Katalog Anna Patalas, 2014-05-28 Piła Religia, Scenariusze Scenariusz katechezy - Służba życiu - aborcja a obrona życiaAnna Patalas Nauczyciel mianowany Kl. III LO SCENARIUSZ KATECHEZY Temat: Służba życiu – aborcja a obrona życia. Cel główny: Uświadomienie, że aborcja jako zabieg przerywania życia ludzkiego w okresie prenatalnym jest naruszeniem prawa do życia przysługującemu każdemu a przypieczętowanym V przykazaniem Bożym „Nie zabijaj” Cele operacyjne: Uczeń potrafi: 1.Wyjaśnić źródłosłów terminu „aborcja” 2. Wymienić 3 warunki „dopuszczalności przerywania ciąży” zalegalizowane w Polsce ”ustawą o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży” z dnia 7 stycznia 1993 r 3. Wskazać przynajmniej 2 źródła nauczania Kościoła o obronie życia ludzkiego i jego nienaruszalności 4. Kształtować w sobie postawę pro-life zachowując V przykazanie Boże Działanie: Zachęta do przyjęcia postawy szacunku wobec życia ludzkiego od momentu poczęcia do naturalnej śmierci. Metody nauczania: 1. sondaż 2. dyskusja 3. wizualizacja Środki dydaktyczne: 1. Pismo Święte 2. encyklika Jana Pawła II ”Evangelium vitae” 3. deklaracja o przerywaniu ciąży „Quaestio de abortu” 4. płyta DVD „Życiu zawsze tak” 5. czasopisma, teks „Przysięgi Hipokratesa” 6. plakat z etapami rozwijającego się płodu PRZEBIEG KATECHEZY 1. Czynności wstępne Modlitwa – Psalm 139, 1-3.13-16 Sprawdzenie listy obecności Sondaż na małych kartkach – odpowiedź na pytanie: „Jakie sytuacje Twoim zdaniem usprawiedliwiają dokonanie aborcji?” 2. Wprowadzenie zapis tematu do zeszytu wyjaśnienie znaczenia terminu „aborcja”, źródłosłów - z jęz. łac. „abortus” –„wyrzucony poza nawias” wzmianka o stanowisku wobec aborcji dawnych cywilizacji, m.in. „kodeksu Hammurabiego” , „Przysięgi Hipokratesa” zapoznanie z 3 warunkami dopuszczalności aborcji w „Ustawie o planowaniu…” z 1993 r 3. Rozwinięcie tematu Postawienie problemu katechezy: Na jakiej podstawie ludzie uchwalają prawo dopuszczające aborcję? A jakie jest wasze zdanie? Istnieją waszym zdaniem takie sytuacje, które usprawiedliwiają ten czyn? Czytanie odpowiedzi uczniów w sondażu Prezentacja nagrania ”Życiu zawsze tak” Dyskusja i czas na refleksję: ”Po jakiej stronie stoisz? – życia czy śmierci?” Czytanie fragmentów o obronie życia, prawie naturalnym danym przez Boga w tekstach encykliki ”Evangelium vitae” i deklaracji „Quaestio…” 4. Utrwalenie Zapis zdania do zeszytu z ewangelii wg św. Mateusza ”Wszystko , co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych , Mnieście uczynili” (Mt 25, 40) Notatka o obronie życia ludzkiego Ocena aktywności uczniów Wyświetleń: 500
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |