![]() |
![]() |
Katalog Anna Nowicka, 2014-06-04 Ryczywół Język polski, Rady Kaligraficzne zmagania. Autorski program dotyczący poprawy sprawności graficznej pisma.Kaligraficzne zmagania Autorski program dotyczący poprawy sprawności graficznej pisma. Anna Nowicka (nauczyciel języka polskiego w gimnazjum) Spis treści: I Wstęp II Cel główny III Cele szczegółowe IV Założenia program V Organizacja pracy z uczniami VI Formy i sposoby realizacji VII Ewaluacja programu VIII Bibliografia IWstęp Problemy z czytelnym pismem jest jedną z wielu różnych trudności w uczeniu się, jakie można dostrzec w pracy z młodzieżą szkolną. Charakteryzuje się trudnościami w umiejętnym zapisywaniu tekstu i jego redagowaniu. Zaburzenia te są niejednokrotnie niewspółmierne do wieku ucznia oraz jego zdolności poznawczych i umiejętności szkolnych. Problem ten pojawia się coraz częściej i obejmuje coraz większą populację uczniowską. Nieczytelne pismo prowadzi często do osiągania niższych ocen przedmiotowych oraz niższych wyników z egzaminu gimnazjalnego. Inspiracją do stworzenia niniejszego programu stały się wieloletnie doświadczenia zawodowe – moje i koleżanek – polonistek, które chętnie dzieliły się swoimi spostrzeżeniami i wnioskami. Jako nauczycielka spotykająca się z różnorakimi trudnościami edukacyjnymi swych podopiecznych, postanowiłam „wyjść naprzeciw” omawianym problemom i pomóc uczniom, którzy nie potrafią poradzić sobie z zaistniałym problemem. Program „Kaligraficzne zmagania” przeznaczony jest dla nauczycieli języka polskiego, którzy pragną realizować dodatkowe zajęcia z uczniami szkoły, mającymi trudności z czytelnym pismem, czego efektem jest uzyskiwanie niższych ocen z różnych form sprawdzających. Celem programu jest wypracowanie w uczniach pisma, które nie będzie sprawiało problemu z jego odczytaniem, co w rezultacie wpłynie na pozyskiwanie lepszych ocen i podniesienia własnej wartości jako człowieka posługującego się mową i pismem. Przedstawiony program przeznaczony jest do realizacji w formie zajęć pozalekcyjnych i zadań domowych, dlatego można go korygować poprzez dopasowanie jego form ćwiczeniowych do indywidualnych potrzeb uczniów. II Cel główny Poprawa pisma w stopniu zapewniającym jego czytelność. III Cele szczegółowe 1. Doskonalenie techniki czytania pisma pisanego. 2. Rozwijanie umiejętności samodzielnego redagowania i pisania krótkich i dłuższych tekstów na określony lub dowolny temat z uwzględnieniem poprawności ortograficznej, gramatycznej, stylistycznej oraz czytelności i estetyczności pisma. 3. Wzbogacanie zasobów słownictwa. 4. Utrwalanie zasad ortograficznych, ze zwróceniem uwagi na umiejętne stosowanie ich w praktyce. 5. Podniesienie świadomości językowej uczniów. 6. Zmniejszenie ilości błędów w zeszytach uczniowskich. 7. Budzenie czujności graficznej i ortograficznej uczniów. 8. Podniesienie jakości wyników pisemnych form sprawdzających. IV Założenia programu 1. Zdiagnozowanie problemów dotyczących czytelnej pisowni. 2. Określenie poszczególnych zagadnień w celu stworzenia indywidualnego programu ćwiczeń dla uczniów mających problemy z grafią. 3. Zorganizowanie grupy uczniów o tej dysfunkcji. 4. Uświadomienie uczniów na temat dysgrafii. 5. Zapoznanie się z opiniami przedłożonymi przez Poradnię Pedagogiczno – Psychologiczną. 6. Przeprowadzanie obserwacji i wywiadów. 7. Systematyczna kontrola form ćwiczeniowych i prac pisemnych. 8. Opracowanie i przeprowadzanie różnych form ćwiczeń mających na celu usprawnienie pisma. 9. Urozmaicanie zajęć, stosowanie ciekawych, atrakcyjnych metod i form pracy na zajęciach. V Organizacja pracy z uczniami: 1. W zajęciach uczestniczą uczniowie świadomi swoich braków i konieczności ich eliminowania. 2. Uczestnicy zajęć zobowiązują się do samodzielnego i starannego wykonywania zleconych im w domu zadań. 3. Uczestnicy zajęć wyrabiają w sobie nawyki samokształcenia i samokontroli. 4. Uczniowie prowadzą zeszyty w formie wskazanej przez nauczyciela. VI Formy i sposoby realizacji programu: 1. Ćwiczenia w kształtnym pisaniu: a) przypomnienie kształtu liter na planszy; b) prawidłowe łączenie liter; c) kształtne pisanie pojedynczych wyrazów. 2. Praca nad graficznym poziomem pisma: a) ćwiczenia podnoszące sprawność rąk i koordynacji wzrokowo-ruchowej, czyli wykonywanie np. plakatów poprzez lepienie, wycinanie, segregowanie, układanie b) ćwiczenia z szablonami liter i liczb c) projektowanie i wykonywanie pomocy dydaktycznych 3. Ćwiczenia z wykorzystaniem słowników, encyklopedii, źródeł pisanych ręcznie i poprawnie kaligraficznie. 4. Urozmaicanie zajęć poprzez: a) stosowanie różnych form pracy z uczniem (praca indywidualna, zbiorowa, grupowa); b) stosowanie różnych metod pracy (m.in. słowne, oglądowe, pisemne, działalność praktyczna); c) stosowanie podczas zajęć multimediów; d) stosowanie zabaw ortograficznych i językowych: krzyżówek, rebusów, łamigłówek, domina ortograficznego, gier językowych. 5. Organizowanie konkursów ładnego pisania (na zajęciach dodatkowych, na lekcjach obowiązkowych, szkolnych) oraz udział w konkursach pozaszkolnych. 6. Częste powtarzanie i utrwalanie zdobytych wiadomości. 7. Kontakt z pracownikami PPP, pedagogiem szkolnym, wychowawcami, nauczycielami, dyrekcją, rodzicami. 8. Współpraca z biblioteką szkolną – stosowanie na zajęciach wypożyczanych woluminów. 9. Przeprowadzanie dyktand czytelnego pisania. 10. Wdrażanie różnych rodzajów ćwiczeń: ortograficzno – leksykalnych, ortograficzno – gramatyczno – językowych. 11. Utrwalanie poprawności graficznej poprzez ćwiczenia związane z czytaniem, redagowaniem i pisaniem tekstów. 12. Inne formy pracy z uczniem. VII Ewaluacja programu 1. Arkusz ewaluacyjny (przydatność programu w pracy z uczniem mający problemy z pisownią). 2. Ewaluacja zajęć (ankieta skierowana do uczniów). VIII Bibliografia 1. Cieplak L., Ćwiczenia z języka polskiego. Ortografia i interpunkcja, Warszawa 1998. 2. Czajkowska J., Herda K., Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole, Warszawa 1998. 3. Doroś T. Roślik E., Ortografia łatwa i przyjemna, Łódź 1998. 4. Szymczak M (red.), Słownik ortograficzny języka polskiego, Warszawa 1981. 5. Tarkowski S., Już pisze bez błędów, Warszawa 1997. 6. Zakrzewska B., Koncepcja procesu reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Siedlce 1994. Wyświetleń: 1034
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |