Katalog Joanna Zima, 2014-05-05 Liszki Wychowanie fizyczne, Konspekty Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista.Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista. Cel zajęć: 1. Uświadomienie uczniom, co znaczy dbać o zdrowie. 2. Umożliwienie dokonania samooceny dbałości o zdrowie zmian zachowań w kierunku prozdrowotnym. Oczekiwane efekty: Po zajęciach uczeń: • wyjaśnia, co znaczy dbać o zdrowie (wylicza grupy zachowań prozdrowotnych) • wie, jak często w swoim życiu podejmuje zachowania sprzyjające zdrowiu • umie stosować podstawowe zasady higieny • umie przeciwdziałać negatywnym dla zdrowia skutkom pracy , w tym pracy w pozycji siedzącej i przy komputerze • wie, co może zrobić aby lepiej dbać o swoje zdrowie Przebieg zajęć: 1. Rozumienie pojęcia ,,dbałości o zdrowie” a) Poproś uczniów, aby zastanowili się nad tym ,,co ludzie robią, aby dbać o swoje zdrowie’’. • praca indywidualna; każdy zapisuje 5 zachowań na osobnych kartkach • praca w grupach 4-5 osobowych: tworzenie wspólnej listy tych zachowań (grupy zachowań i poszczególne zachowania) • praca w całej grupie; uczniowie podają zachowania i zapisują je na tablicy • Podsumowanie pracy uczniów, uporządkowanie informacji na temat grup działań podejmowanych w celu utrzymania, poprawy i doskonalenia swojego zdrowia b) Miniwyklad Można wyróżnić dwie główne grupy działań: I. Podejmowanie celowych działań ukierunkowanych na zdrowie – pozytywnych, prozdrowotnych, sprzyjających zdrowiu, chroniących przed zagrożeniami lub służących przywróceniu zdrowia. Należą do nich: • zachowania związane głównie ze zdrowiem fizycznym, np. dbałość o ciało (pielęgnacja ciała) i najbliższe otoczenie, racjonalne żywienie, aktywność fizyczna, sen(odpowiedni czas jego trwania i jakość), odpoczynek • zachowania związane głównie ze zdrowiem psychospołecznym np. korzystanie i dawanie wsparcia społecznego, unikanie nadmiaru stresu, radzenie sobie z problemami i stresem. • zachowania prewencyjne – np. bezpieczne zachowania w życiu codziennym ( zwłaszcza w ruchu drogowym , w pracy), bezpieczne zachowania w życiu seksualnym, samokontrola zdrowia, i samobadanie, poddawanie się badaniom profilaktycznym • właściwe zachowanie w przypadku zachorowania ; zgłaszanie się do lekarza, przestrzeganie zaleceń lekarskich, leczenie i rekonwalescencja. II. Niepodejmowanie / eliminowanie zachowań zagrażających zdrowiu (np. niepalenie tytoniu, niespożywanie napojów alkoholowych, nieużywanie innych substancji psychoaktywnych, nienadużywanie leków itp. c) Prezentacja multimedialna na temat ; bezpiecznej aktywności i higieny osobistej. 2. Samoocena zachowań prozdrowotnych a)Zapytaj chętnych o refleksje wynikające z samooceny ich zachowań prozdrowotnych; 3. Chęci / możliwości zmiany zachowań w kierunku prozdrowotnym Zachęć wszystkich do rozważenia możliwości dokonania poprawy ich dbałości o zdrowie i zaplanowania działań w tym kierunku na działania krótko i długo terminowe. Wyświetleń: 1443
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |