AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Wanda Świder
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Odkrywamy tajemnice śniegu - scenariusz zajęć dla klasy III

- n +

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie III

wyróżniony w Kuratoryjnym Konkursie na opracowanie scenariusza zajęć z zastosowaniem techniki swobodnego tekstu według C. Freineta. (Powinien być przeprowadzony w dniu, gdy pada śnieg.)

Temat bloku: Sekrety wody.

Temat dnia: Odkrywamy tajemnice śniegu.

Pisanie swobodnego tekstu pod wpływem wiersza pt. "Śniegowe płatki". Tworzenie do tekstów ilustracji dowolną techniką. Wypowiedzi na temat stałego stanu skupienia wody - śniegu, na podstawie doświadczeń oraz samodzielnie zdobytych informacji. Zabawy na śniegu według inwencji dzieci.


Cele operacyjne:
uczeń
- potrafi wypowiadać swoje myśli, wrażenia i przeżycia w swobodnych formach ekspresji słownej i plastycznej,
- jest wrażliwy na piękno słowa,
- zna dokładny wygląd płatka śniegowego,
- wie, w jaki sposób powstaje śnieg oraz jak się zachowuje pod wpływam różnych czynników,
- umie wyciągać wnioski z przeprowadzonych doświadczeń,
- umie samodzielnie zdobywać informacje,
- odczuwa radość w obcowaniu z pięknem muzyki,
- potrafi przedstawić ruchem podany temat,
- posiada poczucie odpowiedzialności za podjęte zadania,
- potrafi planować wspólną pracę,
- potrafi zachować zasady bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu.


Metody
- swobodna ekspresja słowna (swobodny tekst), plastyczna i ruchowa, doświadczenia poszukujące, planowanie, swobodne wypowiedzi uczniów, dyskusja.

Formy
- indywidualna jednolita,
- grupowa jednolita,
- zbiorowa.

Środki dydaktyczne - wiersz pt. "Śniegowe płatki", czyste kartki do pisania tekstów, utwory muzyczne, komputer, szkła powiększające, pojemnik z wodą i lodem, termometr zewnętrzny, słowniczki ortograficzne, uzupełnione fiszki problemowe.

Przebieg zajęć.

1. Wprowadzenie do tematu.

Nauczyciel nawiązuje do tematu - "Na dzisiejszych zajęciach postaramy się odkryć tajemnice płatków śniegowych - w jaki sposób i z czego powstają, dlaczego czasami szybko znikają, poznamy ich dokładny kształt i wygląd".

2. Planowanie pracy zespołowej.

a) nauczyciel proponuje najważniejsze czynności do wykonania:
- pisanie swobodnych tekstów,
- wykonanie do tekstów ilustracji,
- oglądanie płatków śniegowych przez szkło powiększające,
- wyjaśnienie, skąd się biorą płatki śniegowe,
- zbadanie, co się dzieje ze śniegiem pod wpływem różnych czynników,
- zabawy na śniegu,

b) dzieci wspólnie ustalają dzienny plan prac.

3. Dokonanie przez dzieci wyboru funkcji "asystentów", do pełnienia w czasie zajęć.

Wspólne ustalenie:
- kto będzie zapisywał na tablicy nazwiska autorów czytających swoje teksty,
- kto zapisze tekst na komputerze,
- kto dzieciom rozda i zbierze teczki z materiałami do prac plastycznych,
- kto przyniesie z lodówki kuchni szkolnej lód w pojemniku,
- kto będzie nalewał wodę do pojemnika potrzebną do doświadczenia.

(Dalszy ciąg scenariusza powinien przebiegać w kolejności zaplanowanej przez uczniów.)

4. Przygotowanie do pisania tekstu.

a) wstępne propozycje nauczyciela:
- dzieci same wybiorą najciekawszy tekst,
- najbardziej interesująca praca uzupełni klasową dekorację o tematyce zimowej
w kąciku pracy twórczej,


b) wytworzenie sytuacji inspirującej:
- głośne czytanie przez nauczyciela wiersza pt. "Śniegowe płatki" (załącznik) przy
cichym podkładzie muzycznym, np. Polonez B- dur nr 12 F. Chopina,
- krótka analiza wiersza,
- zachęcenie przez nauczyciela do napisania "O czym mówią płatki?", "Co byś
chciał powiedzieć, gdybyś był jednym z nich?".

5. Indywidualne pisanie tekstów (w różnych formach według uznania) przez uczniów.

W czasie pracy dzieci mogą pytać nauczyciela o poprawną pisownię wyrazów lub korzystać ze słowniczków ortograficznych.

6. Improwizacja ruchowa.

Wykonanie przez dzieci swobodnego tańca płatków przy akompaniamencie
muzycznym - np. Wizja taneczna z cyklu Idylle polskie Z. Stojowskiego.

7. Wybór najciekawszej pracy.

a) dzieci dobierają się czwórkami, odczytują swoje prace i kolektywnie wybierają
najciekawszą,
b) następnie łączą się po dwie czwórki, odczytują wcześniej wybrane przez siebie
najlepsze teksty (dwa) i ponownie wybierają spośród tych dwóch najbardziej
interesujący, głosując przez podniesienie ręki,
c) wybrane spośród ośmioosobowych grup prace zostają odczytane głośno wobec
klasy przez autorów, których nazwiska i tytuły tekstów jednocześnie zostają
zapisywane na tablicy,
d) kolejny wybór najciekawszego tekstu - głosowanie poprzez podniesienie ręki ,
e) wyrażenie uznania w formie oklasków.

8. Przepisanie tekstu na tablicy.

9. Improwizacja ruchowa przy muzyce.

Dzieci improwizują lepienie bałwana - lepią najpierw kule, ustawiają je, wkładają kapelusz, mocują oczy, guziki, ... . Następnie lepią i rzucają się śnieżkami - nauczyciel przypomina, iż nie wolno celować w głowę i mocno. Zabawie towarzyszy muzyka np. Menuet z Kwartetu smyczkowego KV 458 W.A. Mozarta .

10. Głośne przeczytanie zapisanego tekstu przez autora.

11. Wspólna praca zmierzająca do udoskonalenia tekstu.

- dzieci pomagają w eliminowaniu ewentualnych niejasności poprzez zadawanie pytań
autorowi np."Co miałeś na myśli ...?",
- poprawiają błędy stylistyczne, językowe, proponują trafniejsze wyrażenia (pytając
jednocześnie o zgodę autora),
- określają formę (poezja, proza).
12. Piękne głośne czytanie tekstu przez autora.

13. Zapisanie tekstu na komputerze i wydrukowanie.

Dzieci przechodzą do sali komputerowej. Wybrany wcześniej uczeń zapisuje tekst
na komputerze, który następnie zostaje wydrukowany.

14. Wykonanie ilustracji do tekstów.

a) wszystkie dzieci do swoich tekstów tworzą ilustracje, dowolną techniką, według
własnych pomysłów, przy cichym podkładzie muzycznym,
b) autor wybranego wcześniej najciekawszego tekstu umieszcza go w "Kąciku
Swobodnej Twórczości",
c) pozostałe dzieci wkładają swoje dzieła do własnych teczek pod hasłem "Moja
Twórczość".

15. Wypowiedzi uczniów na temat sposobu powstawania śniegu.

a) wspólne wyjaśnianie jak powstaje śnieg, na podstawie samodzielnie zdobytych
informacji, według rozdanych dzień wcześniej fiszek problemowych o
zróżnicowanym stopniu trudności (na niektórych dla ułatwienia podane materiały
źródłowe) - dzieci same dokonywały wyboru według uznania,
b) umieszczenie jednej z fiszek w klasowej teczce "Warto zapamiętać".

16. Obserwacja wyglądu płatków śniegowych.

a) wyjście przed szkołę,
b) obserwowanie w grupach wyglądu płatków śniegowych przez szkła powiększające,
przedstawianie swoich spostrzeżeń.

17. Wykonanie doświadczenia.

Uczniowie obserwują jak zachowują się płatki pod wpływem ciepłej dłoni, co się z
nimi dzieje, gdy spadają na lód i na wodę (trzymane w pojemnikach), odczytują
temperaturę powietrza, wyciągają wnioski.

18. Zabawy na śniegu według inwencji dzieci (przypomnienie zasad bezpieczeństwa).

19. Podsumowanie zajęć.

a) wspólna ocena efektów pracy,
b) próba samooceny - nauczyciel proponuje, by dzieci zastanowiły się co powinny
następnym razem poprawić, na co zwrócić uwagę, w co włożyć więcej pracy, na
czym skupić szczególnie swoją uwagę,
c) wspólna ocena "asystentów", pełniących tego dnia określone funkcje.




załącznik

Śniegowe płatki



Powolutku, cichuteńko,
jakby milion małych muszek,
w różne strony się kołysząc,
spada z nieba biały puszek.


Gdy się wsłuchasz, szybko stwierdzisz
gwar i radość dookoła,
każdy płatek coś innego
śpiewa, mówi, głośno woła.


Z gracją tańczy i wiruje,
swe figury ciągle zmienia,
gdyż jak wszystkie inne płatki,
tyle ma do powiedzenia.

Autorka scenariusza.



Temat bloku: Sekrety wody.

Tematy pozostałych dni cyklu.

Dzień 2

Temat dnia: Czy lody są z wody?.

Indywidualne redagowanie haseł na temat bezpiecznej jazdy na łyżwach na podstawie wierszy I. Kiersta "Łyżwiarze" i "Hokej" oraz własnych doświadczeń. Gra na dzwonkach melodii "Łyżwiarze" E. Waldteufla; tworzenie do niej akompaniamentu. Zawodnicy biorący udział w olimpiadach (zawodach) zimowych pochodzący z naszego regionu. Rozwiązywanie zadań tekstowych na porównywanie ilorazowe, dotyczących obliczeń zegarowych.

Dzień 3

Temat dnia: Czy para to czary?

Swobodne wypowiedzi uczniów na temat gazowego stanu skupienia wody na podstawie samodzielnie uzyskanych informacji oraz przeprowadzonych doświadczeń. Rozwiązywanie zadań tekstowych na porównywanie ilorazowe, dotyczących pojemności. Bezpieczne posługiwanie się urządzeniami elektrycznymi.

Dzień 4.

Temat dnia: Czy można żyć bez wody?

Indywidualne redagowanie odpowiedzi na pytanie "Czy można żyć bez wody?" na podstawie własnych doświadczeń oraz samodzielnie wyszukanych artykułów z czasopism i książek. Oczyszczanie wody samodzielnie skonstruowanym filtrem. Projektowanie i wykonanie znaków nawołujących do oszczędzania wody.

Opracowanie: Wanda Świder

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6379


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.