Katalog Izabela Ćwik, 2014-05-23 Ryn Różne, Scenariusze Scenariusz zajęć w świetlicy szkolnej "Świeta Bożego Narodzenia w naszych domach"Scenariusz zajęć w świetlicy szkolnej Temat: „Święta Bożego Narodzenia w naszych domach” Data: 17.12.2012 r. Cele zajęć: Cel główny: - kultywowanie tradycji i zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia Cele operacyjne: Uczeń: - wie czym jest tradycja i jaką rolę odgrywa w życiu każdego człowieka, - docenia znaczenie tradycji bożonarodzeniowych w życiu rodziny - potrafi wymienić zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia - swobodnie wypowiada się na temat przygotowań do nadchodzących świąt, - potrafi wypowiadać swoje myśli i wyrażać uczucia, - potrafi rozwiązać zagadki ( krzyżówka, quiz) - zgodnie współpracuje w grupie Formy pracy: - indywidualna - zbiorowa Metody: (klasyfikacja wg K. Kruszewskiego) - słowna: opowiadanie, wyjaśnienie, rozmowa kierowana, quiz - oglądowa: krzyżówka, obrazki z ozdobami choinkowymi - praktyczna: rozwiązywanie krzyżówki, dekorowanie choinki Środki dydaktyczne: krzyżówka, wiersz B. Formy pt. „Wigilia”, tekst opowiadania o zwyczaju ubierania choinki, pytania do quizu, płyta CD z kolędami, papierowe bombki z symbolami ozdób choinkowych Przebieg zajęć: 1. Rozwiązanie krzyżówki na tablicy - nauczyciel czyta głośno zagadki, uczniowie podają rozwiązania (hasło: WIGILIA) 2. Wyjaśnienie pojęcia„wigilia”, nawiązanie do tematu zajęć „Boże Narodzenie w naszych domach” 3. Próba udzielenia odpowiedzi na pytanie postawione przez nauczyciela „Co to jest tradycja?” – wypowiedzi uczniów, 4. Odczytanie wiersza B. Formy pt. „Wigilia”. 5. Rozmowa na temat przygotowań świątecznych, tradycji i zwyczajów świątecznych w naszych domach - nawiązanie do przeczytanego utworu i osobistych doświadczeń dzieci • Przygotowania do Świąt (wysyłanie kartek z życzeniami, porządki, zakupy itp.) • Pojawienie się pierwszej gwiazdki • Składanie życzeń i łamanie się opłatkiem • Sianko pod obrusem • Wolne miejsce przy stole • Spożywanie postnych potraw – tradycyjne potrawy wigilijne • Odświętne przybranie stołu • Spotkania rodzinne w czasie świąt, • Śpiewanie kolęd. • Pasterka. • Obdarowywanie się prezentami • Ubieranie choinki 6. Ustalanie wyglądu świątecznie zastawionego stołu, wyjaśnienie znaczenia potraw wigilijnych. Wypowiedzi dzieci, uzupełnianie wiadomości przez nauczyciela. 7. „Tradycja ubierania choinki” – opowiadanie nauczyciela. 8. Powieszenie na choince umieszczonej na tablicy bombek z obrazkami dawnych ozdób choinkowych- wyjaśnienie znaczenia symboli. 9. Zebranie informacji na temat znanych dzieciom tradycji bożonarodzeniowych – quiz (dzieci odpowiadają na pytania) 10. Wspólne zaśpiewanie wybranej kolędy. Opracowała: Izabela Ćwik Wyświetleń: 1172
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |