![]() |
![]() |
Katalog Maciej Bielawa, 2014-05-19 Nowy Tomyśl Adam Polański Wychowanie fizyczne, Projekty edukacyjne "Program szkolenia - Czy potrafisz ratować życie"PROGRAM SZKOLENIA Z ZASAD UDZIELENIA PIERWSZEJ POMOCY DLA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W NOWYM TOMYŚLU I CZĘŚĆ TEORETYCZNA 1.TEMAT: Zasady zachowania się i udzielania pierwszej pomocy w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia. 2.CELE OGÓLNE SZKOLENIA: -Zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa ratownika. -Przekazanie umiejętności wzywania fachowych służb ratowniczych. -Zapoznanie z algorytmami ratowniczymi stosowanymi w niektórych, najczęściej spotykanych przypadkach. -Uświadomienie uczniom korzyści płynących z posiadania umiejętności udzielenia pierwszej pomocy. 3.CELE SZCZEGÓŁOWE SZKOLENIA: -Uczeń powinien znać zasady przekazywania informacji fachowym służbą ratunkowym na temat wypadku. -Uczeń powinien znać podstawowe zasady ratownictwa. -Uczeń powinien rozumieć znaczenie szybkiego powiadomienia profesjonalnych służb ratowniczych. -Uczeń powinien znać numery telefonów do Pogotowia, Straży Pożarnej, Policji i Centrum powiadomienia ratowniczego. 4.ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE: -Szkolenie będzie przeznaczone dla uczniów klas IV – VI. -Miejscem spotkania będzie hala sportowa naszej szkoły. -Czas trwania pierwszej części wyniesie 45 minut. 5.PRZEBIEG SZKOLENIA: -Zajęcia rozpoczynamy od powitania uczniów i przedstawienia celów ogólnych i szczegółowych. -Następnie przedstawienie przybyłych gości, którymi będą przedstawiciele straży pożarnej, pogotowia ratunkowego i policji. -Każdy z gości przedstawi specyfikę swojego zawodu a w szczególności jeśli chodzi o działania jakie są podejmowane przez daną służbę w razie wypadku. -Uczniowie otrzymują najważniejsze informację jakie powinni wykorzystać w razie wypadku, w którym mamy stan zagrożenia zdrowia lub życia poszkodowanego. -Po tych informacjach uczniowie będą mogli zadać pytania przedstawicielom profesjonalnych służb ratunkowych. -Podziękowania przybyłym gościom, zaproszenie uczniów na II część szkolenia z zasad udzielenia pierwszej pomocy i pożegnanie. II CZĘŚĆ PRAKTYCZNA 1.TEMAT: Zasady zachowania się i udzielania pierwszej pomocy w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia. 2.CELE OGÓLNE SZKOLENIA: -Przekazanie praktycznych umiejętności udzielania pierwszej pomocy w najczęściej spotykanych przypadkach dla uczniów klas IV. -Pogłębianie i utrwalanie wiedzy z zakresu zasad udzielania pierwszej pomocy dla uczniów klas V – VI. -Uświadomienie korzyści płynących z posiadania umiejętności udzielenia pierwszej pomocy. 3.CELE SZCZEGÓŁOWE SZKOLENIA: -Uczeń powinien znać zasady poprawnego wykonania reanimacji (resuscytacja). -Uczeń powinien znać i potrafić zastosować schemat postępowania w przypadku: zatrzymania krążenia, utraty przytomności, zasłabnięcia, zranień, złamań i krwotoków. -Uczeń powinien poprawnie ułożyć nieprzytomnego w pozycji bezpiecznej (bocznej, ustalonej). -Uczeń powinien odróżniać i umieć posługiwać się podstawowymi środkami opatrunkowymi. -Uczeń powinien znać i umieć zastosować sposoby unieruchomień improwizowanych. 4.ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE: -Szkolenie będzie przeznaczone dla uczniów klas IV – VI. -Miejscem spotkania będzie hala sportowa naszej szkoły. -Czas trwania pierwszej części wyniesie 45 minut. 5.PRZEBIEG SZKOLENIA: -Zajęcia rozpoczynamy od powitania uczniów i przedstawienia celów ogólnych i szczegółowych. -Następnie podzielenie uczestników na 4 równe grupy i przejście do praktycznych ćwiczeń: • I GRUPA – RESUSTYTACJA Prowadzący instruktor wyjaśnia pojęcie resuscytacji i pokazuje grupie jak ocenić stan poszkodowanego, a następnie dokonuje pokazu w jaki sposób przywracamy oddech i krążenie w sytuacji obecności jednego i dwóch ratowników. Po zakończeniu pokazu grupa dzieli się na zespoły 2 – 3 osobowe, które pod okiem instruktora ćwiczą wykonywanie czynności ratowniczych. • II GRUPA – POZYCJA BOCZNA USTALONA Prowadzący instruktor pokazuje grupie jak ocenić stan poszkodowanego oraz dokonuje pokazu prawidłowego ułożenia poszkodowanej osoby w pozycji bocznej ustalonej. Instruktor w trakcie pokazu wyjaśnia znaczenie takiego ułożenia ciała, które ma istotne znaczenie dla zachowania podstawowych czynności życiowych – jak oddechu, udrożnienia dróg oddechowych i krążenia. . Po zakończeniu pokazu grupa dzieli się na zespoły 2 – 3 osobowe, które pod okiem instruktora ćwiczą ułożenie ciała poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej. • III GRUPA – BANDAŻOWANIE Prowadzący instruktor omawia jak powinna wyglądać kompletna apteczka. Następnie pokazuje jak dokonujemy oceny stanu poszkodowanego – sprawdzanie tętna, oddechu i czy poszkodowany jest przytomny. Po tym prowadzący udziela wskazówek na temat zasad bandażowania różnych części ciała. Po zakończeniu pokazu grupa dzieli się na zespoły 2 – 3 osobowe, które pod okiem instruktora ćwiczą bandażowanie. • IV GRUPA – WZYWANIE POMOCY Prowadzący instruktor wyjaśnia jak ocenić stan poszkodowanego czyli sprawdzanie tętna i oddechu oraz czy poszkodowany jest przytomny. Następnie grupę dzielimy na zespoły, które pod okiem instruktora ćwiczą tą umiejętność. Następnie grupa ćwiczy wzywanie pogotowia ratunkowego przez telefon z dokładnym opisem wypadku i podaniem najbardziej istotnych informacji. Na koniec uczniowie poinformowani zostają o teście z wiedzy o zasadach udzielania pierwszej pomocy, który każdy z nich ma obowiązek wykonać po przez platformę uczniowską Librus. Po tym nastąpi podziękowanie i zakończenie szkolenia z zasada udzielania pierwszej pomocy. Wyświetleń: 493
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |