Katalog Kinga Lorenczak, 2014-05-28 Zduńska Wola Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Scenariusze z edukacji polonistycznej - edukacja wczesnoszkolna SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ W KLASIE I Krąg tematyczny: JESIENNE SZARUGI Temat dnia: SMUTNY PARK I POLE Cele: - uczeń wymienia zmiany zachodzące późną jesienią w przyrodzie; - czyta tekst ze zrozumieniem, wypowiada się na jego temat; - pisze literę „P, p” i jej połączenia; Metody: - informacyjne: wyjaśnienie, opis; - heurystyczne: problemowa. Formy: - zbiorowa jednolita; - indywidualna jednolita. Zasady: - poglądowości; - aktywności ucznia. Środki dydaktyczne: - podręcznik; - białe i kolorowe nakrywki; - piosenka pt. „Jesień”; - zagadka. TOK LEKCJI 1. Czynności organizacyjno-porządkowe. 2. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat zmian zachodzących w przyrodzie jesienią. - rozwiązanie zagadki: To zamożna gospodyni, Co to za pani w złocie, pełno skarbów niesie czerwieni, sady maluje, w skrzyni. Jabłka, gruszki lasy przemieni? A gdy i ziemniaki. Do komory odejdzie gdzieś w obce skarby niesie. kraje, śnieżna zawieja Wiemy, wiemy, to jest … . po niej nastaje. - jak wygląda park jesienią? - jak jesień zmieniła liście? - jak wygląda pole jesienią? 3. Oglądanie i wypowiedzi dzieci na temat ilustracji. - obejrzyjcie ilustracje przedstawiające pole i park - jak wygląda pole i park późną jesienią? - jakie kolory dominują na ilustracji? 4. Wyodrębnienie wyrazu podstawowego „pole”. Analiza i synteza słuchowo-wzrokowa wyrazu. - ile słyszysz głosek w wyrazie „pole”? Wymień je. - ile słyszysz samogłosek? Wymień je. - ile słyszysz spółgłosek? Wymień je. - z ilu sylab składa się wyraz „pole”? Wyklaszcz je. Wyklaszczą wszyscy. 5. Ułożenie schematu wyrazu podstawowego „pole”. - ułóż z białych kartoników schemat wyrazu „pole”. - ułóż z kolorowych kartoników schemat wyrazu „pole”. - ułóż wyraz „pole” z liter drukowanych. 6. Pokaz pisania liter „P, p”. p – ukośna kreseczka, długa kreska i haczyk (palcem w powietrzu). P – odwrotna laseczka, daszek i mały brzuszek (palcem na ławce). 7. Ćwiczenia w pisaniu nowej litery w zwiększonej i zwykłej liniaturze. 8. Zaśpiewanie piosenki pt.: „Jesień”. 9. Tworzenie wyrazów z podanych sylab. - dopisz brakujące sylaby w wyrazach i na tablicy. 10. Czytanie tekstu z nowo poznaną literą. 11. Analiza tekstu. 12. Podsumowanie zajęć i ocena aktywności uczniów. 13. Pożegnanie. SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ W KLASIE I Krąg tematyczny: ZBLIŻA SIĘ WIELKANOC Temat dnia: PRZYGOTOWUJEMY SIĘ DO ŚWIĄT Cele: - uczeń wie, czym różni się pisanka od kraszanki; - wypowiada się na temat przeczytanego tekstu; - zna zwyczaje i tradycje Świąt Wielkanocnych; - umie opisać kartę świąteczną; - potrafi ułożyć życzenia z rozsypanki wyrazowej; - potrafi poprawnie przepisać życzenia uwzględniając trudności ortograficzne; - improwizuje ruchowo słuchaną muzykę; - koloruje ilustrację. Metody: - informacyjne: wyjaśnienie; - heurystyczne: problemowa. Formy: - zbiorowa jednolita; - indywidualna jednolita. Zasady: - poglądowości; - aktywności ucznia. Środki dydaktyczne: - podręcznik; - tekst pt. „Wielkanoc na wsi”; - karty świąteczne; - pisanka i kraszanka; - rozsypanka wyrazowa – życzenia świąteczne; - piosenka pt. „Pisanki”; - utwór M. Musorgskiego „Taniec piskląt w skorupkach”; TOK LEKCJI 1. Czynności organizacyjno-porządkowe. 2. Wprowadzenie do tematu dnia poprzez wysłuchanie z taśmy magnetofonowej piosenki pt. ”Pisanki”: - O czym mówi piosenka? - Co to są pisanki? 3. Pokaz pisanki i kraszanki: - Opisz, jak wygląda pisanka, co się na niej znajduje? - Opisz, jak wygląda kraszanka? - Czym różni się pisanka od kraszanki? - Czego symbolem są pisanki i kraszanki? 4. Rozmowa na temat zwyczajów Wielkanocnych: - Jakie znacie zwyczaje Świąt Wielkanocnych? (święcenie pokarmów, dekorowanie pisanek, świąteczne śniadanie, dzielenie się jajkiem, oblewanie się wodą) 5. Wysłuchanie tekstu pt. „Wielkanoc na wsi” czytanego przez nauczyciela. 6. Analiza tekstu: - Jak przebiegały przygotowania do świąt we wsi Górki? - Co robiły mama i ciocia? - Jak myślicie, jakie ciasta piekły?(mazurki, babki) - Dlaczego dzieci miały niebieskie uszy i nosy? 7. Wypowiedzi dzieci na temat Wielkanocy na podstawie własnych przeżyć i doświadczeń: - Jak w Waszym domu wyglądają przygotowania do świąt? - Co Wy robicie i jak pomagacie mamie? 8. Ciche czytanie wiersza pt.: „Wielkanoc” przez uczniów i wypowiedzi na jego temat. 9. Improwizacja ruchowa utworu M. Musorgskiego „ Taniec piskląt w skorupkach”. 10. Pokaz kart świątecznych: - W jaki sposób można złożyć życzenia świąteczne cioci czy wujkowi, którzy mieszkają daleko? (rozdanie kart świątecznych) 11. Wypowiedzi uczniów na temat kart świątecznych. 12. Ułożenie życzeń świątecznych z rozsypanki wyrazowej na tablicy: Radosnych i pogodnych Świąt Wielkanocnych oraz mokrego dyngusa życzy … 13. Odczytanie życzeń i wyjaśnienie trudności ortograficznych. 14. Przepisanie życzeń na kartę świąteczną. 15. Odczytanie życzeń karty przez jednego ucznia. 16. Korekta napisanych życzeń. 17. Kolorowanie pisanki wielkanocnej. 18. Zadanie pracy domowej: - Nauczyć się czytać tekstu pt. „Wielkanoc na wsi”. 19. Podsumowanie zajęć i ocena aktywności uczniów. 20. Pożegnanie. SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNE W KLASIE II Krąg tematyczny: KWIETNIOWE KARTKI Z KALENDARZA Temat dnia: WITAJ CALINECZKO! Cele: - uczeń potrafi uważnie wysłuchać tekstu czytanego przez nauczyciela; - wyodrębnia postacie pierwszoplanowe i drugoplanowe, opisuje ich wygląd i cechy charakteru; - potrafi sformułować odpowiedzi na pytania; - umie ustalić kolejność wydarzeń; - opowiada swoje wrażenia po lekturze baśni. Metody: - informacyjne: wyjaśnienie; - heurystyczne: problemowa. Formy: - zbiorowa jednolita; - indywidualna jednolita. Zasady: - poglądowości; - aktywności ucznia. Środki dydaktyczne: - podręcznik; - karta pracy – pytania do baśni; - egzemplarze lektury; - ilustracje do baśni; TOK LEKCJI 1. Czynności organizacyjno-porządkowe. 2. Wprowadzenie do tematu zajęć poprzez zapoznanie uczniów z postacią słynnego duńskiego baśniopisarza Hansa Christiana Andersena. 3. Poznanie losów Calineczki poprzez wysłuchanie baśni „Dziecię elfów”. 4. Wypowiedzi dzieci na temat wysłuchanej baśni. Analiza tekstu. 5. Wyodrębnienie postaci pierwszoplanowych i drugoplanowych, opisywanie ich wyglądu i cech charakteru. 6. Ustalenie kolejności wydarzeń baśni. 7. Formułowanie odpowiedzi na pytania (karta pracy). 1) Skąd się wzięła Calineczka? 2) W jaki sposób znalazła się nad bagnem? 3) Czy została z ropuchą? 4) U kogo przebywała na drzewie? 5) Gdzie mieszkała zimą? 6) Z kim się zaprzyjaźniła? 7) Kogo spotkała w ciepłych krajach? 8. Zapisanie odpowiedzi na tablicy. 9. Analiza ortograficzna zdań. 10. Przepisanie tekstu do zeszytów. 11. Kontrola wykonanej pracy. 12. Zadanie pracy domowej – opowiadanie baśni. 13. Podsumowanie zajęć i ocena aktywności uczniów. 14. Pożegnanie. SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ W KLASIE II Krąg tematyczny: MAJ WOKÓŁ NAS Temat dnia: KOCHAM CIĘ MAMO! Cele : - uczeń wypowiada się na temat swojej mamy; - układa kilkuzdaniowe, logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, o swojej mamie, miłości i różnych sposobach okazywania uczuć; - potrafi poprawnie przepisać zdanie; - potrafi ustnie rozwinąć rozpoczęte zdanie; - wypowiada się na temat wiersza Metody: - informacyjne: wyjaśnienie; - heurystyczne: problemowa. Formy: - zbiorowa jednolita; - indywidualna jednolita. Zasady: - poglądowości; - aktywności ucznia. Środki dydaktyczne: - podręcznik; - koniczynki dla mam; - kartki z hasłem; - piosenka pt. „Bajka dla mamy”; - piosenka pt.: „Kwiatki dla mamy” TOK LEKCJI 1. Czynności organizacyjno-porządkowe. 2. Wprowadzenie do tematu poprzez ułożenie liczb trzycyfrowych w kolejności od najmniejszej do największej i odczytanie hasła: MOJA MAMA 3. Swobodne, wielozdaniowe wypowiedzi wyrażające stosunek emocjonalny dziecka do mamy: - Jak wygląda twoja mama? - Co lubi robić, a czego nie? - Czym się interesuje? - Za co najbardziej kochasz swoją mamę? 5. Głośne czytanie wiersza pt. „Rozmowa z mamą” przez nauczyciela. 6. Analiza wiersza: - o czym rozmawiają w wierszu dzieci z mamą? - o czym wy rozmawiacie ze swoimi mamami? 7. Przeczytanie wiersza przez jedno z dzieci z naturalną intonacją 8. Utrwalenie wiadomości o przymiotniku i czasowniku: - Na jakie pytania odpowiada przymiotnik? Wklejenie do zeszytów kartek: - Zamaluj przymiotniki. Z wyrazów im przyporządkowanych utwórz hasło. zdolna MOJA sprząta CZYTA pracowita MAMA gotuje CERUJE pierze PRZYTULA zabawna JEST zmywa ŚCIERA wesoła KOCHANA prasuje ODKURZA 9. Odczytanie hasła i napisanie go na wcześniej przygotowanej czterolistnej koniczynce. Dzieci zapisują hasło przy piosence pt. „Bajka dla mamy”. 10. Ustne rozwinięcie rozpoczętych zdań: - Kiedy jest mi smutno, to mama … - Tylko mama najlepiej … - Pragnę, by moja mama … - Gdy będę dorosły, to z mamą … 11. Zaśpiewanie piosenki pt.: „Kwiatki dla mamy” 12. Zadanie pracy domowej: nauczenie się na pamięć pierwszych dwóch zwrotek wiersza oraz wręczenie mamie koniczynki. 13. Podsumowanie zajęć i ocena aktywności uczniów. 14. Pożegnanie. Wyświetleń: 1099
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |