![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Wawrzyniak, 2014-05-06 Wrocław Ogólne, Scenariusze Ćwiczenia kształcące funkcje percepcyjno-motoryczne oraz umiejętności matematyczne - dodawanie w zakresie 30.Agnieszka Wawrzyniak SCENARIUSZ ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH KLASA I GRUPA: 6 OSÓB CZAS PRACY: 60 minut TEMAT: Ćwiczenia kształcące funkcje percepcyjno-motoryczne oraz umiejętności matematyczne - dodawanie w zakresie 30. Założenia metodyczne: Cele: Ćwiczenie motoryki dużej Ćwiczenie percepcji i usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej Ćwiczenie koncentracji uwagi Rozwijanie umiejętności rachunkowych, doskonalenie umiejętności dodawania do 30 Integrowanie grupy Doskonalenie percepcji słuchowej Kształcenie pojęcie osi liczbowej Usprawnianie ręki (zapis działań, rysunek plastyczny) Pomoce: kartki, ołówki, liczmany (kasztany, orzechy, fasolki), karty pracy – liczby po śladzie, klocki z liczbami, kostki do gry, kredki, książeczki Systemu edukacyjnego PUS, karteczki z buźkami (J, L) Przebieg zajęć: FAZA ORGANIZACYJNO – MOBILIZUJĄCA 1. Powitanie grupy. 2. Uczestnicy stoją w szeregu, jedna osoba wychodzi na środek i staje tyłem do reszty. Niektóre dzieci wypowiadają słowa: dzień dobry. Dziecko odgaduje do kogo należy głos osoby, która się odezwała (rundka kilkakrotnie powtórzona). FAZA INTENSYWNEJ I EFEKTYWNEJ PRACY TERAPEUTYCZNEJ 1. Każde dziecko ma przyczepioną wizytówkę z liczbami od 0 – 6. Na ustalony dźwięk tamburyna łączą się w dowolne pary. Następnie dodają swoje liczby i podają sumę. 2. Żywa oś. Na podłodze leży taśma przypominają oś. Zadaniem dzieci jest takie ustawienie się na taśmie, by wszystkie liczby były w odpowiednim miejscu osi. 3. Uczestnicy siedzą w kręgu przy stoliku. Po kolei rzucają dwiema kostkami do gry. Podają sumę oczek. Następnie podają taką liczbę, która z sumą rzuconych oczek da sumę 30. wszystkie działania zapisują na kartkach. 4. Dzieci pracują dwójkami. Każda para otrzymuje liczmany (10 kasztanów, 10 fasolek, 10 żołędzi). Terapeuta zapisuje na tablicy różne działania np.: 9+10, 12+5, 20+8. Dzieci zapisują działania na kartkach, podają sumę. Następnie przygotowują zbiór z liczmanów, który stanowi sumę wykonanych obliczeń. 5. Dzieci liczą z ilu kasztanów, żołędzi i fasolek składa się ich zbiór. Działania rysują kredkami na kartkach. FAZA RELAKSACYJNO – ODPRĘŻAJĄCA 1. Zabawa: Matematyczna wieża. Dzieci indywidualnie budują z klocków, na których umieszczone są różne liczby, wieżę. Sumują liczby ze wszystkich klocków, z których udało się ułożyć wieżę. Działanie i wynik zapisują na kartce. 2. Uczestnicy stoją w kole. Dziecko trzymające piłeczkę mówi: jestem 10 a ty jesteś liczbą o 12 większą i rzuca piłeczkę do kolegi. Ten podaje sumę i powtarza polecenie. FAZA PODSUMOWUJĄCO – UTRWALAJĄCA 1. Uczestnicy wykonują działania matematyczne i układają klocki w zestawie PUS zgodnie z instrukcją w książeczkach. 2. Każde dziecko układa zdanie ze słowem: lubię… 3. Na z kończenie dzieci podnoszą karteczki z buźkami – uśmiechniętej albo smutnej w zależności od tego czy zajęcia się podobały. Wyświetleń: 1002
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |