![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Ajanidis, 2014-07-18 Śrem Awans zawodowy, Różne opis i analiza przypadkuANALIZA PRZYPADKU ROZPOZNAWANIA I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMU WYCHOWAWCZEGO 1. Identyfikacja problemu Problem odrzucenia i nieakceptowania przez zespół klasowy negatywne relacje interpersonalne w klasie. Gdy zaczęłam pełnić funkcję wychowawcy w klasie pierwszej zauważyłam, że jeden z uczniów mojej klasy z przyczyn mi nieznanych nie był akceptowany przez swoje koleżanki i kolegów. Był to uczeń spokojny, sympatyczny, koleżeński jednak bardzo nieśmiały. Trudności w kontaktach z rówieśnikami uwidoczniły się poprzez: izolowanie się od rówieśników, unikanie udziału w imprezach i wycieczkach klasowych, brak kontaktu słownego z rówieśnikami, W trakcie zajęć chłopiec pracował bardzo wolno, miał trudności z koncentracją Uwagi na wykonywanym zadaniu. Pomimo właściwego toku rozumowania zawsze był niepewny efektów swojej pracy. Podczas przerw chłopiec lubił przebywać w pobliżu nauczyciela, próbował rozmawiać z pojedynczymi uczniami, jednak często spotykał się z ich nieżyczliwością. 2. Geneza i dynamika problemu. Pierwsze symptomy niewłaściwego zachowania się kolegów wobec Oskara pojawiły się już w pierwszej klasie. W czasie zajęć chłopiec często, jako pierwszy zgłaszał się do odpowiedzi, rozwiązania zadania. Niestety w większości przypadków nie potrafił udzielić poprawnej odpowiedzi czy rozwiązać zadania, do którego się zgłosił. Z upływem każda nieudana próba aktywności podczas zajęć powodowała cichy komentarz ze strony grupy, docinki, przezwiska. W efekcie chłopiec zamknął się w sobie i nie chciał otworzyć się przed nikim. Podczas przerw spotykał się z przejawami agresji ze strony kolegów, którzy przezywając i obmawiając słabszego kolegę dręczyli go psychicznie. Przy pojawieniu się nawet minimalnych trudności często rezygnował i wycofywał się z zadań poznawczych. Mając na uwadze dobro dziecka postanowiłam bliżej poznać środowisko rodzinne Oskara i uwrażliwić uczniów oraz ich rodziców na niekorzystną sytuację, w której znalazł się chłopiec. Chłopiec ma młodszą siostrę. Matka Oskara pracuje i nie ma wiele czasu dla syna. Ojciec ma problem z alkoholem. Sytuacja rodzinna jest bardzo trudna. Mieszkają w wynajętym mieszkaniu w kamienicy z despotycznym dziadkiem. Uczeń korzysta z darmowych obiadów w szkole. Ubiór dziecka nie zawsze był czysty i schludny. 3. Znaczenie problemu Dla dziecka samotność w grupie jest jedną z najbardziej przykrych i niezrozumiałych sytuacji w jakich może się zaleźć. Złe traktowanie przez rówieśników wpływa na zaniżenie samooceny, zmniejsza możliwość samorealizacji. Omawiany problem jest bardzo ważny i wymagał natychmiastowej interwencji ze strony wychowawcy, bowiem trudności w kontaktach z rówieśnikami, brak poczucia bezpieczeństwa, świadomość dezaprobaty, niskie poczucie własnej wartości, niezaspokojona potrzeba uznania przez rówieśników mogły doprowadzić młodego człowieka do wielu negatywnych zachowań i problemów, które już zaczęły ujawniać się w postaci problemów zdrowotnych. W młodszym wieku szkolnym do najczęściej wymienianych przyczyn nieakceptacji dziecka przez grupę rówieśniczą należą: różnorodne widoczne schorzenia tj; kalectwo, wady wymowy, znaczne różnice w wygładzie zewnętrznym. Jedną z przyczyn stanowi także sytuacja rodzinna dziecka, zbyt silna zależność emocjonalna od rodziców, przenoszenie na teren grupy nie zawsze właściwych zachowań, zaobserwowanych w rodzinie ,oraz sytuacja materialna. PROGNOZA PROGNOZA NEGATYWNA. W przypadku nasilenia się problemu i braku interwencji nauczyciela mogą pojawić się trudności w nauce i w samoakceptacji. W przypadku braku interwencji i zaniechania działań wychowawczych może wystąpić: - utrwalenie poczucia izolacji dziecka - nasilenie agresji w kontaktach z grupą - zwiększenie absencji szkolnej i pojawienie się pierwszych niepowodzeń szkolnych; - zaniżenie samooceny, brak wiary we własne możliwości. PROGNOZA POZYTYWNA. Systematyczne wdrażanie działań wychowawczych i współpraca z domem rodzinnym doprowadzi do: - nawiązania koleżeńskich kontaktów w klasie; - radosnego uczestnictwa w spotkaniach pozalekcyjnych; - stopniowego zaspokojenia potrzeby bezpieczeństwa i akceptacji - zaspokojenie potrzeby uznania przez rówieśników. 4. Propozycje rozwiązania W celu rozwiązania problemu postanowiłam : 1. Przeprowadzić rozmowy z: uczniem, uczniami, którzy mu dokuczają, oraz pogadanki w klasie poświęcone temu problemowi 2. Skierować Oskara po rozmowach z matką do poradni pedagogiczno – psychologicznej . 5. Wdrażanie oddziaływań Nawet dobry pedagog , wychowawca nie może przekonać uczniów do sympatii wobec danego ucznia oraz narzucać przyjęcia go do grupy. Postanowiłam jak najczęściej stwarzać takie sytuacje, aby umożliwić Oskarowi zaprezentowanie się w korzystnej dla niego roli. Włączyłam go do wykonania dodatkowych czynności na rzecz klasy np. pomoc w pracach porządkowych, zbieranie zeszytów ,ćwiczeń, pomoc w upinaniu gazetki szkolnej. Podczas przerw prowadziłam dyskretne obserwacje ucznia, byłam gotowa interweniować w przypadku jakichkolwiek przejawów agresji wobec Oskara. Podejmowałam próby rozmowy z matką. Zwróciłam uwagę na sposób ubierania się syna na czystość rzeczy ,które ubierał chłopiec do szkoły. Przeprowadziłam pogadankę na zebraniu rodziców o odrzuceniu dziecka przez grupę rówieśniczą. 6. Efekty oddziaływań. W pierwszej kolejności wyjaśniłam problem agresji ze strony kolegów. Uczniowie przyznali się do psychicznego dręczenia kolegi i obiecali poprawę swojego zachowania. Prowadząc rozmowy z Oskarem starałam się wyzwolić w nim umiejętności działań asertywnych, zdobycia pewności siebie. Zwracałam uwagę na jego zachowania i cechy, które budziły niechęć kolegów. Zachęcałam go do podejmowania zadań i przejawiania inicjatywy, wskazując dziedziny działalności, w których mógłby się wykazać. Na zajęciach w klasie, przy każdej okazji szczególną uwagę zwracałam na zagadnienia: tolerancji, asertywności, integracji w zespole klasowym, poczucia własnej wartości. Organizowałem ćwiczenia, które były okazją do lepszego poznania się uczniów oraz dawały możliwość pracy w grupach. Ćwiczenia te cieszyły się ich dużym zainteresowaniem. Także w czasie imprez klasowych takich jak: Dzień Chłopaka, Andrzejki, Mikołajki, Wigilia klasowa, i wycieczek zwracałam uwagę na integrację zespołu klasowego. Matka Oskara po badaniach w poradni pedagogiczno – psychologicznej przedłożyła opinię według której, ja i inni nauczyciele mogliśmy podjąć odpowiednią pracę z uczniem. Oskar w wyniku podjętych działań poczuł się doceniony i zauważony. Podczas przerw zauważyłam, ze chłopiec nawiązał kontakty z kilkoma kolegami. Nie są to jeszcze kontakty przyjacielskie ,jednak uczniowie akceptują jego obecność. W czasie nieobecności jeden z uczniów kontaktuje się z chłopcem. To on przekazuje jemu zakres zadań przerabianych w tym czasie na lekcjach. Oskar nie miał także większych z pozytywnym zaliczeniem roku szkolnego. Z rozmów przeprowadzonych z uczniem, jego matką i kolegami wynika, że problem został zmniejszony. Wyświetleń: 893
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |