Katalog

Sylwia Buczek, 2014-05-19
Siedlce

Różne, Scenariusze

Stymulacja przedsionkowo-proprioceptywna, dotykowa, usprawnianie reakcji równoważnych, przeciwdziałanie sile grawitacji, stymulacja słuchowa

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ TERAPEUTYCZNYCH
Z INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

Cele:
- Poprawa działania systemu przedsionkowego, proprioceptywnego i dotykowego
- Wzmacnianie antygrawitacyjnego wyprostu i zgięcia.
- Ćwiczenie obustronnej koordynacji ruchowej.
- Usprawnianie planowania motorycznego.
- Rozwijanie reakcji równoważnych.
- Rozwijanie ogólnej koordynacji ruchowej.
- Ćwiczenie małej motoryki.
- Kształtowanie schematu ciała.
- Wydłużanie fazy wydechowej
- Ćwiczenie uwagi słuchowej
- Ćwiczenie słuchu fonemowego
- Rozwijanie słownictwa

Przebieg zajęć.

1. Ćwiczenie w hamaku na jednym zaczepie z użyciem liny.
• uczeń leży na brzuchu i zbiera spinacze, a następnie zaczepia je na linę.
Stymulacja systemu przedsionkowego, planowania ruchu, wzmacnianie napięcia mięśniowego, antygrawitacyjnego wyprostu, poprawa działania systemu proprioceptywnego, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, utrwalanie znajomości stron ciała, wzmacnianie mięśni dłoni i palców.

2. Toczenie się połączone z ćwiczeniami oddechowymi
• turlanie się po materacu i zakładanie „ringa” trzymanego oburącz na pachołek.
• turlanie się po materacu w beczce i zakładanie „ringa” trzymanego oburącz na pachołek, w połowie drogi zatrzymujemy się w pozycji na brzuchu i dmuchamy piłeczkę do bramki.
Stymulacja systemu dotykowego, wzrokowego, propiocepcji, planowania ruchu, wzmacnianie antygrawitacyjnego wyprostu, ćwiczenie koordynacji ruchowej, wydłużanie fazy wydechowej

3. Masaż ciała masażerem
• masaż ciała masażerem z jednoczesnym nazywaniem masowanej części ciała.
Stymulacja proprioceptywna, kształtowanie schematu ciała.

4. Tor przeszkód
• uczeń przenosi po torze przeszkód ukryte przedmioty w pojemniku. Pojemnik musi odkręcić, a potem zakręcić.
Stymulacja systemu dotykowego, ćwiczenie reakcji równoważnych, planowanie ruchu, ćwiczenie małej motoryki, doskonalenie ruchów pronacyjnych i supinacyjnych przedramion oraz mobilności nadgarstka.

5. Wizualizacja bodźca dotykowego
• dziecko leży na materacu, terapeuta rysuje wzory na plecach, a uczeń wskazuje narysowany wzór na zaprezentowanych obrazkach.
Stymulacja dotykowa.

6. Jazda na deskorolce połączona z ćwiczeniem słuchu fonemowego
• w zaciemnionej sali dziecko jeździ na deskorolce w pozycji na brzuchu. Na głowie ma latarkę i z jej pomocą odszukuje i segreguje porozrzucane po sali obrazki w nazwach których są głoski „s” i „sz”.
Wzmacnianie pozycji wyprostnej, ćwiczenie obustronnej koordynacji ruchowej, fiksacja wzroku na przedmiocie, różnicowanie słuchowe głosek „s” „sz”

7. Masaż ciała fakturami
• Masaż różnymi fakturami. Nazywanie masowanej części ciała.
Stymulacja dotykowa, kształtowanie schematu ciał.

8. Ćwiczenia na desce równoważnej
• uczeń siedzi na desce równoważnej, wzdłuż deski rozłożone są obrazki. Nauczyciel zadaje zagadki, chłopiec wskazuje odpowiedź na obrazkach.
Rozwijanie reakcji równoważnych, rozwijanie logicznego myślana, rozumienia tekstu.

9. Ćwiczenie z wiszącymi obręczami
• chłopiec podciągając się na obręczach, wskakuje do beczki i wyskakuje z niej.
• chłopiec podciągając się na obręczach wkłada do beczki piłki różniące się wagą
i wielkością.
Stymulacja systemu proprioceptywnego, wzmacnianie antygrawitacyjnego zgięcia, ćwiczenie planowanie ruchu, obustronnej koordynacji ruchowej.

10. „Naleśnik”
• dziecko zawija się w materac, a terapeuta dociska piłką dziecko.
Stymulacja systemu przedsionkowego, proprioceptywnego.

11. „Podziękowanie chłopcu za prace na zajęciach - nagroda.


Opracowanie: mgr Sylwia Buczek
Wyświetleń: 1451


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.