Katalog Anna Karczewska, 2014-05-09 Toruń Lekcja wychowawcza, Różne Program podnoszenia frekwencji w klasie III LOPROGRAM PODNOSZENIA FREKWENCJI NA ZAJĘCIACH W KLASIE III AL Wagary w szkole to częste zjawisko, które jest przyczyną niepowodzeń uczniów w szkole. Program ten powstał w celu udzielenia pomocy uczniom wykazującym się dużą liczbą godzin nieusprawiedliwionych w szkole. Aby skutecznie zmniejszyć poziom absencji ucznia w szkole starałam się poznać przyczyny wagarowania uczniów i przeanalizować z uczniami przyczyny niskiej frekwencji na zajęciach. 1. Przyczyny wagarowania: patologie w domu rodzinnym – alkoholizm, narkomania, agresja, przemoc, konflikty z rodzicami – wagary jako chęć zwrócenia uwagi na dziecko przynależność do subkultur młodzieżowych, podejmowanie przez rodziców uczniów, pracy poza granicami kraju – długotrwała nieobecność ojca lub matki w domu! trudności adaptacyjne do nowych warunków środowiskowych szkoły średniej poszukiwanie zabawy, beztroska, lenistwo, dążność do wyrwania się spod kontroli dorosłych choroby przewlekłe rodziców sytuacja społeczno-ekonomiczne rodziny, poziom kulturalny i atmosfera wychowania w domu, poziom umysłowy dziecka, lęk i obawa przed szkołą nieumiejętność radzenia sobie z niepowodzeniami, 2. Skutki absencji ucznia w szkole mogą być następujące: niepowodzenia w szkole brak integracji z rówieśnikami, nieumiejętność odnalezienia siebie w społeczności szkolnej, słabe wyniki w nauce, drugoroczność, nabycie niepożądanych cechy charakteru – nieodpowiedzialność, nieobowiązkowość, niesystematyczność, brak szacunku dla pracy własnej i cudzej, konflikty z prawem, depresje i próby samobójcze, CELE PROGRAMU Cele ogólne: 1. Poprawa frekwencji za zajęciach lekcyjnych . 2. Zapobieganie powstawaniu niepowodzeń szkolnych, trudności w nauce. 3. Poznanie czynników wpływających na niską frekwencję uczniów. 4. Zaprezentowanie uczniom i rodzicom procedury postępowania z uczniem wagarującym. 5. Rozwijanie u uczniów prawidłowych zachowań, postawy i szacunku do całej społeczności szkolnej. 6. Wzmocnienie pożądanych zachowań, zmniejszenie skali destruktywnych zachowań. 7. Kształtowanie prawidłowych wzorców osobowości. Cele szczegółowe: 1. W szkole istnieje jednolity , spójny system usprawiedliwień. 2. W szkole monitorowana jest frekwencja ucznia(raz w miesiącu). 3. Uczniowie znają korzyści płynące z wypełniania obowiązku szkolnego. 4. Uczniowie , rodzice i nauczyciele znają system usprawiedliwień. 5. Szkoła jest miejscem bezpiecznym, uczniowie otoczeni są opieką. 6. Szkoła i rodzice określają uczniom jasne granice (określenie co jest dopuszczalne, a co nie). 7. Szkoła pomaga uczniom w rozwoju poczucia własnej wartości oraz wspólnoty szkolnej. 8. Szkoła stwarza warunki do wymiany opinii na temat polityki dyscyplinarnej pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami. CEL NADRZĘDNY: Podniesienie frekwencji na zajęciach w klasie III w roku szkolnym 2013/2014. Zadania szczegółowe Formy działania Terminy realizacji 1. Doskonalenie własnej pracy w celu podniesienia skuteczności wychowawczej Udział w szkoleniu dotyczącym przyczyn absencji uczniów na zajęciach i skutecznego rozliczania frekwencji. Poszerzenie wiedzy związanej z e skutecznym rozliczaniem frekwencji Literatura” Nowa szkoła”, Człowiek jako wychowawca i nauczyciel” Z. Włodarczyk „ Stosowana psychologia wychowawcza” M.H. Dembo. WsiP W-wa, 1997r. I semestr 2013/2014 Na bieżąco 2. Pozyskanie informacji od uczniów na temat sytuacji rodzinnej, przyczyn wagarowania, przygotowanie tematów na godziny wychowawcze. Przypomnienie uczniom szkolnego regulaminu usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach szkolnych Ankieta i opracowanie wniosków z ankietowania.”Przyczyny niskiej frekwencji” Opracowanie i zawarcie kontraktu z uczniami o najniższej frekwencji . Realizacja zagadnień z tematyki prozdrowotnej i wychowawczej Zdrowotne i społeczne skutki uzależnień, wulgaryzacja języka, dojrzałość do małżeństwa, ryzyko uzależnienia od komputera. Życiowe cele- wybór zawodu. Październik 2013 Wrzesień 2013 Na bieżąco 3. Nawiązanie bliższej współpracy z rodzicami uczniów o niskiej frekwencji na zajęciach i słabych wynikach w nauce. Przedstawienie programu poprawy frekwencji, zapoznanie rodziców ze szkolnym regulaminem usprawiedliwiania nieobecności uczniów na zajęciach szkolnych, wdrożenia kart spotkań indywidualnych z rodzicami. Ustalenie terminów konsultacji w szkole i telefonicznych. Zobowiązanie do systematycznego przeglądania zeszytu korespondencji wychowawcy z rodzicami oraz monitorowania wyników w nauce. Zobowiązanie rodziców i uczniów do bezwzględnego stosowania zapisów w regulaminie usprawiedliwiania nieobecności. Wrzesień 2013 Na bieżąco 4. Współpraca z pedagogiem szkolnym oraz innymi nauczycielami uczącymi w klasie III AL. Zgłaszanie do pedagoga uczniów z niską frekwencją w celu przeprowadzenia rozmowy na temat przyczyn wagarowania i w razie potrzeby podpisaniu kontraktu. Przypominanie nauczycielom o bieżącym informowaniu wychowawcy o nieobecności na lekcjach( szczególnie na pojedynczych godzinach). Skrupulatne sprawdzanie obecności uczniów na zajęciach. Na bieżąco 5. Systematyczne rozliczanie frekwencji Na każdej godzinie wychowawczej Ustalenie i ścisłe egzekwowanie terminów dostarczania usprawiedliwień Egzekwowanie telefonicznych potwierdzeń zwolnień wpisywanych w zeszycie korespondencji Wyciąganie konsekwencji z niedopełniania obowiązku szkolnego zgodnie ze szkolnym regulaminem usprawiedliwiania niobecności. Na bieżąco 6. Systematyczne monitorowanie frekwencji Przedstawianie wyników frekwencji na ostatniej godzinie wychowawczej w miesiącu. Kontakty telefoniczne lub indywidualne z rodzicami uczniów wagarujących. Pod koniec miesiąca 7. Ocenianie zachowania pod kontem frekwencji Informowanie uczniów i ich rodziców o zagrożeniu obniżenie oceny z zachowania z przyczyn niskiej frekwencji. Miesiąc przed Radą klasyfikacyjną 8. Ewaluacja z realizacji programu. Opracowanie i przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej Ostatnie spotkanie z rodzicami Toruń, dn.12.09.2013r. Wychowawca: Anna Karczewska Wyświetleń: 482
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |