Katalog Katarzyna Proch, 2014-04-07 Kościan Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Scenariusz zajęć dla klasy I "Zwierzęta żyjące w ZOO - wprowadzenie litery ń na podstawie wyrazu "słoń" z wykorzystaniem cyklu "Wesoła szkoła i przyjaciele"Scenariusz zajęć klasa I Temat bloku: Z wizytą w ZOO . Temat dnia: Zwierzęta żyjące w ZOO . Czas: 3 godziny dydaktyczne Cele ogólne: - wdrażanie dzieci do uważnego słuchania nauczyciela i wypowiedzi rówieśników; - rozbudzanie zaciekawienia światem przyrody poprzez zabawy, zagadki i ilustracje, poszerzanie wiedzy przyrodniczej; - zapoznanie ze sposobem zapisu spółgłoski miękkiej ń; - wdrażanie do dbałości o kart pracy i wykonywanych prac; - doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami związanymi z budową zdań i wyrazów; - doskonalenie umiejętności zapisywania czynności matematycznych w sposób umowny; - kształtowanie właściwej postawy wobec zwierząt w ZOO; - wdrażanie do zgodnej zabawy i dbałości o wzajemne bezpieczeństwo; Cele szczegółowe: Uczeń: - potrafi rozpoznawać i nazywać zwierzęta żyjące w ZOO; - umie pisać literę ń i wyrazy z tą literą; - dokonuje analizy i syntezy słuchowo - wzrokowej wyrazów; - czyta tekst ze zrozumieniem; - rozwiązuje zadania z treścią; - dodaje i odejmuje w zakresie 10; - rozumie sens istnienia ogrodów zoologicznych; - z zaangażowaniem i uwagą uczestniczy w zabawach muzyczno - ruchowych; Odniesienia do podstawy programowej: Uczeń w klasie I: 1.1.a - obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi i chce zrozumieć, co przekazują; komunikuje w jasny sposób swoje spostrzeżenia, potrzeby, odczucia; 1.1.b - w kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy, mówi na temat, zadaje pytania i odpowiada na pytania innych osób, dostosowuje ton głosu do sytuacji; 1.1.c – uczestniczy w rozmowie na tematy związane z życiem rodzinnym i szkolnym, także inspirowane literaturą; 1.2.b – zna litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty; 1.2.c – pisze proste, krótkie zdania: przepisuje, dba o estetykę i poprawność graficzną pisma; 1.2.d - posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, wyraz, zdanie; 1.2.f – korzysta z pakietów edukacyjnych (np. zeszytów ćwiczeń i innych pomocy dydaktycznych) pod kierunkiem nauczyciela; 7.2.a – sprawnie liczy obiekty, wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak; zapisuje liczby cyframi; 7.2.b – wyznacza sumy i różnice manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych; 7.2.d - zapisuje rozwiązania zadania z treścią przedstawionego słownie w konkretnej sytuacji, stosuje zapis cyfrowy i znaki działań; 6.1.a - rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrodniczych, jak park, las, pole uprawne, sad i ogród; 5.2. – współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych, grzecznie zwraca się do innych w szkole, w domu i na ulicy; 4.1. - wypowiada się w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni; posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego jak kształt, barwa, faktura; 10.1. – uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność fizyczną, zgodnie z regułami; Metody pracy: oparte na słowie: rozmowa nauczyciela z uczniami, rozwiązywanie zagadek, praca z tekstem oparte na oglądzie: pokaz zdjęć zwierząt żyjących w ZOO, pokaz sposobu pisania litery, obserwacja sposobu wykonywania słonia dla mamy oparte na działaniu: przyczepianie zdjęć i napisów do tablicy, czynnościowe wykonywanie działań matematycznych, uczestnictwo w zabawach ruchowych, wykonanie z krepy słonika dla mamy Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna jednolita i zróżnicowana; Środki dydaktyczne: zagadki związane ze zwierzętami w ZOO, zdjęcia dzikich zwierząt w formacie A4, podpisy do zdjęć, monografia litery ń, multibook, laptop, rzutnik, odgłosy zwierząt z ZOO, podręcznik, karty pracy, karty do pracy indywidualnej, karta z wyprawki z zadaniem domowym, figurka zwierzęcia dla każdego dziecka, szablon głowy słonia, gotowy słonik – wzór; Przebieg zajęć: 1. Część wstępna – wprowadzenie do tematu. - każdy uczeń znalazł na swoim stoliku figurkę zwierzęcia, rozpoznaje wybrane zwierzę i przedstawia się w pierwszej osobie, np.: dzisiaj jestem słoniem (lwem, żyrafą), ustalenie, gdzie możemy spotkać te wszystkie zwierzęta (ZOO); - uczniowie rozwiązują zagadki i dobierają do rozwiązań właściwe zdjęcia oraz podpisy, - uczniowie wspólnie z nauczycielem ustalają, jakie jeszcze zwierzęta możemy zobaczyć w ZOO i odgadują, jakie zwierzęta wydają wysłuchane odgłosy; niektóre zwierzęta nauczyciel pokazuje na dużym ekranie, wykorzystując multibooka, laptop i rzutnik; 2. Zabawa śródlekcyjna „Wstań i ukłoń się, kiedy usłyszysz swoją nazwę”. - nauczyciel czyta tekst o wizycie dzieci w ZOO (krótkie opowiadanie o zwierzętach improwizowane przez nauczyciela), - uczniowie, kierując się figurką zwierzęcia, które otrzymali na początku, wstają i kłaniają się, kiedy usłyszą swoją nazwę; 3. Wprowadzenie głoski miękkiej ń na podstawie wyrazu słoń. - wypowiedzi na temat zwierząt przedstawionych na ilustracji w podręczniku (P. s. 30,31); - wskazanie zwierzęcia, którego nazwa kończy się na „ń”, podawanie innych wyrazów kończących się na „ń”, zawierających „ń” w śródgłosie; - pokaz drukowanej litery „ń”, układanie modelu i schematu wyrazu „słoń”; 4. Nauka pisania litery „ń”, zwrócenie uwagi na miejsce znaku diakrytycznego w liniaturze - pokaz pisania litery przez N. na tablicy, - pisanie palcem w powietrzu, - pisanie drugą stroną ołówka na ławce, - pisanie po śladzie i samodzielnie w liniaturze (karty pracy s. 37) - samodzielne pisanie w liniaturze wyrazów "słoń" i „koń”; 5. Ruchowa zabawa matematyczna „Słoniki” Dzieci ustawiają się po kole i kolejno odliczają. Każde zapamiętuje swój numer. Nauczyciel wyznacza dziecko, które rozpoczyna zabawę. Wyznaczone dziecko, np. z numerem 5 robi „trąbę słonia”, numery 4 i 6 dorabiają „uszy” i mówi: „słonik numer 5 wywołuje słonika numer 15”; dzieci z numerami 14, 15 i 16 „robią” słonika; 6. Ćwiczenia w pisaniu wyrazów z literą ń – uczniowie pod kontrolą nauczyciela wpisują literę ń w odpowiednie okienka modelu wyrazu oraz podpisują obrazki wyrazami z ramki; 7. Układanie zadań do obrazków, zapisywanie czynności matematycznych w umowny sposób. Dzieci analizują sytuacje przedstawione na ilustracji w kartach pracy - s.31, układają do nich zadania i ustalają, w jaki sposób zostały zapisane wykonane czynności matematyczne. 8. Indywidualne wypełnianie zróżnicowanych pod względem stopnia trudności kolorowanek matematycznych. Uczniowie otrzymują dwa rodzaje zróżnicowanych kart pracy, indywidualnie wykonują obliczenia i starannie kolorują kolorowanki lub dodatkowo wycinają podpisy i dopasowują do obrazków. Dzieci, które pracują szybciej, mogą otrzymać zadanie dodatkowe o większym stopniu trudności. 9. Zabawa ruchowa „Słoń, żyrafa, małpa, palma, studnia” – obserwując dzieci nauczyciel w odpowiednim momencie proponuje znaną dzieciom zabawę „Słoń, żyrafa, małpa, palma, studnia” (Wszyscy stoją w kole. Prowadzący w środku wskazuje kogoś wołając „słoń” lub „żyrafa” czy „studnia”, „małpa”. Sąsiedzi też muszą zareagować odpowiednio w czasie liczonym przez prowadzącego (do 10 – b. szybko). Słoń - chwytam się za nos, druga ręka wędruje w powstałą dziurę z ręki i nosa udając trąbę, sąsiedzi przystawiają zwieszone dłonie do mojej głowy. Żyrafa – chwytam się za szyję, sąsiedzi przystawiają otwarte dłonie do mojej głowy (wersja druga – wstaję, a sąsiedzi kucają). Palma – podnoszę ręce do góry i składam dłonie, sąsiedzi podnoszą złączone ręce do góry i wyginają je na boki. Studnia – robię przed sobą koło z rąk, sąsiedzi w nie zaglądają. Małpa – drapię się po głowie i brzuchu, sąsiedzi łaskoczą mnie w boczki). 10. Wykonanie słonika – prezentu dla mamy – korzystając z wzoru przygotowanego przez nauczyciela i słownej instrukcji dzieci wykonują słonika z serwetek, krepy i bloku technicznego. 11. Praca domowa – uczniowie otrzymują karty ze zwierzętami, które należy wyciąć, przykleić w zeszycie, wraz z dopasowanymi do nich zdaniami. Dzieci otrzymują też zapisane w zeszycie litery i wyrazy i muszą dokończyć w liniaturze ich pisanie oraz pokolorować i wkleić obrazek z literą ń. 12. Podsumowanie pracy – uczniowie, zgłaszając się, odpowiadają na pytanie: „Co powiem rodzicom, kiedy zapytają, czego nauczyłem/am się dzisiaj w szkole?” Katarzyna Proch Wyświetleń: 4394
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |