AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Proch, 2014-04-07
Kościan

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć dla klasy I "Zwierzęta żyjące w ZOO - wprowadzenie litery ń na podstawie wyrazu "słoń" z wykorzystaniem cyklu "Wesoła szkoła i przyjaciele"

- n +



Scenariusz zajęć
klasa I


Temat bloku: Z wizytą w ZOO .
Temat dnia: Zwierzęta żyjące w ZOO .
Czas: 3 godziny dydaktyczne


Cele ogólne:
- wdrażanie dzieci do uważnego słuchania nauczyciela i wypowiedzi rówieśników;
- rozbudzanie zaciekawienia światem przyrody poprzez zabawy, zagadki i ilustracje, poszerzanie wiedzy przyrodniczej;
- zapoznanie ze sposobem zapisu spółgłoski miękkiej ń;
- wdrażanie do dbałości o kart pracy i wykonywanych prac;
- doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami związanymi z budową zdań i wyrazów;
- doskonalenie umiejętności zapisywania czynności matematycznych w sposób umowny;
- kształtowanie właściwej postawy wobec zwierząt w ZOO;
- wdrażanie do zgodnej zabawy i dbałości o wzajemne bezpieczeństwo;

Cele szczegółowe:

Uczeń:
- potrafi rozpoznawać i nazywać zwierzęta żyjące w ZOO;
- umie pisać literę ń i wyrazy z tą literą;
- dokonuje analizy i syntezy słuchowo - wzrokowej wyrazów;
- czyta tekst ze zrozumieniem;
- rozwiązuje zadania z treścią;
- dodaje i odejmuje w zakresie 10;
- rozumie sens istnienia ogrodów zoologicznych;
- z zaangażowaniem i uwagą uczestniczy w zabawach muzyczno - ruchowych;

Odniesienia do podstawy programowej:

Uczeń w klasie I:
1.1.a - obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi i chce zrozumieć, co przekazują; komunikuje w jasny sposób swoje spostrzeżenia, potrzeby, odczucia;
1.1.b - w kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy, mówi na temat, zadaje pytania
i odpowiada na pytania innych osób, dostosowuje ton głosu do sytuacji;
1.1.c – uczestniczy w rozmowie na tematy związane z życiem rodzinnym i szkolnym, także inspirowane literaturą;
1.2.b – zna litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty;
1.2.c – pisze proste, krótkie zdania: przepisuje, dba o estetykę i poprawność graficzną pisma;
1.2.d - posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, wyraz, zdanie;
1.2.f – korzysta z pakietów edukacyjnych (np. zeszytów ćwiczeń i innych pomocy dydaktycznych) pod kierunkiem nauczyciela;
7.2.a – sprawnie liczy obiekty, wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak; zapisuje liczby cyframi;
7.2.b – wyznacza sumy i różnice manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych;
7.2.d - zapisuje rozwiązania zadania z treścią przedstawionego słownie w konkretnej sytuacji, stosuje zapis cyfrowy i znaki działań;
6.1.a - rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrodniczych, jak park, las, pole uprawne, sad i ogród;
5.2. – współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych, grzecznie zwraca się do innych w szkole, w domu i na ulicy;
4.1. - wypowiada się w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni; posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego jak kształt, barwa, faktura;
10.1. – uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność fizyczną, zgodnie z regułami;


Metody pracy:

oparte na słowie: rozmowa nauczyciela z uczniami, rozwiązywanie zagadek, praca z tekstem

oparte na oglądzie: pokaz zdjęć zwierząt żyjących w ZOO, pokaz sposobu pisania litery, obserwacja sposobu wykonywania słonia dla mamy

oparte na działaniu: przyczepianie zdjęć i napisów do tablicy, czynnościowe wykonywanie działań matematycznych, uczestnictwo w zabawach ruchowych, wykonanie z krepy słonika dla mamy

Formy pracy:

zbiorowa, grupowa, indywidualna jednolita i zróżnicowana;

Środki dydaktyczne:
zagadki związane ze zwierzętami w ZOO, zdjęcia dzikich zwierząt w formacie A4, podpisy do zdjęć, monografia litery ń, multibook, laptop, rzutnik, odgłosy zwierząt z ZOO, podręcznik, karty pracy, karty do pracy indywidualnej, karta z wyprawki z zadaniem domowym, figurka zwierzęcia dla każdego dziecka, szablon głowy słonia, gotowy słonik – wzór;

Przebieg zajęć:

1. Część wstępna – wprowadzenie do tematu.
- każdy uczeń znalazł na swoim stoliku figurkę zwierzęcia, rozpoznaje wybrane zwierzę
i przedstawia się w pierwszej osobie, np.: dzisiaj jestem słoniem (lwem, żyrafą), ustalenie, gdzie możemy spotkać te wszystkie zwierzęta (ZOO);
- uczniowie rozwiązują zagadki i dobierają do rozwiązań właściwe zdjęcia oraz podpisy,
- uczniowie wspólnie z nauczycielem ustalają, jakie jeszcze zwierzęta możemy zobaczyć
w ZOO i odgadują, jakie zwierzęta wydają wysłuchane odgłosy; niektóre zwierzęta nauczyciel pokazuje na dużym ekranie, wykorzystując multibooka, laptop i rzutnik;

2. Zabawa śródlekcyjna „Wstań i ukłoń się, kiedy usłyszysz swoją nazwę”.
- nauczyciel czyta tekst o wizycie dzieci w ZOO (krótkie opowiadanie o zwierzętach improwizowane przez nauczyciela),
- uczniowie, kierując się figurką zwierzęcia, które otrzymali na początku, wstają i kłaniają się, kiedy usłyszą swoją nazwę;

3. Wprowadzenie głoski miękkiej ń na podstawie wyrazu słoń.
- wypowiedzi na temat zwierząt przedstawionych na ilustracji w podręczniku (P. s. 30,31);
- wskazanie zwierzęcia, którego nazwa kończy się na „ń”, podawanie innych wyrazów kończących się na „ń”, zawierających „ń” w śródgłosie;
- pokaz drukowanej litery „ń”, układanie modelu i schematu wyrazu „słoń”;

4. Nauka pisania litery „ń”, zwrócenie uwagi na miejsce znaku diakrytycznego w liniaturze

- pokaz pisania litery przez N. na tablicy,
- pisanie palcem w powietrzu,
- pisanie drugą stroną ołówka na ławce,
- pisanie po śladzie i samodzielnie w liniaturze (karty pracy s. 37)
- samodzielne pisanie w liniaturze wyrazów "słoń" i „koń”;

5. Ruchowa zabawa matematyczna „Słoniki”
Dzieci ustawiają się po kole i kolejno odliczają. Każde zapamiętuje swój numer. Nauczyciel wyznacza dziecko, które rozpoczyna zabawę. Wyznaczone dziecko, np. z numerem 5 robi „trąbę słonia”, numery 4 i 6 dorabiają „uszy” i mówi: „słonik numer 5 wywołuje słonika numer 15”; dzieci z numerami 14, 15 i 16 „robią” słonika;


6. Ćwiczenia w pisaniu wyrazów z literą ń – uczniowie pod kontrolą nauczyciela wpisują literę ń w odpowiednie okienka modelu wyrazu oraz podpisują obrazki wyrazami z ramki;


7. Układanie zadań do obrazków, zapisywanie czynności matematycznych w umowny sposób.
Dzieci analizują sytuacje przedstawione na ilustracji w kartach pracy - s.31, układają do nich zadania i ustalają, w jaki sposób zostały zapisane wykonane czynności matematyczne.

8. Indywidualne wypełnianie zróżnicowanych pod względem stopnia trudności kolorowanek matematycznych.
Uczniowie otrzymują dwa rodzaje zróżnicowanych kart pracy, indywidualnie wykonują obliczenia i starannie kolorują kolorowanki lub dodatkowo wycinają podpisy i dopasowują do obrazków. Dzieci, które pracują szybciej, mogą otrzymać zadanie dodatkowe o większym stopniu trudności.

9. Zabawa ruchowa „Słoń, żyrafa, małpa, palma, studnia” – obserwując dzieci nauczyciel w odpowiednim momencie proponuje znaną dzieciom zabawę „Słoń, żyrafa, małpa, palma, studnia” (Wszyscy stoją w kole. Prowadzący w środku wskazuje kogoś wołając „słoń” lub „żyrafa” czy „studnia”, „małpa”. Sąsiedzi też muszą zareagować odpowiednio w czasie liczonym przez prowadzącego (do 10 – b. szybko). Słoń - chwytam się za nos, druga ręka wędruje w powstałą dziurę z ręki i nosa udając trąbę, sąsiedzi przystawiają zwieszone dłonie do mojej głowy. Żyrafa – chwytam się za szyję, sąsiedzi przystawiają otwarte dłonie do mojej głowy (wersja druga – wstaję, a sąsiedzi kucają). Palma – podnoszę ręce do góry i składam dłonie, sąsiedzi podnoszą złączone ręce do góry i wyginają je na boki. Studnia – robię przed sobą koło z rąk, sąsiedzi w nie zaglądają. Małpa – drapię się po głowie i brzuchu, sąsiedzi łaskoczą mnie w boczki).

10. Wykonanie słonika – prezentu dla mamy – korzystając z wzoru przygotowanego przez nauczyciela i słownej instrukcji dzieci wykonują słonika z serwetek, krepy i bloku technicznego.

11. Praca domowa – uczniowie otrzymują karty ze zwierzętami, które należy wyciąć, przykleić w zeszycie, wraz z dopasowanymi do nich zdaniami.
Dzieci otrzymują też zapisane w zeszycie litery i wyrazy i muszą dokończyć w liniaturze ich pisanie oraz pokolorować i wkleić obrazek z literą ń.

12. Podsumowanie pracy – uczniowie, zgłaszając się, odpowiadają na pytanie: „Co powiem rodzicom, kiedy zapytają, czego nauczyłem/am się dzisiaj w szkole?”

Katarzyna Proch


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4394


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.