![]() |
![]() |
Katalog Piotr Woźnica, 2014-01-21 Siedlce Pedagogika, Prezentacje agresjaAGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ? Cele prezentacji: Uświadomienie problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie z pojęciem i różnymi formami zachowań agresywnych. Zapoznanie z psychologicznym mechanizmem powstawania agresji u człowieka. Dostarczenie najważniejszych wiadomości dotyczących przyczyn agresywnych zachowań wśród dzieci i młodzieży. Zapoznanie ze sposobami postępowania z dziećmi przejawiającymi zachowania agresywne. Uświadomienie możliwości podejmowania od najmłodszych lat działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu agresji. Wyniki ankiety anonimowej przeprowadzonej w klasie wśród 28 uczniów 1. Czy miałeś do czynienia z agresją? TAK - 22 uczniów NIE – 6 uczniów 2. Jeżeli TAK to z jaką formą agresji? FIZYCZNĄ – 8 uczniów SŁOWNĄ – 18 uczniów 3. Byłeś jej: OBSERWATOREM – 20 uczniów UCZESTNIKIEM – 7 uczniów 4. Jeśli BYŁEŚ uczestnikiem, to: ATAKOWAŁEŚ KOGOŚ – 3 uczniów BRONIŁEŚ SIĘ – 6 uczniów 5. W jakim miejscu doświadczyłeś agresji? W SZKOLE – 15 uczniów W DOMU – 9 uczniów NA PODWÓRKU – 10 uczniów Agresja – to każde zamierzone działanie mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, straty, bólu. Przykłady sytuacji z zachowaniami agresywnymi: Kasia przynosi na lekcję ulubioną książkę Ewy. Ewa chce pożyczyć książkę od koleżanki, ale Kasia jej odmawia. W czasie przerwy Ewa kradnie książkę. Nauczyciel w czasie lekcji skrytykował Michała. Po skończonych lekcjach do Michała podszedł kolega, który chciał się umówić z nim na mecz. Michał powiedział koledze: „Odczep się i daj mi spokój”. Paczka chłopców z bloku włóczyła się po osiedlu. Nudzili się, byli niezadowoleni, nie wiedzieli , co mają ze sobą zrobić. Jeden z nich wywrócił kosz na śmieci, drugi rzucił kamieniem w grupkę małych dzieci. Chwilę później włamali się do piwnicy. MECHANIZM POWSTAWANIA AGRESJI AGRESJA FRUSTRACJA POTRZEBA (niezaspokojona) PODSTAWOWE POTRZEBY DZIECI: bycie wartościowym człowiekiem potrafienie czegoś bycie społecznie akceptowanym poczucie przynależności do rodziny lub grupy Źródła agresji: dom rodzinny szkoła grupa rówieśnicza media Jakie czynniki i sytuacje mogą sprzyjać powstawaniu agresji? w domu (grupa I) niewłaściwe postawy wychowawcze rodziców (zbytnia pobłażliwość lub rygoryzm, brak zgodności co do metod wychowawczych); brak opieki i kontroli (najczęściej ze strony matki); apodyktyczność, przejawiająca się: brutalnym traktowaniem, biciem, ostrymi wybuchami gniewu; wrogi lub obojętny stosunek uczuciowy jednego z rodziców; brak harmonijnego współżycia w rodzinie; negatywne wzorce zachowań prezentowane przez rodziców; cechy odziedziczone. w szkole (grupa II) obowiązki związane z uczęszczaniem do szkoły (uczeń musi chodzić do szkoły, przebywać w zamkniętej przestrzeni, odrabiać lekcje itp.); konieczność podporządkowania się cudzym decyzjom; ograniczanie wyboru działania; presję czasową – np. ponaglanie ucznia do szybszego mówienia, czytania lub pisania; niesprawiedliwe ocenianie; częste upomnienia – np. wytykanie wad; nadmierne zagęszczenie w szkole (np. ciasne korytarze, przepełnione klasy). wśród rówieśników (grupa III) Im starsze dziecko, tym bardziej znaczący staje się wpływ rówieśników. Grupy uczą współdziałania, dają poczucie bezpieczeństwa i przynależności, stwarzają możliwość wymiany poglądów, warunki do podejmowania bardziej śmiałych i odważnych zachowań. Mogą też zachęcać i dopingować do podejmowania zachowań ryzykownych, w tym agresywno-przemocowych. Grupa rówieśnicza może także modelować takie zachowania i osłabiać poczucie indywidualnej odpowiedzialności. w kontaktach z mediami (grupa IV) Badania wskazują, że pokazywane czy też publikowane obrazy i informacje mają wpływ na modelowanie zachowań agresywnych, zwłaszcza u dzieci i młodzieży. Media często prezentują przemoc w różnorodnych formach i przejawach. Im młodsze dziecko, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie miało trudność w odróżnianiu fikcji od realiów otaczającego środowiska. Eksponowane w mediach przemoc i agresja mają wpływ na wzrost tolerancji wobec tych zjawisk i zwiększają gotowość do przejawiania zachowań agresywno-przemocowych, zaburzają także poczucie bezpieczeństwa, prowadząc do powstawania lęków i niepokojów. Przyczyny agresji: Niemożność zrealizowania celów, jakie dziecko samo sobie wyznaczyło lub narzuciło mu otoczenie. Odrzucanie lub brak pozytywnych wzorców. Codzienna obserwacja np. zachowań agresywnych w telewizji. Trudność w skutecznym odróżnieniu dobra od zła. Nieumiejętność spędzania właściwie wolnego czasu, nuda. Kiedy otoczenie, w którym przebywa dziecko ma wpływ na powstanie zachowań agresywnych? gdy dziecko często ma do czynienia z przemocą; gdy w rodzinie obserwujemy brak zainteresowania sprawami dziecka. Jakie uczucia rodziców, opiekunów i wychowawców sprzyjają zapobieganiu agresji u dzieci? Najlepszym sposobem walki z agresją u dzieci jest okazywanie im: zrozumienia zainteresowania wsparcia akceptacji cierpliwości pomocy empatii opieki czułości życzliwości konsekwencji Jak skutecznie przeciwdziałać przemocy? zastąpić dotychczasowe zachowania przemocowe- zachowaniami pozytywnymi dowartościowywać pozytywne zachowania osób sprawiających trudności wychowawcze pomagać w rozwijaniu talentów i wykorzystywaniu mocnych stron dla dobra innych ułatwiać kontakty z psychologiem, terapeutą, pedagogiem powoływać specjalne instytucje, które wspomogą rodziców i szkołę organizować zajęcia edukacyjne, które pomogą w nauce, zaspokajaniu własnych potrzeb w pozytywny sposób Jak skutecznie bronić się przed przemocą i agresją? informować osoby dorosłe o doznanej przemocy (np. nauczycieli, rodziców, policję) przede wszystkim wołać o pomoc, najlepiej ,,PALI SIĘ!” nie ulegać szantażom i pokusom – być asertywnym unikać kontaktu z osobami agresywnymi lub je ignorować porozmawiać z osobą wywołującą agresję - „oko w oko” bez świadków unikać miejsc, gdzie stosuje się przemoc i agresję zadzwonić na „Niebieską Linię” Do prezentacji wykorzystano: Agresja i przemoc w szkole. Jak sobie z tym radzić? – M. Kątna Obyś cudze dzieci ...wychowywał-M. Sakowska, J. Sikora, A. Zwirblińska Materiały, opracowania i ankiety dostępne w Zespole Szkół Nr … w … Wyświetleń: 719
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |