![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Juchnicka, 2014-06-30 Białystok Awans zawodowy, Różne Program autorski - Pracownia ceramiczna – miejsce spotkań ze sztukąPRACOWNIA CERAMICZNA – MIEJSCE SPOTKAŃ ZE SZTUKĄ „Pobudzanie aktywności twórczej i odtwórczej poprzez działalność plastyczną” Autor programu: Agnieszka Juchnicka 1. Miejsce realizacji: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Waldemara Kikolskiego w Białymstoku 2. Czas trwania: rozpoczęcie - II 2013 zakończenie - VI 2013 3. Program został opracowany na podstawie „Treści nauczania i wychowania w kształceniu uczniów z upośledzeniem umysłowym” - twórczość artystyczna poprzez realizację niektórych zagadnień w zakresie: 1) kontakt z dziełami muzycznymi, plastycznymi, filmowymi i teatralnymi, 2) aktywność muzyczna, plastyczna i taneczna, 3) umiejętne stosowanie różnych środków artystycznego wyrazu, 4) rozwijanie specjalnych uzdolnień i zainteresowań kulturalnych. 4. Opis programu: Program stanowi kontynuację zajęć ceramicznych prowadzonych w ramach: pracy Stowarzyszenia Wspierania Niepełnosprawnych Intelektualnie „Aktywni” (od roku szkolnego 2009/2010 do 2012/2013) realizacji projektu SOSWyrównać szanse (realizowany w latach 2010/2011) Najpowszechniejsze zjawisko w spontanicznej i ekspresyjnej działalności dzieci i młodzieży, to obok zabawy, twórczość plastyczna. Tworzenie w materiale plastycznym, jakim jest glina, łączy w sobie oddziaływania terapeutyczne ze sztuką, należy więc do jednego z działów arteterapii. Zdaniem Z. Konieczyńskiej (19990, s. 117), arteterapii to (...)świadome, planowe i systematyczne oddziaływanie sztuką w celach terapeutycznych”. Natomiast W. Dykcik (2001,s. 36) podaje, że arteterapia to (...) spontaniczna, nieskrepowana twórczość człowieka powiązana z wykorzystaniem szeroko rozumianych dzieł sztuki i uprawiania sztuki (na przykład rysowania, malowani, lepienia, rzeźbienia, śpiewu, tańca, poezji, czytelnictwa itd.). Glina stanowi atrakcyjny materiał, gdyż jest naturalny, ekologiczny, prosty w obróbce i daje trwałe, konkretne, widoczne niemal od razu efekty. Dzieci na zajęciach ceramicznych uczą się przez odkrywanie, obserwację, przeżywanie, działanie praktyczne i poznawcze. Dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej praca w glinie to świetna przygoda, możliwość odniesienia sukcesu, radości z własnoręcznie od początku do końca wykonanej pracy, która ma wartość nie tylko estetyczną, ale i praktyczną. Kształtuje też w wychowankach postawę cierpliwości, gdyż oczekiwanie na gotowy wyrób wymaga czasu, a moment otwierania pieca i wyciągania wyrobów można porównać do otwierania bożonarodzeniowych prezentów. W ramach programu będę: pracować z grupą wychowawczą IV dziewcząt oraz grupami warsztatowymi utworzonymi w ramach działalności Stowarzyszenia „Aktywni” obserwować uczniów organizować wystawę prac uczniów organizować spotkania z twórcami zapoznawać uczniów z „dorosłą” sztuką ceramiczną poprzez oglądanie wystaw ceramicznych oraz zdjęć prac ceramicznych znanych twórców zachęcać uczniów do udziału w konkursach plastycznych tworzyć wraz z wychowankami album „Nasza twórczość ceramiczna” Celem programu jest przede wszystkim realizacja „Treści nauczania i wychowania w kształceniu uczniów z upośledzeniem umysłowym” - twórczość artystyczna: 1) kontakt z dziełami muzycznymi, plastycznymi, filmowymi i teatralnymi, 2) aktywność muzyczna, plastyczna i taneczna, 3) umiejętne stosowanie różnych środków artystycznego wyrazu, 4) rozwijanie specjalnych uzdolnień i zainteresowań kulturalnych. Cele główne: nauka umiejętności wykonywania i zdobienia prac ceramicznych z wykorzystaniem wybranych technik pobudzanie zachowań twórczych i odtwórczych w działalności ceramicznej rozwijanie kultury ogólnej oraz dyspozycji twórczych wychowanka kontakt z dziełami ceramicznymi znanych i mniej znanych twórców rozwijanie sprawności manualnej Cele szczegółowe - Wychowanek: stosuje podstawowe zasady regulaminu pracowni oraz obowiązujących w niej zasad BHP przygotowuje prawidłowo glinę do pracy wymienia prawidłowo poszczególne etapy w tworzeniu pracy ceramicznej wykonuje prace ceramiczne różnymi technikami ozdabia prace ceramiczne przy użyciu różnych technik twórczo podchodzi do zadanego tematu nadając pracy indywidualny charakter umie obserwować, oceniać sposób wykonania i wartość estetyczną dzieła ceramicznego 5. Metody: pogadanka, analiza przykładów, pokaz zajęcia praktyczne – ekspresja twórcza ekspozycja prac i ich omówienie 6. Charakterystyka grup warsztatowych: Grupy warsztatowe składają się zarówno z dziewcząt jak i chłopców, będących wychowankami SOSW w Białymstoku. Dzielą się na dwie grupy: I grupa - stanowią ją wychowanki IV grupy wychowawczej internatu. W jej skład wchodzą dziewczynki, osiem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i dwie w stopniu umiarkowanym. II grupa - stanowią ją wychowankowie z różnych grup wychowawczych internatu. W jej skład wchodzi dziewięciu chłopców i cztery dziewczynki, z czego dziewięć osób jest z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i cztery w stopniu lekkim. 7. Tematyka zajęć: 1. Krótka historia ceramiki – pismo klinowe. Wykonanie tabliczki z imieniem. Nauka zdobienia wyrobów zaraz po ich uformowaniu. 2. Miseczki „Serce”– nauka formowania wyrobów ceramicznych przez rozcieranie wałeczków z gliny plastycznej 3. „Zwierzątka wielkanocne – zajączek i kurczaczek” – wykonanie pracy kształtowanej na formie zewnętrznej; przygotowanie prac na konkurs plastyczny organizowany przez Samorząd Wychowanków 4. „Zwierzątka wielkanocne - baranek ”- formowanie wyrobów z bryłki gliny oraz z wykorzystaniem „wyciskarki do czosnku; przygotowanie prac na konkurs plastyczny organizowany przez Samorząd Wychowanków 5. Śladami Gaudiego – mozaika ceramiczna. Ozdobienie doniczek według własnego pomysłu mozaiką ceramiczną. 6. Misy, miseczki, kubeczki, wazoniki – formowanie wyrobów metodą „mokrą”, czyli przez odlewanie wyrobów w gipsowych formach roboczych 7. Wazon – praca zbiorowa wykonana przez formowanie wyrobów ceramicznych metodą wałeczkową 8. Szkliwienie – poznanie kolejnego etapu powstawania wyrobu ceramicznego 9. Śmieszny kubeczek – formowanie wyrobów ceramicznych przez łączenie różnych metod 10. Wycieczka do Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego – obejrzenie ekspozycji stałej prezentującej dorobek artystyczny Alfonsa Karnego jednego z najwybitniejszych polskich rzeźbiarzy XX wieku 11. „Jak ja wyglądam?” – wykonanie płaskorzeźby twarzy 12. Wizyta w zaprzyjaźnionej pracowni ceramicznej w DPS-ie w Zaściankach 13. Przygotowanie prac na wystawę z okazji Święta Rodziny 8. Przewidywane efekty: W wyniku realizacji działań związanych z innowacją uczeń będzie potrafił: 1. Wykonać prace ceramiczne różnymi technikami. 2. Ozdabiać różnymi technikami gotową pracę ceramiczną 3. Wymienić etapy procesu technologicznego powstawania pracy ceramicznej. 4. Dać wyraz w formie ceramicznej swym dążeniom i odczuciom. 5. Nabrać umiejętności świadomego odbioru dzieł plastycznych – ceramicznych. 9. Ewaluacja programu odbywać się będzie poprzez: obserwację wychowanków osiągnięcia wychowanków w konkursach plastycznych organizowanych przez szkołę ankietę dla wychowanków Bibliografia: 1. Jolanta Madej „Ceramika w edukacji szkolnej”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2002 2. red. Justyna Gębska „Pracownia – miejsce spotkań ze sztuką”, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2004 3. Steve Mattison „Podręcznik ceramika”, ARKADY, Warszawa 2006 4. Joanna Sekuła „Zabawy edukacyjne. Lepienie z gliny i innych mas plastycznych.”, Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze s.c., Poznań 2009 5. Joanna Gładyszewska-Cylulko „Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę”, Impuls, Warszawa 2011 Wyświetleń: 593
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |