Katalog Katarzyna Gałązka, 2014-06-05 Zgierz Pedagogika, Scenariusze Indywidualny Program Rewalidacji Program zajęć rewalidacji indywidualnej dla ucznia klasy ......... …....................................... imię i nazwisko ucznia w roku szkolnym ….......... Sporządzony na podstawie: 1. Zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej określonych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego 2. Diagnozy wstępnej i obserwacji dziecka przez nauczyciela zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych Wstęp: Uczeń z trudnościami w uczeniu się w nie potrafi przyswoić sobie wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania. Otrzymuje słabe oceny, żyje w ciągłym poczuciu krzywdy i niesprawiedliwości, ma niskie poczucie własnej wartości, gdyż nie odnosi żadnych sukcesów. Zajęcia terapii pedagogicznej przyczyniają się do usprawniania zaburzonych procesów percepcyjno- motorycznych, istotnych w opanowaniu umiejętności szkolnych. Ponadto udział w zajęciach zapewnia uczniowi potrzebę osiągania sukcesu i wzmacnia jego poczucie własnej wartości. Terapia pedagogiczna ma na celu usuwanie przyczyn i objawów trudności dziecka w uczeniu się. W efekcie terapii powinna nastąpić u ucznia zmiana postaw wobec trudności i niepowodzeń szkolnych oraz wzrost motywacji do uczenia się. Cele ogólne terapii: rozwijanie mocnych i wspieranie słabych stron ucznia, stymulowanie ogólnego rozwoju psychoruchowego dziecka, poprawa komunikacji i relacji społecznych, doskonalenie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, praca nad poczuciem własnej wartości, kształtowanie poczucia odpowiedzialności i obowiązkowości, wdrażanie do większej samodzielności, motywowanie do podejmowania zadań o różnym stopniu trudności. Cele szczegółowe terapii: Stymulowanie i usprawnianie zaburzonych procesów psychomotorycznych istotnych w opanowaniu umiejętności czytania i pisania, tj. konieczności wszechstronnego ćwiczenia analizatora wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno – ruchowego (rozwijanie funkcji motorycznych, sprawności manualnej, spostrzegawczości, percepcji wzrokowej, funkcji słuchowo- językowych) poprawa poziomu wiedzy i umiejętności ucznia oraz wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych ćwiczenia sprawności czytania i pisania wzmacnianie i wydłużanie koncentracji uwagi usprawnianie procesów pamięci i myślenia kształtowanie odporności emocjonalnej na niepowodzenia wzmacnianie w uczniu wiary we własne siły i możliwości poznanie preferowanego stylu uczenia się i dominacji półkuli mózgowej, wykorzystywanie tej wiedzy w praktyce. Metody pracy: Najbardziej skuteczne jest oddziaływanie polisensoryczne, czyli jednoczesne zaangażowanie wzroku, słuchu i ruchu. W terapii wykorzystane będą m.in. elementy kinezjologii edukacyjnej P.Denisona, techniki relaksacyjne, metody aktywizujące. Dobór odpowiednich środków dydaktycznych ma na celu zachęcenie ucznia do aktywności i pracy nad pokonywaniem własnych trudności. Praca głównie opierać się będzie na programie edukacyjno-terapeutycznym „ORTOGRAFFITI. Czytam. Rozumiem. Piszę. Poziom II” wyd. Operon. Bardzo ważna jest również serdeczna i przyjazna atmosfera, która ma wyzwolić w dziecku zaufanie, poczucie bezpieczeństwa i sprzyjać aktywnemu uczestnictwu w zajęciach. Założenia programowe: 1. Program jest przeznaczony dla ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim, specyficznymi problemami w nauce czytania i pisania (zdiagnozowany w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej) 2. Terapia rewalidacyjna opracowana została na 10 miesięcy (IX 2013r. – VI 2014r.), 3. Zajęcia rewalidacji trwają 60 minut i odbywają się raz w tygodniu ( w czwartki w godzinach: 13.45 – 14.45) 4. W terapii uczestniczy 1 uczeń. 5. Uczeń korzysta z serii ćwiczeń „ ORTOGRAFFITI” Mix dla klas V-VI, rekomendowanych przez Polskie Towarzystwo Dysleksji: „ Czytam, rozumiem, piszę”. Ponadto uczeń korzystać będzie z innych materiałów i pomocy dydaktycznych przygotowanych przez terapeutę. Ewaluacja programu: Ocena skuteczności programu odbywa się na bieżąco poprzez ocenę postępów ucznia podczas zajęć ( porównując ilość popełnianych błędów podczas wykonywania różnych ćwiczeń). Ewaluacja dokonana będzie przez: - test kontrolny sprawdzający umiejętność poprawnej pisowni ortograficznej (oczekuje się mniejszej ilości błędów), porównanie wyników z wynikami testu przeprowadzonego na początku zajęć; - rozmowy z nauczycielami na temat postępów ucznia we wszystkich zakresach; - rozmowy z rodzicami uczniów na temat ich postępów w nauce. Poziom osiągniętych przez dziecko umiejętności będzie odnotowywany w zeszycie obserwacji. Wstępna obserwacja i diagnoza nauczyciela wskaże celowość, trafność dobranych ćwiczeń, jak i osiąganych przez dziecko umiejętności. Końcowa ewaluacja podsumowująca wskaże dalszy zakres terapii dziecka. Oczekiwane efekty: - usprawnienie zaburzonych funkcji percepcyjno – motorycznych; - poprawa umiejętności ortograficznych; - wzmocnienie motywacji do dalszej nauki i pokonywania trudności; - opanowanie umiejętności radzenia sobie z napięciem emocjonalnym; - wzmocnienie poczucia własnej wartości i samoakceptacji; - w miarę poprawne czytanie ze zrozumieniem; - swobodne posługiwanie się tabliczką mnożenia. Współpraca z rodzicami: informowanie, omawianie, uzgadnianie wspólnych działań wskazywanie rodzicom bieżących potrzeb i trudności dziecka oraz drogi do sukcesu stworzenie wspólnego pola oddziaływań terapeutycznych, pozytywnych dla terapii dziecka Opracowanie: mgr …..................... Akceptacja rodziców: Program rewalidacji mojego dziecka akceptuję i potwierdzam własnoręcznym podpisem. ............................. Imię i nazwisko rodzica/opiekuna prawnego Wyświetleń: 1253
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |