![]() |
![]() |
Katalog Kinga Kwiatkowska, 2014-08-13 Łask Edukacja dla bezpieczeństwa, Scenariusze Bezceremonialny język młodzieży.Scenariusz zajęć z zakresu profilaktyki dla uczniów klas V Temat: Bezceremonialny język młodzieży – czas to zmienić Cele: - Rozwijanie kontaktów interpersonalnych, - Kształtowanie umiejętności dokonywania wyboru, - Kształcenie umiejętności współdziałania w grupie, - Budzenie przekonania, że każdy ponosi odpowiedzialność za kulturę słowa, - Rozwijanie wrażliwości na piękno i poprawność używanego języka, - Uczenie przeprowadzania rzeczowej analizy problemu i szukania optymalnych rozwiązań problemu. Uczeń: uzmysłowia sobie, że osoby używające wulgaryzmów, naruszają normy językowe i estetyczne; ocenia własną wypowiedź jako komunikat charakteryzujący nadawcę; umie obiektywnie ocenić osobę posługującą się niecenzuralnym słownictwem; Forma: praca zespołowa praca indywidualna Metody: podająca problemowa praca z tekstem – ankieta drama Środki dydaktyczne: białe kartki mazaki, kredki ankieta arkusze samooceny cytaty ze słowników i encyklopedii, kartki, długopisy. Przebieg zajęć I. Faza wstępna: czynności organizacyjno – porządkowe. 1. Sprawdzenie obecności 2. Zawarcie kontraktu z grupą, obowiązującego w trakcie zajęć 3. Ćwiczenie wprowadzające – burza mózgów a) Uczniowie kończą zdanie „Ludzie najczęściej rozmawiają o ...........” b) Uczniowie podaję przykłady, kiedy rozmowy między osobami mają charakter urzędowy, uroczysty, a kiedy swobodny II. Faza przygotowawcza. 1. Naprowadzenie uczniów na temat zajęć. a) Uczniowie zastanawiają się nad znaczeniem słowa „bezceremonialny” b) Rozmowa kierowana - ustalenie wspólnie z uczniami, co jest potrzebne do komunikacji między ludźmi, co pomaga, a co przeszkadza w porozumiewaniu się c) Zwrócenie uwagi na coraz szerszy krąg występowania słownictwa wulgarnego III. Wprowadzenie tematu. 1. Tworzenie przez uczniów definicji słowa „wulgaryzm” 2. Porównanie definicji z definicjami zamieszczonymi w słownikach, encyklopediach 3. Ankieta na temat wulgaryzmów 4. Uzupełnianie słoneczka wskazując różne przyczyny używania słów wulgarnych Uczniowie w grupach zastawiają się i wypisują przyczyny na kartkach papieru. Następnie prezentują wyniki swojej pracy. Na arkuszu w formie haseł wypisywane są najczęstsze przyczyny i wspólnie omawiane. 5. W formie rozmowy kierowanej uczniowie rozwijają poszczególne hasła i zastanaiwiają się jak można usunąć te przyczyny. Podsumowanie. 6. Tworzenie przepisu na „unikanie używania wulgarnego słownictwa”. Uczniowie w grupach tworzą „przepis”, który później w formie dramy przedstawiają całej klasie IV. Zakończenie zajęć. 1. Podkreślenie przez nauczyciela, że każdy jest odpowiedzialny za czystość i poprawność języka. 2. Uczniowie kolejno kończą zdanie: Na zajęciach zrozumiałem (am), że...... Wyświetleń: 629
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |