Katalog Katarzyna Stępień, 2014-06-02 szczecinek Język niemiecki, Plany rozwoju zawodowego PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO języka niemieckiegoPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż: mgr Katarzyna Stępień Imię i nazwisko opiekuna stażu: Maria Barys Wykształcenie: wyższe z przygotowaniem pedagogicznym Stanowisko: nauczyciel języka niemieckiego Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2011 r. Planowana data zakończenia stażu: 31.05.2014 r. Podstawa prawna: Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz. 674 z późniejszymi zmianami).; Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 260, poz.2593) ze zmianami z 14 listopada 2007r. (Dz. U. z 2007r. Nr 214, poz.1580). Cele odbywanego stażu: Podejmowanie różnorodnych działań zmierzających do podwyższenia jakości swojej pracy, a tym samym pracy szkoły. Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. Wymagania egzaminacyjne niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego: Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania § 7 ust. 2 pkt. 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach. 1. Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli analiza przepisów prawa oświatowego regulujących system awansu zawodowego: - Rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskania stopni awansu z dnia 1 grudnia 2004r. ze zmianami z 14 listopada 2007r. - adekwatnych fragmentów Karty Nauczyciela. uaktualnianie wiedzy na temat procedur awansu zawodowego cały okres stażu cały okres stażu notatki (ksero) notatki własne 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu ustalenie zasad współpracy – zawarcie kontraktu, korzystanie z pomocy opiekuna w prawidłowym sformułowaniu wniosku o rozpoczęcie stażu i planu rozwoju, ustalenie harmonogramu spotkań, prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu celem doskonalenia umiejętności omawiania i ewaluacji własnych zajęć, opracowanie projektu sprawozdania wrzesień 2011r wrzesień 2011r wrzesień 2011r według harmonogramu cały okres stażu maj 2014 r kontrakt wniosek, plan rozwoju zawodowego harmonogram spotkań konspekty, arkusze hospitacyjne wnioski z obserwacji do dalszej współpracy projekt sprawozdania 3. Rozbudowa własnego warsztatu pracy wzbogacanie własnego warsztatu pracy poprzez wyszukanie lub przygotowanie pomocy dydaktycznych, wyszukiwanie ciekawych czasopism w języku niemieckim oraz pozycji literatury niemieckiej celem wykorzystania ich na zajęciach, wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami, tworzenie bazy łączy do stron WWW z materiałami dydaktycznymi, stosowanie aktywnych metod nauczania, uczestnictwo w lekcjach otwartych innych nauczycieli. cały okres stażu na bieżąco na bieżąco konspekty zajęć pomoce dydaktyczne (Flashcards) notatka własna internetowa baza danych konspekty zajęć harmonogram hospitacji arkusze obserwacji 4. Obserwacja zajęć u opiekuna stażu i innych nauczycieli obecność na lekcjach innych nauczycieli omówienie zajęć na bieżąco arkusze obserwacji lekcji własne wnioski i refleksje opinia osoby hospitującej na temat pracy dydaktycznej 5. Hospitacje na własnych lekcjach prowadzenie zajęć w obecności dyrekcji szkoły lub opiekuna stażu omówienie zajęć na bieżąco arkusze obserwacji lekcji 6. Samodzielne lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego pogłębianie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych. udział w szkoleniowych Radach Pedagogicznych, udział w zewnątrz szkolnych szkoleniach metodycznych dotyczących doskonalenia metod aktywizujących, sposobów motywowania uczniów, wykorzystania komputerowych programów edukacyjnych na lekcji, sposobów efektywnego testowania wiedzy uczniów itp., samodzielne rozwijanie umiejętności zawodowych poprzez studiowanie literatury fachowej i czasopism związanych z nauczanym przedmiotem. według harmonogramu cały okres stażu cały okres stażu lista obecności zaświadczenia, dyplomy, certyfikaty notatki (ksero) 7. Pełnienie funkcji lidera WDN dokumentowanie WDN pełnienie funkcji lidera WDN przygotowanie planów pracy WDN na bieżący rok szkolny ot prowadzenie rad szkoleniowych organizowanie szkoleń rady pedagogicznej rok 2013/2014 dokumentacja 8. Podejmowanie dodatkowych wewnątrzszkolnych działań organizowanie imprez, uroczystości szkolnych i klasowych, opieka nad salą lekcyjną. stworzenie gazetki propagującej zdrowe odżywianie oraz gazetki na temat szkodliwości palenia papierosów cały okres stażu harmonogram uroczystości, dzienniki zajęć lekcyjnych, wystawa prac uczniów, ściennych gazetek 9. Opracowanie wymagań edukacyjnych i kryteriów ocen dla poszczególnych klas z uwzględnieniem uczniów z dysfunkcjami i trudnościami w nauce samodzielne opracowanie i modyfikacja istniejących wymagań edukacyjnych i kryteriów ocen w programie nauczania dla wybranych podręczników cały okres stażu wymagania edukacyjne, kryteria ocen 10. Międzyprzedmiotowa współpraca z innymi nauczycielami odpowiedni dobór i kolejność tematów łączenia nauki języka z edukacją kulturalną,medilną,regionalną,prozdrowotną,ekologiczną, proeuropejską,itp. cały okres stażu zapisy w dziennikach lekcyjnych 11. Tworzenie i organizowanie pomocy naukowych niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych współpraca z wydawnictwami, dyrekcją szkoły i nauczycielami nauczania zintegrowanego cały okres stażu wyeksponowane prace uczniów zdobiące pracownię i służące jako pomoce naukowe konspekty 12. Zastosowanie metod aktywizujących, tworzenie pomocy naukowych, wyeksponowanie pracy uczniów i późniejszego z nich korzystania studiowanie literatury metodycznej hospitacje cały okres stażu konspekty arkusze obserwacji 13. Realizacja ścieżek międzyprzedmiotowych z innymi nauczycielami Odpowiedni dobór i kolejność tematów łączenie nauki języka z edukacją kulturalną, medialną, regionalną, prozdrowotną, ekologiczną, proeuropejską, itp. na bieżąco Konspekty Arkusze obserwacji lekcji 14. Prowadzenie dokumentacji szkolnej prowadzenie dokumentacji szkolnej, dzienników zajęć, dokumentowanie procesu oceniania każdego ucznia: ocenianie jawne i systematyczne zgodne z PSO i WSO; przekazywanie bieżącej informacji na temat aktualnego poziomu osiągnięć ucznia. wrzesień 2011 r cały okres stażu harmonogram uroczystości, dzienniki zajęć lekcyjnych, wystawa prac uczniów, ściennych gazetek 15. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju gromadzenie dokumentacji przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju Złożenie wniosku o postępowaniu klasyfikacyjnym cały okres stażu maj 2014r. czerwiec 2014r. wpisy w dokumentacji przebiegu stażu sprawozdanie wniosek 16. Projektowanie i realizacja zajęć otwartych Przeprowadzenie zajęć otwartych w klasach I-VI 2011/2012 Scenariusze lekcji, zapisy w dzienniku lekcyjnym 17. Udział w pracach komisji konkursowej Przeprowadzenie konkursów językowych cały okres stażu dyplomy § 7 ust. 2 pkt. 2 Umiejętność uwzględnienia w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. 1. Poznanie środowiska dzieci i ich rodziców współpraca z wychowawcami, Dyrektorem, indywidualne rozmowy z rodzicami i uczniami. cały okres stażu według potrzeb adnotacje w dzienniku, adnotacje w zeszycie spostrzeżeń, zebrania, rozmowy 2. Praca uczniem zdolnym przygotowanie uczniów do udziału w różnych konkursach szkolnych, pozaszkolnych, inscenizacjach, prowadzenie dodatkowych zajęć z języka niemieckiego. przygotowanie uczniów do udziału w różnorodnych konkursach przygotowywanie inscenizacji języku niemieckim cały okres stażu cały okres stażu adnotacje w dzienniku plany pracy zajęć pozalekcyjnych 3. Organizowanie konkursów i uroczystości organizacja Szkolnego Konkursu „Die Schonste Weihnachtslieder” oraz „ Die schonste Weihnachtskarten”dla klas II-III przygotowanie uczniów do udziału w różnorodnych konkursach cały okres stażu kartki konkursowe potwierdzenie udziału,fotografie 4. Praca uczniem z trudnościami w nauce, dysfunkcjami praca z uczniami mającymi trudności w nauce w ramach zajęć zwiększających szanse edukacyjne: indywidualizacja procesu dydaktycznego, dostosowywanie działań edukacyjnych do możliwości uczniów (uwzględniając opinie z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej dodatkowe zajęcia z uczniem słabym w ramach zajęć pozalekcyjnych, indywidualizacja procesu dydaktycznego. według potrzeb cały okres stażu cały okres stażu realizacja zaleceń PPP dotyczących konkretnych uczniów w swojej pracy dydaktycznej plany pracy zajęć pozalekcyjnych 5. Diagnozowanie i rozwijanie zainteresowań dzieci. obserwacja i analiza możliwości uczniów, organizowanie zajęć na interesujące dzieci tematy, według potrzeb scenariusze zajęć 6. Praca na rzecz środowiska uczniowskiego rozmowy indywidualne z uczniami. rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów emocjonalnych uczniów. spotkania z rodzicami uczniów sprawiających trudności dydaktyczne i wychowawcze. skierowania uczniów do poradni psychologiczno- pedagogicznej cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu według potrzeb adnotacje w zeszycie spostrzeżeń adnotacje w dzienniku adnotacje w dzienniku 7. Organizacja pracy w sferze wychowawczej i opiekuńczej organizacja i współorganizacja imprez, uroczystości szkolnych , akcji ogólnoszkolnych. sprawowanie opieki nad uczniami podczas wycieczek, imprez i wyjść pozaszkolnych. uczestnictwo w realizacji programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły. szkolny 2011/2012 według harmonogramu uroczystości szkolnych cały okres stażu cały okres stażu scenariusze, adnotacje w dzienniku dokumentacja wycieczki 8. Aktywne uczestnictwo w życiu szkoły planowanie i organizacja lub udział w organizowanych wydarzeniach w życiu szkoły kontynuacja współpracy z zaprzyjaźnioną szkołą w Westergellersen (Niemcy),pomoc w korespondencji między uczniami szkół Udział w targach wiejskich ( Flohmarkt),tłumaczenie polsko-niemieckie Udzielenie wywiadu pani redaktor Tilla Fuchs dla radia SR2 Radiokultur odnośnie prowadzenia przez szkołę współpracy w celu promowania w Niemczech wymian partnerskich Przeprowadzenie lekcji w klasie VI nagrywanej przez panią redaktor Tilla Fuchs a następnie opublikowaną na antenie radia SR2 Radiokultur w celu zaprezentowania wiedzy i umiejętności językowych uczniów oraz promowania szkoły podstawowej w Turowie współpraca w realizacji planu rozwoju szkoły, regulaminu Przeprowadzenie Dnia Niemieckiego cały okres stażu 2012/2013 dokumentacja szkolna, zapisy w dziennikach Zdjęcia, zapisy w dzienniku zajęć lekcyjnych 9. Udział w programie bezpieczne wakacje zapisanie szkoły do programu bezpieczne wakacje w celu poprawy bezpieczeństwa dzieci w czasie wakacji 2012r certyfikat, broszurki, scenariusze zajęć § 7 ust. 2 pkt. 3 Umiejętność wykorzystania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. 1. Wykorzystanie komputera w pracy wykonanie środków dydaktycznych za pomocą komputera. opracowanie scenariuszy zajęć. projektowanie i przygotowywanie dyplomów i ogłoszeń na potrzeby uczniów i szkoły opracowanie projektu multimedialnego e-Twinning pt „ Kultura mojego kraju”.(05.09.2011r) stworzenie konta internetowego na portalu e-Twinning, realizacja projektu multimedialnego „ Kultura mojego kraju” praca z komputerem z wykorzystaniem Internetu w pracy nad rozwojem zawodowym, przygotowaniu lekcji oraz na lekcjach z uczniami wykorzystanie Internetu, encyklopedii i słowników multimedialnych w pogłębieniu wiedzy własnej i ucznia wykonanie środków dydaktycznych do zajęć opracowanie testów, sprawdzianów korzystanie z wersji elektronicznej literatury pedagogicznej. cały okres stażu cały okres stażu według potrzeb 05.09.2011r 2011r 2011/2012r cały okres stażu środki dydaktyczne scenariusze zajęć dyplomy 2 . Wykorzystanie Internetu i komputera do czynności związanych z odbywaniem stażu uzyskiwanie wiedzy na temat awansu zawodowego poprzez Internet. konsultowanie się z innymi nauczycielami odbywającymi awans poprzez fora internetowe różnych portali edukacyjnych. cały okres stażu cały okres stażu spis stron www., teksty spis stron www., wpisy na portalach 4. Publikacje własnych materiałów na stronach internetowych przygotowywanie własnych scenariuszy do zamieszczenia na stronach internetowych portali edukacyjnych. opublikowanie planu rozwoju zawodowego. cały staż październik 2011 spis stron www., scenariusze zajęć spis stron www. § 7 ust. 2 pkt. 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty ,pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań 1. Rozwijanie własnych kompetencji pedagogicznych. udział w kursach i warsztatach służących poszerzeniu wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki, metodyki pracy. cały staż potwierdzenia udziału 2. Aktywne realizowanie zadań wychowawczych i opiekuńczych. poznawanie sytuacji rodzinnej uczniów, obserwacja uczniów, współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, współpraca z rodzicami, pedagogizacja rodziców. bieżące rozwiązywanie problemów wychowawczych. wykorzystanie znajomości zagadnień z zakresu pedagogiki, psychologii, znajomości prawa oświatowego do diagnozowania uczniów z dysfunkcjami cały okres stażu według potrzeb cały staż rozmowy z rodzicami, zebrania dokumentacja podjętych działań dokumentacja do PPP § 7 ust. 2 pkt. 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty ,pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. 1. Poszerzanie wiedzy z zakresu prawa światowego. analiza najważniejszych dokumentów prawnych, m.in.: Karty Nauczyciela, Ustawy o Systemie Oświaty, Rozporządzeń MEN, aktów i dokumentów nowelizujących prawo oświatowe. gromadzenie własnych zasobów tekstów w/w aktów. cały okres stażu cały okres stażu akty prawne, notatki własne notatki 2. Studiowanie dokumentacji szkolnej. dokładna analiza dokumentów szkoły, m.in.: Statutu Szkoły, WSO, PSO i obowiązujących regulaminów. cały okres stażu wykaz dokumentów, notatki 3. Aktywne uczestnictwo w kreowaniu prawa wewnątrzszkolnego. udział w Radach Pedagogicznych i Zespołach opracowujących i modyfikujących różne dokumenty wewnątrzszkolne – praca w zespołach ds. ewaluacji. udział w RP poświęconych prawu oświatowemu i zmianom w nim zachodzącym, w tym systemowi awansu. początek roku szkolnego 10/11, 11/12, 12/13 cały okres stażu zapisy w protokołach zapisy w protokołach 4. Aktualizowanie znajomości przepisów dotyczących konkretnych zadań. prawidłowa organizacja wycieczek i wyjść z uwzględnieniem obowiązujących przepisów. cały okres stażu dokumentacja wycieczek, wpisy w dziennikach zajęć 5. Kontynuacja wymiany polsko -niemieckiej, prowadzenie współpracy z zaprzyjaźnioną szkołą w Westergellersen kierownik wycieczki przygotowanie dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia wycieczki zagranicznej pozyskiwanie środków finansowych na polsko-niemiecką wymianę młodzieży, pisanie wniosków o dofinansowanie do Polsko- Niemieckiej Wymiany młodzieży, cały okres stażu dokumentacja wycieczek Zatwierdzam do realizacji: .................................................................................. .................................................................... ( Data i podpis Dyrektora Szkoły ) (Podpis nauczyciela) Wyświetleń: 759
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |