
Katalog Ewa Mizera, 2014-01-20 Rogoźno Edukacja czytelnicza, Konspekty Dania ojczyzna Hansa Christiana AndersenaTemat: Dania ojczyzna Hansa Christiana Andersena. Czas trwania zajęć: 55 minut Cele: uczeń: - wykazuje zainteresowania inną kulturą i obyczajami; - potrafi wskazać przy pomocy nauczyciela położenie Danii i Polski na dużej mapie Europy, a następnie potrafi zaznaczyć oba kraje na karcie pracy; - przedstawia najbardziej charakterystyczne elementy duńskiej kultury; - wie, kim byli i jak wyglądali wikingowie; - koloruje flagę Danii i wie czym jest flaga. Metody pracy: - eksponująca, - poglądowa, - praktycznego działania, Formy pracy: - zbiorowa, indywidualna, Środki dydaktyczne: Mapa Europy, atlas geograficzny dla dzieci; symbole narodowe Polski i Danii (flaga, godło); wiadomości o Danii – pendrive – komputer; ilustracje: polskiej i kopenhaskiej Syrenki, wikingów, łodzi wikingów; piosenka „Dania”; karty pracy dla uczniów: pomniejszona mapa Europy, flaga Danii, ilustracje Wikingów, tekst z lukami. Przebieg zajęć: 1. Wprowadzenie do tematu zajęć: a) przypomnienie symboli narodowych Polski (barwy, godło, hymn), stolica – Warszawa, herb – Syrenka nad Wisłą, b) wskazanie na mapie Europy: Polski, Warszawy. 2. Zaproszenie na wyprawę do Danii: - wykreśl nazwy miast polskich i ułóż hasło (napis na tablicy): WARSZAWADKRAKÓWABIAŁYSTOKNGDAŃSKIGNI (DANIA) 3. Wysłuchanie piosenki „Dania’ (wg. Śpiewające brzdące” wyd. 1, cz. 8). 4. Zapoznanie z wybranymi cechami charakterystycznymi Danii – prezentacja przygotowanego materiału na komputerze szkolnym: a) wskazanie na mapie Europy Danii, Kopenhagi i Odense, b) określenie położenia i warunków geograficznych (porównywanie wielkości z Polską i innymi państwami), c) kolorowanie na mapie europy Polski i Danii, d) słuchanie opowiadania nauczyciela: ustrój polityczny, zajęcia Duńczyków, przedstawienie flagi, godła Danii, e) kolorowanie flagi Danii, f) czytanie przez chętne dziecko tekstu o Danii i wspólne wyodrębnianie pięciu charakterystycznych cech Danii: > Wikingowie – demonstracja postaci Wikingów, > Kopenhaga – Syrenka, > klocki LEGO, miasto lego land w Billund, > zajęcia i pasje Duńczyków: jazda rowerem, piłka nożna, > baśniopisarz – Hans Christian Andersen, > „głowa” państwa Danii – królowa, g) zabawa: „Wikingowie wyruszają na podbój mórz” Dzieci usadowione są w łodzi parami (na krzesełkach), pokazanie sposobu wiosłowania i przy muzyce wyruszają na podbój mórz – na hasło: o „na prawo” – uczniowie przechylają się na prawo, o „cała na przód” – wiosłują i pochylają się do przodu, o „na rufę” – oznacza odchylenie się do tyłu, o „sztorm” – łapią się za ręce. 5. Rozwiązywanie zagadek dotyczących znanych dzieciom baśni Andersena. Kto to jest? Chociaż mróz i ziąb na dworze, ona bosa wśród tłumu stoi i zziębniętym głosem woła: „Kup zapałki bardzo proszę!” („Dziewczynka z zapałkami”) Na podwórku je tępiono. Kto powie, dlaczego? Gdy podrosło, łabędzie przyjęły go, jak swego („Brzydkie kaczątko”) W jakiej bajce spotkacie dziewczynkę noclegu szukającą i przez całą noc na twardym ziarenku śpiącą? („Księżniczka na ziarnku grochu”) Jaka to królowa odgadnijcie sami, zimą patrzy na świat i jeździ wielkimi saniami? („Królowa Śniegu”) Wyskoczyła raz z kwiateczka, mała, śliczna panieneczka. Ropuch, chrabąszcz oraz kret żenić się z nią chcieli wnet. Inny koniec ma bajeczka ... Elfa woli ... („Calineczka”) 6. Samodzielne uzupełnianie tekstu z lukami – karta pracy, - sprawdzenie wykonania zadania, - porównywanie Polski i Danii – cechy wspólne, - swobodne wypowiedzi dzieci na temat zrealizowanego zajęcia. Wyświetleń: 1335
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |