Katalog Dorota Stempińska, 2014-07-04 Myślibórz Pedagogika, Artykuły Znaczenie bajki w rozwoju małego dzieckaZnaczenie bajki w rozwoju małego dziecka Małe dziecko od urodzenia przez wszystkie etapy swojego rozwoju uczy się obserwując swoje najbliższe otoczenie. Z niego to właśnie czerpie wzory do naśladowania w późniejszym wieku. Okresem bardzo barwnym i znaczącym dla kształtowania się nawyków i umiejętności jest okres przedszkolny. Ważne jest, więc aby czas ten przebiegał w najlepszej atmosferze, która będzie stymulowała wszechstronny rozwój dziecka. Nad prawidłowością tego procesu w głównej mierze czuwają rodzice. Jednak współczesny świat oferuje im odpowiednią i fachową pomoc. Taką instytucją jest właśnie przedszkole. Właśnie w nim dziecko podlega procesowi socjalizacji w pełnym tego słowa znaczeniu. Uczy się zachowań w grupie, panować nad swoimi emocjami, stawia swoje pierwsze kroki na drabinie kariery edukacyjnej. Niewątpliwie ważnym elementem pracy z dzieckiem w przedszkolu, czy też w domu jest opowiadanie mu bajek. Dzieci w wieku przedszkolnym uwielbiają, gdy dorośli opowiadają im bajki i baśnie. Świat przedstawiony w nich jest im bardzo bliski a jednocześnie pełen magii i czarów, w którym wszystko jest możliwe. Dobro jest zawsze piękne i zwycięża, a zło brzydkie i zostaje pokonane. Słaby, dzięki zaklęciu staje się mocarzem, zwierzęta mówią ludzkim głosem, dynia zmienia się w karetę, a wróżka pojawia się zawsze wtedy, kiedy jest potrzebna. Zarówno trzylatek, jak i sześciolatek, słuchając opowieści, włącza się w akcję całym sercem i sobą, wnika w świat bajki. Jego wyobraźnia pracuje bardzo intensywnie. Dziecko w tym wieku nie rozumie jeszcze pojęć abstrakcyjnych, ale właśnie za pomocą bajek i baśni można mu je wyjaśniać. Ponadto przybliżają one dziecku wartości etyczne i moralne – bohater, aby osiągnąć cel musi być dobry, mądry i szlachetny, musi zmierzyć się z wieloma przeciwnościami, także dokonywać wyborów i opierać się pokusom, które na niego czyhają. Dzięki tym wszystkim cechom bajka ma również działanie terapeutyczne w niwelowaniu wszelkich lęków dziecięcych. Dziecko identyfikuje się z bohaterem i dzięki temu może pokonywać, tak jak on różne przeciwności. Cudowny świat bajek pozwala odmienić zdarzenia, odczarować je poprzez powiązanie przyczyn ze skutkami, czyli objawami łękowymi. Dowodem na dobroczynne działanie bajek jest cykl książek Marii Molickiej poświęconych bajkoterapii. Bajka stanowi inspirację i punkt wyjścia do rozwijania różnych form aktywności dziecięcej. Dzięki niej dziecko rozwija swoją fantazję, bawi się w odtwarzanie różnych ról, naśladuje bohaterów, tworzy własne inscenizacje. Bajka jest najwdzięczniejszym tematem prac plastycznych, w których dziecko daje wyraz własnych emocji. Warto czytać bajki, które w obecnych czasach są wypierane przez telewizję i komputer. Warto dla dziecka poświęcić kilka minut dziennie, aby wyrosło na wspaniałego człowieka. Popierać akcję społeczną ,, Cała Polska czyta dzieciom’’ zachęcać do aktywnego czytania, a jeszcze lepiej opowiadania bajek. Nic przecież nie zastąpi żywego słowa ani więzi, która tworzy się między słuchaczem a opowiadającym. Wczesny kontakt z książką i ciekawić jej treści rodzi u najmłodszych zainteresowania czytelnicze, które są podstawą nauki i rozwoju osobowości. Dorota Stempińska Wyświetleń: 373
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |