Katalog Piotr Czeluśniak, 2014-06-27 Wrocław Wychowanie fizyczne, Konspekty Doskonalenie metody relaksacji według SchultzaPiotr Czeluśniak I klasa szkoła ponadgimnazjalna Doskonalenie metody relaksacji według Schultza Zadania szczegółowe. Sprawność motoryczna. Uczeń: • rozwinie koordynacje ruchową i gibkość, a także „czucie ciała”. Umiejętności. Uczeń: • potrafi wykonać ćwiczenia rozluźniające ciało, „ wrażenie ciężaru”, • potrafi właściwie zdefiniować etap ćwiczenia. Wiadomości. Uczeń: • zna kolejne etapy treningu autogennego Schultza, • zna zasady udanej relaksacji. Wychowanie. Uczeń: • współpracuje w grupie • rozumie potrzebę i znaczenie relaksacji • rozumie istotę samokontroli i odpowiedzialności za partnera podczas ćwiczeń Przyrządy: karimaty lub materace Metoda: zadaniowa ścisła, bezpośredniej celowości ruchu Forma: praca indywidualna, w parach i grupowa Miejsce: sala gimnastyczna z matą Ilość uczniów: 14 Czas trwania lekcji: 45 min. Część I - wstępna (około 10 minut) 1. Zebranie grupy, sprawdzenie gotowości do zajęć, przedstawienie tematu, omówienie celowości i przydatności ćwiczeń. 2. Zabawa ożywiająca: berek w parach, berek bocian. 3. Ćwiczenia rozgrzewające: • w truchcie krążenia dłoni, przedramion, ramion w przód, w tył, • jak wyżej tylko naprzemiennie, • w truchcie krok odstawno – dostawny i skrzyżny, • skoki w przód jednonóż i obunóż ,do boku, w tył, • w staniu skłony w przód, do boku, zgięcia głowy w przód, tył, do boku, • w podporze przodem „koci grzbiet”, • siad płaski w podporze tyłem, zgięcia kolan, krążenia stóp, krążenia nóg o prostych stawach kolanowych, • z siadu płaskiego skrętoskłony, • z leżenia przodem zgięcia i wyprosty przedramion, • z leżenia tyłem przetaczania do boku o nogach i ramionach prostych, • z leżenia przodem zgięcia do pozycji „embrionalnej” w leżeniu tyłem. Część II – główna (około 25 minut) 1. W leżeniu tyłem uczniowie wykonują proste ćwiczenie relaksacyjne: swobodnie oddychając na wdechu wyobrażają sobie szary pusty ekran kina, na wydechu liczbę 50. Postępują w taki sposób aż do osiągnięcia 0. Ćwiczenie wykonujemy z zamkniętymi oczami przy relaksacyjnej muzyce. 2. Z dowolnej pozycji wyjściowej wykonywanie na przemian napięć całego ciała ( 2s.) i rozluźnienia, powtarzamy pięć razy. 3. Przypomnienie istoty ćwiczeń relaksacyjnych. 4. W leżeniu tyłem doskonalimy metodę treningu autogennego Schultza, etap uczucia ciężaru, prowadzący wypowiada formułę, którą uczniowie powtarzają w myślach: • „prawe ramię jest ciężkie, co raz bardziej ciężkie” – 5 razy • „jestem całkowicie spokojny” – 1 raz • „lewe ramię jest ciężkie, co raz bardziej ciężkie” – 5 razy • „jestem całkowicie spokojny” – 1 raz • „prawa noga jest ciężka, co raz bardziej ciężka” – 5 razy • „lewa noga jest ciężka, co raz bardziej ciężka” – 5 razy • „jestem całkowicie spokojny” – 2 razy Ćwiczenie wykonujemy z zamkniętymi oczami. Po zakończeniu otwieramy oczy, wykonujemy kilka energicznych ugięć ramion przechodząc do siadu. Formuły należy wyobrażać sobie możliwie jak najżywiej, wyraziście ale swobodnie aby nie doszło do niepotrzebnych napięć z powodu zbytniej poprawności ćwiczeń. Część III – końcowa (około 10 minut) 1. W parach jedynka z postawy zasadniczej podnosząc palce stóp, wykonuje od pięt powolny ruch wahadłowy w tył. Dwójka z tyłu jedynki wykonuje asekuracje i nie pozwala na zbyt duży kąt wahania. Następnie zamiana ról. Uwaga na koncentrację i asekurację, komentarz o odpowiedzialności. 2. Jak wyżej tylko uczeń wykonujący wahadło ma zamknięte oczy. Następnie zamiana ról. 3. Zebranie grupy, podsumowanie działań, krótkie omówienie pozostałych etapów treningu autogennego Schultza. Pożegnanie grupy. Wyświetleń: 795
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |