![]() |
![]() |
Katalog Magdalena Zdanowska, 2014-03-21 białystok Pedagogika, Program nauczania INDYWIDUALNY PROGRAM REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZY DLA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU GŁĘBOKIMINDYWIDUALNY PROGRAM REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZY DLA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU GŁĘBOKIM na rok szkolny: 2013/2014 Imię i nazwisko ucznia: data urodzenia: wiek: 16 lat adres zamieszkania/ telefon do rodziców: Tel: zespół: IV rew. osoby prowadzące zajęcia: 1.Magdalena Zdanowska 1. Charakterystyka funkcjonowania ucznia: K..... K....... jest dzieckiem upośledzonym w stopniu głębokim. Nie chodzi. Siedzi samodzielnie, potrafi przewrócić się sama z jednego boku na drugi. Nie sygnalizuje potrzeb fizjologicznych. Dziewczynka samodzielnie je, pije z kubka. Rozumie proste polecenia: nie wolno, daj mi. Wydaje nieartykułowane dźwięki, krzyczy. Potrafi okazywać zadowolenie i niezadowolenie. Żywo reaguje na dźwięki płynące z otoczenia. Lubi oglądać ilustrowane książeczki. Potrafi sięgać po przedmiot znajdujący się w zasięgu ręki i bawić się nim. Manipuluje przedmiotami. Lubi słuchać piosenek odtwarzanych z płyty. Jest pogodna. Potrzeby i stany emocjonalne rodzina odczytuje z wyrazu twarzy. Reaguje na bliskich uśmiechem, wyciąga ręce. K.... wychowuje się w rodzinie pełnej, ma młodszego brata. Dziewczynka otoczona jest prawidłowa opieką. 2. Szczegółowe cele zajęć: - wspomaganie rozwoju psychoruchowego, - doskonalenie umiejętności poruszania ciałem, - kształtowanie umiejętności manualnych, - stymulacja rozwoju psychicznego, - poszerzenie możliwości porozumiewania się i kontaktu, odczytywanie komunikatów, odpowiadanie na nie, - wprowadzenie alternatywneji wspomagającej komunikacji, - kształtowanie orientacji w najbliższym otoczeniu, wzmacnianie uwagi słuchowej, wzrokowej, wzmacnianie percepcji dotykowej, smakowej, -dostarczanie wrażeń zmysłowych - edukacja rodzinna w zakresie rewalidacji dziecka. 3.Metody i formy pracy z uczestnikiem zajęć: Metody:. elementy metody M. i Ch. Knillów, wielokrotne powtórzenia, elementy W. Sherborne, masaże, chromoterapia, Formy pracy: indywidualna 4.Treści Nauka nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika - zachęcanie do utrzymywania kontaktu wzrokowego, - uczenie rozumienia prostych poleceń typu: ‘popatrz na mnie’, ‘popatrz w lustro’, ‘popatrz w okno’, ‘popatrz w komputer’, - podtrzymywanie dźwięków niejęzykowych (śmiech, krzyk, mlaskanie, wokalizacja), - dotykanie dłonią twarzy terapeuty Kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika: - nadawanie znaczenia sygnałom płynącym z ciała - zaznaczanie poprzez prezentację wybranego przedmiotu czynnosci, która ma nastapić(wprowadzenie symboli jednoznacznych) - nazywanie stanów emocjonalnych dziecka - słuchanie radia, - stymulacja polisensoryczna wg pór roku, - demonstracje instrumentów muzycznych, - spotkanie z żywiołami. Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej: 1. Usprawnianie motoryki małej: - doskonalenie umiejętności utrzymywania przedmiotów w dłoni przez dłuższy czas, (pałeczka, kredka, pędzel itp.); - manipulowanie w substancjach sypkich; - rozluźnienie karku (opuszczanie głowy do przodu, do tyłu, skręt w lewo, w prawo) 2. Usprawnianie motoryki dużej: - zwiększanie zakresu ruchów we wszystkich stawach; - leżenie na brzuchu i unoszenie głowy oraz przedniej części tułowia do góry; - ćwiczenia bierne połączone z silnym i zdecydowanym masażem poszczególnych kończyn; - masaż całego ciała: ugniatanie, szczypanie, łaskotanie poszczególnych części ciała; - odczuwanie różnych rodzajów ruchu (zmiany pozycji w przestrzeni, rytmiczne kołysanie, obracanie się); - ćwiczenia na piłce terapeutycznej; - masaż z wykorzystaniem urządzeń wibracyjnych. 3. Wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała: - kładzenie rąk na głowie, na ramionach - kładzenie rąk za siebie, obok, przed siebie - wskazywanie poszczególnych elementów własnego ciała, nazywanie ich - zataczanie ręką kółek, - stymulacja dotykowa i wibracyjna przy użyciu aparatów służących do masażu 4. Wyrabianie orientacji przestrzennej: - układanie przedmiotów na podanym wzorze, obok wzoru - ćwiczenia z druga osobą: *„rób to co ja” (zabawy naśladowcze), kreślenie ruchów dłonią w powietrzu: do góry, na dół, w bok (linie poziome, pionowe, faliste, okrągłe) - ćwiczenia z przedmiotami: unieś pilkę do góry, połóż piłkę, rzuć piłkę - budowanie , zabawy konstrukcyjne(poukładaj klocki jeden na drugi, jeden obok drugiego) Wdrażanie do osiągnięcia optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia: 1. Poszerzanie świadomości własnych rąk: - kształtowanie sprawności manualnej palców i dłoni; - uwrażliwianie opuszków palców; - zajęcia plastyczne służące uwrażliwieniu dłoni; - darcie, skubanie papieru, bibułki, waty, ligniny, gazety; - owijanie ręki szeleszczącymi materiałami: reklamówką, sznurkiem, koralikami; - obszczypywanie dłoni, łaskotanie, głaskanie; - uprawnianie rąk dziecka; - uderzanie prawą i lewą ręką w dzwonki bambusowe, gra na cymbałkach, na bębenku; - zabawy sypkimi produktami spożywczymi: makaron, groch, kukurydza, fasola, ryż; -masaż różnych części ciała - zabawy paluszkowe. 2. Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową: - słuchanie radia- ręce dziecka ułożone na głośniku; - słuchanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty: celofan, kamyki, plastikowy kubek, darty papier, trzaśnięcie drzwiami, sygnał telefonu, gwizdek; - wykorzystanie dźwięku o różnym natężeniu: tony niskie i wysokie, głośno i cicho; - reagowanie na ludzką mowę, na zmiany tonu i modulacje słyszanego głosu ludzkiego; - usprawnianie percepcji słuchowej poprzez słuchanie czytanych wierszy- rymowanek; - słuchanie słuchowisk na magnetofonie utworów dziecięcych, muzyki poważnej; - lokalizacja źródła dźwięku np. ukryty dzwoniący budzik; - zajęcia z komputerem, program Sokrates; - gra na instrumentach muzycznych. 3. Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową: - nawiązanie kontaktu wzrokowego z dzieckiem -skupianie wzroku na określonym przedmiocie -wodzenie wzrokiem za przedmiotem -chwytanie wskazanego przedmiotu -rozwijanie pamięci wzrokowej (poszukiwanie przez uczennicę ukrytych na jej oczach przedmiotów) -wzbudzanie zainteresowania bodźcami wzrokowymi: świetlnymi, kolorystycznymi o różnym natężeniu Rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu: słuch: - reagowanie na imię, - rozróżnianie głosu najbliższych i obcych ludzi, wzrok: - próby utrzymywania dłuższego kontaktu wzrokowego, - wodzenie wzrokiem za przedmiotem węch; - wąchanie olejków zapachowych, kosmetyków smak: -smakowanie różnych produktów spożywczych dotyk: - akceptowanie bliskiej obecności innych osób. Kształtowanie umiejętności współżycia w grupie: - naśladownictwo, - interakcje symetryczne ty-ja, - odzwierciedlenie zachowań dziecka w innej modalności, - zabawy typu bierz-daj. Nauka celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności: - rozpoznawanie siebie na zdjęciu, - zaznaczanie płci ucznia, - rozpoznawanie przedmiotów np. kubek, łyżka, ubranie, zeszyt, kredki, instrumenty muzyczne, szczoteczka do zębów itp., - patrzenie na nazywane obrazki, - integrowanie dwóch wrażeń zmysłowych: smak+węch, smak+dotyk, węch+dotyk, wzrok+słuch, - wielozmysłowe poznawanie otoczenia, wykorzystanie tworzywa przyrodniczego, - usprawnianie aparatu artykulacyjnego, - masaż wewnętrzny jamy ustnej z użyciem nakładki na palec, - masaż wg Castillo-Moralesa (uciskanie punktów neuromotorycznych na twarzy). 5.Sposoby osiągania celów z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości uczniów oraz warunków, w jakich program będzie realizowany: W pracy z uczennicą bardzo ważne jest przestrzeganie zasady indywidualizacji, pomocy, częstych powtórzeń, zasady akceptacji, współpracy z rodziną, co daje jej możliwość przewidywania kolejnych zdarzeń i aktywnego włączania się w nie. *odpowiedni dobór metod nauczania *motywowanie dziecka do pracy poprzez nagrody: ulubiony słodycz, piosenka, zabawka *wiązanie metod podających, poszukujących i praktycznych *stymulacja wielozmysłowa *integracja ze środowiskiem szkolnym np. uroczystości szkolne *włączanie rodziców do pracy z dzieckiem *stały kontakt z psychologiem szkolnym - edukacja sensoryczna- nauczyciel dostarcza uczniowi różnego rodzaju bodźców zmysłowych: dotykowych, czucia głębokiego, smakowych, węchowych, - doświadczanie ciała- dokonuje się podczas masażu, stymulacji układu równowagi, zajęć ruchowych, - polisensoryczne poznawanie właściwości otoczenia: woda, materiały półpłynne, materiały sypkie, naturalne, kontrastujące i codziennego użytku, - stymulacja w naturalnym środowisku: zdolność łączenia różnorodnych wrażeń zmysłowych. 6.Opis założonych osiągnięć ucznia: - reaguje na własne imię, -reaguje na proste polecenia, - reaguje na zakazy, -dziecko utrzymuje kontakt wzrokowy, - akceptuje obecność innych osób, - słucha piosenek, bajek, -chwyta dłonią różne przedmioty, - ugniata masę plastyczna, - odsuwa i przysuwa różne przedmioty, -bawi się balonem 7.Propozycja kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć dziecka: Metody sprawdzania osiągnięć oparte są na obserwacji i analizie funkcjonowania uczestnika oraz wywiadzie z rodzicami. Uzyskane dane zawarte są w Zeszycie obserwacji ucznia objętego zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi. Ocena osiągnięć ucznia odbywa się według skali ocen: A. Podejmuje próbę, ale nie potrafi. B. Wykonuje z dużą pomocą (podpowiedzią), nie zawsze poprawnie. C. Wykonuje z pomocą (podpowiedzią), poprawnie. D. Wykonuje samodzielnie, nie zawsze poprawnie. E. Wykonuje całkowicie samodzielnie, zawsze poprawnie. F. Nie dotyczy danego dziecka. 8.Zakres współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczestnika zajęć. - Wspólne wytyczanie celów i kierunka pracy z dzieckiem - udział rodziców w planowaniu pracy z dzieckiem oraz konstruowaniu indywidualnego programu zajęć rewalidacyjno - wychowawczych - ogólne ustalenie planu zajęć - wymiana spostrzezeń oraz informacji dotyczacych aktualnego stanu zdrowia, funkcjonowania dziecka - stworzenie przez rodziców odpowiednich warunków do prowadzenia zajęć Program został opracowany przez nauczycieli we współpracy z psychologiem szkolnym na podstawie wskazań zawartych w Orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Wyświetleń: 7622
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |