Katalog Sylwia Buczek, 2014-05-19 Siedlce Różne, Scenariusze Stymulacja przedsionkowo-proprioceptywna, dotykowa, usprawnianie reakcji równoważnych, przeciwdziałanie sile grawitacji, stymulacja słuchowaSCENARIUSZ ZAJĘĆ TERAPEUTYCZNYCH Z INTEGRACJI SENSORYCZNEJ Cele: - Poprawa działania systemu przedsionkowego, proprioceptywnego i dotykowego - Wzmacnianie antygrawitacyjnego wyprostu i zgięcia. - Ćwiczenie obustronnej koordynacji ruchowej. - Usprawnianie planowania motorycznego. - Rozwijanie reakcji równoważnych. - Rozwijanie ogólnej koordynacji ruchowej. - Ćwiczenie małej motoryki. - Kształtowanie schematu ciała. - Wydłużanie fazy wydechowej - Ćwiczenie uwagi słuchowej - Ćwiczenie słuchu fonemowego - Rozwijanie słownictwa Przebieg zajęć. 1. Ćwiczenie w hamaku na jednym zaczepie z użyciem liny. • uczeń leży na brzuchu i zbiera spinacze, a następnie zaczepia je na linę. Stymulacja systemu przedsionkowego, planowania ruchu, wzmacnianie napięcia mięśniowego, antygrawitacyjnego wyprostu, poprawa działania systemu proprioceptywnego, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, utrwalanie znajomości stron ciała, wzmacnianie mięśni dłoni i palców. 2. Toczenie się połączone z ćwiczeniami oddechowymi • turlanie się po materacu i zakładanie „ringa” trzymanego oburącz na pachołek. • turlanie się po materacu w beczce i zakładanie „ringa” trzymanego oburącz na pachołek, w połowie drogi zatrzymujemy się w pozycji na brzuchu i dmuchamy piłeczkę do bramki. Stymulacja systemu dotykowego, wzrokowego, propiocepcji, planowania ruchu, wzmacnianie antygrawitacyjnego wyprostu, ćwiczenie koordynacji ruchowej, wydłużanie fazy wydechowej 3. Masaż ciała masażerem • masaż ciała masażerem z jednoczesnym nazywaniem masowanej części ciała. Stymulacja proprioceptywna, kształtowanie schematu ciała. 4. Tor przeszkód • uczeń przenosi po torze przeszkód ukryte przedmioty w pojemniku. Pojemnik musi odkręcić, a potem zakręcić. Stymulacja systemu dotykowego, ćwiczenie reakcji równoważnych, planowanie ruchu, ćwiczenie małej motoryki, doskonalenie ruchów pronacyjnych i supinacyjnych przedramion oraz mobilności nadgarstka. 5. Wizualizacja bodźca dotykowego • dziecko leży na materacu, terapeuta rysuje wzory na plecach, a uczeń wskazuje narysowany wzór na zaprezentowanych obrazkach. Stymulacja dotykowa. 6. Jazda na deskorolce połączona z ćwiczeniem słuchu fonemowego • w zaciemnionej sali dziecko jeździ na deskorolce w pozycji na brzuchu. Na głowie ma latarkę i z jej pomocą odszukuje i segreguje porozrzucane po sali obrazki w nazwach których są głoski „s” i „sz”. Wzmacnianie pozycji wyprostnej, ćwiczenie obustronnej koordynacji ruchowej, fiksacja wzroku na przedmiocie, różnicowanie słuchowe głosek „s” „sz” 7. Masaż ciała fakturami • Masaż różnymi fakturami. Nazywanie masowanej części ciała. Stymulacja dotykowa, kształtowanie schematu ciał. 8. Ćwiczenia na desce równoważnej • uczeń siedzi na desce równoważnej, wzdłuż deski rozłożone są obrazki. Nauczyciel zadaje zagadki, chłopiec wskazuje odpowiedź na obrazkach. Rozwijanie reakcji równoważnych, rozwijanie logicznego myślana, rozumienia tekstu. 9. Ćwiczenie z wiszącymi obręczami • chłopiec podciągając się na obręczach, wskakuje do beczki i wyskakuje z niej. • chłopiec podciągając się na obręczach wkłada do beczki piłki różniące się wagą i wielkością. Stymulacja systemu proprioceptywnego, wzmacnianie antygrawitacyjnego zgięcia, ćwiczenie planowanie ruchu, obustronnej koordynacji ruchowej. 10. „Naleśnik” • dziecko zawija się w materac, a terapeuta dociska piłką dziecko. Stymulacja systemu przedsionkowego, proprioceptywnego. 11. „Podziękowanie chłopcu za prace na zajęciach - nagroda. Opracowanie: mgr Sylwia Buczek Wyświetleń: 1451
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |