Katalog Jolanta Kubicka-Maculewicz, 2014-04-28 Srebrna Góra Pedagogika, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego na nauczyciela dyplomowanego (pedagog szkolny)PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA JOLANTA KUBICKA-MACULEWICZ PEDAGOG SZKOLNY SZKOŁA PODSTAWOWA W BUDZOWIE Z FILIĄ W PRZEDBOROWEJ Czas trwania stażu: 1wrzesień 2012 – 31 maj 2015 Cel: uzyskanie stopnia nauczyciela dyplomowanego I. Zadania związane z przygotowaniem wniosku o rozpoczęcie stażu: 1. Poznanie procedury awansu zawodowego • analiza przepisów prawa oświatowego dotycząca awansu zawodowego, zapoznanie się z komentarzami, opiniami ekspertów i przykładowymi wnioskami. • zapoznanie z materiałami dotyczącymi awansu zamieszczonymi na kuratoryjnych stronach internetowych 2. Wstępna ocena własnych możliwości i umiejętności • refleksja nad dotychczasowym przebiegiem własnej pracy, skompletowanie dokumentów, zdjęć, materiałów wykorzystywanych w dotychczasowej pracy • zbieranie informacji zwrotnych od współpracowników 3. Przypomnienie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły • analiza dokumentacji: Statutu Szkoły, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Programu Rozwoju Szkoły, Programu Profilaktyki oraz Programu Wychowawczego szkoły 4. Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju • opracowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju na podstawie własnej refleksji oraz dokumentacji II. Uzyskanie pozytywnych efektów pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły ( §8 ust.2 pkt. 1 Rozporządzenia ) 1. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w celu doskonalenia warsztatu i metod pracy: • udział w różnych formach wewnętrznego i zewnętrznego doskonalenia zawodowego (w radach i warsztatach szkoleniowych, kursach, konferencjach) • czynny udział w posiedzeniach zespołów tworzonych dla uczniów w celu planowania i koordynowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej • samokształcenie w różnych dziedzinach według potrzeb wynikających z pracy szkoły (szczególnie związanych z zagadnieniami diagnozy psychopedagogicznej w celu dokonania właściwej oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom w szkole) • wyposażenie biblioteczki pedagoga szkolnego 2. Aktywne uczestnictwo w pracach związanych z usprawnianiem pracy szkoły • współtworzenie i aktualizacja statutu szkoły • diagnoza problemów wychowawczych oraz potrzeb szkoły – ewaluacja programów wychowawczego i profilaktyki 3. Wspomaganie ucznia zdolnego i mającego trudności w nauce. • przygotowywanie informacji dla nauczycieli – wykazu uczniów, którzy powinni uczęszczać na poszczególne koła zainteresowań • opracowanie i wdrożenie szkolnego systemu wspierania uzdolnień • sprawowanie pieczy nad tematyczną gazetką szkolną, na łamach której uczniowie mieliby możliwość zaprezentowania swoich zainteresowań, hobby • zorganizowanie na terenie szkoły spotkań uczniów z ludźmi stanowiącymi wzorzec etyczny, przekazujących informację na temat swoich pasji i zainteresowań • przeprowadzenie pogadanek w klasach I-VI „Jak być dobrym uczniem?” na podstawie wywiadów z uczniami, którzy osiągają dobre wyniki w nauce • opieka nad uczniami mającymi trudności w nauce poprzez stałą współpracę z wychowawcami - udział w zebraniach zespołów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla tych uczniów III. Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej (§8 ust.2 pkt. 2 Rozporządzenia ) 1. Wykorzystanie sprzętu komputerowego, audiowizualnego i innych środków komunikacji w pracy z dziećmi: • wykorzystanie komputera do opracowania testów, scenariuszy zajęć, prezentacji komputerowych, materiałów dla uczniów i innych dokumentów według potrzeb. • stały kontakt z wychowawcami klas poprzez łącza internetowe - wysyłanie ważnych informacji (np. dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej) dla nauczycieli i wychowawców klas • gromadzenie kaset video, płyt CD, materiałów znalezionych w Intrenecie, multimediów w celu wzbogacania warsztatu pracy pedagoga • opracowanie konspektów zajęć z pedagogiem z wykorzystaniem metod audiowizualnych • publikacja w portalu internetowym planu rozwoju zawodowego • bieżące wykorzystywanie dziennika elektronicznego do monitoringu ocen i frekwencji uczniów 2. Wykorzystanie sprzętu komputerowego do tworzenia dokumentacji szkolnej i promocji szkoły: • redagowanie bieżącej dokumentacji szkolnej szczególnie związanej z realizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej a także: planu pracy, sprawozdań, ankiet i innych, w których będzie uczestniczyła nasza placówka • stworzenie komputerowej bazy danych uczniów korzystających z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (na bazie programu „Excel”) • korzystanie ze szkolnego dziennika elektronicznego w celu monitorowania sytuacji szkolnej uczniów: wyników nauczania i frekwencji • komunikacja i współpraca z rodzicami i innymi użytkownikami platformy edukacyjnej Fronter w celu tworzenia i wykorzystywania materiałów dydaktycznych • współtworzenie szkolnej strony internetowej – zbieranie i umieszczanie informacji na stronie szkoły IV. Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami ( §8 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia ) 1. Organizowanie form doskonalenia wewnątrzszkolnego: • prowadzenie zajęć WDN - przeprowadzenie rady szkoleniowej na temat indywidualizacji procesu nauczania; dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości uczniów i innych zgodnie z potrzebami szkoły • opracowanie i udostępnienie do wykorzystania w szkole materiałów edukacyjnych: np. wzorów KIPU, PDW, kart ewaluacji, testów, kart pracy, oraz innych materiałów potrzebnych w pracy szkoły (zgodnie z zasadami poszanowania praw autorskich) 2. Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami: • współpraca i wymiana doświadczeń z innymi pedagogami szkolnymi w ramach działającej przy PPP grupy wsparcia dla pedagogów i psychologów szkolnych • ścisła współpraca z wychowawcami klas oraz z psychologiem szkolnym w celu rozwiązania problemów szkolnych i domowych uczniów • koordynowanie działań zespołów powołanych dla uczniów wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej; V. § 8 ust.2 pkt 4 - Realizacja co najmniej trzech wybranych zadań. (pkt. 4a, 4e, 4c Rozporządzenia ) Zadanie 4a Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich: • opracowanie, wdrożenie i ewaluacja Szkolnego Systemu Reagowania i Przeciwdziałania Agresji i Przemocy • opracowanie, wdrożenie i ewaluacja programu własnego obejmującego pracę wychowawczą zgodnie z metodą tutoringu – prowadzenie zajęć tutoringu dla uczniów o niskiej motywacji do nauki oraz zaniżonej samoocenie • Zainicjowanie zmian w WSO w celu rozwinięcia motywacji uczniów - wprowadzenia nagród rzeczowych dla uczniów, którzy w danym roku szkolnym poczynili największe postępy w nauce. Nagroda obejmowałaby również uczniów mających słabe oceny końcoworoczne, ale pracowitych. Zadanie 4c Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. • pozyskanie z funduszu Gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych i profilaktyki pieniędzy na zakup pomocy dydaktycznych poszerzających ofertę psychoedukacyjną szkoły – materiałów profilaktycznych: pakietu filmowego „Lekcje Przestrogi 2” i Asertywność wykorzystujących bazę audiowizualną szkoły oraz kompletu plansz edukacyjnych „Agresji – stop” • współpraca z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną - wprowadzenie do szkoły programu profilaktycznego „Trzymaj formę” (jako wykonawca i koordynator programu) • ukończenie Kursu Kwalifikacyjnego z zakresu terapii pedagogicznej – prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z uczniami Zadanie 4e Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami. • współpraca z samorządem i władzami gminy – wspieranie działań profilaktycznych i edukacyjnych prowadzonych przez Gminę • współpraca z kuratorami Sądu Rodzinnego i Nieletnich – wspólne opracowywanie strategii działań wobec uczniów i ich rodzin będących pod opieką Sądu Rodzinnego • monitorowanie losów edukacyjnych byłych uczniów szkoły o specjalnych potrzebach edukacyjnych – utrzymywanie kontaktu z rodzicami oraz placówkami oświatowymi, do których uczęszczają ci uczniowie • współpraca z fundacją „Dzieci niczyje” – realizacja programu profilaktycznego – Dziecko w sieci (zajęcia e-learningowe dla dzieci) oraz cykli spotkań z uczniami na temat szukania pomocy w trudnych sytuacjach (telefon zaufania 116 111) • zorganizowanie prelekcji dla rodziców z przedstawicielami Policji, kuratorami sądowymi lub z pracownikami PPP w celu poszerzenia kompetencji wychowawczych rodziców • pomoc w pozyskiwaniu środków finansowych na dożywianie, wycieczki szkolne, zakup podręczników dla uczniów z rodzin w trudnej sytuacji finansowej; pomoc rodzinom dzieci niepełnosprawnych w uzyskaniu stypendium Urzędu Marszałkowskiego „Sprawny uczeń” VI. Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony ( § 8 ust. 2 pkt. 5 Rozporządzenia ) 1.Rozpoznawanie i rozwiązanie problemów wychowawczych • opis i analiza sytuacji szkolnej ucznia z trudnościami wychowawczymi – studium przypadku • opis i analiza sytuacji szkolnej ucznia z trudnościami w uczeniu się – studium przypadku • interwencje wychowawcze z uczniami sprawiającym problemy wychowawcze (przypadek wychowawczy). • rozmowy z rodzicami w celu uzyskania informacji o wpływie sytuacji rodzinnej na zachowanie ucznia • konsultacje z psychologiem szkolnym • praca korekcyjno-kompensacyjna z uczniem (przypadek edukacyjny). Plan rozwoju zawodowego jest otwarty i może ulec zmianom. Wyświetleń: 5208
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |