Katalog Łukasz Włodarczyk, 2014-05-06 Głowno Język niemiecki, Plany rozwoju zawodowego PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGOPlan rozwoju zawodowego Łukasza Włodarczyka nauczyciela języka niemieckiego w Zespole Szkół Nr 1 im. prof. R. A. Cebertowicza ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy (1.09.2011-31.05.2014) Plan rozwoju zawodowego ma w swym założeniu stanowić kontynuację realizowanych wcześniej zadań dydaktyczno-wychowawczych, a zarazem podstawę do podejmowania nowych działań w ramach pełnionych obowiązków zawodowych. Cel główny stażu zawodowego: uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego Cele szczegółowe realizowanego stażu: pogłębienie własnej wiedzy i umiejętności zawodowych podjęcie zadań mających na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy rozwijanie i doskonalenie umiejętności uczniów oraz podejmowanie działań wspierających ich cele uczestnictwo w realizacji zadań wykraczających poza wykonywane obowiązki służbowe uczestnictwo w różnych formach doskonalenia, służącym własnemu rozwojowi oraz wspieraniu dynamicznego rozwoju szkoły opracowanie i wdrażanie przedsięwzięć i programów w ramach doskonalenia własnego warsztatu pracy i podnoszenia jakości pracy szkoły, również przy wykorzystaniu technologii komputerowej rozwijanie umiejętności dzielenia się swoją wiedzą ZADANIA ORGANIZACYJNE ZADANIA DO WYKONANIA FORMY REALIZACJI TERMIN 1. Przypomnienie procedury awansu zawodowego zapoznanie się ze stosownymi przepisami prawa oświatowego dotyczącymi awansu zawodowego nauczycieli udział w szkoleniach dotyczących awansu zawodowego śledzenie aktów prawnych wprowadzających zmiany w procedurze uzyskiwania awansu zawodowego 09.2011 na bieżąco 2. Analiza zasad funkcjonowania i organizacji szkoły systematyczne analizowanie dokumentacji szkolnej zapoznawanie się na początku każdego roku szkolnego z dokumentami organizującymi pracę placówki: Statutem Szkoły; Programem Wychowawczym Szkoły; Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania; Programem Rozwoju Szkoły; Szkolnym Programem Profilaktyki, wraz z kolejnymi zmianami wprowadzanymi w tych dokumentach okres stażu 3. Opracowanie planu rozwoju zawodowego złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu uzyskanie akceptacji projektu planu rozwoju zawodowego 09.2011 4. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego gromadzenie dokumentów i materiałów potwierdzających realizację planu rozwoju zawodowego, mających znaczenie dla podsumowania dotychczasowej pracy zgodnie z terminami w ciągu stażu 5. Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego przeprowadzenie analizy własnych dokonań przygotowanie sprawozdania z realizacji zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego uzyskanie oceny dorobku zawodowego 05./06.2014 § 8 ust. 2 pkt. l Uzyskanie pozytywnych efektów pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienia jakości pracy szkoły ZADANIA DO WYKONANIA FORMY REALIZACJI TERMIN 1. Zdefiniowanie potrzeb własnego rozwoju Przeprowadzenie analizy własnej pracy przeprowadzanie przez dyrektora szkoły hospitacji zajęć lekcyjnych dokonywanie ewaluacja i samooceny hospitowanych zajęć przeprowadzanie analizy własnych osiągnięć okres stażu 2. Wspieranie własnego rozwoju zawodowego poprzez samokształcenie oraz aktywne uczestnictwo w szkoleniach WDN przygotowanie i przeprowadzenie szkoleniowych Rad Pedagogicznych obserwowanie zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli aktywny udział w kursach, warsztatach i szkoleniach organizowanych w ramach WDN samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej zgodnie z harmonogramem posiedzeń RP i planem WDN 3. Poszerzanie wiedzy i umiejętności dydaktycznych z zakresu nauczanego przedmiotu w ramach uczestnictwa w instytucjonalnych formach doskonalenia zawodowego udział w konferencjach metodycznych, szkoleniach i warsztatach organizowanych przez ośrodki doskonalenia nauczycieli, metodyków i wydawnictwa edukacyjne według oferty 4. Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań aktywny udział w pracach: komisji maturalnych Zespołu Wychowawców Klasowych Zespołu Przedmiotów Ogólnokształcących Zespołu ds. Promocji Szkoły zespołu ewaluacyjnego według potrzeb 5. Wspomaganie ucznia zdolnego i mającego trudności w nauce sprawowanie opieki nad uczniami przygotowującymi się do egzaminu maturalnego z języka niemieckiego różnicowanie poziomu trudności zadań wykonywanych przez uczniów podczas prowadzonych pozalekcyjnych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych wspieranie indywidualnych lub zbiorowych prac wykonywanych przez uczniów zachęcanie uczniów do podejmowania nowych wyzwań cały okres stażu 6. Doskonalenie kryteriów oceniania i wymagań edukacyjnych z języka niemieckiego pogłębianie własnej wiedzy na temat sposobów oceniania osiągnięć ucznia opracowywanie i weryfikowanie planów wynikowych oraz PSO dla klas licealnych i technikum zgodnych z WSO i dostosowanych do możliwości uczniów cały okres stażu 7. Organizowanie i doskonalenie własnego warsztatu pracy wykorzystanie publikacji z Internetu do aktualizowania wiedzy związanej z problematyką oświatową i wyszukiwanie w zasobach sieciowych ciekawych materiałów na zajęcia omawianie ukazujących się pozycji w ramach prac zespołu przedmiotowego pogłębianie wiedzy przedmiotowo – metodycznej i pedagogicznej poprzez zapoznawanie się z księgozbiorem fachowym biblioteki szkolnej i pedagogicznej oraz z nowymi pozycjami książkowymi ukazującymi się na rynku wydawniczym na bieżąco 8. Powiększanie i wzbogacanie zasobów edukacyjnych szkoły poszerzanie bazy dydaktycznej szkoły poprzez przekazywanie do biblioteki szkolnej scenariuszy lekcji wychowawczych dotyczących współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych, a także opracowanych referatów z zakresu psychologii, pedagogiki i metodyki gromadzenie ciekawych materiałów w formie elektronicznej pozyskiwanie nowych pomocy w ramach współpracy z wydawnictwami edukacyjnymi na bieżąco 9. Wzbogacenie metod i form pracy dydaktycznej i wychowawczej poszukiwanie i wykorzystywanie nowych metod aktywizujących uczniów w procesie edukacyjnym urozmaicanie i uatrakcyjnianie zajęć lekcyjnych poprzez wykorzystywanie materiałów autentycznych cały okres stażu 10. Uczestniczenie w pracach związanych z podnoszeniem jakości pracy szkoły analizowanie przepisów prawa oświatowego związanych z funkcjonowaniem szkoły współtworzenie dokumentacji szkolnej udział w pracach zespołu ewaluacyjnego w szkole okres stażu 11. Podejmowanie współpracy z rodzicami w celu uzyskiwania lepszych efektów w pracy opiekuńczo-wychowawczej udział rodziców w zebraniach prowadzenie rozmów z rodzicami na temat postępów ich dzieci w nauce wdrażanie rodziców do współtworzenia uroczystości klasowych i szkolnych organizowanie dla rodziców spotkań z wybranymi specjalistami z zakresu psychologii i pedagogiki okres stażu § 8 ust. 2 pkt. 2 Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej ZADANIA DO WYKONANIA FORMY REALIZACJI TERMIN 1. Podnoszenie umiejętności korzystania z technologii informacyjnej i komputerowej poznawanie i wykorzystywanie nowych aplikacji usprawniających pracę dydaktyczno-wychowawczą udział w kursach i szkoleniach samodzielne studiowanie literatury fachowej na bieżąco 2. Posługiwanie się technologią komputerową w pracy pedagogicznej sporządzanie przy pomocy technologii komputerowej testów, prac klasowych, sprawdzianów oraz materiałów dodatkowych uatrakcyjniających zajęcia lekcyjne opracowywanie dokumentów szkolnych (plany wynikowe, rozkłady materiału, plany wychowawcze) korzystanie z e-dziennika do wystawiania ocen semestralnych i rocznych oraz w kontaktach z uczniami i rodzicami uzyskiwanie z e-dziennika danych statystycznych o klasie prowadzenie według potrzeb zajęć z wykorzystaniem tablicy interaktywnej oraz sali komputerowej wdrażanie uczniów do korzystania z zasobów Internetu w nauce języka niemieckiego korzystanie na zajęciach z komputerowych programów edukacyjnych (np. multibooki), słowników internetowych oraz materiałów autentycznych pochodzących z Internetu cały okres stażu 3. Wykorzystywanie sieci internetowej do doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela wykorzystywanie zasobów internetowych portali edukacyjnych w celu zdobycia potrzebnej w pracy wiedzy psychologicznej, pedagogicznej i dydaktycznej wymiana doświadczeń na internetowych forach edukacyjnych opracowywanie własnych materiałów edukacyjnych i ich publikowanie na stronach internetowych. śledzenie zmian w przepisach prawa oświatowego według potrzeb § 8 ust. 2 pkt. 3 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów, kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć ZADANIA DO WYKONANIA FORMY REALIZACJI TERMIN 1. Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem prowadzenie zajęć otwartych dla zainteresowanych nauczycieli przeprowadzanie szkoleń dla członków Rady Pedagogicznej w ramach WDN sporządzanie materiałów o treści dydaktyczno-wychowawczej (metodycznej) i przekazywanie ich do biblioteki szkolnej w celu wykorzystania ich przez osoby zainteresowane udostępnianie materiałów uzyskanych w wyniku uczestnictwa w różnych formach doskonalenia zawodowego. aktywna udział w pracach Zespołu Wychowawców Klasowych oraz Zespołu Przedmiotów Ogólnokształcących cały okres stażu zgodnie z harmonogramem WDN 2. Upowszechnianie własnych doświadczeń, metod i form pracy przygotowanie artykułów i materiałów do publikacji na stronie internetowej opublikowanie w edukacyjnym portalu internetowym planu rozwoju zawodowego okres stażu 3. Wspomaganie działań zespołu zajmującego się badaniem jakości pracy szkoły aktywny udział w pracach zespołu ewaluacyjnego współtworzenie i przekazanie do dalszej analizy wyników ewaluacji ujętych w formie raportu, pomocnego w badaniu jakości pracy szkoły i wyciąganiu odpowiednich wniosków na przyszłość okres stażu § 8 ust. 2 pkt. 4 lit. a Opracowanie i wdrażanie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich ZADANIA DO WYKONANIA FORMY REALIZACJI TERMIN 1. Opracowanie i wdrożenie programu wychowawczego dla klasy wychowawczej opracowanie i weryfikacja szczegółowego harmonogramu działań wychowawczych oraz tematyki zagadnień na kolejne spotkania z klasą wychowawczą w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy w zależności od zapotrzebowania, zainteresowań uczniów lub ewentualnych problemów wychowawczych 09.2011-05.2013 2. Organizowanie zajęć psycho-edukacyjnych dla rodziców prezentowanie podczas spotkań z rodzicami referatów na temat uzależnień, wandalizmu, przemocy wśród młodzieży i innych tematów związanych z problematyką społeczną okres stażu § 8 ust. 2 pkt. 4 lit. c Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych ZADANIA DO WYKONANIA FORMY REALIZACJI TERMIN 1. Rozwijanie zainteresowań i twórczej działalności młodzieży propagowanie podczas lekcji wychowawczych ciekawych form spędzania czasu wolnego budzenie wśród uczniów zdrowej rywalizacji wdrażanie uczniów do wykonywania plansz gramatyczno-leksykalnych do nauki języka niemieckiego cały okres stażu 2. Integracja zespołów klasowych Wyrównywanie deficytów środowiskowych organizowanie wycieczek, wyjazdów do kina, teatru, muzeów i innych instytucji organizowanie uroczystości klasowych (Andrzejki, Mikołajki, Wigilia) cały okres stażu 3. Podejmowanie działań na rzecz popularyzacji języka niemieckiego prowadzenie zajęć fakultatywnych dla zainteresowanych uczniów wdrażanie uczniów do aktywnego posługiwania się językiem niemieckim we współczesnych realiach dzięki wykorzystywaniu materiałów autentycznych uzyskiwanych drogą elektroniczną cały okres stażu 4. Organizowanie dodatkowych zajęć przygotowujących uczniów do zdawania matury z języka niemieckiego prowadzenie bezpłatnych zajęć pozalekcyjnych mających na celu rozwijanie sprawności językowych wśród uczniów deklarujących chęć zdawania języka niemieckiego podczas egzaminu maturalnego wykorzystywanie podczas zajęć materiałów dydaktycznych dedykowanych efektywnemu przygotowaniu do egzaminu maturalnego z języka niemieckiego cały okres stażu 5. Rozpoznanie sytuacji rodzinnej i środowiskowej uczniów diagnozowanie sytuacji i środowiska uczniów nawiązanie aktywnej współpracy z rodzicami lub prawnymi opiekunami przeprowadzanie podczas spotkań z rodzicami zajęć psycho-edukacyjnych ułatwiających współpracę na linii nauczyciel - rodzic - uczeń podejmowanie współpracy z pedagogiem szkolnym zgodnie z harmonogramem spotkań z rodzicami 6. Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspakajania potrzeb wychowawczych uczniów systematyczna lektura czasopism pedagogicznych oraz literatury fachowej sporządzanie planu pracy wychowawcy klasy i jego ewaluacja podejmowanie aktywnej współpracy z pedagogiem szkolnym na bieżąco. według potrzeb § 8 ust. 2 pkt. 4 lit. e Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami ZADANIA DO WYKONANIA FORMY REALIZACJI TERMIN 1. Współorganizowanie apeli i uroczystości szkolnych Dbanie o poszanowanie tradycji i ceremoniału szkolnego aktywny udział w różnych imprezach okolicznościowych organizowanych na terenie szkoły podjęcie współpracy z innymi nauczycielami języków obcych w organizacji w szkole „Dnia Języków Obcych” według harmonogramu okres stażu 2. Aktywny udział w promocji szkoły branie udziału w spotkaniach z gimnazjalistami podczas „Dni Otwartych Drzwi Szkoły” aktywne reprezentowanie szkoły w akcjach promocyjnych organizowanych poza terenem szkoły (prezentacje naszej szkoły przeprowadzane w szkołach gimnazjalnych) uczestniczenie w pracach Zespołu ds. Promocji Szkoły okres stażu 3. Współpraca z pedagogiem szkolnym, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i Służbą Zdrowia organizowanie pomocy dla uczniów z problemami rozwojowymi, zdrowotnymi lub środowiskowymi przy wsparciu pedagoga szkolnego i pielęgniarki szkolnej organizowanie warsztatów prowadzonych przez psychologa z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej według potrzeb 5. Współpraca z Radą Rodziców i Samorządem Szkolnym branie udziału w imprezach organizowanych przez Samorząd Szkolny kontaktowanie się z przedstawicielami Rady Rodziców w sprawach wychowawczych i organizacyjnych cały okres stażu § 8 ust. 2 pkt. 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły ZADANIA DO WYKONANIA FORMY REALIZACJI TERMIN 1. Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych lub wychowawczych obserwowanie uczniów i ich zachowania w czasie zajęć lekcyjnych obserwowanie uczniów w sytuacjach pozaszkolnych, np. podczas wycieczek opracowanie opisu i analizy przypadku okres stażu 2.Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela-wychowawcy uwzględnianie w pracy specyficznych warunków środowiskowych uczniów poprzez indywidualne kontakty z rodzicami i uczniami podejmowanie stałej współpracy z pedagogiem szkolnym i innymi nauczycielami podejmowanie współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną cały okres stażu Po odbyciu stażu zostanie opracowane sprawozdanie końcowe z opisem jego przebiegu i uzyskanymi wynikami. Sprawozdanie będzie przedłożone Dyrektorowi Zespołu Szkół Nr 1 w Głownie do oceny po zakończeniu stażu. Plan rozwoju zawodowego ma charakter otwarty i może być modyfikowany w trakcie trwania stażu ze względu na inne zadania mogące się pojawić w tym czasie oraz na zmiany w prawie oświatowym. Wyświetleń: 746
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |