![]() |
![]() |
Katalog Dorota Sarad, 2014-04-07 Pilzno Wychowanie fizyczne, Sprawozdania sprawozdanie mianowanieSPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO mgr Dorota Sarad Staż został odbyty w Zespole Szkół im. III Zgrupowania AK „Pocisk” w Dobrkowie w okresie od 03 września 2007r. do 31 maja 2010r. WSTĘP Jestem nauczycielem wychowania fizycznego i gimnastyki korekcyjnej z sześcioletnim stażem pracy. Ukończyłam studia magisterskie o kierunku wychowanie fizyczne na Akademii Wychowania Fizycznego im Bronisława Czecha w Krakowie. Staż zawodowy na nauczyciela mianowanego rozpoczęłam 3 września 2007 roku, trwał 2 lata i 9 miesięcy, podjęłam go w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy i podniesienia jakości pracy szkoły. Odbyty przeze mnie staż był również okresem wzbogacania wiedzy i rozwijania umiejętności. Na początku września 2007 roku sporządziłam plan rozwoju zawodowego. Zawarłam w nim zadania do zrealizowania w trakcie stażu. Plan ten został przyjęty i zatwierdzony przez Dyrektora Zespołu Szkół im. III Zgrupowania AK „Pocisk” w Dobrkowie 19 września 2007 roku. Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach. § 7 ust. 2 pkt 1. 1. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. Na początku roku szkolnego 2007/2008 został przydzielony mi nauczyciel – opiekun stażu. Wspólnie z opiekunem opracowałam kontrakt, który określał warunki naszej współpracy, oraz zredagowałam plan pracy i plan rozwoju zawodowego. Dokumenty te powstały po wcześniejszej analizie znowelizowanej Karty Nauczyciela, Rozporządzeniu Ministra Edukacji w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego, analizie własnych umiejętności, kompetencji, słabych i mocnych stron. Plan rozwoju zawodowego został pozytywnie zaopiniowany przez opiekuna stażu, przyjęty i zatwierdzony do realizacji przez Dyrektora Zespołu Szkół w Dobrkowie do realizacji dnia 19 września 2007r. 2. Poznanie dokumentacji szkoły. Szczegółowo zapoznałam się z dokumentami szkoły: Statut Program Wychowawczy Plan Rozwoju Szkoły Wewnętrzny System Oceniania Program Profilaktyczny Regulamin Pracy Szkoły W oparciu o wymienione akty, na początku każdego roku szkolnego, określałam zadania do realizacji dla mnie, jako nauczyciela wychowania fizycznego. 3. Przygotowanie środków dydaktycznych do wykorzystania na lekcjach: wychowania fizycznego i gimnastyki korekcyjnej. Jako nauczyciel wychowania fizycznego dbałam o wyposażenie sali sportowej. W tym celu poczyniłam starania i zakupiłam sprzęt sportowy oraz odnowiłam skocznię do skoku w dal. Wzbogaciłam własny warsztat pracy o materiały dydaktyczne i pomoce (testy wiadomości z wybranych zagadnień Kultury Fizycznej), które wykorzystywałam na lekcjach. Przygotowałam również i na bieżąco aktualizowałam ekspozycję ścienną o problematyce sportowej. Znalazły się na niej również dyplomy za osiągnięcia sportowe uczniów. Zgromadziłam biblioteczkę tematyczną obejmującą materiały dydaktyczne i czasopisma o tematyce sportowej, które wielokrotnie wykorzystywałam podczas zajęć i do redagowania gazetki ściennej. 4. Obserwacja lekcji prowadzonych przez opiekuna stażu. Elementem doskonalenia mojego warsztatu była obserwacja lekcji prowadzonych przez mojego opiekuna zgodnie z ustalonym wcześniej harmonogramem. Wykaz spotkań: Data Klasa Przedmiot Temat Lekcji 18.10.2007r V Przyroda Właściwości powietrza. 26.03.2008r IV Przyroda Rośliny nasienne. 01.04.2008r IV Przyroda Kręgowce najbliższej okolicy. 23.09.2008r IV Przyroda Wyznaczanie kierunków w terenie. 16.01.2009r V Przyroda Krajobraz górski. 09.10.2009r V Matematyka Dzielniki. 26.04.2010r IV Przyroda Etapy rozwoju dziecka. Obserwując lekcję szczególną uwagę zwracałam na: wykorzystanie czasu na lekcji, jakie środki dydaktyczne zostały zastosowane na zajęciach, w jaki sposób oceniono młodzież. Systematycznie prowadziłam i uzupełniałam arkusze obserwacji lekcji. 5. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu. Prowadziłam lekcje otwarte, w których brał udział mój opiekun stażu. Do każdej lekcji pisałam konspekt i przed zajęciami konsultowałam go z opiekunem. Wykaz spotkań: Data Klasa Przedmiot Temat lekcji 05.10.07r V Wych - fiz Doskonalenie odbić sposobem górnym i dolnym – gra. 28.11.07r VI Wych - fiz Doskonalenie zwodów – gra szkolna. 02.04.08r V Wych - fiz Nauka taktyki obrony „każdy swego” – mini piłka ręczna. 03.04.08r VI Wych - fiz Kształtowanie gibkości, siły, zwinności – piramidy. 29.09.08r IV Wych - fiz Podania i chwyty piłki oburącz sprzed klatki piersiowej. 02.10.08r V Wych - fiz Skok w dal techniką naturalną z pomiarem odległości. 06.03.09r II Gimnastyka korekcyjna Gry i zabawy dla wad mieszanych. 20.03.09r IV - VI UKS – „Gwiazda” Formy nauczania taktyki atakowania. 14.09.09r V Wywiadówka Spotkanie inauguracyjne. 07.10.09r IIIG Wych - fiz Doskonalenie rzutów z dwutaktu po podaniu do partnera. 09.04.10r V Wych - fiz Poprawny rzut piłką palantową z rozbiegu na odległość. 09.04.10r VI Wych - fiz Nauka strzału z miejsca i z biegu po podania – unihokej. Po zajęciach w terminie nie dłuższym jak 3 dni wspólnie omawiałyśmy lekcje i w karcie obserwacji lekcji zapisywałyśmy wnioski i spostrzeżenia. Dzięki takiej formie współpracy moje lekcje były ciekawe. Stosowałam metody aktywizujące. Tak dobierałam ćwiczenia i tempo pracy dla uczniów, aby każde dziecko, mniej i bardziej sprawne fizycznie mogło aktywnie uczestniczyć w lekcji. Uczniowie chętnie uczestniczyli w moich zajęciach, i byli aktywni nie unikali ćwiczeń. 6. Uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego, warsztatach kursach, szkoleniach dla nauczycieli. Konsekwentnie i stale starałam się podnosić swoje kwalifikacje uczestnicząc w kursach i szkoleniach. W dniu 13 września 2007r ukończyłam szkolenie „AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI” organizowany przez Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie. W dniu 11 lutego 2008r ukończyłam szkolenie „BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY" organizowany przez ZNP Ośrodek usług Pedagogicznych i Socjalnych. W dniu 11 marca 2008r ukończyłam kurs „KIEROWNIKÓW WYCIECZEK SZKOLNYCH" organizowany przez ZNP Ośrodek usług Pedagogicznych i Socjalnych. W październiku ukończyłam kurs „RATUJEMY I UCZYMY RATOWAĆ” zorganizowany przez Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Dzięki odbyciu tego kursu pozyskałam dla szkoły fantomy i pomoce dydaktyczne pomocne przy prowadzeniu zajęć. Jestem w trakcie odbywania kursu kwalifikacyjnego "KURS KWALIFIKACYJNY WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE” organizowanego przez MCND TARNÓW. Na konferencji w dniu 20 maja 2009 roku przedstawiłam przygotowaną przez siebie prezentację multimedialną na temat: Nowa podstawa programowa w przedszkolach i szkole podstawowej etap wczesnoszkolny. Do przygotowania konferencji wykorzystałam program „PowerPoint”. 7. Samodzielne studiowanie literatury i czasopism pedagogicznych. Aktywnie pracowałam nad samokształceniem. W ramach samokształcenia przestudiowałam następujące pozycje: „Nauczyciel wychowania fizycznego” – poradnik dla nauczycieli i studentów – G. Kosiba; E. Madejski. „Zabawy i gry ruchowe” – R. Trześniowski. „Wychowanie – jako zadanie” – D. Nakonieczna. „Koncepcja edukacji fizycznej – Zdrowie, Sport, Rekreacja” poradnik metodyczny – U. Kierczak; J. Janota. „Wspinaczka po stopniach awansu II nauczyciel kontraktowy” – I. Dzierzgowska. „Przygotowanie dokumentacji awansu. Poradnik nauczyciela” – I. Dzierzgowska przy współpracy autorskiej M. Kotowskiej. Czasopismo „Lider”. Poprzez samodzielne, refleksyjne studiowanie literatury pedagogicznej doskonaliłam warsztat i metody swojej pracy pedagogicznej, dokonywałam ewaluacji własnych działań. Opierając się na podstawie programowej i planie pracy przygotowałam wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie dla uczniów z poszczególnych klas. Działania te pozwoliły na jasne relacje w klasie podczas oceniania uczniów. 8. Uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej. Podczas trwania stażu brałam udział we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej. Szczególnie cenne były dla mnie konferencje szkoleniowe. 31 styczeń 2008r. Konferencja szkoleniowa: „Zasady korzystania z nowej pracowni komputerowej.” L. Świeczek 13 marzec 2008r. Konferencja szkoleniowa na temat: „Elektroniczna rekrutacja do szkół.” 24 marzec 2009r. Konferencja w ramach WDN „Mój uczeń ma opinię z PPP.” 31 marzec 2009r. Konferencja w ramach WDN „Praca z dzieckiem trudnym i agresywnym.” 25 maj 2009r. Zmiany w szkolnej podstawie programowej. Współpracowałam również w zespołach aktualizujących Statut Szkoły oraz Regulamin Dyżurów w szkole. Czynnie uczestniczyłam w tworzeniu dokumentów mających na celu podniesienie jakości pracy szkoły. Opanowałam także umiejętność pisania protokołów. Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. § 7 ust. 2 pkt 2 1. Integracja ze środowiskiem lokalnym. W okresie stażu przygotowałam lub byłam współorganizatorem następujących uroczystości szkolnych: 14 września 2007 roku wraz z młodzieżą czynnie brałam udział w ogólnopolskiej akcji „Sprzątanie Świata” organizowanej przez szkołę. Wspomagałam pracę wychowawcy klasy V. 02 czerwca 2008r. zorganizowałam Dzień Dziecka, w tym dniu został przeprowadziłam konkurs wiedzy olimpijskiej, na który przygotowałam pytania oraz wykonałam dyplomy techniką komputerową, zaprosiłam Dębicki Klub Paintbolowy FOX, który zaprezentował sprzęt paintbolowy, przybliżył historię powstania gry. Na zakończenie odbył się mecz siatkówki, który sędziowałam. Pozyskałam również środki na zakup nagród dla uczniów. W dniu 11.01.2009 roku pełniłam funkcję koordynatora Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy na terenie miejscowości: Dobrków, Mokrzec, Gołęczyna. Przed przystąpieniem do akcji wzięłam udział w szkoleniu, przygotowałam identyfikatory i puszki, rozwiesiłam plakaty zachęcające do zbiórki. Przeszkoliłam i przygotowałam również do akcji sześć wolontariuszek. Przez cały czas trwania zbiórki czuwałam nad bezpieczeństwem młodzieży. 01.06.2009 roku byłam współorganizatorem imprezy „Dzień Dziecka Dniem Sportu”. Do naszej placówki zostali zaproszeni Ratownicy Medyczni z firmy RADZIK, którzy zaprezentowali i objaśnili pewne zagadnienia dotyczące udzielania pierwszej pomocy, następnie odbył się Klasowy Konkurs Udzielania Pierwszej Pomocy, który sędziowałam. Sędziowałam również rozgrywki sportowe w piłkę siatkową,. Uczestnicy konkursów i zawodów otrzymali wykonane przeze mnie dyplomy techniką komputerową oraz nagrody rzeczowe i gadżety. 18 września 2009 roku wraz z młodzieżą czynnie brałam udział w ogólnopolskiej akcji „Sprzątanie Świata” organizowanej przez szkołę. Opiekowałam się klasą VI, zastępując wychowawcę. W dniu 10.01.2010 roku pełniłam funkcję koordynatora Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy na terenie miejscowości: Dobrków, Mokrzec, Gołęczyna. Przed przystąpieniem do akcji wzięłam udział w szkoleniu, przygotowałam identyfikatory i puszki, rozwiesiłam plakaty zachęcające do zbiórki. Przeszkoliłam i przygotowałam również do akcji sześcioro wolontariuszy. Przez cały czas trwania zbiórki czuwałam nad ich bezpieczeństwem. Zdjęcia i informacje z przebiegu akcji znajduję się w kronice szkolnej. Pomagałam także przy organizacji uroczystości: Akademia z okazji Pasowaniu Uczniów klasy I, Dzień Nauczyciela, Święto Szkoły, Dzień Matki i Ojca, Dzień Babci i Dziadka. 2. Współpraca z Samorządem Uczniowskim. W czasie stażu współpracowałam z Samorządem Uczniowskim Zespołu Szkół w Dobrkowie. Uczestniczyłam w przygotowaniach imprez organizowanych przez Samorząd Uczniowski, jak również pełniłam rolę opiekuna podczas tych spotkań. Opieka nad uczniami podczas dyskotek i imprezach szkolnych, na zajęciach pozalekcyjnych innych niż na zajęcia obowiązkowe pozwala lepiej poznać uczniów. Sprawując opiekę kładłam duży nacisk na bezpieczeństwo młodzieży i starałam się ciekawie organizować im czas wolny. 3. Wykonywanie zadań zgodnie z kalendarzem imprez szkolnych, konkursów, wycieczek. Jako nauczyciel wychowania fizycznego, dbając o sprawność fizyczną dzieci i młodzieży, rozwijając ich sportowe zainteresowania organizowałam liczne imprezy sportowe: W dniu 6 grudnia 2007 roku byłam współorganizatorem i prowadziłam II Mikołajkowy Turniej Tenisa Stołowego dziewcząt i chłopców w Zespole Szkół w Dobrkowie. Uczestnicy Turnieju otrzymali wykonane przeze mnie dyplomy techniką komputerową oraz nagrody rzeczowe. W dniu 08.05.2008 roku wspólnie z opiekunem stażu, Barbarą Koczwarą zorganizowałam wyjazd na basen do Ropczyc. Z zajęć na basenie skorzystało 34 uczniów. Na basenie pełniłam opiekę nad grupą młodzieży. Przygotowałam również i przeprowadziłam zabawy ogólnorozwojowe w wodzie. Zorganizowałam i przeprowadziłam III Mikołajkowy Turniej Tenisa Stołowego dziewcząt i chłopców w Zespole Szkół w Dobrkowie. Turniej odbył się 5 grudnia 2008 roku uczestnicy zawodów otrzymali dyplomy wykonane przeze mnie techniką komputerową oraz nagrody rzeczowe. Wyniki turnieju umieściłam na gazetce szkolnej z aktualnościami sportowymi i przekazałam materiały w postaci zdjęć z zawodów do kroniki szkolnej. Byłam współorganizatorem wyjazdu 35 osobowej grupy młodzieży szkolnej do Rzeszowa na mecz piłki siatkowej Plus Ligii pomiędzy Treflem Gdańsk, a Asseco Resovia. Moja praca polegała na: rezerwacji autokaru, zakupie biletów, przygotowaniu dokumentacji wyjazdu oraz sprawowaniu opieki nad młodzieżą podczas wycieczki. Wyjazd miał miejsce 13 grudnia 2008 roku. Zdjęcia i informacje z przebiegu wycieczki przekazałam do kroniki szkolnej. Byłam organizatorem wyjazdu 35 osobowej grupy młodzieży szkolnej do Dębicy na lodowisko w ramach szerzenia rekreacji i kultury fizycznej. Moja praca polegała na: ubezpieczeniu młodzieży, rezerwacji autokaru, zakupie biletów, wypożyczeniu łyżew, przygotowaniu dokumentacji wyjazdu oraz sprawowaniu opieki nad młodzieżą podczas wycieczki. Wyjazd miał miejsce 27 stycznia 2009 roku. Zdjęcia i informacje z przebiegu wycieczki przekazałam do kroniki szkolnej. Zorganizowałam i przeprowadziłam IV Wewnątrzszkolny Turniej Świąteczny w Tenisa Stołowego dziewcząt i chłopców Zespołu Szkół w Dobrkowie. Turniej odbył się 18.12.2009 roku uczestnicy zawodów otrzymali dyplomy wykonane przeze mnie techniką komputerową oraz nagrody rzeczowe. Wyniki turnieju umieściłam na gazetce szkolnej z aktualnościami sportowymi i przekazałam materiały w postaci zdjęć z zawodów do kroniki szkolnej. Byłam współorganizatorem wyjazdu 30 osobowej grupy młodzieży szkolnej do Mielca na mecz piłki siatkowej Plus Ligii kobiet pomiędzy Muszynianka Fakro Muszyna, a KPKS Stal Mielec. Moja praca polegała na: rezerwacji autokaru, zakupie biletów, przygotowaniu dokumentacji wyjazdu oraz sprawowaniu opieki nad młodzieżą podczas wycieczki. Wyjazd miał miejsce 22 grudnia 2009 roku. Byłam organizatorem wyjazdu 34 osobowej grupy młodzieży szkolnej do Dębicy na lodowisko w ramach szerzenia rekreacji i kultury fizycznej. Moja praca polegała na: ubezpieczeniu młodzieży, rezerwacji autokaru, zakupie biletów, wypożyczeniu łyżew, przygotowaniu dokumentacji wyjazdu oraz sprawowaniu opieki nad młodzieżą podczas wycieczki. Wyjazd miał miejsce 27 stycznia 2010 roku, informacje z przebiegu wycieczki przekazałam do kroniki szkolnej. Byłam organizatorem wyjazdu 15 osobowej grupy młodzieży szkolnej do Gogołowa na wyciąg narciarski Pod Dziedzicem w ramach szerzenia rekreacji i kultury fizycznej. Moja praca polegała na: ubezpieczeniu młodzieży, rezerwacji autokaru, zakupie karnetów zjazdowych, wypożyczeniu sprzętu narciarskiego, przygotowaniu dokumentacji wyjazdu oraz sprawowaniu opieki nad młodzieżą podczas wycieczki. Wyjazd miał miejsce 25 lutego 2010 roku. Informacje z przebiegu wycieczki przekazałam do kroniki szkolnej. W dniu 27.04.2010 roku byłam współorganizatorem wyjazdu na basen do Ropczyc. Z zajęć na basenie skorzystało 40 uczniów. Na basenie pełniłam opiekę nad grupą młodzieży. Przygotowałam również i przeprowadziłam zabawy ogólnorozwojowe w wodzie. Osiągnęłam wiele sukcesów jako nauczyciel wychowania fizycznego. Moi podopieczni wielokrotnie zwyciężali na zawodach gminnych, powiatowych i rejonowych w różnych dyscyplinach sportowych. Osiągnięcia sportowe rok 2007/ 2008 ZS - Szkoła Podstawowa ZAWODY GMINNE: Gry sportowe: Mini piłka siatkowa dziewcząt miejsce II Mini piłka ręczna chłopców miejsce II Mini piłka nożna chłopców miejsce I Mini piłka siatkowa chłopców miejsce I Tenis stołowy dziewcząt miejsce III Tenis stołowy chłopców miejsce II Eliminacje Coca – Cola Cup miejsce I ZAWODY POWIATOWE: Gry sportowe: Mini piłka nożna chłopców miejsce III Mini piłka siatkowa chłopców miejsce I ZAWODY REJONOWE: Gry sportowe: Mini piłka siatkowa chłopców miejsce IV Osiągnięcia sportowe rok 2008/ 2009 ZS - Szkoła Podstawowa ZAWODY GMINNE: Gry sportowe: Mini piłka ręczna chłopców miejsce II Mini piłka nożna chłopców miejsce I Mini piłka siatkowa chłopców miejsce I Tenis stołowy dziewcząt miejsce III Tenis stołowy chłopców miejsce II Eliminacje Coca – Cola Cup miejsce I ZAWODY POWIATOWE: Gry sportowe: Mini piłka siatkowa chłopców miejsce III MUNDIALITO 2009 na 20 drużyn z powiatu miejsce VI Osiągnięcia sportowe rok 2009/ 2010 ZS - Szkoła Podstawowa ZAWODY GMINNE: Indywidualne biegi przełajowe Gry sportowe: Mini piłka ręczna dziewcząt miejsce II Mini piłka nożna chłopców miejsce I Mini piłka siatkowa dziewcząt miejsce I Mini piłka siatkowa chłopców miejsce IV Tenis stołowy dziewcząt miejsce III ZAWODY POWIATOWE: Gry sportowe: MUNDIALITO 2010 na 32 drużyn z powiatu, w tym także drużyna z Ukrainy (Drohobycz) oraz z Majdanu Królewskiego. Za osiągnięcia sportowe i zaangażowanie w pracę z młodzieżą otrzymałam w roku szkolnym 2009/2010 nagrodę Dyrektora Szkoły. W okresie stażu pracowałam również z uczniem zdolnym. Moja praca polegała na prowadzeniu zajęć sportowych w sekcji piłki nożnej (chłopcy, dziewczęta) i sekcji piłki siatkowej (chłopcy, dziewczęta) oraz przygotowaniu reprezentacji szkoły dziewcząt i chłopców do zawodów i turniejów w różnych dyscyplinach sportowych. Dzięki tej współpracy odnosiliśmy liczne sukcesy w grach zespołowych na zawodach sportowych. Wspólnie z opiekunem stażu przygotowałam młodzież do zdobycia karty rowerowej. Aby dobrze przeprowadzić egzamin konsultowałam się z Komendą Policji w Pilźnie. Przeszkoliłam również uczniów z zakresu udzielania pierwszej pomocy i pomogłam w organizacji egzaminu. Wszyscy uczniowie, którzy przystąpili do sprawdzianu na kartę rowerową zdali go. Umiejętność wykorzystania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. § 7 ust. 2 pkt 3 1. Wykorzystanie technologii komputerowej w pracy. Technologia komputerowa odgrywała w mojej pracy bardzo dużą rolę, co związane było zarówno z osobistą pasją jak również możliwością znacznego ułatwienia sobie pracy, oraz dostępem do najświeższych informacji. Przy pomocy komputera przygotowałam: Testy sprawdzające Prezentację multimedialną Dyplomy Dokumentację szkolną Pomoce dydaktyczne Systematyczna analiza uczniowskich postępów sprawnościowych pozwala na diagnozę własnego warsztatu pracy. Dla uczniów i rodziców, korzystając z programów komputerowych przygotowywałam graficzną ocenę postępów w nauce wychowania fizycznego uczniów oraz sporządzałam zbiorcze tabele wynikowe. W tabelach tych przedstawiałam wyniki międzyklasowej rywalizacji uczniów. Wykorzystanie komputerowych programów (w tym do obróbki graficznej) znacznie wpłynęło na poziom estetyczny gazetki szkolnej, a pośrednio na sugestywność prezentowanych treści. Na gazetkach eksponowałam wiadomości dotyczące zdrowego stylu życia i czynnego wypoczynku. Częścią pracy nauczyciela wychowania fizycznego jest uczestniczenie w bieżącym życiu sportowym poprzez znajomość harmonogramu imprez o uznanej renomie, bądź wydarzeń mających znaczenie dla kraju lub środowiska lokalnego. Internet jest idealnym medium pozwalającym znaleźć szybko i profesjonalnie opracowane wiadomości sportowe, które można wykorzystać w pracy dydaktycznej. Posiadam własne konto e’mail, dzięki któremu mogłam prowadzić korespondencję z innymi nauczycielami. Dzięki Internetowi miałam dostęp do najświeższych informacji i na bieżąco studiowałam przepisy prawa oświatowego: www.ko.rzeszów.pl www.men.gov.pl www.reformaprogramowa.men.gov.pl literka.pl www.wychowaniefizyczne.pl dobrkow.szkolnastrona.pl Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań. § 7 ust. 2 pkt 4 1. Współpraca z nauczycielami, wychowawcami, pedagogiem szkolnym i rodzicami. W okresie stażu nie miałam przydzielonego wychowawstwa, ale często musiałam rozwiązywać problemy, które pojawiały się podczas prowadzonych przeze mnie zajęć. Korzystałam wtedy z pomocy pedagoga szkolnego i nauczycieli uczących w naszej szkole. Współpraca ta dotyczyła eliminowania niewłaściwych zachowań, profilaktyki uzależnień, pedagogizacji rodziców. Dbałam również o to, aby moja współpraca z rodzicami układała się jak najlepiej, by rodzice byli moimi partnerami w pracy wychowawczej. Moje spotkania z Nimi nie ograniczały się tylko do spraw dydaktyczno – wychowawczych, poruszyliśmy różne nurtujące rodziców tematy. Zawsze służyli mi pomocą w organizacji wyjazdów na konkursy i zawody międzyszkolne. 2. Podejmowanie współpracy z instytucjami wspomagającymi pracę szkoły. W okresie mojej pracy zawodowej systematycznie współpracowałam z pielęgniarką opiekującą się naszą placówką. Kontakty odnosiły się do realizacji wspólnych zadań: a. Kwalifikacja uczniów do zajęć z wychowania fizycznego, b. Kwalifikacja uczniów na zajęcia gimnastyki korekcyjnej, c. Uwagi i spostrzeżenia dotyczące zdrowia i sprawności fizycznej uczniów, d. Organizacja szkoleń uczniów z zakresu pierwszej pomocy. Korzystając z bazy sportowej mojej szkoły prowadziłam również zajęcia nadobowiązkowe dla młodzieży zrzeszonej w Uczniowskim Klubie Sportowym „Gwiazda”. Podczas tych zajęć młodzież uczyła się jak bezpiecznie i zdrowo można spędzać czas wolny, podnosiła swoją kondycję fizyczną i rozwijała zainteresowania sportowe. Poznałam również procedury zarządzania tym klubem. 3. Kształtowanie właściwych postaw społecznych podczas zajęć wychowania fizycznego. Właściwe ocenianie jest elementem wychowawczym. Przy wystawianiu ocen cząstkowych, a także końcowosemestralnych staram się zawsze pamiętać o zaangażowaniu ucznia w wykonywane ćwiczenia i jego stosunku do przedmiotu (unikanie ćwiczeń, częsty brak odpowiedniego stroju), które w stopniu równym z uzyskanymi wynikami wpływają na uzyskany rezultat ocenowy. Stosowanie się do ustalonych w PSO reguł pokazują sprawiedliwość w ocenie wkładu pracy i uczą – mówiąc najprościej – uczciwości i obowiązkowości. Zajęcia sportowe to doskonała okazja do promowania zdrowej rywalizacji i życiowej uczciwości. Przede wszystkim jednak istotna jest sportowa zasada fair-play, która wymaga godnego traktowania przeciwnika i poszanowania reguł gry. Starałam się wpajać te zasady dając uczniom przykład swoją osobą oraz bezwzględnie eliminowałam negatywne zachowania na boisku czy podczas zawodów sportowych. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. § 7 ust. 2 pkt 5 1. Zapoznanie się z prawem oświatowym dotyczącym awansu zawodowego. We wrześniu 2007r zapoznałam się z procedurami awansu zawodowego, a także z niezbędnymi aktami prawnymi i rozporządzeniami: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. Rozdział 3a (awans zawodowy nauczycieli) ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karty Nauczyciela (Dz.U. z 2003r Nr 118, poz 1112 z późniejszymi zmianami). W trakcie odbywania stażu gromadziłam systematycznie dokumentację potwierdzającą realizację mojego planu rozwoju zawodowego w postaci zaświadczeń, potwierdzeń i sprawozdań. 2. Zapoznanie się z prawem oświatowym. Przez cały okres stażu starałam się na bieżąco zapoznawać z prawem oświatowym. Szczególnej analizie poddawałam dokumentację naszej szkoły: Statut Program Wychowawczy Plan Rozwoju Szkoły Wewnętrzny System Oceniania Program Profilaktyczny Regulamin Pracy Szkoły Regulamin nauczyciela dyżurującego Rzetelnie wypełniałam dokumenty szkolne, starannie prowadziłam dzienniki lekcyjne oraz dzienniki zajęć Uczniowskiego Klubu Sportowego „Gwiazda”. DZIAŁANIA NIE UJĘTE W PLANIE ROZWOJU ZAWODOWEGO, KTÓRE UDAŁO MI SIĘ ZREALIZOWAĆ W czasie ferii zimowych 2007/2008 i 2008/2009 organizowałam zajęcia rekreacyjno – sportowe z piłki siatkowej na sali gimnastycznej dla młodzieży szkolnej. Młodzież chętnie uczestniczyła w grach i zabawach organizowanych przeze mnie. Dzięki tym zajęciom uczniowie aktywnie i bezpiecznie spędzali czas wolny, a również poprzez zabawę doskonalili swoje predyspozycje sportowe. Brałam udział w tworzeniu dokumentów szkoły (mierzenie jakości pracy szkoły). Pracowałam w obszarze – efekty kształcenia. Moim zadaniem było opracowanie i przeprowadzenie ankiety dla nauczycieli. Dane z ankiet poddałam analizie. Na podstawie tej analizy sporządziłam stosowną dokumentację. W dniu 30.04.2009r przeprowadziłam otwartą lekcję mini piłki siatkowej Doskonalenie odbić oburącz górą i dołem. Ćwiczenia z utrudnieniem – gra szkolna z klasą VI grupa II chłopcy. W lekcji uczestniczyła zaprzyjaźniona grupa nauczycieli z Lent w Holandii, dyrektor i dwóch nauczycieli z naszej szkoły. Pełniłam funkcję członka komisji nadzorującej przebieg egzaminu szóstoklasisty w Jaworzu Górnym w roku szkolnym 2007/2008. Pełniłam funkcję członka komisji nadzorującej przebieg egzaminu szóstoklasisty w Jaworzu Górnym w roku szkolnym 2008/2009. Dnia 20 października 2009 roku byłam członkiem komisji konkursu matematycznego. Dnia 27 października 2009 roku byłam członkiem komisji konkursu historycznego. Dnia 29 października 2009 roku byłam członkiem komisji konkursu polonistycznego. W dniu 9 grudnia 2009 roku byłam członkiem komisji w próbnym egzaminie gimnazjalnym – część humanistyczna. W dniu10 grudnia 2009 roku byłam członkiem komisji w próbnym egzaminie gimnazjalnym – część matematyczno przyrodnicza. W dniu 11 grudnia 2009 roku byłam członkiem komisji w próbnym egzaminie gimnazjalnym – część językowa. W dniu 11 września 2009r przeprowadziłam w Zespole Szkół w Dobrkowie próbny alarm przeciwpożarowy. Ewakuacja odbyła się według planu. Po ewakuacji sporządziłam stosowny protokół. W dniach 03 – 14 września 2007/2008 i 01 – 12 września roku szkolnego 2008/2009 pełniłam funkcję opiekuna praktyki pedagogicznej Joanny Ryby ( studentki wychowania fizycznego Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie). W ramach pełnionej opieki zapoznałam praktykantkę z dokumentacją szkoły i opracowałam dla niej harmonogram praktyk. Pomagałam studentce w przygotowaniach metodycznych i merytorycznych do lekcji. Przeprowadziłam dla niej czterdzieści osiem godzin dydaktycznych. Studentka przeprowadziła dwadzieścia jednostek metodycznych. Wszystkie przeprowadzone zajęcia zostały dokładnie omówione i podsumowane. Dokonałam także pisemnej oceny odbytej praktyki. WNIOSKI Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO WIZJA DALSZEGO ROZWOJU Realizacja planu rozwoju zawodowego miała znaczny wpływ na mój rozwój zawodowy i osobisty. Wzbogaciła mnie o nową wiedzę i umiejętności, a także nowe doświadczenia. Zadania, które podejmowałam pozwoliły mi lepiej poznać uczniów, współpracowników jak też własne możliwości jako nauczyciela. W mojej pracy starałam się rozbudzać u młodzieży zapał i chęć do działania. Stosowałam metody aktywizujące. Uczestniczyłam w wielu formach doskonalenia zawodowego, oraz wzbogacałam swój warsztat pracy. Jestem osobą kreatywną, twórczą i zmierzam zawsze w określonym celu. Realizując plan rozwoju zawodowego odczuwałam satysfakcję. Myślę, że to co osiągnęłam w okresie stażu przyczyniło się do wzrostu jakości pracy szkoły oraz lepszego jej funkcjonowania. Kończąc ten staż widzę jak wiele zadań zrealizowałam, a nawet udało mi się dokonać więcej niż zaplanowałam. Wiele inicjatyw ma charakter ciągły i zamierzam je kontynuować. Uwielbiam pracę z dziećmi. Daje mi ona niezmiernie dużo zadowolenia i satysfakcji. Wyświetleń: 2768
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |