![]() |
![]() |
Katalog Dorota Popiołek , 2014-05-21 Koszalin Awans zawodowy, Program nauczania Program profilaktyczny w Internacie ZPSM Koszalin - "Siłacz"Dorota Popiołek – nauczyciel mianowany – Zespół Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie Siłacz Program profilaktyczny Internatu w oparciu o program profilaktyczny i wychowawczy w ZPSM w Koszalinie Dorota Popiołek – nauczyciel mianowany – Zespół Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie Str. 1 Wstęp Internat ZPSM, stanowi integralną część szkoły. Zapewnia opiekę uczniom szkoły muzycznej i plastycznej ze względu na walory artystyczne tychże szkół. W internacie za zgodą Dyrekcji , mogą zamieszkać uczniowie innych szkół, pod warunkiem, ze będą oni dostosowywać się do norm reguł obowiązujących w internacie. Według czwartego punktu programu wychowawczego szkoły, do zadań szkoły jak tez internatu należy: 1. Kształtowanie właściwych postaw i nawyków zdrowotnych i higienicznych. 2. Propagowanie ekologicznego modelu życia. 3. Uświadomienia zagrożeń związanych z uzależnieniami. 4. Zapoznanie z zagrożeniami cywilizacyjnymi np. AIDS 5. Zapoznanie z zagrożeniami chorób zakaźnych. Każdy młody człowiek poprzez swoje wybory i własną edukację, rozwija się, staje się twórczy , budzi się intelektualnie; staje się świadomym członkiem społeczeństwa. Tworzenie ładu wokół życia młodego człowieka, jest jednym z głównych zadań wychowawczych. Szczególnie ważne jest czyste wnętrze i poczucie bezpieczeństwa, poczucie własnej wartości i akceptacja w grupie. Ważne jest aby nauczyć dziecko odróżnienia dobra od zła. To pozwoli na świadome wybory, wskaże ochronę i źródła pomocy. Tym właśnie zajmuje się profilaktyka. Według Wikipedii – profilaktyka społeczna to ogół działań zapobiegawczych niepożądanym zjawiskom w rozwoju i zachowaniu się ludzi… Aby program profilaktyczny mógł być realizowany skutecznie i przynieść oczekiwane efekty, powinien być oparty na współpracy z kadra pedagogiczną, wychowawcami, rodzicami, środowiskiem lokalnym. Internat realizuje zadania opiekuńczo – wychowawcze, które mają służyć rozwojowi dziecka. Wprowadzenie programu profilaktycznego Internacie pozwoli na wyposażenie dziecka w wiedzę i umiejętności budowania dojrzałości własnej i odpowiednie stosowanie norm społecznych. Opis Internatu – diagnoza zagrożeń. Internat ZPSM skupia młodzież w wieku 13-20 lat ze szkoły macierzystej i innych szkół w Koszalinie. (ZSP, Liceum Dubois, Liceum Broniewskiego, Zespół Szkół Budowlanych). Zagrożenia wynikają z faktu, iż czas dorastania przypadający na pobyt w internacie, jest czasem pomiędzy dzieciństwem a dorosłością, gdzie dokonuje się wiele zmian zarówno fizycznych jak i psychicznych. Zmiany te, mają też swój wyraz w zaburzeniach zachowania, zwłaszcza emocjonalnych dzieci. Zaburzenia emocjonalne prowadzą do ryzyka zachowań i zwiększają pojawienie się niepożądanych psychologicznych, społecznych i zdrowotnych konsekwencji. Wpływ na zachowanie dziecka mają: a) warunki rodzinne, b) problemy emocjonalne, c) problemy szkolne d) problemy zdrowotne Dorota Popiołek – nauczyciel mianowany- Zespół Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie Str. 3 e) bezrobocie rodziców, f) problemy w grupie rówieśniczej. Do czynników chroniących młodzież przed nieodpowiednimi zachowaniami należy a) prawidłowe relacje w rodzinie / więź z rodzicami b) rozwój twórczości własnej, c) wiara, d) poczucie własnej wartości, e) prawidłowe relacje w grupie rówieśniczej, f) autorytety, g) stała opieka sprawowana przez osoby dorosłe. Diagnozy środowiska internackiego dokonano na podstawie ankiet, skierowanych do wychowanków w roku szkolnym 2012/13. Rozpoznano zachowania ryzykowne takie jak: np. palenie papierosów ( w tym e-papierosów) – przyczyna to ciekawość; wulgaryzmy – wzorce wyniesione z domu. Internat jako placówka opiekuńczo – wychowawcza, przygotowuje ucznia do życia społecznego. Podstawą do organizacji pracy stanowią dokumenty: Regulamin Internatu, Plan Pracy, Program Wychowawczy szkoły. Podstawą prawna dla zbudowania programu profilaktyki są: - Ustawa z dnia 7.09.1991r o Systemie Oświaty, - Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 24.04.1997 r - Konwencja o Prawach Dziecka - Rozporządzenie MEN w sprawie udzielania pomocy psychologiczno pedagogicznej z dnia 7.05.2013 roku - Ustawa z dnia 26.10.1982 o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi - Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwem palenia tytoniu z 9.11.1995 r - Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19.7. 1994 r Cele profilaktyki w Internacie 1. Doskonalenie komunikacji interpersonalnej. 2. Wzmacnianie więzi międzyludzkich – integracja. 3. Wzmacnianie pozytywne – budowanie poczucia wartości. 4. Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań. 5. Uświadomienie szkodliwości stosowania używek. 6. Stop Agresji- zapobieganie. 7. Promocja zdrowego trybu życia 8. Rozwój pozytywnych uczuć: empatii. Program oparty jest na metodach aktywizujących i problemowych np.: dochodzenia do wiedzy, mini-wykład, drzewka decyzyjne i inne Dorota Popiołek – nauczyciel mianowany Zespół Państwowych Szkół muzycznych w Koszalinie Str. 4 Zajęcia w Internacie realizowane będą podczas: a) zajęć wychowawczych , b) zajęć o charakterze integracyjnym, np. grill c) działań samorządu d) uroczystości grupowych np. Wigilia Bożego Narodzenia e) gier i zabaw internackich, f) spotkań z innymi podmiotami np. : zaproszonymi gośćmi, wyjść poza internat Ewaluacja programu Program realizowany będzie w roku szkolnym 2011/12 oraz 2012/13. Formą ewaluacji będą: - informacje zwrotne od wychowanków, - informacje zwrotne od wychowawców, - zapisy w dziennikach grup wychowawczych, - obserwacje wychowanków, - informacje wtórne z ankiet Spodziewane efekty 1. zmniejszenie ilości i częstotliwości palenia papierosów, 2. upowszechnianie postaw abstynenckich, 3. poprawa komunikacji, 4. nabycie asertywnych umiejętności, 5. aktywność w działaniach na rzecz zdrowia W. Grodzki pisze, iż działalność opiekuńcza w internacie jest ściśle związana z działalnością wychowawczą. Mieszają się one tak mocno , że trudno je wyodrębnić. Działalność opiekuńczo – wychowawcza w Internacie jest: a) naturalno – intuicyjna – związek z naturalnymi reakcjami wychowawcy. Intuicja wychowawcy jest niezbędna. b) formalno –reaktywna- dotyczy przestrzegania wytycznych i instrukcji c) dotyczy wspierania rozwoju dziecka w każdym wymiarze jego życia Program składa się z bloków programowych ,takich jak: a) Integracja grupy, - budowanie więzi w grupie, - rozwój empatii, - diagnoza struktury grupy - utrwalenie poczucia wspólnoty b) Zajęcia edukacyjne - poszukiwanie wartości własnych, - poszukiwanie przyczyny i skutku zachowań, - kształtowanie nawyków poprawnej wypowiedzi, - agresja źródłem inspiracji c.) Zajęcia warsztatowe - uzależnienia i współuzależnienia - przeciwdziałanie stresowi, - utrzymywanie właściwego, zdrowego trybu życia, Metody pracy: - burza mózgów, - analiza SOFT, - dyskusja, - ćwiczenia, - inscenizacje,- gry zabawy, - spotkania. Formy realizacji - praca indywidualna z dzieckiem, - praca z grupą - spotkania ze specjalistami Ćwiczenia odbywają się w kręgu. Dzieci znają się. Zajęcia zaczynamy od listopada danego roku. Program SIŁACZ Temat 1 : Integracja w grupie- budowanie więzi i poczucia przynależności do grupy Czynności wychowawcy Uwagi Czas 1. Wychowawca wprowadza grupę w temat. Zaznacza że spotkanie z drugim człowiekiem to sposobność na rozszerzenie własnych celów. Prowadzący zawiera z grupa kontrakt, dotyczący poszanowania praw drugiego człowieka Praca z grupą 25’ 2. Przedstawienie za pomocą kłębka wełny .co lubią mieszkańcy internatu a czego nie lubią- w sobie i innych Praca z grupą 10’ 3. Rozmowa w grupie na temat: Jakie cechy ułatwiają stworzenie prawdziwych relacji pomiędzy ludźmi. Przedstawienie zebranych informacji na forum. Podział na dwie grupy 10’ 5’ 4. Wychowawca prosi aby młodzież wypisała cechy przyjaźni. Następnie krótko omawia typy relacji pomiędzy ludźmi i prosi o burzę mózgów odnośnie przyjaźni. Omawia z dziećmi wszystkie odpowiedniki tego słowa. Dzieci ponadto odczytują jakie cechy zapisały Praca w grupie 15’ 5. Wychowawca przedstawia schematy komunikacji.( werbalna, niewerbalna, pisemna) Każde dziecko otrzymuje kartkę z trzema schematami komunikacji i musi ją uzupełnić. Jego zadaniem jest napisać czym charakteryzują się te typy. Wychowawca prosi o prezentacje schematu. Praca z podziałem na grupy 20’ 6. Wychowawca podsumowuje zaprezentowane schematy. Prosi wszystkie dzieci o dyskusję na temat, czego się dziś dowiedziały. Następnie prosi o powstanie i przekazanie sobie iskierki nadziei. Praca z grupą 15’ Pomijamy fazę wstępną w poznawaniu imion , ponieważ każdy z mieszkańców biorących udział w grupie, zna swoje imię. Na zajęciach młodzież zobowiązana jest do noszenia karteczek z imieniem w widocznym miejscu na ubraniu. Program SIŁACZ Temat 2: Rozwój empatii. Czynności wychowawcy Uwagi Czas 1. Powitanie grupy. Ćwiczenie rozgrzewające- podskoki i wzajemne powitania. Prowadzący pyta co ciekawego zdarzyło się od czasu ostatniego spotkania. Każdy chętny odpowiada na zadane pytanie. Praca w grupie 10’ 2. Wprowadzenie zabawy „ Autografy i Autoportret”. Omówienie zadania oraz faza realizacji. Na koniec omówienie zadania. Pytanie z jakimi problemami spotkała się młodzież przy realizacji tego zadania. Praca w grupie 15-20’ 3. Wychowawca wybiera troje dzieci, które gestami i mimiką twarzy , pokażą uczucia: złości, miłości, nienawiści. Grupa odgaduje uczucia i dzieli się wrażeniami Praca w grupie 10’ 4. Wychowawca prosi aby dzieci wypełniły podana im wcześniej tabelę uczuć . Prowadzi mini wykład na temat empatii. Prosi o dyskusje na temat tabeli uczuć. Praca indywidualna 10’ 10 – 15’ 5. Wychowawca zbiera tabele i razem z grupą – tworzy jedną wspólną następnie podsumowuje tę pracę, podkreślając wpływ uczuć na nasze życie. Prosi aby wszyscy stali i przekazali sobie iskierkę radości. Żegna się z grupą Praca z grupą 15-20’ Autografy – przykleja się kartkę na plecy i koledzy wpisują nam jedna pozytywną cechę- jak nas widzą Autoportret – wymyśla się zwierzę odpowiadające naszej osobowości i rysuje się autoportret, wypisując cechy swej osobowości, przedstawia się pracę grupie. Program SIŁACZ Temat 3: Diagnoza struktury grupy- wyodrębnienie uczuć i zachowań Czynności wychowawcy Uwagi Czas 1. Wychowawca wita grupę, przedstawia temat i pyta co miłego spotkało dzieci od czasu ostatniego spotkania w grupie Praca z grupą 5-10’ 2. Każdy uczestnik otrzymuje kartkę, ołówek i odrysowuje swa dłoń. Z tą kartką dzieci podchodzą po kolei do kolegów i proszą o wypisanie im jednej pozytywnej charakteryzujących je cech. Praca w grupie- kontakt osobowy 5-10’ 3. Wychowawca prosi aby dzieci wyobraziły sobie pobyt na bezludnej wyspie i na odwrocie kartki, napisały z kim z grupy, chciałyby się tam znaleźć. Każdy słownie ma uzasadnić dlaczego akurat te osoby. Praca w grupie 5 – 10 ‘ 4. Wychowawca proponuje zabawę „ Indiańskie znaki”. Podaje zasady gry Praca w grupie 20 – 25 ‘ 5. Wychowawca udziela krótkiej pogadanki na temat uczuć. Nawiązuje jak uczucia wpływają na zachowanie ludzi. Praca w grupie 5 – 10 ‘ 6. Wychowawca na rozluźnienie, proponuje zabawę. Rywalizacja oczyma. Wytrzymuje ten, który przetrzyma wszystkich. Praca w parach 10 – 15’ 7. Wychowawca dzieli grupę na pary. Każda para otrzymuje opis sytuacji konfliktowej i musi się do niej odnieść. Po czym następuje dyskusja Praca w parach. Dyskusja w grupie. 15’ 8. Iskierka uczuć na pożegnanie, zaproszenie do tańca. Praca w grupie 5’ Indiańskie znaki – każdy siedzi w kręgu. Wybiera sobie indiańskie imię i niewerbalny znak, który go wyraża. Dalej zabawa trwa bez słów. Każdy pokazuje swój znak i kolegi obok. Przegrywa ten, kto nie potrafi pokazać znaku kolegi. Program SIŁACZ Temat 4: Utrwalenie poczucia wspólnoty. Czynności wychowawcy Uwagi Czas 1. Powitanie dzieci, przedstawienie tematu zajęć. Ustalenie razem z dziećmi co charakteryzuje słowo WSPÓLNOTA- (burza mózgów) Praca w grupie 10’ 2. Wychowawca rozdaje dzieciom kartkę z krótkim opisem ich mocnych stron .Każde dziecko czyta głośno to, co ma zapisane na kartce. Na środek kładziemy kartkę, na której ten kto chce, może wypisać mocna stronę wychowawcy. Praca w grupie 10’ 3. Wychowawca dzieli dzieci na dwie grupy. Na dużej karcie wypisują co wynika dobrego z faktu że znalazłem się w tej grupie. Przedstawiciel grupy omawia zapisane karty. Praca w dwóch albo trzech grupach 15’ 4. Dzieci nadal podzielone w grupach, mają zadanie utworzyć portret całej grupy, Inscenizują scenkę. Przedstawiają. Praca w grupach 15’ 5. Każdy z uczestników siada na środku i otrzymuje informacje od poszczególnych członków grupy, jak był postrzegany podczas zajęć przez innych , z naciskiem na pozytyw. Praca w grupie 20’ 6. Wychowawca dziękuje dzieciom za spotkanie. Wszyscy przekazuje sobie iskierkę radości. Praca w grupie 5’ Program SIŁACZ Temat 5 : Poszukiwanie wartości własnych Czynności wychowawcy Uwagi Czas 1. Wychowawca wita dzieci , informując je o rozpoczęciu nowego bloku zajęć. Prosi dzieci o krótkie informacje , jak obecnie czuja się w grupie, czy spotkania pomogły im w lepszym rozumieniu siebie wzajemnie. W grupie następuje dyskusja. Praca w grupie 20’ 2. Wychowawca prowadzi ćwiczenie niewerbalnego wyrażania akceptacji . Po przeprowadzonym ćwiczeniu prosi dzieci o wyrażenie swych odczuć i wrażeń. Praca w grupie 15’ 3. Wychowawca prosi aby dzieci napisały krótką charakterystykę własnej osoby, podając dlaczego jest wartościową osobą. Każde dziecko odczytuje co napisało. Praca w grupie 20’ 4. Wychowawca prowadzi mini wykład na temat poczucia wartości własnych. Następnie wprowadza ćwiczenie Burza mózgów, które ma przybliżyć znaczenie tego określenia. Praca w grupie 15’ 5. Wychowawca prosi dzieci powstanie, chwycenie się za ręce i utworzenie supła. Żegna dzieci Praca w grupie 5’ Ćwiczenie niewerbalnego wyrażania akceptacji: Chętne dziecko staje w środku koła. Zamyka oczy. Pozostałe dzieci w ciszy zbliżają się do niego i przekazują mu niewerbalny pozytywny przekaz . ( np. dotyk, głaskanie, przytulanie)Kiedy każdy kto chciał, był już w środku, siadamy i opowiadamy o swoich odczuciach. Program SIŁACZ Temat 6: Poszukiwanie przyczyny skutku zachowań. Czynności wychowawcy Uwagi Czas 1. Wychowawca wita dzieci, przedstawia temat zajęć. Pyta co dzieci zapamiętały z ostatniego spotkania. Oczekuje wypowiedzi dzieci. Praca z grupą 15’ 2. Wychowawca wprowadza dzieciom informację iż człowiek jest ssakiem, zwierzęciem stadnym. Tłumaczy to określenie. Pyta jakim zwierzakiem chciałyby być dzieci, gdyby miały taka możliwość. Dzieci, które dokonały wyboru, muszą zastanowić się nad tym, jakie zagrożenia Czekaja na młode zwierzaki w otaczającym je świecie oraz w jaki sposób można przenieść to na nasze zachowania, co jest przyczyną takich zachowań. Praca indywidualna Dyskusja w grupie. 25’ 3. Wychowawca prosi o wylosowanie pytań i udzielenie odpowiedzi na nie na kartkach, odpowiedzi na te pytania dzieci będą odczytywać. Pytania: Co byś zrobił, gdybyś został milionerem?, jakie miałbyś trzy życzenia , gdybyś złowił złota rybkę?, Co możesz zrobić aby twoja rodzina była lepsza?, Okłamałeś kogoś kogo kochasz- co dzieje się z Toba wówczas? Gdybyś sam zniszczył to co posiadasz to jakbyś się czuł? A jak czułbyś się gdyby to mniszył ktoś inny? Każdy kto chce przeczytać i odpowiedzieć, określa co jest tego przyczyną i jaki odnosi skutek. Praca indywidualna Praca w grupie 30’ 4. Test niedokończonych zdań. Wychowawca prosi o podanie przyczyny dokuczenia drugiej osobie i jaki to odniosło skutek. Wychowawca poprzez rozmowę z dziećmi uświadamia im że ich zachowanie, które zawsze jest od czegoś zależne, przynosi odpowiedni skutek. Skutek ten powodować może lawinę różnych zdarzeń.(rozmowa) Praca w grupie 10’ 5. Wychowawca żegna grupę i prosi aby każde z dzieci na zakończenie dokończyło zdanie: Moja największą zaletą jest ….. Praca w grupie 5-10’ Test niedokończonych zdań : 1. Gdy ktoś na mnie krzyczy……………., 2. Jak zdenerwuję się w szkole…………….. 3. Gdy jestem smutny ………………………. 4. Gdy w szkole dostanę szóstkę ……………. 5. Gdy czuję się świetnie……………….. Każdy ma się zastanowić co idzie za tymi przykładami. Program SIŁACZ Temat 7: Kształtowanie nawyków poprawnej wypowiedzi. Czynności wychowawcy Uwagi Czas 1. Wychowawca wita dzieci i zadaje pytanie czy lubią swój „język”, którym posługują się na co dzień , czy wiedzą co oznacza powiedzenie „język potoczny” Praca z grupą 10’ 2. Wychowawca prosi aby każde dziecko siedzące w kole, odwróciło się do swego kolegi siedzącego po jego lewej stronie i powiedziało dlaczego ludzie posługują się wulgaryzmami i dlaczego nie powinni tego robić. (tylko dwie informacje) Praca w grupie 5’ 3. Prowadzący zadaje dzieciom pytanie, na które oczekuje odpowiedzi: Czy używanie wulgaryzmów wpływa na odnoszenie się nawzajem do siebie w grupie? Praca w grupie 5’ 4. Wychowawca dzieli grupę na dwie części. Jedną grupę prosi aby wypisała pozytywne wartości w kształtowaniu nawyków poprawnej wypowiedzi a druga grupę prosi o wypisanie negatywów w wygłaszaniu wulgaryzmów. Dzieci dokonują krótkiej charakterystyki tego co zrobiły Praca w grupie 10’ 5. Wychowawca prosi, aby jeden chętny uczestnik grupy, w formie pantomimy, pokazał uczucie złości. Dzieci zastanawiają się , jakich wulgarnych słów mógłby użyć w złości i jakimi słowami można je zastąpić, nie kalecząc mowy ojczystej. Swoje spostrzeżenia zapisują na kartkach – oddają je wychowawcy. Indywidualna praca Praca w grupie 5’ 5’ 6. Wychowawca zegna się z dziećmi, prosząc o próbę utworzenia wierszyka o dobrych słowach Praca w grupie 15’ Program SIŁACZ Temat 8: Przeformułowanie: Agresja źródłem inspiracji . Czynności wychowawcy Uwagi Czas 1. Wychowawca wita dzieci i podsumowuje ostatni temat o wulgaryzmach, odnosząc się do tego, czym można zastąpić agresję. Pyta dzieci co u nich słychać. Przekazuje im informację ze agresję również można przeformułować i wykorzystać ja jako źródło inspiracji do rzeczy pozytywnych Praca w grupie 20’ 2. Razem z dziećmi, wychowawca poszukuje znaczenia terminu słowo agresja pozytywna i negatywna. Wprowadza też krótka pogadankę na ten temat. Następnie prosi dzieci aby zetknęły swe dłonie z osobami obok, aby zamknęły oczy i poprzez dłonie przekazały uczucie złości, potem agresji, a potem miłości i wybaczenia. Pyta o doświadczenia związane z tym ćwiczeniem. Praca w grupie 20’ 3. Wychowawca prosi dzieci o wykonanie masek przedstawiających „ jestem zły na kolegę którego nie lubię”. Dzieci omawiają sposób wykonania masek i sposób przeformułowania złości Praca w grupie 15’ 4. Wychowawca prosi dzieci o przedstawienie przykrego wydarzenia, które je wzburzyło. Następnie prosi dzieci o położenie się na podłodze i uświadomienie sobie że jesteśmy ważniejsi od tej sytuacji. Zabawa ha ha ha- każdy kładzie głowę na brzuchu poprzedniej osoby i wyznaczona osoba zaczyna się śmiać. Praca w grupie 15’ 5. Wychowawca żegna dzieci, częstując je cukierkami i prosząc aby każdy dokończył zdanie: Dzisiaj podobało mi się….. Program SIŁACZ Temat 9: Przeciwdziałanie uzależnieniom. Czynności wychowawcy Uwagi Czas 1. Powitanie grupy przez uścisk dłoni. Prowadzący pyta jaka dobra emocja towarzyszy dziś dziecku na spotkaniu. Praca w grupie 5’ 2. Wychowawca określa temat zajęć, przypominając że dzieci wchodzą w zakres zajęć warsztatowych. Określa co to znaczy. Wyjaśnia na czym polega analiza SOFT. Określa zadania według analizy. Dzieci dokonują analizy problemu alkoholu , narkomanii i palenia papierosów 3. Prowadzi mini wykład na temat uzależnień i współuzależnienia. Praca w grupie Podział na trzy grupy 4. Wychowawca prosi o krótką rozmowę zamykającą spotkanie- co zdaniem dzieci dała im analiza SOFT. Żegna dzieci uściskiem dłoni. Praca w grupie 15’ Analiza SOFT (SWOT): temat uzależnienia i współuzależnienia analizujemy według schematu: Diagram analizy SWOT Technika analityczna SWOT polega na posegregowaniu posiadanych informacji o danej sprawie na cztery grupy (cztery kategorie czynników strategicznych): • S (Strengths) – mocne strony: wszystko to co stanowi atut, przewagę, zaletę analizowanego tematu. • W (Weaknesses) – słabe strony: wszystko to co stanowi słabość, barierę, wadę analizowanego tematu. • O (Opportunities) – szanse: wszystko to co stwarza dla analizowanego tematu szansę korzystnej zmiany, • T (Threats) – zagrożenia: wszystko to co stwarza dla analizowanego tematu niebezpieczeństwo zmiany niekorzystnej. Program SIŁACZ Temat 10: Przeciwdziałanie stresowi Czynności wychowawcy Uwaga Czas 1. Wychowawca wita dzieci, prosząc aby powiedziały z jakim nastawieniem dzisiaj przyszły na zajęcia Praca z grupą 5’ 2. Razem z dziećmi metod a burza mózgów, dzieci tworzą swoją definicję stresu. Po jej stworzeniu, wychowawca będzie starał się wyjaśnić dzieciom źródła stresu i ich przyczyny Praca z grupą 15-20’ 3. Wychowawca przedstawia model stresu : Myślenie, Odczuwanie: Przyspieszone bicie serca, Pocenie rąk ,„Gula” w gardle, Uczucie zimna i gorąca, na przemian, Zachowanie: Zaczynasz przepraszać za swoją nieśmiałości trudności w nawiązywaniu nowych znajomości, Nie patrzysz rozmówcy w oczy, uciekasz wzrokiem. Rozpisuje model stresu z dziećmi ; Myślenie, Odczuwanie, Zachowanie Praca z grupą 15’ 4. Wychowawca uczy dzieci sporządzania szybkiej listy stresu: są w niej zawarte symptomy stresu dziś, tydzień temu i dwa tygodnie temu. Pytania: Czy czujesz się zmęczony? Czy czujesz się przygnębiony? Czy straciłeś pewność siebie? Czy czujesz się przygnębiony? Ma to uświadomić dzieciom że stres powstaje z frustracji, która pojawia się wcześniej. Praca z grupą 10’ 5. Wprowadzenie technik radzenia sobie ze stresem: kolaż, kolory, wtórne przetwarzanie emocji, relaksacja muzyką Praca z grupą 10-15’ 6. Nauka przeformułowania stresu, kontrola nad własnym stresem, SMART 7. Wychowawca żegna się z dziećmi, pytając co dały im dzisiejsze ćwiczenia Praca z grupą 50’ Kolory Barwa światła odgrywa ważną rolę w poziomie odczuwanego stresu. Białe i kremowe światło kojarzone jest ze stanem gotowości, napięcia i z tradycyjną przestrzenią pracy. Niebieskie światło też czasem kojarzy się ze stanem gotowości, lecz ma działanie uspokajające. Inne, pastelowe odcienie światła, takie jak brzoskwiniowy czy różowy, najczęściej „łagodzą” atmosferę i skłaniają do relaksu. Jeśli rozpoznamy barwy światła, które wywołują napięcie (gotowość) czy spokój lub rozluźnienie, może nam to pomóc w radzeniu sobie ze stresem. Kolaż Nacisk / wymogi wobec mnie Sposoby / jak sobie z tym radzę Stres którego doświadcza Wtórne przetwarzanie emocji: opowieść o stresie: Pamiętam jak…… Uświadomienie sobie historii powstawania stresu, często pozwala na spojrzenie nań z innej strony SMART – stworzenie mądrego planu na stres Program SIŁACZ Temat 11: Utrzymywanie zdrowego trybu życia. Czynności wychowawcy Uwagi Czas 1. Wychowawca wita dzieci, nawiązuje do poprzedniego tematu. Prosi aby powiedziały jak udaje im się stosowanie planu SMART Praca z grupą 10’ 2. Przedstawia dzieciom nowy temat zajęć, zaczynając od mini wykładu na temat zdrowego trybu życia. (dotyczy zdrowia fizycznego i psychicznego)Pyta uczniów co kryje się pod pojęciem zdrowia(burza mózgów) Praca z grupą 15’ 3. Wychowawca rozdaje dzieciom kartki- prosi aby wypisały one swój aktualny tryb życia i przedstawiły je. Wychowawca prosi o przedstawienie złego stylu życia/ kontra prawidłowego Ponadto – dzieli grupę na dwie części, obowiązkiem każdej z nich jest wypisanie zagrożeń cywilizacyjnych i krótkie ich sformułowanie np. Zagrożenie AIDS. Następnie zaczyna się rozmowa na temat zagrożeń cywilizacyjnych Praca z grupą Podział na grupy 4. Układamy jadłospis plus ćwiczenia fizyczne. Przedstawiciel grupy przedstawia jadłospis dekadowy . wraz z pozostałymi dziećmi analizujemy go – rozmawiamy o ćwiczeniach. Podział na trzy grupy 45’- 60’ 5. Wychowawca prosi o wypisanie na tablicy słowa UZYWKI- rozmawia z dziećmi na temat tego słowa, analizują je, wypisując na tablicy negatywy jakie reprezentuje to słowo. Dzieci tworzą właściwy plan życia .rozmawiają na temat ekologicznego modelu życia- na czym on polega i czy warto wprowadzać go w życie codzienne Praca w grupie 25-40’ 6. Wychowawca żegna się z dziećmi, wręczając im kartę z kołem zdrowego żywienia. Dzieci wstają żegnają się iskierką nadziei na spotkanie. 10’ Po zajęciach odbyło się spotkanie kończące pracę w grupie- spotkanie z ciastkiem i herbatką Dorota Popiołek Wyświetleń: 808
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |