AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Monika Szampera, 2014-06-11
Ruda Śląska

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć zintegrowanych "Rakietą w kosmos"

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI

KLASY: I „a”
PROWADZĄCA: mgr Monika Szampera
DATA: TEMAT: Rakietą w kosmos
CEL OGÓLNY: Rozwijanie wyobraźni i twórczej inwencji dziecka
CELE SZCZEGÓŁOWE (PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW):
Uczeń:
-wypowiada się na temat mapy i prezentacji multimedialnej o kosmosie,
-wzbogaca słownictwo o wyrazy związane z kosmosem (układ słoneczny, planety, galaktyka, rakieta itp.)
-wie, ze nazwy planet piszemy wielka literą,
-poprawnie rozwiązuje zadania matematyczne,
-dodaje i odejmuje w zakresie 20,
-rozpoznaje figury geometryczne,
-udziela poprawnych odpowiedzi na zadane pytania,
-uważnie słucha poleceń nauczyciela,
-czyta ze zrozumieniem,
-potrafi znaleźć rozwiązanie zagadki,
-potrafi zobrazować ruchem zabawę „Lot rakiety”,
-potrafi narysować pracę plastyczną na zaproponowany temat,
-potrafi skupić uwagę na wykonywanej czynności,
-dba o bezpieczeństwo siebie i innych,
-potrafi zachować porządek wokół siebie,
-potrafi pracować indywidualnie i w grupie.

METODY PRACY:

-słowna – pogadanka, praca z tekstem,
-oglądowa – pokaz, obserwacja,
-działania praktyczne.


FORMY PRACY: zbiorowa, indywidualna-jednolita.


ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Dziecięca mapa wszechświata, komputer, prezentacja multimedialna – układ słoneczny, karty pracy przygotowane przez nauczyciela, koperty, kredki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1.Powitanie. Nauczyciel zaprasza dzieci na dywan.

2.Nauczyciel informuje, że dzisiaj rano pan listonosz przyniósł mu niezwykły list, zaadresowany do dzieci z klasy I „a” Szkoły Podstawowej nr 41 w Rudzie Śląskiej.
Najdziwniejsze jest to, że nadawcą jest jakiś kosmita o imieniu Arkus i mieszka na planecie Polluks w Kosmosie - nauczyciel pokazuje dzieciom kopertę i pyta, czy chcieliby, by ja otworzył.

3.Zadanie dzieciom pytań:
–Czy wiecie co to jest kosmos? - wypowiedzi o kosmosie na podstawie mapy wszechświata oraz prezentacji multimedialnej przygotowanej przez nauczyciela ( układ słoneczny, komety, asteroidy, galaktyka)
–Czy wiecie co to jest rakieta?(statek kosmiczny wystrzeliwany z Ziemi w kosmos).

4.Zabawa ruchowa: Lot kosmicznym statkiem :

a) odliczają głośno : 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0, start
b) klaszczą w ręce, początkowo wolno, potem szybko
c) uderzają szybko rękoma o uda z jednoczesnym tupaniem nogami
d) syczą „Zzzzz…” naśladując lot rakiety
e) z okrzykiem „Hurra” wznoszą ramiona w górę
f) szybko opuszczają ramiona w dół z jednoczesnym krótkim okrzykiem „Bęc” na znak wylądowania.

5 . Głośne czytanie listu od Arkusa:

Pierwsza część listu:

Kochane Dzieci,

Nazywam się Arkus i jak już wiecie zamieszkuję planetę Polluks w Kosmosie.
Jakiś czas temu wybrałem się moją rakietą w kosmiczną podróż, gdyż chciałem poznać inne planety. Stało się jednak coś strasznego. Jedną z planet zamieszkuje piękna,
ale bardzo zła królowa Negacja, która uwięziła mnie na swojej planecie i zamknęła
w ciemnym labiryncie wiedzy. Mogę się z niego uwolnić tylko w jeden sposób.
Muszę rozwiązać trzy zadania. Problem w tym, że ja nigdy nie chodziłem do szkoły i nie wiem jak to zrobić. Kiedyś jednak słyszałem, że dzieci na planecie Ziemia są bardzo mądre, bo chodzą do szkoły i uczą się tam wielu mądrych i ciekawych rzeczy.
Dlatego proszę Was o pomoc. Pomożecie? (Odp. dzieci).
W dużej kopercie znajdują się 3 mniejsze koperty, a w nich są zadania. Wasza Pani Wam je za chwilę rozda.
(druga część listu zostanie przeczytana po rozwiązaniu wszystkich zadań przez dzieci)

5.Sprawdzenie zrozumienia tekstu – udzielenie odpowiedzi na pytania:
-Jak ma na imię kosmita?
-Na jakiej mieszka planecie?
-Kto uwięził Arkusa?
-W jakiej sprawie Arkus pisze list do dzieci?
(dzieci wracają do ławek)


6.Nauczyciel otwiera po kolei koperty i rozdaje dzieciom zadania:


Koperta nr 1:

Oblicz i popraw wyniki:

8 + 9 = 11

7 + 6 = 18

12 – 6 = 2

15 – 5 = 7

13 – 7 = 1


Koperta nr 2:

To zbiór figur geometrycznych:
-otocz pętlą koła i pokoloruj je na żółto,
-otocz pętlą trójkąty i pokoloruj je na czerwono,
-otocz pętlą prostokąty i pokoloruj je na niebiesko.


Koperta nr 3

Rozwiąż zagadki:

Co to za okrągła planeta, na której bez wody,
tlenu i słońca nie byłoby życia....................................
(Ziemia)


W dzień ich nie ujrzysz, chociaż są nad nami.
Można je zobaczyć nocą i wieczorami................................
(gwiazdy)

Co to za złota świetlana kula, która swym ciepłem Ziemię otula? ....................................
(Słońce)

Kiedy po niebie wędruje nocą, dokoła niego gwiazdy migocą.
Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz.
Kiedy słońce wschodzi, wnet z nieba ucieka. ..................................
(Księżyc)



7.Nauczyciel czyta drugą część listu:

Włóżcie teraz wszystkie rozwiązania do koperty i poproście Waszą Panią, by odesłała ją do mnie. Pokażę gotowe odpowiedzi królowej Negacji, wtedy na pewno mnie uwolni i będę mógł wrócić do domu.

-Kochane dzieci, czy chcielibyście może dowiedzieć się jak wyglądam?

Mam różne oblicza. Inaczej wyglądam gdy słońce świeci, inaczej gdy jest noc. Podobno jestem śmieszny. Spróbuj sobie mnie teraz wyobrazić.
Przed Tobą leży kartka. Weź ołówek do ręki i rysuj.
Twoja Pani Ci mnie opisze:


Mam głowę w kształcie jajka. Uszy w kształcie trójkątów.
Nos to malutki prostokąt, a oczy to dwie gwiazdeczki.
Na głowie mam hełm. Mam szyję tak jak i Ty masz.
Mam brzuszek i trzy ręce. Nogę mam jedną, ale bardzo grubą.
Noszę gruby swetr i spodnie, no i oczywiście mam kosmiczny but, bo przecież jestem kosmitą.

Otwórz oczy i zobacz jak wyglądam. To wlaśnie ja – Arkus. Podobam Ci się? Pokoloruj mnie i dorysuj kosmiczne tło.

Dziękuje Wam bardzo za pomoc. Pewnej nocy, gdy zobaczysz spadającą gwiazdę, pomyśl o mnie, ja wtedy też pomyślę o Tobie.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4132


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.